Hela stationen var färdigbyggd med tre spår och sedan en bit tunnel redan från början. Annars hade det behövts långa avstängningar och det blev det inte.Kantorn skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 14:59Jag minns att det var utsprängt. Jag tyckte på den tiden (typ 78-79, betänk att jag var 10-11 år) att det var spännande att plattformen var på "fel" sida i norrgående riktning, men "rätt" sida i södergående. Jag hade inte ärende att gå av förrän 1980 då vi bodde i Mariehäll och min far jobbade nedanför Västra skogen. Huruvida spåret saknades eller inte minns jag faktiskt inte. Det kan faktiskt ha legat på plats för att underlätta i framtiden, vad vet jag?
Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Tack för svar!Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 18:25Hela stationen var färdigbyggd med tre spår och sedan en bit tunnel redan från början. Annars hade det behövts långa avstängningar och det blev det inte.Kantorn skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 14:59Jag minns att det var utsprängt. Jag tyckte på den tiden (typ 78-79, betänk att jag var 10-11 år) att det var spännande att plattformen var på "fel" sida i norrgående riktning, men "rätt" sida i södergående. Jag hade inte ärende att gå av förrän 1980 då vi bodde i Mariehäll och min far jobbade nedanför Västra skogen. Huruvida spåret saknades eller inte minns jag faktiskt inte. Det kan faktiskt ha legat på plats för att underlätta i framtiden, vad vet jag?
Vad användes spåret i mitten till de första åren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Här https://www.regionstockholm.se/demokrat ... ac87570815 finns en del information om uppgången, men tyvärr ingen ritning. Det finns någon typ av 3D-bilder som tyder på att det södra/östra mellanplanet utökas mot söder/väster och att en ny gångtunnel ansluter till mellanplanet där.
Innebär det att det byggs en hiss mellan södergående plattform och det södra/östra mellanplanet? Om inte så kommer det krävas fyra hissresor för att ta sig från den plattformen till markplan vid den nya uppgången.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Användes inte alls vad jag minns. Ungefär samma på T-Centralen där spåten för det som blev röd lonje fanns från början men hade ett plank mot plattformarna.twr skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 18:30Tack för svar!Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 18:25Hela stationen var färdigbyggd med tre spår och sedan en bit tunnel redan från början. Annars hade det behövts långa avstängningar och det blev det inte.Kantorn skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 14:59
Jag minns att det var utsprängt. Jag tyckte på den tiden (typ 78-79, betänk att jag var 10-11 år) att det var spännande att plattformen var på "fel" sida i norrgående riktning, men "rätt" sida i södergående. Jag hade inte ärende att gå av förrän 1980 då vi bodde i Mariehäll och min far jobbade nedanför Västra skogen. Huruvida spåret saknades eller inte minns jag faktiskt inte. Det kan faktiskt ha legat på plats för att underlätta i framtiden, vad vet jag?
Vad användes spåret i mitten till de första åren?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3517
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
En ny ingång i tunnelbanan kan ju i princip inte korta vägen till tunnelbaneplattformen med mer än cirka 250 meter för de som använder stationen?
Kolla på ytterstationerna på bana 1 och 2, där är det ytterst få stationer som har mer än en in/utgång, varför måste då var och varannan underjordisk station ha det?
Kolla på ytterstationerna på bana 1 och 2, där är det ytterst få stationer som har mer än en in/utgång, varför måste då var och varannan underjordisk station ha det?
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Just vid Västra skogen är det ju en ovanligt stor höjdskillnad, som du vet så har befintlig utgång tunnelbanans längsta rulltrappa medan den nya utgången byggs nere i dalen där banan är byggd i öppet schakt strax under markytan. Så därför sparar man mycket tid och kraft på att slippa knata i den backen, ur just denna synpunkt tillstyrker jag faktiskt bygget!
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Ja efter drygt 20 år på Tomteboda postterminal så vet jag ju hur lång och hög backen är och sedan ska man nedför ungefär samma sträcka i rulltrappan. Och är det inte så att de som bygger bostäderna är med och finansierar den nya ingången, bostäderna lär väl bli mer lättsålda.daniel_s skrev: ↑måndag 10 mars 2025 20:35 Just vid Västra skogen är det ju en ovanligt stor höjdskillnad, som du vet så har befintlig utgång tunnelbanans längsta rulltrappa medan den nya utgången byggs nere i dalen där banan är byggd i öppet schakt strax under markytan. Så därför sparar man mycket tid och kraft på att slippa knata i den backen, ur just denna synpunkt tillstyrker jag faktiskt bygget!