Sida 4 av 5

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 10:25
av Harald
Henrik Schütz skrev:Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
Nu var det ju inte frivilliga insatser du skrev om tidigare:
Henrik Schütz skrev:det är sl spårvägsmuseum som bör agera. sss som ideeöl förening har redan ladorna fulla. således en icke intern frågs.

HS
Som jag redan har skrivit i tråden så har jag inget emot att bussen räddas genom frivilliga insatser. Tvärtom önskar jag dem som vill försöka all lycka. Frivilliga insatser kan aldrig vara fel om de inte går till något direkt ont ändamål och det är bara de som gör insatserna som kan bestämma hur de ska prioriteras.
daniel_s skrev:Det är väl en sanning med modifikation, de har ju ett hydrauliskt system i stället för tryckluft till bromsen så de är väl egentligen inte mer all-electrics än M29? (M29 har kanske luftfjädring också, men den motsvaras ju inte av någon elektrisk fjädring på M25/M28 så det är fortfarande dött lopp...)
Jag tycker inte man kan säga att M25 och M28 har ett hydrauliskt system på samma sätt som M29 har ett tryckluftssystem. M29 har en kompressor och en tryckluftsbehållare som försörjer mekanisk broms, dörrcylindrar och fjädring. Jag tror inte PCC all-electrics hade elektrisk fjädring, hur en sån nu skulle se ut. Motverkande solenoider kanske :) . M25 och M28 har elektriska dörrmaskiner men i mekaniska bromsen finns en hydraulisk komponent, det är riktigt. På M25 är det en vanlig hydraulisk fordonsbroms fast lite större än i en personbil och det som trycker på kolvarna i de två huvudcylindrarna är fjädrar. Bromsen lossas med solenoider som motverkar fjädrarna. På M28 börjar vi kanske närma oss ett hydraulsystem, för det finns det en hydraulpump som ger ett tryck till hydraulcylindrar som motverkar de fjädrar som verkar direkt på bromsbeläggen. Men OK, riktigt all-electric är de inte. Vi får väl kalla dem hydraulectrics :) Sedan kan man tillägga att en av nyheterna på PCC all-electrics var att bromsarna verkade på en bromstrumma på motorn i stället för på hjulen. Därmed undvek man att värma upp de fjädrande hjulen, vilket förlängde livet på gummielementen i dem. Den konstruktionen har även M25 och M28, men den blev ju rätt vanlig på spårvagnar, såväl PCC air-electrics som icke PCC-vagnar.

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 14:19
av Henrik Schütz

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 14:25
av Henrik Schütz
Jösses, den webplatsen var en guldgruva,120 officiella trådbussbilder från tillverkaren! Varav åtta med F4

Vad tycks om den här!

http://www.lombardiabeniculturali.it/fo ... 0-0002234/

HS

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 14:36
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Och var är den här bilden tagen?

http://www.lombardiabeniculturali.it/fo ... 0-0002236/

Kan rent av vara i italien!

http://www.lombardiabeniculturali.it/fo ... 0-0002237/

HS
Enligt texten på sidan, är båda bilderna tagna i Stockholm år 1950. Det behöver ju inte nödvändigtvis stämma, men kan det vara i Gröndal på första bilden?

På "andra" bilden står det någonting på huset högst upp t v i bild, jag har svårt att tyda texten men det skulle kunna stå "ICIPALE" som i Municipale och då är det väl mest sannolikt i Italien...

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 15:40
av Harald
Mycket tveksamt. Bussen ser inte ut att ha någon registreringskylt, vilket borde betyda att det i vart fall inte är på Stockholms gator. Den verkar också ha en provisorisk stötfångare som inte liknar den den har på bilder från Stockholm som den här tagen vid en pressvisning när bussen uppenbarligen var helt ny:

Bild

Bild från Stockholmskällan, Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 2.5 (CC BY-NC-SA 2.5)

Jag undrar också om vi någonsin har haft sådan målning på kantstenen som på bilden. Det har förekommit streckad markering av busshållplatser, men det här ju i ett gathörn.

Den här bilden påstås också vara tagen i Stockholm, men det är ju helt tydligt att bussen kör i högertrafik.

Men den här bilden är från Stockholm.

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: lördag 20 oktober 2012 17:20
av daniel_s
Harald skrev:Mycket tveksamt. Bussen ser inte ut att ha någon registreringskylt, vilket borde betyda att det i vart fall inte är på Stockholms gator. Den verkar också ha en provisorisk stötfångare som inte liknar den den har på bilder från Stockholm som den här tagen vid en pressvisning när bussen uppenbarligen var helt ny
Jag gissar att den italienska (?) bilden är tagen vid provkörningen och att stötfångaren som är monterad på bussen på bilden är avsedd för bogseringen till järnvägsstationen eller var man nu lastade bussen för avtransporten.

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: söndag 21 oktober 2012 17:59
av Hechtwagen
Det verkar ha tagit över ett år att få de tio bussarna levererade!

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: måndag 22 oktober 2012 17:58
av 996
Finnes virkelig denne?

Fantastisk i så fall.

Mvh Bjørn

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: måndag 22 oktober 2012 20:23
av C12C3C3C12
Kan F4:an vara utvecklad från denna busstyp?

http://www.tramroma.com/tramroma/rete_u ... rot_08.htm

Hittade även denna länk som visar spårvagnar samt bussar från Milano, ingen typ F4 där. Om ni skrollar längst ner på sidan står det "Slideshow", klicka på den och ni får en c:a 20 minuter lång slideshow från Milano med nutida samt historiska bilder:

http://www.flickr.com/groups/milanoatm/ ... 31541@N07/

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: tisdag 23 oktober 2012 11:40
av Henrik Schütz
Det finns en bevarad alfa romeo trådbuss ytterligare i hela världen, dock ingen ledvagn. I princip var det bara stockholm som köpte ledvagnar av denna modell, resten var treaxliga kortvagnar.

HS

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: tisdag 23 oktober 2012 16:12
av 218
Henrik Schütz skrev:Det finns en bevarad alfa romeo trådbuss ytterligare i hela världen, dock ingen ledvagn. I princip var det bara stockholm som köpte ledvagnar av denna modell, resten var treaxliga kortvagnar.

HS
SSS Trådbussekretariat (Thomas J) meddelar att förutom Stockholm så har 10 st ledvagnar av chassimodellen 140 AF levererats också till Milano. Sannolikt med samma korgtyp. Chassimodellen 140 AF var betydligt vanligare som "kortvagn", 80 st sådana levererades till Aten samt ytterligare vagnar till Belgrad och Prag. I en broschyr från 40-talet marknadsför Fiat också en "värstingvariant" av ledad 140 AF helt lik F4 men femaxlig. Alltså dubbla hjul även på släpet! Däremot så verkar det inte att dömma av samma broschyr som att de har lyckats med att sälja den modellen.

218

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: tisdag 23 oktober 2012 17:31
av Harald
Det var kanske inte så många utöver Stockholm som behövde en "spårvagnsdödare". När bussfanatikerna på Göteborgs trafikkontor hade varit i Curitiba och sett dubbelledbussar kom det upp bilder av en sådan på anslagstavlorna med texten "spårvagnsdödaren". F4 hade kanske samma funktion i en del SS-tjänstemäns tankevärld. Men den hade ju den goda smaken att begå självmord i stället, så vi kan ju vara storsinta och digga det återstående exemplaret.

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: tisdag 23 oktober 2012 17:54
av C12C3C3C12
Hehe trägen vinner, hittade den här sidan, skrolla ner till näst sista bilden så hittar ni Alfa Romeo filobus 140 AFS, står dessutom någonting om Stockholm där:

http://www.miol.it/stagniweb/foto6.asp? ... I=50&Col=5

Dessutom lite tekniska data från Svensk Busshistoria:

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/se ... 40%20AFS/4

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: tisdag 23 oktober 2012 20:01
av Hechtwagen
Läckert! Är det någon som sett någon färgbild av en F4 från 50-talet?

SS ledtrådbuss skrotas inte ännu

Postat: lördag 17 november 2012 10:31
av gek
"4055:an räddadades i sista stund" kan man i dag läsa i Dagens Nyheter. Men det framgår av artikeln att det inte finns någon garanti för att vraket kommer att bevaras.

Re: Sv: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: söndag 18 november 2012 18:17
av Bussmicke
Var finns vraket nu?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: söndag 18 november 2012 21:50
av Lars_J
Var i DN/lördagstidningen stod det om bussen? Jag har inte hittat artikeln själv.
/Lars J

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: söndag 18 november 2012 22:22
av Henrik Schütz
Sista sidan av bildelen, som i sin tur var gömd i en annonsbilaga!

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: onsdag 21 november 2012 21:28
av KlasUggla
För oss som inte har DN, vad stog det om bussen? Vart kommer den att placeras nu?

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Postat: onsdag 21 november 2012 23:30
av Thomas Lange
Artikel kommer i MfSS den 12 dec.