Sida 4 av 18
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 18 mars 2012 18:48
av Harald
Nu har det första nya spåret lagts ut:
Jaha ja. Har man en värmare med godkänd koppling så får man inte göra något annat med den än att använda den
En interiörbild. Den är tagen genom ett fönster varav reflexerna. Notera spåret i mittfacket:
Graven finns kvar:
Berget vid sidan är ganska dåligt. Man har skrotat en del och satt in bultar för förstärkning. I bakgrunden ligger en sprängmatta så man kanske har sprängt en del också:

Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 18 mars 2012 22:31
av alex87
Jodå sprängt har man gjort några gånger. Vi var flera som höll på skratta ihjäl oss med utropet från trafikledningen.
"Gruppanrop till berörda omlopp som kör mellan Botaniska trädgården och Marklandsgatan...eeh vagnhallen som byggs däremellan kommer sprängas så vi kommer stoppa trafiken stundtals. Klart slut."
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 25 mars 2012 22:04
av Harald
Nu har det blivit lite asfalt och snart blir det ett spår till ser det ut som.

Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 25 mars 2012 22:16
av M_M
Trevligt!
Bonusfråga: är prisskillnaden såpass liten mellan riktiga gaturäler och vignolräler att det inte lönar sig att "ful-asfaltera" med vignolräler ens på en sånhär plats där asfalten antagligen mest bara kommer användas för att kunna köra snöröjningsfordon och för att personalen ska få vettig mark att gå på?
(Jag minns inte exakt var jag sett det men är rätt säker på att jag sett asfalt mot vanliga vignolräler där man helt enkelt kört tillräckligt tunga vagnar för att pressa undan asfalten en bit så att hjulflänsarna får plats - antagligen på nån "industrispårmässig" plats).
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 25 mars 2012 22:41
av Harald
Jag vet egentligen inte, men det finns nog ingen annan här heller som gör det, så jag svarar ändå. Gaturälen (Ri60) är förmodligen dyrare än vignolrälen (BV50). Den har högre vikt per meter, 60 kg mot vignolrälens 50 kg, och valsningen är mera invecklad. Dock har den fördelen att den kan läggas utan slipers eftersom den är stabilare. Ri60 är både högre än BV50, 180 mm mot 155 mm, och har bredare fot, 180 mm mot 133 mm. På en sådan här plats där det inte är några större påfrestningar lägger man den direkt på makadamen med stag mellan rälerna (spårhållare) som håller spårvidden. Det är mycket möjligt att bygget ändå blir billigare än med vignolräl på slipers.
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 26 mars 2012 9:19
av bruse
Harald skrev:Jag vet egentligen inte, men det finns nog ingen annan här heller som gör det, så jag svarar ändå. Gaturälen (Ri60) är förmodligen dyrare än vignolrälen (BV50). Den har högre vikt per meter, 60 kg mot vignolrälens 50 kg, och valsningen är mera invecklad. Dock har den fördelen att den kan läggas utan slipers eftersom den är stabilare. Ri60 är både högre än BV50, 180 mm mot 155 mm, och har bredare fot, 180 mm mot 133 mm. På en sådan här plats där det inte är några större påfrestningar lägger man den direkt på makadamen med stag mellan rälerna (spårhållare) som håller spårvidden. Det är mycket möjligt att bygget ändå blir billigare än med vignolräl på slipers.
Tack för den enkla korta sammanfattningen, som ändå gav mycket ny information för min del.
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 26 mars 2012 15:48
av M_M
Jag tackar också!
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 26 mars 2012 20:41
av Lars_J
Så finns det ju en vagnhall i Sverige, med låg trafikeringsintensitet, som har spår byggda enligt den princip som Harald beskrev, dock med den avvikelsen att rälen är normal BV50-räl, begagnad. Någon som vet var?
/Lars J
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 26 mars 2012 20:51
av M_M
Gissning: Vagnorama eller annan hall i Malmköping?
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 26 mars 2012 21:17
av leifd
Lars_J skrev:Så finns det ju en vagnhall i Sverige, med låg trafikeringsintensitet, som har spår byggda enligt den princip som Harald beskrev, dock med den avvikelsen att rälen är normal BV50-räl, begagnad. Någon som vet var?
/Lars J
Möjligen kan ju dessa bilder studeras, som exempel på en annan vagnhall...

Vagnhallen i Norrköping, 2011-02-03 13:40:34. Foto Leif D.
Re: Margretebergshallen
Postat: tisdag 27 mars 2012 19:11
av Harald
Nu har ytterligare ett spår lagts ut. Jag har fått veta att detta byggsätt är dyrare än vignolräler. Orsaken till att man använder det är att det finns kurvor med mindre radie än 300 m. De måste bockas och det finns inte bockningsmaskiner för vignolräl i Göteborg.

Re: Margretebergshallen
Postat: tisdag 27 mars 2012 19:38
av M_M
Intressant!
Tack både för bilden och vidarebefodringen av informationen!
Re: Margretebergshallen
Postat: onsdag 28 mars 2012 14:45
av superpin
M_M skrev:Trevligt!
Bonusfråga: är prisskillnaden såpass liten mellan riktiga gaturäler och vignolräler att det inte lönar sig att "ful-asfaltera" med vignolräler ens på en sånhär plats där asfalten antagligen mest bara kommer användas för att kunna köra snöröjningsfordon och för att personalen ska få vettig mark att gå på?
(Jag minns inte exakt var jag sett det men är rätt säker på att jag sett asfalt mot vanliga vignolräler där man helt enkelt kört tillräckligt tunga vagnar för att pressa undan asfalten en bit så att hjulflänsarna får plats - antagligen på nån "industrispårmässig" plats).
Lösningen med vignol i asfalt finns i Frihamnen i Stockholm, utanför Banankompaniet bort mot stoppbocken. Dock ingen trafik, bananerna åker lastbil nuförtiden.
Re: Margretebergshallen
Postat: lördag 14 april 2012 22:03
av Harald
Jag trodde det var bråttom att skaffa fram flera uppställningsplatser, men projekt Slottsskogshallen verkar gå på halvfart. Personalen kanske har haft påsklov.

Lite mera spår och asfalt har det blivit i alla fall:
Man har röjt ur hallen:
Den f.d.verkstaden i nordöstra hörnet av huset:
Bockade räler:
Samma räler i "helfigur":
Det ska tydligen bli en del slipersspår också:
Blivande parkeringsrutor kan tänkas:

Re: Margretebergshallen
Postat: lördag 14 april 2012 22:33
av M_M
Intressant.
En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Re: Margretebergshallen
Postat: lördag 14 april 2012 22:46
av Harald
M_M skrev:Intressant.
En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Den spekulationen motsägs väl av att man redan har lagt så många spår som ryms mellan husets västra sida och kullen (två), vilket man ser på den sista bilden. F.ö. har det ju pubicerats en spårplan i Ringlinien. Har du inte sett den?
Re: Margretebergshallen
Postat: lördag 14 april 2012 23:17
av M_M
Harald skrev:M_M skrev:Intressant.
En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Den spekulationen motsägs väl av att man redan har lagt så många spår som ryms mellan husets västra sida och kullen (två), vilket man ser på den sista bilden. F.ö. har det ju pubicerats en spårplan i Ringlinien. Har du inte sett den?
Jo, absolut, och det beror på att jag skrev fel. Jag kan uppenbart inte vädersträcken. Det heter ju Västra Frölunda, då måste väl spåren tid gå åt väster?
Jag ändrar alltså till såhär:
En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets
södra sida och hela vägen vidare
söderut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör
södra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken
norr om byggnaden).
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 15 april 2012 8:13
av 2763
Nej. Din spekulation stämmer inte!
/T
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 15 april 2012 21:06
av danneh
Det är ingen som har möjlighet att publicera spårplanen eller förklara lite lätt hur det skall se ut? Prenumererar nämligen inte på den tidningen.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 15 april 2012 21:14
av Harald
Det har skrivits lite om det i den här tråden, så du kan ju läsa igenom den.