Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu har det första nya spåret lagts ut:

Bild

Jaha ja. Har man en värmare med godkänd koppling så får man inte göra något annat med den än att använda den :)

Bild

En interiörbild. Den är tagen genom ett fönster varav reflexerna. Notera spåret i mittfacket:

Bild

Graven finns kvar:

Bild

Berget vid sidan är ganska dåligt. Man har skrotat en del och satt in bultar för förstärkning. I bakgrunden ligger en sprängmatta så man kanske har sprängt en del också:

Bild
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

Jodå sprängt har man gjort några gånger. Vi var flera som höll på skratta ihjäl oss med utropet från trafikledningen.

"Gruppanrop till berörda omlopp som kör mellan Botaniska trädgården och Marklandsgatan...eeh vagnhallen som byggs däremellan kommer sprängas så vi kommer stoppa trafiken stundtals. Klart slut."
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu har det blivit lite asfalt och snart blir det ett spår till ser det ut som.

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Trevligt!

Bonusfråga: är prisskillnaden såpass liten mellan riktiga gaturäler och vignolräler att det inte lönar sig att "ful-asfaltera" med vignolräler ens på en sånhär plats där asfalten antagligen mest bara kommer användas för att kunna köra snöröjningsfordon och för att personalen ska få vettig mark att gå på?

(Jag minns inte exakt var jag sett det men är rätt säker på att jag sett asfalt mot vanliga vignolräler där man helt enkelt kört tillräckligt tunga vagnar för att pressa undan asfalten en bit så att hjulflänsarna får plats - antagligen på nån "industrispårmässig" plats).
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Jag vet egentligen inte, men det finns nog ingen annan här heller som gör det, så jag svarar ändå. Gaturälen (Ri60) är förmodligen dyrare än vignolrälen (BV50). Den har högre vikt per meter, 60 kg mot vignolrälens 50 kg, och valsningen är mera invecklad. Dock har den fördelen att den kan läggas utan slipers eftersom den är stabilare. Ri60 är både högre än BV50, 180 mm mot 155 mm, och har bredare fot, 180 mm mot 133 mm. På en sådan här plats där det inte är några större påfrestningar lägger man den direkt på makadamen med stag mellan rälerna (spårhållare) som håller spårvidden. Det är mycket möjligt att bygget ändå blir billigare än med vignolräl på slipers.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Margretebergshallen

Inlägg av bruse »

Harald skrev:Jag vet egentligen inte, men det finns nog ingen annan här heller som gör det, så jag svarar ändå. Gaturälen (Ri60) är förmodligen dyrare än vignolrälen (BV50). Den har högre vikt per meter, 60 kg mot vignolrälens 50 kg, och valsningen är mera invecklad. Dock har den fördelen att den kan läggas utan slipers eftersom den är stabilare. Ri60 är både högre än BV50, 180 mm mot 155 mm, och har bredare fot, 180 mm mot 133 mm. På en sådan här plats där det inte är några större påfrestningar lägger man den direkt på makadamen med stag mellan rälerna (spårhållare) som håller spårvidden. Det är mycket möjligt att bygget ändå blir billigare än med vignolräl på slipers.
Tack för den enkla korta sammanfattningen, som ändå gav mycket ny information för min del.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Jag tackar också!
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Lars_J »

Så finns det ju en vagnhall i Sverige, med låg trafikeringsintensitet, som har spår byggda enligt den princip som Harald beskrev, dock med den avvikelsen att rälen är normal BV50-räl, begagnad. Någon som vet var?

/Lars J
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Gissning: Vagnorama eller annan hall i Malmköping?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av leifd »

Lars_J skrev:Så finns det ju en vagnhall i Sverige, med låg trafikeringsintensitet, som har spår byggda enligt den princip som Harald beskrev, dock med den avvikelsen att rälen är normal BV50-räl, begagnad. Någon som vet var?

/Lars J
Möjligen kan ju dessa bilder studeras, som exempel på en annan vagnhall...
Bild
Bild
Bild
Vagnhallen i Norrköping, 2011-02-03 13:40:34. Foto Leif D.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu har ytterligare ett spår lagts ut. Jag har fått veta att detta byggsätt är dyrare än vignolräler. Orsaken till att man använder det är att det finns kurvor med mindre radie än 300 m. De måste bockas och det finns inte bockningsmaskiner för vignolräl i Göteborg.

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Intressant!

Tack både för bilden och vidarebefodringen av informationen!
superpin
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 16 februari 2007 10:48
Ort: Solna

Re: Margretebergshallen

Inlägg av superpin »

M_M skrev:Trevligt!

Bonusfråga: är prisskillnaden såpass liten mellan riktiga gaturäler och vignolräler att det inte lönar sig att "ful-asfaltera" med vignolräler ens på en sånhär plats där asfalten antagligen mest bara kommer användas för att kunna köra snöröjningsfordon och för att personalen ska få vettig mark att gå på?

(Jag minns inte exakt var jag sett det men är rätt säker på att jag sett asfalt mot vanliga vignolräler där man helt enkelt kört tillräckligt tunga vagnar för att pressa undan asfalten en bit så att hjulflänsarna får plats - antagligen på nån "industrispårmässig" plats).
Lösningen med vignol i asfalt finns i Frihamnen i Stockholm, utanför Banankompaniet bort mot stoppbocken. Dock ingen trafik, bananerna åker lastbil nuförtiden.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Jag trodde det var bråttom att skaffa fram flera uppställningsplatser, men projekt Slottsskogshallen verkar gå på halvfart. Personalen kanske har haft påsklov. :wink: Lite mera spår och asfalt har det blivit i alla fall:

Bild

Man har röjt ur hallen:

Bild

Den f.d.verkstaden i nordöstra hörnet av huset:

Bild

Bockade räler:

Bild

Samma räler i "helfigur":

Bild

Det ska tydligen bli en del slipersspår också:

Bild

Blivande parkeringsrutor kan tänkas:

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Intressant.

En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Intressant.

En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Den spekulationen motsägs väl av att man redan har lagt så många spår som ryms mellan husets västra sida och kullen (två), vilket man ser på den sista bilden. F.ö. har det ju pubicerats en spårplan i Ringlinien. Har du inte sett den?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Intressant.

En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets västra sida och hela vägen vidare västerut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör västra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken öster om byggnaden).
Den spekulationen motsägs väl av att man redan har lagt så många spår som ryms mellan husets västra sida och kullen (två), vilket man ser på den sista bilden. F.ö. har det ju pubicerats en spårplan i Ringlinien. Har du inte sett den?
Jo, absolut, och det beror på att jag skrev fel. Jag kan uppenbart inte vädersträcken. Det heter ju Västra Frölunda, då måste väl spåren tid gå åt väster? :wink: :oops:

Jag ändrar alltså till såhär:

En ren spekulation: Kan det vara så att man helt enkelt vill behålla en ej spårlagd väg mellan husets södra sida och hela vägen vidare söderut för att kunna köra med olika typer av fordon utan att slita på nya spår? (Det skulle åtminstone teoretiskt sett kunna tänkas vara så att man helst kör södra vägen med tyngre maskiner/fordon på grund av någon obekant orsak såsom t.ex. något relaterat till bensinmacken norr om byggnaden).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

Nej. Din spekulation stämmer inte!

/T
Med reservation för tyckfel.
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Margretebergshallen

Inlägg av danneh »

Det är ingen som har möjlighet att publicera spårplanen eller förklara lite lätt hur det skall se ut? Prenumererar nämligen inte på den tidningen.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det har skrivits lite om det i den här tråden, så du kan ju läsa igenom den.
Skriv svar