Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 05 mars 2013 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Bäste Musterman!
Är 100% övertygad om att SSS syfte och mål inte är att in absurdum bevara alla spårvagnar som någonsin trafikerat stockholm utan att bevara ett lagom stort och representativt antal svenska spårvagnar varav ett antal ifrån stockholm. SSS har redan bevarat en A30 och en B30 och får därmed anses ha tagit gott ansvar i frågan. Får man fråga dig om SL behöver ersätta de gamla "fullt fungerande" vagnarna i tunnelbanan och på saltsjöbanan eller om dom också måste bevaras för framtiden? Dom är ju dock ett under av komfort och tillgänglighet! Och var det fel av SL att skrota X1?
Ska bli riktigt skönt att slippa åka A30 i framtiden och skulle jag ändå vilja det får jag väl masa mig ner till malmköping!
Börjar kännas som denhär tråden nått sin ände nu och att vi som förespråkar nya vagnar vunnit.
Är 100% övertygad om att SSS syfte och mål inte är att in absurdum bevara alla spårvagnar som någonsin trafikerat stockholm utan att bevara ett lagom stort och representativt antal svenska spårvagnar varav ett antal ifrån stockholm. SSS har redan bevarat en A30 och en B30 och får därmed anses ha tagit gott ansvar i frågan. Får man fråga dig om SL behöver ersätta de gamla "fullt fungerande" vagnarna i tunnelbanan och på saltsjöbanan eller om dom också måste bevaras för framtiden? Dom är ju dock ett under av komfort och tillgänglighet! Och var det fel av SL att skrota X1?
Ska bli riktigt skönt att slippa åka A30 i framtiden och skulle jag ändå vilja det får jag väl masa mig ner till malmköping!
Börjar kännas som denhär tråden nått sin ände nu och att vi som förespråkar nya vagnar vunnit.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Du kan inte ställa några som helst officiella frågor till Spårvägssällskapet här. Om du törs kan du bli medlem och verka via vanliga föreningsdemokratiska vägar. Men det ställer förstås andra krav än att sitta vid datorn och fantisera...mustermann skrev:En "officiell" fråga till SSS-pamparna. Är SSS ideologi numera att förespråka skrotning av gamla (Stockholms) spårvagnar?
Ivern tycks vara mycket stor. Har svårt förstå sådan "museiverksamhet" eller ideologi. Trodde att SSS grundades för att bevara och motarbeta skrotning. Men tyvärr tycks skrotningsivern inom SSS vara redan större strax än hos SL!
Ända hoppet tycks vara Spårvägsmuseet om inte SSS har också infiltrerat sig där också, med sina ider och "expertis".
Tvivlar stort på prat om miljonbelopp av konvertering av A/B30, dyra radior och blinkers ni hittat...
(p.s absolut offtopic är vem jag är, det har ingen betydelse!)
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Man kan ju alltid bilda egna föreningar om man inte gillar dom som finns:-)
HS
HS
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Jag tycker man borde bevara varenda bil också!643 skrev:Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg...twr skrev:Jag tycker man borde bevara varenda bil också!643 skrev:Visst - varje museums självklara plikt är att bevara ALLT som funnits!Hechtwagen skrev:Fast lite cred ska ju Mustermann ha! Det vore ju coolt om SSS hade varenda spårvagn som någonsin trafikerat stockholms gator i sina samlingar!

Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Det vore något. Då kunde jag flytta tillbaka till Klarabergsgatan 42, där jag bodde till huset revs 1955.
Medlem nr 266
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Originalet finns redan bevarat i ett rum på Stadsmuseet! Klaraporten heter rummet som pendang till Grotescos "Göteborgsporten".roggek skrev: Jag vill att man bygger upp gamla Klara som det såg ut före 1950-talets rivningsvåg...![]()
Inte för att jag var född då, men det skulle vara kul och se hur Hamngatsbacken såg ut i verkligheten...
Gärna med Linje 7 inlagd med A34. Gissningsvis jkligt trångt!
Borde inte alla människor från förr ha bevarats också? Tänk att få se Gustav Vasa åka Vasaloppet eller Birger Jarl grunda Stockholm. Hur har museerna kunnat missa det? Att de aldrig tar ansvar!
218
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Det borde väl vara lättast att ha en B30B i malmköping. Där kan den gå ihop med A30 motorvagnen
Tex 609 lackades för knappt ett år sedan och bra boggier finns på Lidingö.
RL får väl formulera en motion till årsmötet.
HS
Tex 609 lackades för knappt ett år sedan och bra boggier finns på Lidingö.
RL får väl formulera en motion till årsmötet.
HS
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Asch, bry dig inte om vad tramsgubbarna här skriver. Det har ju ändå ingen betydelse för sakfrågan. Gör som Henrik skriver, arbeta föreningsdemokratiskt inom Sällskapet istället. Trafikförvaltningen/SL/Spårvägsmuseet kan man ju också försöka bearbeta, men det tror jag faktiskt blir en betydligt hårdare nöt!R.Lindmark skrev:Nu har det spårat ur i den här tråden och jag tycker att ni trampar på oss som vill bevara ett A/B30B tåg. Är det något fel på åsikten?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet. Tycker för övrigt att Henriks idé bra. Tillsammans med Tommas Langes förslag att byta 42 mot en A30B så är man ju i hamn.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp förR.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.

Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läppTagbitaren skrev:Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp förR.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.

- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Att tråden spårade ur, beror väl på att ett förslag var att bevara samtliga A30B/B30B.
Medlem nr 266
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Det var inte min avsikt att tramsa bort tråden. Det vore väl trevligt om ett Lidingöbanetågsätt kunde bevaras (allra roligast om det kunde gå i trafik på Lidingö ibland). Att bevara varenda en, för reguljär eller museal trafik är inte så angeläget, men det är vi väl redan överens om.R.Lindmark skrev:Nej du har rätt ämnet är viktigt inte tråden. Ingen fara jag hänger inte läppTagbitaren skrev:Det tycker jag också, men sådan är världen. Inget att hänga läpp förR.Lindmark skrev:Jo jag har övergivit diskussionen här men tycker det är onödigt att tramsa bort en viktig tråd på forumet.
Är förresten tråden så viktig, egentligen? Ämnet är viktigt, men knappast tråden - vad som sägs eller inte sägs här har ju ingen som helst betydelse för hur ex.vis Sällskapet kommer att agera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?
Så blir man "tagen i örat". Fy på dig Sven. Det jag menar är, att som medlem kan man påverka. Som ickemedlem kan man bara tyckaM_M skrev:Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Medlem nr 266