Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Sven Blomberg »

"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 05 mars 2013 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Bäste Musterman!

Är 100% övertygad om att SSS syfte och mål inte är att in absurdum bevara alla spårvagnar som någonsin trafikerat stockholm utan att bevara ett lagom stort och representativt antal svenska spårvagnar varav ett antal ifrån stockholm. SSS har redan bevarat en A30 och en B30 och får därmed anses ha tagit gott ansvar i frågan. Får man fråga dig om SL behöver ersätta de gamla "fullt fungerande" vagnarna i tunnelbanan och på saltsjöbanan eller om dom också måste bevaras för framtiden? Dom är ju dock ett under av komfort och tillgänglighet! Och var det fel av SL att skrota X1?

Ska bli riktigt skönt att slippa åka A30 i framtiden och skulle jag ändå vilja det får jag väl masa mig ner till malmköping!

Börjar kännas som denhär tråden nått sin ände nu och att vi som förespråkar nya vagnar vunnit.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

mustermann skrev:En "officiell" fråga till SSS-pamparna. Är SSS ideologi numera att förespråka skrotning av gamla (Stockholms) spårvagnar?
Ivern tycks vara mycket stor. Har svårt förstå sådan "museiverksamhet" eller ideologi. Trodde att SSS grundades för att bevara och motarbeta skrotning. Men tyvärr tycks skrotningsivern inom SSS vara redan större strax än hos SL!

Ända hoppet tycks vara Spårvägsmuseet om inte SSS har också infiltrerat sig där också, med sina ider och "expertis".

Tvivlar stort på prat om miljonbelopp av konvertering av A/B30, dyra radior och blinkers ni hittat...

(p.s absolut offtopic är vem jag är, det har ingen betydelse!)
Du kan inte ställa några som helst officiella frågor till Spårvägssällskapet här. Om du törs kan du bli medlem och verka via vanliga föreningsdemokratiska vägar. Men det ställer förstås andra krav än att sitta vid datorn och fantisera...
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Man kan ju alltid bilda egna föreningar om man inte gillar dom som finns:-)

HS
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
twr

Inlägg av twr »

643 skrev:
Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
Jag tycker man borde bevara varenda bil också!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

twr skrev:
643 skrev:
Jag tycker man borde bevara varenda bil också!
Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg... :cheesygrin:
Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Det vore något. Då kunde jag flytta tillbaka till Klarabergsgatan 42, där jag bodde till huset revs 1955.
Medlem nr 266
218

Inlägg av 218 »

roggek skrev: Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg... :cheesygrin:
Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
Originalet finns redan bevarat i ett rum på Stadsmuseet! Klaraporten heter rummet som pendang till Grotescos "Göteborgsporten".
Borde inte alla människor från förr ha bevarats också? Tänk att få se Gustav Vasa åka Vasaloppet eller Birger Jarl grunda Stockholm. Hur har museerna kunnat missa det? Att de aldrig tar ansvar!

218
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det borde väl vara lättast att ha en B30B i malmköping. Där kan den gå ihop med A30 motorvagnen

Tex 609 lackades för knappt ett år sedan och bra boggier finns på Lidingö.

RL får väl formulera en motion till årsmötet.

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

R.Lindmark skrev:Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
Asch, bry dig inte om vad tramsgubbarna här skriver. Det har ju ändå ingen betydelse för sakfrågan. Gör som Henrik skriver, arbeta föreningsdemokratiskt inom Sällskapet istället. Trafikförvaltningen/SL/Spårvägsmuseet kan man ju också försöka bearbeta, men det tror jag faktiskt blir en betydligt hårdare nöt!
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet. Tycker för övrigt att Henriks idé bra. Tillsammans med Tommas Langes förslag att byta 42 mot en A30B så är man ju i hamn.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

R.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp för :D

Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Tagbitaren skrev:
R.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.

Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läpp :D
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Att tråden spårade ur, beror väl på att ett förslag var att bevara samtliga A30B/B30B.
Medlem nr 266
twr

Inlägg av twr »

R.Lindmark skrev:
Tagbitaren skrev:

Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läpp :D
Det var inte min avsikt att tramsa bort tråden. Det vore väl trevligt om ett Lidingöbanetågsätt kunde bevaras (allra roligast om det kunde gå i trafik på Lidingö ibland). Att bevara varenda en, för reguljär eller museal trafik är inte så angeläget, men det är vi väl redan överens om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.

OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

M_M skrev:
Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.

OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Så blir man "tagen i örat". Fy på dig Sven. Det jag menar är, att som medlem kan man påverka. Som ickemedlem kan man bara tycka
Medlem nr 266
Skriv svar