Sida 4 av 4

Re: Nya linjer i Norrköping

Postat: måndag 25 januari 2016 18:37
av Willy Forsström
:wink: :wink:
X12 skrev:Läser på NT.se att man planerar för en återupptagen trafik genom Klingsberg i begränsad omfattning. Detta i samband med en utökad skolverksamhet där.

Hur är det med alla spår i slingan? Vet att åtminstone Holmstagatan och Albrektsvägen är bytta rätt nyligen. Men spåren i Trozelligatan ser lite risiga ut.
Spåren i Trozelligatan är i ganska dåligt skick trots att de bara legat där sedan 1945. Detta är nog inte största problemet med att börja trafikera Klingsberg igen. Idag går 18 vagnar i trafik varje dag och det finns 23 trafikdugliga. Låter ju betryggande men om två eller tre till sätts i trafik mellan Klingsberg och Norr tull lär det bli körigt att klara utsättningen. Den sedan ett par år avställda vagn 65 verkar var på väg tillbaka igen som trafikvagn, (den som lever får se). De gamla Düwagvagnarna firar 50-årsjubileum i år.

Re: Nya linjer i Norrköping

Postat: onsdag 10 februari 2016 11:08
av X12
Ser på Norrköpings kommuns hemsida att spårarbete är planerat på Trozelligatan-Hörngatan. Förutom tillgänglighetsanpassning av hållplatser och minskat oljud nämns även att "spåren anpassas för framtida spårvagnar". Vad innebär detta? Är det isärflyttning av spår för 2,65m-vagnar som avses?

Hur gamla är förresten de nuvarande spåren på platsen?

Re: Nya linjer i Norrköping

Postat: tisdag 15 augusti 2017 16:17
av X12
Norrköpings kommun efterfrågar folkets synpunkter på spårvägen och dess framtid. Det finns en enkät att besvara på kommunens hemsida för den som har lust.

Re: Nya linjer i Norrköping

Postat: lördag 19 augusti 2017 0:01
av bark
X12 skrev:Norrköpings kommun efterfrågar folkets synpunkter på spårvägen och dess framtid. Det finns en enkät att besvara på kommunens hemsida för den som har lust.
Jag besvarade den i eftermiddags, och noterade att den var oväntat Norrköpingscentrerad. Jag som Linköpingsbo åker spårvagn i Norrköping flera gånger i månaden, och pendlande vänner många gånger i veckan. Fann det också förvånande att Kungsgatan inte var ett valbart alternativ. Å andra sidan är det väl bra att de funderar på utveckling snarare än avveckling.