Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Klart med avstängningen i Hamngatan vid Max

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Eftersom vi ändå har likriktat den här tråden så ber jag att få påpeka att när jag bodde i Gamla Stan slutet på 60-talet så var det likström i fastigheten. Man hade en omformare kopplad till likströmmen i lägenheten som gav växelström.
Hur och när ändrades distributionen? Var det likström i hela distributionskedjan ända till den dag man växlade till växelström ända ut i varje lokal/lägenhet, eller fanns det en mellanperiod där enskilda fastigheter hade likriktarstationer för hela fastigheten?
Det var praktiskt taget parallella nät så länge likspänningsnätet fanns kvar, sedan avvecklade man likspänningen i en stadsdel i taget 1967-74 (Hallerdt 1992, Ljus kraft värme). Sista området med likström var Östermalm. I huset där jag bodde i slutet av 90-talet fanns kablaget från likströmstiden fortfarande kvar, tillsammans med många strömbrytare och uttag. Av allt att döma hade man byggt upp ett nytt system för växelström, och låtit det gamla vara kvar, det var nog ändå för gammalt och moget för utbyte. I nyare installationer kunde man kanske helt enkelt koppla om till växelström i befintliga kablar, vad vet jag. Men några lokala likriktare ser jag ingen direkt användning för, folk fick väl skaffa nya apparater om de gamla inte tålde växelström.

Likriktare (ja kanske t o m någon roterande omformare?) för hissar finns väl dock fortfarande i många hus.
Aha, den boken ska jag försöka läsa år 2020 eller nåt sånt, tipstack! :)

Jag antar att man byggde upp nytt system fram till varje lägenhet och där sen återanvände befintliga rör o.s.v.?

Eller var det utanpåliggande installation? I så fall var det nog motiverat att bygga en ny och sen ta bort den gamla.
ragge

Inlägg av ragge »

ragge skrev:Men jag var otydlig:
Det jag menar är att jämfört med att lägga den nya likriktaren för 7:an nere i tunnelbana 3 så borde det vara ungefär lika nära till denna redan befintliga likriktarplats. Men den kanske är full eller något. Eller så är det rent av denna man menar - det är ju inte särskilt långt till tunnelbana 3.
Jag kan nu meddela att det står "LS Kungsträdgården" på dörren i fråga. Det borde väl innebära att det är tunnelbanans likriktare som den har att göra med eller som eventuellt finns just där.

/ragge s
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det har varit lite olika besked om när trafiken upp till Sergels torg återupptas. Men om jag förstått rätt så är senaste beskedet 26 april. På torsdag alltså. (Snart dags för spårrensning antar jag.)

Man har redan öppnat för gångtrafik förbi arbetsplatsen längsmed Hamngatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

För den som vill studera spårensning mm så rekomenderas ett nattpass mellan 25 och 26. Vi kan väl ha bildtävling om vem som tar den snyggast bilden på första ordinarievagnen upp till Sergels Torg.
Bonustävling är så klart när sista ordinarievagnen lämnar Nmt.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kunde på torsdagsmorgonen konstatera att spårvagnarna gick från Sergels torg. Skyltarna som talade om för bilisterna att Hamngatan var svårframkomlig till 10/5 var borta. Bara stolparna var kvar. Och på Norrmalmstorg var det en svart sopsäck över den tillfälliga hållplatstavlan.

Har man byggt om staketet vid Sergels torg? Det staket som går parallellt med stoppbocken såg annorlunda ut än som jag minns att den var tidigare.

Såg för övrigt arbetsvagn 9207 svänga runt Norrmalmstorg på eftermiddagen. Med gult roterande ljus på.
Varför körs den med "saftblandaren" påslagen när den bara kör i rätt riktning och likadant som spårvagnarna? Stannade vid rött gjorde den också. Och syns gör den ju minst lika bra som vanliga spårvagnar, om inte t.o.m. bättre. Är den bredare, så att medtrafikanterna därför behöver vara mer observant på den än de ordinarie spårfordonen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Såg för övrigt arbetsvagn 9207 svänga runt Norrmalmstorg på eftermiddagen. Med gult roterande ljus på.
Varför körs den med "saftblandaren" påslagen när den bara kör i rätt riktning och likadant som spårvagnarna? Stannade vid rött gjorde den också. Och syns gör den ju minst lika bra som vanliga spårvagnar, om inte t.o.m. bättre. Är den bredare, så att medtrafikanterna därför behöver vara mer observant på den än de ordinarie spårfordonen?
Vid spårsmörjning (eller om det nu var spårrensning fast jag tror mer på smörjning) kör man ganska långsamt i kurvorna, detta kan betraktas som ett hinder i trafiken och användning av varningsanordning är därför befogad i enlighet med reglerna i SFS 1990:1165, SFS 1998:1276 och TSFS 2009:83. (Det blir lättast om man läser den sistnämnda först!)

Visst syns vagnen bra ändå (den är ju orange) men varningsljuset underlättar medtrafikanternas förståelse av situationen, speciellt när man måste stanna på något konstigt ställe och vidta någon åtgärd. Däremot ska det förstås vara avstängt om man bara kör omkring som vilken spårvagn som helst.

Nästa fråga :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Såg för övrigt arbetsvagn 9207 svänga runt Norrmalmstorg på eftermiddagen. Med gult roterande ljus på.
Vid spårsmörjning (eller om det nu var spårrensning fast jag tror mer på smörjning) kör man ganska långsamt i kurvorna, detta kan betraktas som ett hinder i trafiken och användning av varningsanordning är därför befogad i enlighet med reglerna i SFS 1990:1165, SFS 1998:1276 och TSFS 2009:83. (Det blir lättast om man läser den sistnämnda först!)

Visst syns vagnen bra ändå (den är ju orange) men varningsljuset underlättar medtrafikanternas förståelse av situationen, speciellt när man måste stanna på något konstigt ställe och vidta någon åtgärd. Däremot ska det förstås vara avstängt om man bara kör omkring som vilken spårvagn som helst.

Nästa fråga :D
För en oinvigd betraktare så såg det ut som om den bara körde omkring som vilken spårvagn som helst, därav frågan. Men det är möjligt att den körde vad som kunde uppfattas som omotiverat långsamt bitvis. Och då är naturligtvis varningsljusen befogade.

Så nu vet jag det! :D
Skriv svar