Som jag ser det vore det dumt att minska turtätheten över Öster och till Fridvalla. Sedan spårvagnarna här börjat gå sex gånger i timmen (mot tidigare fyra) har resandet ökat, och mycket talar för att en återgång till tidigare utbud också minskar resandet. Faktum är rentav att det förekommer ett flertal direktresor mellan Ringdansen och Öster respektive Fridvalla. Särskilt populära tycks Djäkneparksskolan och Nya torget vara samt resor mellan Ringdansen/Hageby och Eneby.
I det nuvarande nätet är det svårt att hitta någon bra lösning som tillgodoser alla behov. Därmed gäller det att prioritera. Vad är egentligen viktigast? Som jag ser det bör man i första hand fokusera på (1) att behålla turtätheten över Öster och till Fridvalla, och (2) att öka turtätheten till Ringdansen. I andra hand har vi (3) kortare restid mellan Ringdansen och Resecentrum. Först i tredje hand hittar vi (4) direktförbindelse mellan Ringdansen och Öster samt (5) direktförbindelse mellan Ringdansen och Fridvalla.
Den enda rimliga sammansättningen av linjer som kan leva upp till målen 1, 2 och 3 ovan är denna:
2 Fridvalla - Eneby - Hagaskolan - Norr tull - Resecentrum - Öster - Söder tull - Söderstaden - Klingsberg
3 Vidablick - Hagaskolan - Norr tull - Resecentrum - Drottninggatan - Söder tull - Väster tull - Klockaretorpet
4 Norr tull - Resecentrum - Drottninggatan - Söder tull - Söderstaden - Ljura - Hageby - Navestad
Linje 2 och 3 trafikeras sex gånger i timmen och linje 4 åtta gånger. Det bör resultera i ett behov av 7 + 8 + 6 vagnar för sammanlagt 21 vagnar, vilket är tre(?) mer än idag (d.v.s. ca 17 % högre kostnader). Skulle man välja att trafikera linje 4 med sex turer i timmen sjunker det sammanlagda behovet med en vagn.
Låt oss säga att detta är förslag 1.
Om vi nu får bygga om nätet något inför förslag 2. Nu finns ett snabbspår mellan Söder tull och Ljura. Linje 4 får följa detta (varvid Trozelligatan inte längre trafikeras av linjen). Nu minskar vagnbehovet på linje 4 till 5 vagnar och sammanlagt fordras alltså 20 vagnar för trafiken.
2 Fridvalla - Eneby - Hagaskolan - Norr tull - Resecentrum - Öster - Söder tull - Söderstaden - Klingsberg
3 Vidablick - Hagaskolan - Norr tull - Resecentrum - Drottninggatan - Söder tull - Väster tull - Klockaretorpet
4 Norr tull - Resecentrum - Drottninggatan - Söder tull - Vasaparken - Ljura - Hageby - Navestad
Linje 2 och 3 går sex gånger i timmen, linje 4 åtta. Nu är vi nere på ett (teoretiskt) vagnbehov av 7 + 8 + 5 = 20 vagnar. Simsalabim har vi åstadkommit det mesta av det vi önskat:
- 7,5-minuterstrafik till Hageby och Ringdansen
- 10-minuterstrafik till Klingsberg, över Öster och till Fridvalla
- Endast 17 minuters restid mellan Ringdansen och Resecentrum via Drottninggatan
- 14 turer i timmen på Drottninggatan
- 20 turer i timmen Norr tull - Resecentrum - Rådhuset
/Niklas