Sida 4 av 9
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 16:34
av Sven Blomberg
"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 16:54
av Hechtwagen
Bäste Musterman!
Är 100% övertygad om att SSS syfte och mål inte är att in absurdum bevara alla spårvagnar som någonsin trafikerat stockholm utan att bevara ett lagom stort och representativt antal svenska spårvagnar varav ett antal ifrån stockholm. SSS har redan bevarat en A30 och en B30 och får därmed anses ha tagit gott ansvar i frågan. Får man fråga dig om SL behöver ersätta de gamla "fullt fungerande" vagnarna i tunnelbanan och på saltsjöbanan eller om dom också måste bevaras för framtiden? Dom är ju dock ett under av komfort och tillgänglighet! Och var det fel av SL att skrota X1?
Ska bli riktigt skönt att slippa åka A30 i framtiden och skulle jag ändå vilja det får jag väl masa mig ner till malmköping!
Börjar kännas som denhär tråden nått sin ände nu och att vi som förespråkar nya vagnar vunnit.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 17:04
av Hechtwagen
Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 17:21
av Tagbitaren
mustermann skrev:En "officiell" fråga till SSS-pamparna. Är SSS ideologi numera att förespråka skrotning av gamla (Stockholms) spårvagnar?
Ivern tycks vara mycket stor. Har svårt förstå sådan "museiverksamhet" eller ideologi. Trodde att SSS grundades för att bevara och motarbeta skrotning. Men tyvärr tycks skrotningsivern inom SSS vara redan större strax än hos SL!
Ända hoppet tycks vara Spårvägsmuseet om inte SSS har också infiltrerat sig där också, med sina ider och "expertis".
Tvivlar stort på prat om miljonbelopp av konvertering av A/B30, dyra radior och blinkers ni hittat...
(p.s absolut offtopic är vem jag är, det har ingen betydelse!)
Du kan inte ställa några som helst officiella frågor till Spårvägssällskapet här. Om du törs kan du bli medlem och verka via vanliga föreningsdemokratiska vägar. Men det ställer förstås andra krav än att sitta vid datorn och fantisera...
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 17:23
av Henrik Schütz
Man kan ju alltid bilda egna föreningar om man inte gillar dom som finns:-)
HS
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: tisdag 05 mars 2013 23:15
av 643
Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 12:22
av twr
643 skrev:Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!

Jag tycker man borde bevara varenda bil också!
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 13:54
av roggek
twr skrev:643 skrev:Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!

Jag tycker man borde bevara varenda bil också!
Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg...
Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 14:12
av Sven Blomberg
Det vore något. Då kunde jag flytta tillbaka till Klarabergsgatan 42, där jag bodde till huset revs 1955.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 15:32
av 218
roggek skrev:
Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg...
Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
Originalet finns redan bevarat i ett rum på Stadsmuseet! Klaraporten heter rummet som pendang till Grotescos "Göteborgsporten".
Borde inte alla människor från förr ha bevarats också? Tänk att få se Gustav Vasa åka Vasaloppet eller Birger Jarl grunda Stockholm. Hur har museerna kunnat missa det? Att de aldrig tar ansvar!
218
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 16:56
av R.Lindmark
Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 17:04
av Henrik Schütz
Det borde väl vara lättast att ha en B30B i malmköping. Där kan den gå ihop med A30 motorvagnen
Tex 609 lackades för knappt ett år sedan och bra boggier finns på Lidingö.
RL får väl formulera en motion till årsmötet.
HS
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 17:18
av Tagbitaren
R.Lindmark skrev:Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
Asch, bry dig inte om vad tramsgubbarna här skriver. Det har ju ändå ingen betydelse för sakfrågan. Gör som Henrik skriver, arbeta föreningsdemokratiskt inom Sällskapet istället. Trafikförvaltningen/SL/Spårvägsmuseet kan man ju också försöka bearbeta, men det tror jag faktiskt blir en betydligt hårdare nöt!
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 17:23
av R.Lindmark
Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet. Tycker för övrigt att Henriks idé bra. Tillsammans med Tommas Langes förslag att byta 42 mot en A30B så är man ju i hamn.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 17:29
av Tagbitaren
R.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp för
Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 17:43
av R.Lindmark
Tagbitaren skrev:R.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp för
Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läpp

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 18:15
av Sven Blomberg
Att tråden spårade ur, beror väl på att ett förslag var att bevara samtliga A30B/B30B.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: onsdag 06 mars 2013 19:51
av twr
R.Lindmark skrev:Tagbitaren skrev:R.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp för
Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läpp

Det var inte min avsikt att tramsa bort tråden. Det vore väl trevligt om ett Lidingöbanetågsätt kunde bevaras (allra roligast om det kunde gå i trafik på Lidingö ibland). Att bevara varenda en, för reguljär eller museal trafik är inte så angeläget, men det är vi väl redan överens om.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: torsdag 07 mars 2013 17:13
av M_M
Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.
OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Postat: fredag 08 mars 2013 9:55
av Sven Blomberg
M_M skrev:Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.
OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Så blir man "tagen i örat". Fy på dig Sven. Det jag menar är, att som medlem kan man
påverka. Som ickemedlem kan man bara
tycka