Behövs bussterminalen i Slussen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr

Re: Sv: Behövs bussterminalen i Slussen?

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev: Men vad är det vi ska byta till? Roslagsbanan? Jag känner mig inte så lockad av att få ett extra byte och sämre turtäthet om det inte vägs upp av några fördelar.

Med en tunnelbanestation i Arninge skulle det bli mer intressant.
Bra fråga! Dessvärre finns inget tydligt svar, trots över tio års debatt.
Det finns ett så otroligt enkelt svar: Roslagsbanan till City! Kostar en bråkdel av en tunnelbana till Arninge och ger mycket större nyttor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Claes Thure Moberg

Re: Behövs bussterminalen i Slussen?

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jan_Bäckström skrev: Det finns planer på att däcka över Värmdöleden och lägga minst bussterminalen ovanpå och slutligen bostäder etc högst upp. Det som jag anser är mest troligt är att tunnelbanan kommer att hamna mellan värmdöleden och nacka forum (om den inte läggs ovanpå överdäckningen av motorvägen)
Väljer man den lösningen är det givetvis möjligt att ordna busshållplatser som gör tidsförlusten på en eventuell direktbuss i det närmaste minimal.

När det gäller frågan om direkta bussar kontra omstigning så är min uppfattning att bussar som har karaktären av huvudförbindelse mellan större platser och som är mer eller mindre snabbförbindelser på motorväg med få stopp bör gå ända in till Stockholm utan byten. Då tänker jag på huvudförbindelsen Norrtälje eller Vaxholm till Sthlm eller Djurhamn- Stavsnäs, Hemmesta, Gustavsberg eller Orminge, Båtbussen från Boda - Sthlm och liknande förbindelser. Rena lokalbussar kan gå med byte. Så gör man ju för övrigt i Roslagen, lokalbussarna har byte till snabbussen i Norrtälje. Utom vissa direktturer i högtrafik när man ändå räknar med att fylla en eller flera vagnar.

Och visst kommer en T-bana till Nacka att innebära nya resemönster som antagligen kommer att minska behovet av direkta bussar in till Slussen (eller alternativ terminal i staden). Men att dra in direktbussarna helt och hållet innebär nog dess värre en försämring för ganska många resenärer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
twr

Inlägg av twr »

Förstudien för tunnelbana till Nacka förutsätter att bussarna från Värmdö, samt linje 446 från Orminge, ska fortsätta gå till Slussen. den nu stoppade terminalen vid Slussen var beräknad för 46 % större resandemängder än dagens anläggning. Tunnelbanestationen Nacka centrum förväntas få ca 3 800 påstigande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:jag tror faktiskt inte att "man" har tänkt på frågan i någon större detalj ännu och därför är det väl synd att redan nu anta att det blir en otillfredsställande lösning?
Det här är väl symptomatiskt för dagens powerpointsamhälle (eller var det lika uselt även förr?)...

Det är väl rätt så idiotiskt att nära på ha beslutat att bygga tunnelbana till Nacka innan man utrett detaljerna.

Utredning av detaljer för olika tänkbara byggen kan väl visa allt från att samtliga detaljer är mer gynsamma än väntat, till att de istället är ogynsammare än väntat. Att inte låta detta inverka i beslutet kring huruvida man alls bygger är direkt dumt...
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:jag tror faktiskt inte att "man" har tänkt på frågan i någon större detalj ännu och därför är det väl synd att redan nu anta att det blir en otillfredsställande lösning?
Det här är väl symptomatiskt för dagens powerpointsamhälle (eller var det lika uselt även förr?)...

Det är väl rätt så idiotiskt att nära på ha beslutat att bygga tunnelbana till Nacka innan man utrett detaljerna.

Utredning av detaljer för olika tänkbara byggen kan väl visa allt från att samtliga detaljer är mer gynsamma än väntat, till att de istället är ogynsammare än väntat. Att inte låta detta inverka i beslutet kring huruvida man alls bygger är direkt dumt...
Javisst, jag håller med. Men så blir det väl när man vill visa beslutskraft och visa upp en uppgörelse. Och när många olika parter har ansvaret för delarna, men ingen har ansvar för helheten. Vi får göra det bästa av det planeringssystem vi har.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS

Inlägg av CS »

M_M skrev:

Så du ifrågasätter tunnelbaneförhandlingen :twisted:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Behövs bussterminalen i Slussen?" Många värmdöpolitiker tycks svara "ja" på den frågan. http://www.svd.se/nyheter/valet2014/14- ... d?sidan=21
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Dom svarar väl snarare, vi vet inte och att det saknas en långsiktig helhetslösning!

Den heter lokal terminal vid Nacka C och en stor terminal vid Värmdöledens avfart till Insjön, med infartsparkering och T-banestation via Orminge. På sikt skall naturligtvis tunnelbanan terminera i Gustavsberg, men där skall absolut så lite omstigning som möjligt ske, det vore som att tvinga folk från Norrtälje att byta i Åkersberga.

Vi har avvecklat nästan alla andra länsbussar till innerstaden, varför skall då Värmdö motivera ett dyrt idiotprojekt som förr eller senare ändå inte kommer att fungera?

/Göran
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:Dom svarar väl snarare, vi vet inte och att det saknas en långsiktig helhetslösning!

Den heter lokal terminal vid Nacka C och en stor terminal vid Värmdöledens avfart till Insjön, med infartsparkering och T-banestation via Orminge. På sikt skall naturligtvis tunnelbanan terminera i Gustavsberg, men där skall absolut så lite omstigning som möjligt ske, det vore som att tvinga folk från Norrtälje att byta i Åkersberga.

Vi har avvecklat nästan alla andra länsbussar till innerstaden, varför skall då Värmdö motivera ett dyrt idiotprojekt som förr eller senare ändå inte kommer att fungera?

/Göran
Man skriver att Värmdöborna inte vill ha någon omstigning.
Värmdöborna är i dag väldigt nöjda med infarten till Slussen. Kommunen har garanterat att maximalt skjuta till 83 miljoner kronor i Slussenprojektet, som även innehåller en bussterminal vid Nacka Forum.

– Den utgår jag ifrån bara ska inbegripa Nacka. Vi vill inte ha någon form av omstigning för våra resenärer från Värmdö. Det skulle innebära näst intill dubbel restid, konstaterar Anders Bergman.
"näst intill dubbel restid" vid en omstigning låter överdrivet . Speciellt för de med resmål utmed T-banan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Det är väl snarare så att dom som inte har någåt val åker buss, men alt fler åker bil från Nacka och Värmdö.

/Göran
BSB101

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev:Det är väl snarare så att dom som inte har någåt val åker buss, men alt fler åker bil från Nacka och Värmdö.

/Göran
Gäller väl all kollektivtrafik? Tror nog den absoluta majoriteten skulle ta egen bil till jobbet om man kunde bortse från ekonomiska- och miljömässiga faktorer samt trängsel.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Om jag inte har massor av varor att transportera åker jag företrädesvis kommunalt och finner det bekvämt, men det förutsätter att trafiken är spårbunden.
/Göran
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:
Inge skrev:
M_M skrev:• Boende på Värmdö och i Boo skulle få betydande försämringar i restider vid byte i Nacka Centrum eller Sickla, jämfört med direktbussar till Slussen. Det är inte försvarbart när ambitionen är att öka attraktiviteten i kollektivtrafiken, med kortare restider och bekvämare resor.
Med andra ord är det ändå ingen idé att bygga tunnelbana om man inte från början bygger den avsevärt längre österut än nuvarande planer... Det vore väl faktiskt vettigt om man redan från början fixade planer för fortsättning till Orminge och Gustavsberg...
Det är ju fel. De flesta tjänar tid. Naturligtvis existerar det enstaka undantag och de är förstås också boende. Men den typen av slamkrypare, att använda obestämd form för att kunna syfta på enstaka undantag och samtidigt ge sken av att flertalet skulle drabbas, är endast ohederligt.
Vad har du för belägg för det? Om vi tar ett ofullständigt exempel, en resa som startar med buss i Boo eller Värmdö och ska till någon av innerstadens tunnelbanestationer.

Nuläge:

Stationer som nås utan byte: 1 (Slussen)
Stationer som nås med 1 byte: 24 (gröna och röda linjen)
Stationer som nås med 2 byten: 3 (Kungsträdgården, Rådhuset, Stadshagen)

Summa 28 stationer i innerstaden

Om busslinjerna vänder vid Nacka Centrum:

Stationer som nås utan byte: ingen
Stationer som nås med 1 byte: 6 (blå linjen, dvs Sofia, Kungsträdgården, T-Centralen Rådhuset, Fridhemsplan, Stadshagen)
Stationer som nås med 2 byten: 23
Stationer som nås med 3 byten: 1 (Hagastaden, som huvudsakligen ligger i Solna, men även får en uppgång inom Stockholm)

Summa 30 stationer i innerstaden (inkl Hagastaden)

Dessutom torde tunnelbanan från Nacka Centrum till T-Centralen ta längre tid än restiden exklusive byte med buss till Slussen och därefter tunnelbana Slussen - T-Centralen. Det här är ingen heltäckande beskrivning naturligtvis. Men det visar ganska tydligt att det inte riktigt stämmer att "de flesta" resor kommer att ta mindre tid.

SL kan säkert spara en del driftskostnader på att korta av busslinjerna, men att lägga fram det hela som en förbättring för boende i Boo och Värmdö är en sanning med modifikation.
twr skrev:
Inge skrev:Alla som ska till en destination längs blå linje tjänar förstås mycket. Alla som ska med pendeltågen tjänar. Faktiskt tjänar även de som skall med grön linje väster om Fridhemsplan, trots dubbelbytet. Dessutom de flesta som skall till Östermalmstorg, eftersom man kan gå från såväl Kungsträdgården som T-Centralen, så även många som skall till Hötorget.

Jag vågar påstå att detta inte bara är de flesta, utan till och med ett överväldigande flertal, utav de som kommer med bussarna.
Ja, det är förstås sant att många kan gå en bit, och då ligger till exempel Kungsträdgården bra till.

Jag antar att detta finns studerat i någon rapport, är det någon som har en länk? Förstudien för tunnelbanan till Nacka, till exempel.
Något om nyttan, eller bristen på nytta, av att bussar från Orminge och Värmdö går till Slussen. Beroende på vilken slutsats man drar av detta kommer man att tycka att en bussterminal vid Slussen antingen är bra att ha eller alldeles onödig. Välj själva!
Senast redigerad av twr den torsdag 26 februari 2015 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Jona skrev: Om tunnelbanan ska byggas till Nacka köpcentrum/ Forum och där ligga i en tunnel, med en underjordisk station.
Kan man då dra både tvärbana och Saltsjöbana dit och då och lägga den stationen ovan jord men på tunnelstationen.

Saltsjöbanan kommer in dubbelspårig men blir enkelspårig precis vid perrongen. Med perrong på båda sidor om tåget kan man ansluta tvärbanan planskilt precis som i Alvik och göra byte tvärbana/saltsjöbanan rakt över perrong och en trappa/hiss ner finns tunnelbanan.
Spännande idéer!
heasm skrev:
Inge skrev:Höga (dvs låg sannolikhet) eftersom provisoriet kan tas bort när tunnelbanan till Nacka är färdig.
Tyvärr tror jag tvärtom. Behovet av busstrafik försvinner inte helt med tunnelbana till Nacka. Någon typ av bussterminal kommer att finnas vid Slussen. Antinget ett permanent provisorium, nytt i Katarinaberget eller något helt annat. Att all busstrafik kan terminera i Nacka tror jag inte är möjligt.
Jag kanske inte ska tolka dig bokstavligt, men om jag gör det... "Möjligt" är det säkert med en tillräcklig stor bussterminal. Men jag tycker inte att det är den bästa lösningen.
Claes Thure Moberg skrev:Men verkligheten är ju att det är två olika principer som kommer att stå mot varandra.

1. Skall kollektivtrafiken bli så billig som möjligt. Då måste självfallet så många busslinjer som möjligt i framtiden vända vid Nacka Forum och de resande byta till T-banan. Då behövs inte någon central teminal.

2. Skall god kollektivtrafik avhålla folk från att välja egen bil som transportmedel. Då måste merparten av busslinjerna från Orminge/ Värmdö men också många busslinjer från Nacka gå direkt in till staden utan byte till T-bana. Då måste man ha en central terminal.

Problemet ligger alltså i att välja princip och sedan agera utifrån detta.
Ja, så är det ju.
Inge skrev:Slussen ligger inte i City, så i princip ingen skall dit. Tunnelbanan kommer när den är klar att rita om folks mentala karta eftersom nacka tunnelbanemässigt inte kommer att ligga längre från City än Gullmarsplan. Vem skulle drömma om att kräva att bussarna till Gullmarsplan fortsatte till Slussen och vem skulle åka med? Eller ska man kanske kräva att bussarna fortsätter till Sofia för att förenkla bytet till blå linje?

Lika litet kommer behovet av att bussarna från Nacka fortsetter till Slussen att bli och lika dumt kommer kravet på det att upplevas.

En annan sak med bussarna från tex Tyresö till Vattugatan, de går ju faktiskt till City. Men detta har litet med Slussen att göra och dessutom kommer tidsvinsten från Nacka att bli mindre än från Tyresö.
Det kan visa sig att Inge får rätt om hur den mentala kartan ritas om. Men jag tycker ändå att jämförelsen haltar något.

* Gullmarsplan har hela Gröna linjens kapacitet, Nacka centrum får endast halva Blå linjens.
* Gullmarsplan får ju faktiskt en station på Blå linjen också om tio år (om allt går enligt plan...). Så en fortsättning till Sofia vore inte motiverad.
* Bytena mellan Grön och Röd linje vid Slussen eller Gamla stan är enklare och snabbare än bytet mellan Blå linje och Röd/Grön linje vid T-Centralen. Så även tillgängligheten till Röd linje är ju bättre för Tyresöbussarna än för de busslinjer som kommer att vända vid Nacka centrum.
Inge skrev:Omstigning i Nortälje är väl mer att jämföra med omstigning i Hemmesta, Omstigning i Arninge med omstigning i Orminge. Dessa perifera omstigningspunkter torde hamna något utanför diskussionen om Slussen. Ska man jämföra med nordost så torde Nacka vara jämförbart med Danderyds sjukhus och Slussen med Tekniska högskolan.
Bra beskrivning!
Inge skrev:Och visst går det (i mitt tycke onödigt många) bussar via Danderyds sjukhus och vidare till Tekniska Högskolan. Men en förmildrande omständighet i det fallet är att den tunnelbanegrenan faktiskt är fullastad, det kommer grenen från Nacka inte att bli. Att tro att det skulle kunna gå snabbare att passera Nacka forum än Danderyds sjukhus förefaller under alla omständigheter mer än lovligt naivt. Så mycket snabbare motorvägsanslutningar än vid Danderyds sjukhus torde inte gå att uppbringa. Tid tar det därför att så många skall gå av och på. Det i sin tur medför att man alltid måste få undan bussarna från själva motorvägen. Vid en enkel hållplats i färdriktningen, som f.ö. redan finns vid Nacka, får de inte plats.
Vi får väl se den dagen bussterminalen vid Nacka centrum byggs. Men det är ju inte omöjligt att ha något som motsvarar dagens hållplatser vid Värmdöleden, förlängda om så krävs, med anslutning till tunnelbanan. Det borde inte behöva förlänga restiden.
Inge skrev:
M_M skrev: "• Om alla bussar från Nacka och Värmdö skulle gå till Nacka Centrum i stället för till innerstaden, så skulle den nya grenen på tunnelbanan ha kapacitetsbrist redan från start. I högtrafik skulle det knappast finnas utrymme för nya påstigande i Hammarby Sjöstad och Sofia."
Har verkligen Nacka/Värmdöbussarna fler resande än vad som ryms på en tunnelbanegren med säg 4-min-trafik?
Oavsett hur det blir med Nacka/Värmdös resandeunderlag så kan vi lätt konstatera att om Hagsätragrenen får 4-min-trafik (50% ökning jämfört med idag) så kan den med lätthet rymma varenda resenär som är sugen på att kliva på vid Sofia eller Hammarby Sjöstad, varav den sistnämnda väl till och med inte ens över huvud taget hamnar på Nackagrenen...
Ändå bara dumheter, det blir i själva verket en våldsam överkapacitet vid Nacka forum. Tunnelbanan skulle väl kunna svälja ca en full buss var 20:nde sekund.
Det stämmer säkert att tunnelbanans kapacitet är tillräcklig. Frågan är väl hur stor kapacitet bussterminalen behöver ha?
Senast redigerad av twr den torsdag 26 februari 2015 19:55, redigerad totalt 2 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Jag lyfter in detta från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=37908
Some skrev: Bussterminalen som inte ens finns kvar, varken i berget eller utanför, är huvudproblemet som man inte haft kompetens att bemästra. Med den borta skulle även en ny inkompetent projektering kunna ge väsentligt bättre resultat. När man nu inte ens åstakommit det man främst ville åstakomma finns anledning att säga att försämringen varit väsentlig sedan man trodde att man åstakommit detta.
Den senaste uppgörelsen mellan staten, landstinget, Stockholms stad och Nacka kommun, från juli 2014, minskade antalet planerade påstigningsplatser vid Slussen från 20 till 17 och ökade antalet planerade påstigningsplatser i Nacka centrum från 12 till 15.

Om jag har tolkat dig rätt anser du att busslinjer från Orminge och Värmdö inte ska gå till Slussen, jag gissar att du då menar att de ska vända vid Nacka centrum?

Om jag har rätt så långt, tror du att den planerade bussterminalen vid Nacka centrum kan hantera denna ytterligare trafik? Eller behöver den bli större än vad som hittills har planerats? Det är säkert, i relativa termer, billigare att bygga i Nacka än vid Slussen, men helt gratis är det väl inte?

Jag vill gärna höra hur du tycker att busstrafiken i Ostsektorn bör ordnas! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar