"Mitt i..." miss

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AdrianLangemar

Re: "Mitt i..." miss

Inlägg av AdrianLangemar »

bruse skrev:En viktig aspekt att veta vilken kommun man bor i, är om när det ska beställa Taxi. Säger du Storgatan i Stockholm åker bilen till Östermalm. Medan du i själva verket menar i Solna.

Ännu viktigare, rent av livsviktigt, är att du anger rätt kommun när du ringer 112 och behöver ambulans, polishjälp eller vill att brandkåren rycker ut. Det är inte ovanligt att dessa åker ut i fel kommun för att alla tror de är Stockholmare, fast de är i Nacka, Solna osv. Det är att leka med döden att påstå sig vara i Stockholm, när du är i Sundbyberg - om ska vi ska hårddra det.

Detta eftersom det finns samma gatunamn i flera kommuner, men aldrig mer än en i varje kommun. Exempelvis finns det 3 st Storgatan i storstockholm/Stockholms län, 10 st Centralvägen, 2 st Vasagatan osv.

Men det tycker väl utsocknes inte är så noga.
Gatuadresser brukar kompletteras med postort, inte kommun. Att postorterna och kommunerna är samma i fallet Storgatan är bara en slump. I vissa kommuner finns det flera gator med samma gatunamn, men i olika postorter. Men förhoppningsvis kräver inte SOS Alarm att man ska prata byråkratsvenska i en paniksituation utan frågar för säkerhets skull om man verkligen menar postorten Stockholm om man säger att man befinner sig i "Stockholm".
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

AdrianLangemar skrev:
bruse skrev:En viktig aspekt att veta vilken kommun man bor i, är om när det ska beställa Taxi. Säger du Storgatan i Stockholm åker bilen till Östermalm. Medan du i själva verket menar i Solna.

Ännu viktigare, rent av livsviktigt, är att du anger rätt kommun när du ringer 112 och behöver ambulans, polishjälp eller vill att brandkåren rycker ut. Det är inte ovanligt att dessa åker ut i fel kommun för att alla tror de är Stockholmare, fast de är i Nacka, Solna osv. Det är att leka med döden att påstå sig vara i Stockholm, när du är i Sundbyberg - om ska vi ska hårddra det.

Detta eftersom det finns samma gatunamn i flera kommuner, men aldrig mer än en i varje kommun. Exempelvis finns det 3 st Storgatan i storstockholm/Stockholms län, 10 st Centralvägen, 2 st Vasagatan osv.

Gatuadresser brukar kompletteras med postort, inte kommun. Att postorterna och kommunerna är samma i fallet Storgatan är bara en slump. I vissa kommuner finns det flera gator med samma gatunamn, men i olika postorter. Men förhoppningsvis kräver inte SOS Alarm att man ska prata byråkratsvenska i en paniksituation utan frågar för säkerhets skull om man verkligen menar postorten Stockholm om man säger att man befinner sig i "Stockholm".
Hur många har koll på var gränserna mellan de olika postorterna går? Verkar vara en militärhemlighet, då Posten dragit in de kartorna. Tänk om ryssen postar brev med rätt postort!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

AdrianLangemar skrev:Gatuadresser brukar kompletteras med postort, inte kommun. Att postorterna och kommunerna är samma i fallet Storgatan är bara en slump. I vissa kommuner finns det flera gator med samma gatunamn, men i olika postorter. Men förhoppningsvis kräver inte SOS Alarm att man ska prata byråkratsvenska i en paniksituation utan frågar för säkerhets skull om man verkligen menar postorten Stockholm om man säger att man befinner sig i "Stockholm".
Flera kommuner håller på med att "rätta till" detta numera. Dvs byta namn på gator, för att inte samma namn ska finnas på mer än en gata i kommunen. T.ex Skolvägen i Rimbo, som tidigt 2012 bytte namn till "Rimbo skolväg". Detta för att inte förväxlas med "Skolvägen" i Hallstavik, hela 45 km norr om Rimbo, som fick behålla sitt namn.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Kan någon bara låsa den här tråden? Den har helt och hållet spårat ur pga ett litet, så kallat, misstag.

Sundbyberg ligger i Stockholms län, dvs Stockholm för min del. Atockholm är Stockholm, vare sig det är Sthlm län eller stad. Så enkelt är det. Jag har fått nog av det här.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det vet ni väl, Stockholm är Stockholm, städernas stad! (Ett Nordens Venedig)

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tänk vad smidigt det här är gjort i Budapest. Hela storstaden är indelad i ungefär ett dussin Kerölet som anges med romerska sifferbeteckningar. Inom en enskild Kerölet är varje gatnamn unikt, och man anger alltid Kerölet-numret ihop med gatnamn för adresser i Budapest.

Det röriga i Stockholm (och Göteborg) är att det finns en kommun som heter likadant som tätorten. Samma röra finns egentligen också i London, där London dels kan avse hela "länet" = Greater London och dels avse "kommunen" City of London (som för övrigt ärligt talat är rätt tråkig att turista i förutom just tågmuppmöjligheterna).

Berlin har däremot inga sådana tokigheter, Berlin avser bara hela "Storberlin", det finns ingen kommun/stadsdel som också heter Berlin.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:

Tänk vad smidigt det här är gjort i Budapest. Hela storstaden är indelad i ungefär ett dussin Kerölet som anges med romerska sifferbeteckningar. Inom en enskild Kerölet är varje gatnamn unikt, och man anger alltid Kerölet-numret ihop med gatnamn för adresser i Budapest.

Det röriga i Stockholm (och Göteborg) är att det finns en kommun som heter likadant som tätorten. Samma röra finns egentligen också i London, där London dels kan avse hela "länet" = Greater London och dels avse "kommunen" City of London (som för övrigt ärligt talat är rätt tråkig att turista i förutom just tågmuppmöjligheterna).

Berlin har däremot inga sådana tokigheter, Berlin avser bara hela "Storberlin", det finns ingen kommun/stadsdel som också heter Berlin.
Även Paris har ju olika distrikt, arrondissemen. Numrerade i cirkel inifrån och ut.

City of London är väl en rätt tråkig del runt bank-kvarteren om jag minns rätt. Den centrala del av London där alla varuhus etc. finns heter väl något annat.

Berlin har ju sina stadsdelar. Som nyligen slagits samman till lite större enheter, tror jag. Vissa gator korrsar gränserna utan att byta namn. Men det finns också en del gatunamn som finns i flera stadsdelar. Berliner Strasse vimlar det väl av.

Berlin hade väl viss tur med sin indelning. Någon gång i början av 1900-talet slogs flera städer och andra orter samman till ett Storberlin. Hade inte det skett och man delat enbart Berlin så hade Västberlin blivit ganska trångt. Både Berlin och Hamburg innehåller flera f.d. städer. Gillar en förklaring till namnet Altona, som är en av de f.d. städerna som utgör Hamburg. Hamburgsborna tyckte att den staden låg väl nära den egna staden. Altona skall kunna tydas "allt för nära". Sant eller skröna, jag vet inte. Det fanns i alla fall utrymme för en stad till mellan Hamburg och Altona. S:t Pauli. Tror att Altona har hört till Danmark till inte allt för länge sedan. Men nu är jag ute spekulerar om sådant där jag egentligen skulle leta fakta.

Och jag är långt från felfärgade spårvagnar i Stockholm/Sundbyberg. (Stryk det som ej önskas.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Även Paris har ju olika distrikt, arrondissemen. Numrerade i cirkel inifrån och ut.
Aha! Man kanske skulle lära sig franska eller nåt av de andra närbesläktade språken :)
LÅ1 skrev:City of London är väl en rätt tråkig del runt bank-kvarteren om jag minns rätt. Den centrala del av London där alla varuhus etc. finns heter väl något annat.
Ja, "City of Westminster" tror jag, fast det populära uttrycket är väl bara "West end" (Hej Pet Shop Boys förresten! :wink: ).
LÅ1 skrev:Berlin har ju sina stadsdelar. Som nyligen slagits samman till lite större enheter, tror jag. Vissa gator korrsar gränserna utan att byta namn. Men det finns också en del gatunamn som finns i flera stadsdelar. Berliner Strasse vimlar det väl av.

Berlin hade väl viss tur med sin indelning. Någon gång i början av 1900-talet slogs flera städer och andra orter samman till ett Storberlin. Hade inte det skett och man delat enbart Berlin så hade Västberlin blivit ganska trångt.
Om jag fattat rätt så var det den del som är "östcentrum" som var det ursprungliga Berlin en gång i tiden, med stadsgränsen ungefär där muren gick (förutom att (östra) Kreuzberg hörde nog till gammel-ur-Berlin). Det är också därför en hel del av de f.d. säckstationerna ligger i det som var östberlin eller invid gränsen (Nordbahnhof). Det var väl bara Görlitzer Bahnhof (som bara finns kvar som namn på en tunnelbanestation) och Lehrter Bahnhof (som idag är Hbf) som var säckstationer i f.d. väst.
LÅ1 skrev:Både Berlin och Hamburg innehåller flera f.d. städer. Gillar en förklaring till namnet Altona, som är en av de f.d. städerna som utgör Hamburg. Hamburgsborna tyckte att den staden låg väl nära den egna staden. Altona skall kunna tydas "allt för nära". Sant eller skröna, jag vet inte. Det fanns i alla fall utrymme för en stad till mellan Hamburg och Altona. S:t Pauli. Tror att Altona har hört till Danmark till inte allt för länge sedan. Men nu är jag ute spekulerar om sådant där jag egentligen skulle leta fakta.
Vi kan nog vara rätt säkra på att Altona varit danskt eftersom jag tror att jag läst det när jag läste på inför tågluffen i somras. Intressant det där med uttydelsen, med lite fantaserande om hur äldre germanska språk kan ha varit så verkar det logiskt. All too near, alles zu nahe o.s.v. (där z i zu kanske är en utveckling av gamla þ och som utvecklats till t på engelska, tyskan skriver ju "u" för att betecka det ljud som svenska och engelska skriver med "o").
LÅ1 skrev:Och jag är långt från felfärgade spårvagnar i Stockholm/Sundbyberg. (Stryk det som ej önskas.)
Verkligen.

Å andra sidan så är Altona i sig intressant eftersom det är en säckstation med tillbyggd genomgångsstation för S-bahn :)

Det finns en ställverkssimulator som jag minns var lite småskoj att leka med då jag tittade på den för nära 10 år sen:
http://www.blumert.de/gulbsoft/stlwerkd.htm
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det du beskriver är naturligtvis ett problem. Ingen fråga om det. Andra har redan påpekat att det är postorten som styr och inte kommunen.

Det finns en del tekniska lösningar kring detta, exempelvis har Taxi göteborg en kopplad adresstjänst om du ringer från ett fast nummer får du frågan om du vill bli hämtad på adressen som numret är kopplat till.

Hade jag varit i Stockholm och beställt taxi eller ambulans hade jag nog varit relativt noga med att tala om vilken del av Stockholm jag var i, exempelvis Sundbyberg. Det hade jag även gjort i Helsingborg som är avsevärt mycket mindre.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Och hur många tror du håller reda på postorter, när de inte ens vet i vilken kommun de betalar skatt och röstar i? Det är nog att begära för mycket.

När jag bodde i Hagsätra, hade jag Bandhagen som postort. Vilket är en helt annan stadsdel och tunnelbanestation. En del trodde de skulle åka dit Bandhagens station med vägledning av min postort. Nu bor jag i stadsdelen Kärrtorp i stadsdelsförvaltningen Skarpnäck. Postorten är Johanneshov, vilket är en stadsdel som ligger 6 kilometer bort och i en helt annan stadsdelsförvaltning, Enskede-Årsta-Vantör. Vilket för övrigt är samma stadsdelsförvaltning som Hagsätra jag bodde i förut.

Så jag anser postort förvirrar mer än vad det klargör. Dessutom är en postort ett företags egna påhitt, ungefär som riktnummer är ett annat företags påhitt. Och företag gör ju lite som dom vill, och hela vårt samhällssystem skulle braka ihop, om vi bygger allt på förandliga postorter. Kommuner däremot, flyttar väldigt sällan, om inte nästan alls, sina gränser.

En lösning är vad SOS Alarm begärt, är att kunna triangulera in folks mobiler för att se var de är. Taxi Stockholm har en app, som då fångar upp dina koordinater. Förty löser inte det om folk anger felaktiga stadsdelsförvaltningar eller postorter.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Och hur många tror du håller reda på postorter, när de inte ens vet i vilken kommun de betalar skatt och röstar i? Det är nog att begära för mycket.

När jag bodde i Hagsätra, hade jag Bandhagen som postort. Vilket är en helt annan stadsdel och tunnelbanestation. En del trodde de skulle åka dit Bandhagens station med vägledning av min postort. Nu bor jag i stadsdelen Kärrtorp i stadsdelsförvaltningen Skarpnäck. Postorten är Johanneshov, vilket är en stadsdel som ligger 6 kilometer bort och i en helt annan stadsdelsförvaltning, Enskede-Årsta-Vantör. Vilket för övrigt är samma stadsdelsförvaltning som Hagsätra jag bodde i förut.

Så jag anser postort förvirrar mer än vad det klargör. Dessutom är en postort ett företags egna påhitt, ungefär som riktnummer är ett annat företags påhitt. Och företag gör ju lite som dom vill, och hela vårt samhällssystem skulle braka ihop, om vi bygger allt på förandliga postorter. Kommuner däremot, flyttar väldigt sällan, om inte nästan alls, sina gränser.

En lösning är vad SOS Alarm begärt, är att kunna triangulera in folks mobiler för att se var de är. Taxi Stockholm har en app, som då fångar upp dina koordinater. Förty löser inte det om folk anger felaktiga stadsdelsförvaltningar eller postorter.
De flesta håller väl reda på sin postort, annars kan de ju inte få brev sig tillsänt.

För övrigt är det inte ett företag utan en myndighet, Post- och Telestyrelsen, som beslutar i de frågor du tar upp. Därmed kan även besluten överklagas om du som medborgare finner dem olämpliga. Nu är väl i och för sig de flesta postortsbeslut lagakraftvunna och därmed inte längre möjliga att överklaga.

Vad du anser är en sak, verkligheten är en annan. Det är postort som styr att gatan inte heter samma, inte kommun.

Håller för övrigt med dig om att det vore bra om man kunde få position från mobilen, bara man inte använder GPS för den funktionen när man är i närheten av USA:s ambassad, för då blir det fel.

//T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jo självklart vet jag vilken postort jag bor i. Men det hjälper ju inte mig om jag är i en annan postort. Eller ska jag bära mig mig PTS beslut i fickan och slå upp, "oj jag förblöder och måste nu titta i PTS beslut vilken postort jag befinner mig i, bläddra bläddra"? Kommungränser är alltid utsatta vid gator och vägar, alltså vet jag alltid vilken kommun jag är i. Stadsdelar är nästan alltid utsatta, iaf i Stockholm. Postorter är det nästan aldrig, inte alls i Stockholm. Vet inte hur det är annorstädes.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Kommungränser är alltid utsatta vid gator och vägar, alltså vet jag alltid vilken kommun jag är i.
En person som åker pendeltåg, tunnelbana eller så småningom spårvagn till Sundbyberg upplyses alltså om att en kommungräns passerats?

Kommungränsskyltar sitter inte vid alla vägar, bara större och inte alls inom kollektivtrafiken. Din tes håller tyvärr inte.
Ett exempel är om du i Google maps går och ställer dig med gula gubben strax söder om Viken på Hälsingborgsvägen i Helsingborgs kommun. (Två hus av byn ligger i Helsingborg, resten i Höganäs). Du kommer att se en vit ortsnamnsskylt "G:a Viken" men defintivt ingen kommungränsskylt. Kommungränsskylten står på väg 111 en liten bit därifrån.

//T
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
bruse skrev:Kommungränser är alltid utsatta vid gator och vägar, alltså vet jag alltid vilken kommun jag är i.
En person som åker pendeltåg, tunnelbana eller så småningom spårvagn till Sundbyberg upplyses alltså om att en kommungräns passerats?
Spårvagnsåkaren ja, de andra två nej (fast från pendeltåget kan man med viss ansträngning se vägmärkena på gatan lite längre bort).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Spårvagnsåkaren ja, de andra två nej (fast från pendeltåget kan man med viss ansträngning se vägmärkena på gatan lite längre bort).
Fast... eftersom spårvagnsresenären inte är trafikant kan hen heller inte förväntas titta på skyltarna. Jag hade inte suttit på skyltar ens om jag åkte buss, det är förarens uppgift.
Svara ärligt: Hade du?

//T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Postort är iofs inte helt självklart att ha koll på, tricket efter flytt är ofta att vänta ett tag till man får direktadresserad reklam eller liknande :wink:
Posten gör nog också ofta vad de kan för att få fram post även om adressen är tivelaktig.

En bekant till min morfar (som jobbade på posten) provade på utlandssemester att skicka ett vykort adresserat till morfars smeknamn utan efternamn, ingen postort eller liknande, bara "sweden" på slutet, och det kom fram :wink:
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:Postort är iofs inte helt självklart att ha koll på, tricket efter flytt är ofta att vänta ett tag till man får direktadresserad reklam eller liknande :wink:
Ett enklare sätt är att gå in på eniro och söka på adressen man är intresserad av, då får man fram postnummer och postort.
Ex: Söker jag på Almnäsvägen, Stockholm så får jag fram:

Almnäsvägen
12430 BANDHAGEN
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

men sluta skicka papperspost! Spara på skogen. Skicka e-post, så slipper vi hålla reda på postort.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Postort är iofs inte helt självklart att ha koll på, tricket efter flytt är ofta att vänta ett tag till man får direktadresserad reklam eller liknande :wink:
Själv har aldrig upplevt det som något problem att veta min nya postort vid flytt, känns som det är ett underordnad problem.
bruse skrev:men sluta skicka papperspost! Spara på skogen. Skicka e-post, så slipper vi hålla reda på postort.
Vi måste tänka på svensk skogsindustri, mer pappersbrev med andra ord och skriv ut alla e-brev.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:Spårvagnsåkaren ja, de andra två nej (fast från pendeltåget kan man med viss ansträngning se vägmärkena på gatan lite längre bort).
Fast... eftersom spårvagnsresenären inte är trafikant kan hen heller inte förväntas titta på skyltarna. Jag hade inte suttit på skyltar ens om jag åkte buss, det är förarens uppgift.
Svara ärligt: Hade du?

//T
Nej, jag hade inte suttit på en skylt. :cheesygrin:
Skriv svar