Behövs bussterminalen i Slussen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr

Behövs bussterminalen i Slussen?

Inlägg av twr »

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busstermi ... v-domstol/
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Losningen ... or-bussar/
http://www.dn.se/sthlm/miljodomstolen-s ... sterminal/
http://www.dn.se/sthlm/det-drojer-sa-la ... att-vanta/
http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kro ... i-blicken/

Ja, det är klart att den behövs! Men hur stor behöver den vara? Är berganläggningen det bästa läget eller kan den ligga kvar där den ligger? Vad är den provisoriska terminalen i den nya detaljplanen, kan den göras permanent?

Till skillnad från många andra anser jag inte att alla bussar kan mata till Nacka Forum. Tunnelbanan byggs för stadsutvecklingen på västra Sicklaön, inte för övriga Nacka och Värmdö. Men motorvägsbussarna från Nacka och Värmdö behöver inte enbart gå till, eller vända vid, Slussen. Även Gullmarsplan, Årstaberg, Södra station, Cityterminalen och säkert flera andra platser kan också vara intressanta målpunkter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm

Re: Behövs bussterminalen i Slussen?

Inlägg av heasm »

Sten Nordin lämnar besked i dagens tidning (ej ännu i nätupplaga) att Slussenbygget påbörjas nästa år och att bussterminaldomen överklagas. Han öppnar även för att bussterminalen kan komma byggas mindre än detaljplanen (dock aldrig större).

En möjlig utgång av allt detta kanske är att Slussen byggs med en permanent provisorisk bussterminal (a la Strömbron).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Definitivt stopp för nya bussterminalen".

Var skall man nu placera terminalen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:"Definitivt stopp för nya bussterminalen".

Nacka forum? :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:"Definitivt stopp för nya bussterminalen".

Nacka forum? :cheesygrin:
Precis! Det är ju den lämpliga platsen, när väl T-banan når dit. Och till dess får väl Nacka- och Värmdöborna leva med olika provisorier!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ja, jag tycker Nacka forum är lämpligast, men vissa busslinjer från öster om Skuru och från värmdö kan agera expressbusslinjer som går till Gullmarsplan eller till Centrala delar. Finns flera busslinjer från förorter längre ut som under rusningstid har Centralstationen som start- och målpunkt.

Stadsbusstrafiken i nacka tycker jag är mer lämpligt att Forum nacka inte är slutstation för busslinjerna, utan att en buss går förbi Nacka forum mellan två destinationer som ligger på varsin sida av Nacka forum, t.ex. Nacka Strand-Nacka Forum-Björknäs Centrum-Orminge Centrum eller Kvarnholmen - Sickla Köpkvarter - Nacka Forum - Ektorp - Nacka Sjukhus. dvs. busstrafiken är mer som förortsbusslinjer istället för att alla bussar går till ett ställe. Detta funkar på de flesta förorter i nordvästra stockholm iaf. :roll:

Sedan kan man ha dessa expressbusslinjer som, om vi utgår från gullmarsplan går längs med motorvägen till björknäs, en annan linje direkt till Orminge och en tredje linje via Värmdö marknad och Gustavsberg till Hemmersta. Men förstås ska vi ju ha en lokal stomlinje som möjligen kan utgå från Sickla Köpkvarter - Nacka Forum - Ektorp - Björknäs - Orminge - Gustavsberg (via gamla vägen) - Mölnvik - Hemmersta/Stavsnäs. Detta tror jag kan i stort sett eliminera slussen som bussterminal, och skapa nya förbindelser emd Nacka Forum, Sickla köpkvarter och Stockholm C eller Gullmarsplan som stora knytpunkter...

-Ett annat förslag är att bygga en underjordisk dockningsterminal i Sickla :roll:

-Mina tankar iaf.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det verkar som om man gör om hela planprocessen för bussterminalen i Katarinaberget. Det som det juridiska systemet har klandrat staden för var ju inte bussterminalen i sig, utan hur planprocessen sköttes. Alltså gör man om den, efter alla konstens regler. Sedan blir det förstås en ny överklagan som antagligen inte vinner gehör och sedan kan man fortsätta som om inget hänt. Fast flera år försenat.
Källa: Radio Stockholm.

När den blir klar så är det nog inte så lång tid kvar innan den kan ses som överdimensionerad. Om man inte drar in alla 400-bussar till Södermalm bara för att fylla terminalen! :wink:

Är det fler än jag som reagerar på att man i radio och i andra kommentarer snackar om bussgarage i Katarinaberget? T.o.m en politiker använder ordet i en bloggrubrik, men skriver sedan -terminal i texten.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Många frågor har ställts av journalister under gårdagen angående Slussen med jag har inte hört eller sett någon ställa den mest grundläggande och i många avseenden intressantaste frågan. Hur kan ett kontor som tar fram detaljplaner dagligen göra sådana grundläggande småformalia fel? Förutom att det kostar skattebetalarna miljonbelopp visar det på antingen total inkompetens eller så har man gjort det medvetet. Oavsett vilket så är det lika allvarligt.

Sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt uppseendeväckande att politiker använder ordet bussgarage? Politiker är bara människor. Dock använde även Sten Nordin ordet bussgarage så kanske är det det gängse ordet på exploateringskontoret och då kanske man inte ska vara så förvånad att det gick som det gick.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Många frågor har ställts av journalister under gårdagen angående Slussen med jag har inte hört eller sett någon ställa den mest grundläggande och i många avseenden intressantaste frågan. Hur kan ett kontor som tar fram detaljplaner dagligen göra sådana grundläggande småformalia fel? Förutom att det kostar skattebetalarna miljonbelopp visar det på antingen total inkompetens eller så har man gjort det medvetet. Oavsett vilket så är det lika allvarligt.
Mycket bra påpekande. Den typen av frågor ställs sällan.

I detta fall är det bara kritiker till hela Slussenombyggnaden som tycker att hela ombyggnaden blir för dyr och som tror att en upprustning skulle vara billigare. Och det kanske skulle varit billigare om man gjort det för typ 30 år sedan. I dag är det nog för sent. En renovering hade nog i princip betytt riva och bygga upp igen. Även det kanske skulle bli billigare, men samtidigt ge mindre inkomst tillbaka. (lokal- och markförsäljning.)
BSB101 skrev:Sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt uppseendeväckande att politiker använder ordet bussgarage? Politiker är bara människor. Dock använde även Sten Nordin ordet bussgarage så kanske är det det gängse ordet på exploateringskontoret och då kanske man inte ska vara så förvånad att det gick som det gick.
Jag tycker nog att Sten Nordin, och även reportrar och journalister, borde kunna vara mer noga med benämningar. För mig ger det ett intryck av att de inte riktigt vet vad de pratar om. Och det befäster bilden av att politiker fattar beslut om sådant som de egentligen inte har en aning om.

Fast det kanske skall vara ett bussgarage också, förutom terminalen? Men det är ju i alla fall den senare som de "vanliga människorna" kommer att komma i kontakt med.
heasm

Inlägg av heasm »

Vad är oddsen att vi får en provisorisk bussterminal som blir permanent (som Strömbron)?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

heasm

Inlägg av heasm »

Inge skrev:Höga (dvs låg sannolikhet) eftersom provisoriet kan tas bort när tunnelbanan till Nacka är färdig.
Tyvärr tror jag tvärtom. Behovet av busstrafik försvinner inte helt med tunnelbana till Nacka. Någon typ av bussterminal kommer att finnas vid Slussen. Antinget ett permanent provisorium, nytt i Katarinaberget eller något helt annat. Att all busstrafik kan terminera i Nacka tror jag inte är möjligt.
C30

Inlägg av C30 »

BSB101 skrev:Många frågor har ställts av journalister under gårdagen angående Slussen med jag har inte hört eller sett någon ställa den mest grundläggande och i många avseenden intressantaste frågan. Hur kan ett kontor som tar fram detaljplaner dagligen göra sådana grundläggande småformalia fel? Förutom att det kostar skattebetalarna miljonbelopp visar det på antingen total inkompetens eller så har man gjort det medvetet. Oavsett vilket så är det lika allvarligt.
Ytterst är ju även domstolar bara lagtolkare som också kan göra fel. Om man själv vill ta reda på om staden är kompetent eller inte bör man nog läsa stadens överklagande och PBL tillsammans och göra sin egen bedömning. Jag anser till exempel att stadens argument verkar vettiga, men å andra sidan vet jag inte så mycket om planjuridik.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:När den blir klar så är det nog inte så lång tid kvar innan den kan ses som överdimensionerad. Om man inte drar in alla 400-bussar till Södermalm bara för att fylla terminalen! :wink:

Är det fler än jag som reagerar på att man i radio och i andra kommentarer snackar om bussgarage i Katarinaberget? T.o.m en politiker använder ordet i en bloggrubrik, men skriver sedan -terminal i texten.
Det vore ju iofs trevligt med något över- eller normaldimensionerat i Stockholms busstrafik, som omväxling till alla väldigt underdimensionerade terminaler som bussarna trängs på idag. Som t.ex nyinvigda Täby Centrum, Danderyds sjukhus, Tekniska Högskolan och långfärdsbussarnas Cityterminalen.

Garage/depå är ett användningsområde man skulle kunna använda det överflödiga utrymmet sedan tunnelbanan invigts. Men det finns kanske även andra tänkbara användningsområden?
Vem vet? 30-50 år efter att tunnelbanan till Nacka invigts kanske resandet växt så mycket att utökad busstrafik till Slussen åter krävs för att avlasta en hårt belastad tunnelbana och Saltsjöbana, och då kanske hela utrymmet behövs igen?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:När den blir klar så är det nog inte så lång tid kvar innan den kan ses som överdimensionerad. Om man inte drar in alla 400-bussar till Södermalm bara för att fylla terminalen! :wink:

Det vore ju iofs trevligt med något över- eller normaldimensionerat i Stockholms busstrafik, som omväxling till alla väldigt underdimensionerade terminaler som bussarna trängs på idag. Som t.ex nyinvigda Täby Centrum, Danderyds sjukhus, Tekniska Högskolan och långfärdsbussarnas Cityterminalen.

Garage/depå är ett användningsområde man skulle kunna använda det överflödiga utrymmet sedan tunnelbanan invigts. Men det finns kanske även andra tänkbara användningsområden?
Vem vet? 30-50 år efter att tunnelbanan till Nacka invigts kanske resandet växt så mycket att utökad busstrafik till Slussen åter krävs för att avlasta en hårt belastad tunnelbana och Saltsjöbana, och då kanske hela utrymmet behövs igen?
Täbyterminalen har jag inte sett. Visste inte ens att den var klar.
Cityterminalen sägs vara överbelastad, men samtidigt har SL lyckats få utrymme för en del bussar där, vilket verkar lite konstigt tycker jag. För det var ju aldrig syftet med den. Har också hört att det är för låg takhöjd, så att vissa långfärdsbussar inte kan använda den. Om det gäller hela terminalen eller bara en våning har jag ingen aning om.

Framtida behov av fler bussar till Slussen, för att spårtrafikens kapacitet inte räcker är ju en rolig tanke. Tänk då om man inte överhuvud taget kommit till skott med T-baneutbyggnaden. Eller om planerna går i stå!

En viss underkapacitet brottas man väl med på Norsborgsgrenen redan nu, om jag förstått rätt. Och även kanske Mörbygrenen. I det långa loppet är det inte bra att låta flera förortsgrenar få gemensam sträcka (eller snarare gemensamt spår) genom stan.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Klistar in frågan igen från annan tråd, men den berör ju Slussen och busstrafiken så tyckte mig att min tidigare ställda men ej besvarade fråga fortfarande kan passsa in i denna tråd.

Har med hela inlägget, fast frågan i denna tråd endast avser 1300 meter Busstunneln i slutet av inlägget

Skrev detta ursprungligen i ett tråd med namn "Tunnelbana till Nacka - förhandlarna föreslår alt. 6 "
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36412

Dum fråga, har bara varit på besök i trakterna sporadiskt.

Men om tunnelbanan ska byggas till Nacka köpcentrum/ Forum och där ligga i en tunnel, med en underjordisk station.
Kan man då dra både tvärbana och Saltsjöbana dit och då och lägga den stationen ovan jord men på tunnelstationen.

Saltsjöbanan kommer in dubbelspårig men blir enkelspårig precis vid perrongen. Med perrong på båda sidor om tåget kan man ansluta tvärbanan planskilt precis som i Alvik och göra byte tvärbana/saltsjöbanan rakt över perrong och en trappa/hiss ner finns tunnelbanan.
Dessa 2 banor slutar här. Tunnelbanan däremot kan väl eventuellt börja här och gå via t.ex nacka strand snabbaste vägen till Kungsträdgården.
Men förberedd för att kunna förlängas mot Gustavsbergs och Värmdö mm.

Bussarna vänder här vid Nacka köpcentrum också.

Saltsjöbanan till Slussen läggs ner. Istället tänker jag mig att alla stombusslinjerna fortsätter från Nacka Köpcentrum snabbaste vägen via Londonviadukten mm till Slussen där man kör in i en nybyggd busstunnel.

Denna tunnel går t.ex under gatorna Götgatan - Folkkungagatan - SödermalmsAllén - Swedenborgsgatan - Fatbursbrunnsgata och sedan tillbaka samma väg. Denna tunnel blir cirka 1300 meter från Slussen till Södra station och kan ha mellanliggande hållplats vid Medborgarplatsen.

Dessa busslinjer kan då förbinda södra stationen och pendeltåg/fjärrtåg med gröna Linjen vid Medborgarplatsen, Röda tunnelbanalinjen vid Slussen osv...
Stombussarna till Hemmesta vägskäl och andra orter i Värmdö mm får gå som tvärgående stomlinjer i staden, och allt som behövs en en komplicerad och dyr tunnel 1300 meter under delar av staden.

Fördelen är att blå tunnelbanelinje kan gå direkt Nacka - Kungsträdgården och spara restid för dom som i framtiden ska åka tunnelbanan hela vägen ut i Värmdö.

Detta är ett enklare förslag från mig, men OBS detta är bara en tankebana, jag har inte tillräckligt bra kännedom om Stockholm för att kunna bedöma om det är bra eller dålig idé...

/Jona
Jona i Söv
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Det där loppet är nog kört. Annars är det en bra tanke.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Den busstunnel som du föreslår måste förläggas på stort djup eftersom den ska passera under Tub 1 (grön linje), södra stambanan, södra stambanan igen och slutligen Tub 1 igen. Det låter som en dyr och krånglig lösning.

Dessutom är det fler linjer än stomlinjerna som skulle behöva fortsätta gå till innerstaden om inte restidsökningen ska bli för stor, nämligen alla Värmdölinjer. Det är attraktivt att ta bussen om man bor på Värmdö, just för att det går nästan lika snabbt som att köra bil. 474 är i sammanhanget en långsam och oattraktiv linje om man bor utanför Gustavsberg. När jag ska ut till Hemmesta de tider som 435-440 inte går från Slussen så föredrar jag alltid 433-434 till Ålstäket och byte till 474 där jämfört med att sitta 13 minuter extra och snurra runt bland alla rondeller i Gustavsberg. Dessutom hinner man oftast med en tidigare 474 än om man åker direkt utan byte.
Nej, om 424-440 får ändstation vid Nacka Forum så kommer vi att se en sjunkande kollektivtrafikandel från Värmdö, och längre bilköer. Så en bussterminal i innerstaden lär behövas även i framtiden.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:Den busstunnel som du föreslår måste förläggas på stort djup eftersom den ska passera under Tub 1 (grön linje), södra stambanan, södra stambanan igen och slutligen Tub 1 igen. Det låter som en dyr och krånglig lösning.
<petimätri>Inte ska väl busstunneln ända ner till Katrineholm eller Järna?</petimätri>
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:
Kristofer skrev:Den busstunnel som du föreslår måste förläggas på stort djup eftersom den ska passera under Tub 1 (grön linje), södra stambanan, södra stambanan igen och slutligen Tub 1 igen. Det låter som en dyr och krånglig lösning.
<petimätri>Inte ska väl busstunneln ända ner till Katrineholm eller Järna?</petimätri>
Den busstunnel som du föreslår måste förläggas på stort djup eftersom den ska passera under Tub 1 (grön linje), sammanbindningsbanan (ungefär där den övergår i västra stambanan), sammanbindningsbanan igen och slutligen Tub 1 igen. Det låter som en dyr och krånglig lösning.

Tack för påpekandet! Det behövdes.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar