Sida 4 av 4
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: torsdag 13 juni 2024 15:25
av leifd
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 12:04
Ett alternativ är väl att titta på 1-metersvagnar, alltså spårvidden, från vårt broderland i öster.
Vilken är den bredaste vagnen för 1-meters spårvidd som inte är lika bred som Trondheims?
Även Stadler, Alstom och Modertrans förefaller kunna leverera vagnar för 1000 mm spårvidd och med korgbredd 2650 mm, men man skriver inte så tydligt som de ovan upptagna leverantörerna.
https://stadlerrail.com/en/products/
https://www.alstom.com/solutions/rollin ... e-identity
https://www.modertrans.pl/products/oferta/
Förmodligen finns det fler leverantörer som kan erbjuda vagnar med dessa specifika mått (1000 mm spårvidd och 2650 mm korgbredd).
(Eftersom forumet säger sig inte tillåta mer än 5 länkar, men ändå klagar när man lägger in just 5 länkar, så kommer mitt svar att bli i flera upplagor).
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: torsdag 13 juni 2024 18:22
av Nils Carl Aspenberg
Høka bygde aldri mer enn 12+1 släp. Hvem somhelst kan levere vogner for meterspor med vognbredde 2,65.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: torsdag 13 juni 2024 20:21
av leifd
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 18:22
Høka bygde aldri mer enn 12+1 släp. Hvem somhelst kan levere vogner for meterspor med vognbredde 2,65.
Naturligtvis kan vilket företag som helst göra det. Frågan är snarare vilka som vill...
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: torsdag 13 juni 2024 21:33
av Joakim W
leifd skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 20:21
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 18:22
Høka bygde aldri mer enn 12+1 släp. Hvem somhelst kan levere vogner for meterspor med vognbredde 2,65.
Naturligtvis kan vilket företag som helst göra det. Frågan är snarare vilka som vill...
Det tror jag Norconsult listar ut!
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: torsdag 13 juni 2024 22:22
av leifd
Joakim W skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 21:33
leifd skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 20:21
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 18:22
Høka bygde aldri mer enn 12+1 släp. Hvem somhelst kan levere vogner for meterspor med vognbredde 2,65.
Naturligtvis kan vilket företag som helst göra det. Frågan är snarare vilka som vill...
Det tror jag Norconsult listar ut!
Det tror ju jag med, men eftersom frågan kom upp här, så tänkte jag att någon entusiast kanske var nyfiken.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: fredag 21 juni 2024 1:20
av Nils Carl Aspenberg
2,65 m er en standardbredde som alle leverandører kan levere. Det blir nok den bredde også Trondheim velger.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: lördag 22 juni 2024 17:13
av leifd
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑fredag 21 juni 2024 1:20
2,65 m er en standardbredde som alle leverandører kan levere. Det blir nok den bredde også Trondheim velger.
Så kan man ju naturligtvis tycka.
Tar man t.ex
HeiterBlick så erbjuder de ju bara 2,65 m på höggolvsvagnar. Låggolvsvagnarna byggs 2,30 eller 2,40. Sen är det väl inte omöjligt att de kan ta fram låggolvsvagn som är 2,65 också. Men torde väl vara tveksamt om man vill göra så för en så pass liten mängd vagnar som torde vara aktuellt i Trondheim.
Allt beror ju på viljan och vem som ska betala. Men lämpligt är ju en låggolvsvagn som finns i drift i stort antal och inte kräver någon speciell utveckling.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: lördag 22 juni 2024 23:05
av Nils Carl Aspenberg
Heiterblick er vel neppe den mest aktuelle leverandøren. Heiterblick har vel hittil bare levert til tyske sporveier og der er det 2,3 eller 2,4 som gjelder. Det er vel ikke til å komme fra at 2,65 er den nye standarden som trolig alle leverandører vil levere. Det er vel ingen sporveier som går ned i vognbrdde ven anskaffelse av nye vogner.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: söndag 23 juni 2024 13:50
av leifd
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑lördag 22 juni 2024 23:05
Heiterblick er vel neppe den mest aktuelle leverandøren. Heiterblick har vel hittil bare levert til tyske sporveier og der er det 2,3 eller 2,4 som gjelder. Det er vel ikke til å komme fra at 2,65 er den nye standarden som trolig alle leverandører vil levere. Det er vel ingen sporveier som går ned i vognbrdde ven anskaffelse av nye vogner.
Jag sa inte att Heiterblick var aktuella på något vis. Men du sa att ALLA leverantörer levererar 2,65, vilket ju är en sanning med modifikation.
Tycker ju att Du som är så passa gammal och erfaren i spårvägsbranschen, kanske skulle ha en något mer nyanserad syn på olika konstruktioner. Det finns ju en del exempel på att det inte alltid är så smart att driva igenom vissa konstruktioner, bara för att någon lagom okunnig vill det (gissar du vet vad jag syftar på).
Nu har ju Trondheim 2,65 i vagnbredd på 1000 mm spårvidd, vilket ju är unikt kombination. Att gå ner i vagnbredd, kan man ju naturligtvis göra, men knappast troligt, då man ju då måste bygga om hållplatser och även tar bort möjligheten att köra med äldre materiel. Alltså knappast förhandlingsbart.
Alltså kan inte Trondheim köpa någon standardvagn, hur mycket 2,65 råkar vara den "nya" standarden. För 2,65-vagnar på 1000 mm är ingen standard. För är nu 2,65 standard, så är ju även 1435 standard, numera...
Men såna där "standarder" det kan man hålla på med om ska bygga ett helt nytt spårvägssystem. Som det är nu och under överskådlig tid, så har varje spårväg sin egen standard.
Men läser man nu på en spårvagnsleverantörernas hemsidor, så kan ju Skoda, CAF och PESA leverera 2,65 med 1000 mm boggier, vilket kanske övriga också kan, men de skriver det inte rent ut på sina hemsidor.
Allra bäst kanske en finskbyggd Skoda på 1000 mm boggier vore...
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: söndag 23 juni 2024 14:23
av Nils Carl Aspenberg
Jeg er helt sikker på at Heiterblick også kan levere 2,65 om kunden ønsker. Men i Tyskland som hittil er Heiterblicks viktigste marked er det vel bare Chemnitz og Schwerin som kanskje kan kjøre så brede vogner.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: fredag 28 juni 2024 10:46
av C12C3C3C12
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 18:22
Høka bygde aldri mer enn 12+1 släp. Hvem somhelst kan levere vogner for meterspor med vognbredde 2,65.
Vilka var det då som byggde 50 motorvagnar plus 30 släpvagnar inte dom 2-axliga kyllingarna? Inom parantes slopades inga vagnar av dom 80 vagnarna före den slutliga slopningen. Yupp jag vet vi är i Oslo nu. Har varit i Trondheim flera gånger när dom gamla vagnarna fanns även släpen, då hade dom 4 linjer, sedan gick det bakåt tills dom körde med en genomgående linje Lade - Lian. Första gången jag var där hade dom precis lagt ner linje 3 från järnvägstationen, ersattes med buss, vandrarhemmet låg där uppe.
Re: Nye trikker til Trondheim
Postat: fredag 28 juni 2024 12:26
av Nils Carl Aspenberg
Det jeg prøvde å si var at Høka aldri bygde mer enn 12+1 släp (I tillegg til motorvogner). I tillegg leverte Höka 50+1 motorvogner. I tillegg bygde fabrikken delvis de første T-banevognene.
Høka leverte 50+12 vogner til Oslo og 1+1 vogn til Trondheim. 563-580 ble bygd av Strømmen og ikke Høka som her feilaktig ble hevdet. Det var det jeg prøvde å rette. De toakslede vognene 33-40 og 650-661 hadde vognkasse fra Høka men ble ferdigstilt på Sagene verksted og var dermed ikke et rent høka-produkt.