Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev: tisdag 04 mars 2025 14:59
twr skrev: tisdag 04 mars 2025 12:58 Hur är det tänkt att den nya uppgången ska se ut? Finns det något förberett sedan stationen byggdes?

Hur såg stationen ut mellan 1975 och 1985? Var utrymmet för spåret från Huvudsta utsprängt men spåret saknades?
Jag minns att det var utsprängt. Jag tyckte på den tiden (typ 78-79, betänk att jag var 10-11 år) att det var spännande att plattformen var på "fel" sida i norrgående riktning, men "rätt" sida i södergående. Jag hade inte ärende att gå av förrän 1980 då vi bodde i Mariehäll och min far jobbade nedanför Västra skogen. Huruvida spåret saknades eller inte minns jag faktiskt inte. Det kan faktiskt ha legat på plats för att underlätta i framtiden, vad vet jag?
Hela stationen var färdigbyggd med tre spår och sedan en bit tunnel redan från början. Annars hade det behövts långa avstängningar och det blev det inte.
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 18:25
twr skrev: tisdag 04 mars 2025 12:58 Hur är det tänkt att den nya uppgången ska se ut? Finns det något förberett sedan stationen byggdes?

Hur såg stationen ut mellan 1975 och 1985? Var utrymmet för spåret från Huvudsta utsprängt men spåret saknades?
Jag minns att det var utsprängt. Jag tyckte på den tiden (typ 78-79, betänk att jag var 10-11 år) att det var spännande att plattformen var på "fel" sida i norrgående riktning, men "rätt" sida i södergående. Jag hade inte ärende att gå av förrän 1980 då vi bodde i Mariehäll och min far jobbade nedanför Västra skogen. Huruvida spåret saknades eller inte minns jag faktiskt inte. Det kan faktiskt ha legat på plats för att underlätta i framtiden, vad vet jag?
Hela stationen var färdigbyggd med tre spår och sedan en bit tunnel redan från början. Annars hade det behövts långa avstängningar och det blev det inte.
Tack för svar!

Vad användes spåret i mitten till de första åren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev: tisdag 04 mars 2025 12:58 Hur är det tänkt att den nya uppgången ska se ut?
Här https://www.regionstockholm.se/demokrat ... ac87570815 finns en del information om uppgången, men tyvärr ingen ritning. Det finns någon typ av 3D-bilder som tyder på att det södra/östra mellanplanet utökas mot söder/väster och att en ny gångtunnel ansluter till mellanplanet där.

Innebär det att det byggs en hiss mellan södergående plattform och det södra/östra mellanplanet? Om inte så kommer det krävas fyra hissresor för att ta sig från den plattformen till markplan vid den nya uppgången.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

twr skrev: tisdag 04 mars 2025 18:30
Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 18:25
Tack för svar!

Vad användes spåret i mitten till de första åren?
Användes inte alls vad jag minns. Ungefär samma på T-Centralen där spåten för det som blev röd lonje fanns från början men hade ett plank mot plattformarna.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

En ny ingång i tunnelbanan kan ju i princip inte korta vägen till tunnelbaneplattformen med mer än cirka 250 meter för de som använder stationen?

Kolla på ytterstationerna på bana 1 och 2, där är det ytterst få stationer som har mer än en in/utgång, varför måste då var och varannan underjordisk station ha det?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Just vid Västra skogen är det ju en ovanligt stor höjdskillnad, som du vet så har befintlig utgång tunnelbanans längsta rulltrappa medan den nya utgången byggs nere i dalen där banan är byggd i öppet schakt strax under markytan. Så därför sparar man mycket tid och kraft på att slippa knata i den backen, ur just denna synpunkt tillstyrker jag faktiskt bygget!
Lennart Petersen

daniel_s skrev: måndag 10 mars 2025 20:35 Just vid Västra skogen är det ju en ovanligt stor höjdskillnad, som du vet så har befintlig utgång tunnelbanans längsta rulltrappa medan den nya utgången byggs nere i dalen där banan är byggd i öppet schakt strax under markytan. Så därför sparar man mycket tid och kraft på att slippa knata i den backen, ur just denna synpunkt tillstyrker jag faktiskt bygget!
Ja efter drygt 20 år på Tomteboda postterminal så vet jag ju hur lång och hög backen är och sedan ska man nedför ungefär samma sträcka i rulltrappan. Och är det inte så att de som bygger bostäderna är med och finansierar den nya ingången, bostäderna lär väl bli mer lättsålda.
Skriv svar