twr skrev:roggek skrev:
Nja, någon "ingång" till SöS blir det inte, däremot hoppas väl de flesta på en trapp och hissförbindelse genom fastigheten upp till dagens vändplan...Parkeringsgaraget kan aldrig svälja (och bör inte p g a dess utformning) antalet gående...Så 3:an blir nog kvar under överskådlig tid och vänder vid SöS huvudentré.
(Däremot borde man nog göra något åt det "trafikkaos" stundtals däruppe med varuleveranser, taxi och fäördtjänsten...Men det kan vi starta en anna tråd om).
Men även med det nya huset blir det en öppning i husraden som senare borde gå att använda för någon mer avancerad lösning? Som rulltrappor inne i berget. Dagens busslösning funkar väl vad jag vet, men den dagens man ska bygga spårväg kan man spara kanske 800 spårmeter (totalt) om man inte bygger upp till Södersjukhuset. Det förutsätter dock att spårvagnarna på linje 3 eller linje 2 eller vad den kan heta kan vända någonstans norr/väster om Södersjukhuset.
Det vore intressant att se en samhällsekonomisk kalkyl på vinst/kostnad att inte ha Södersjukhuset som ändstation.
En fördel med att ha sjukhus som ändstation är att det rimligtvis finns ett samband mellan sjukhus och rörelsehinder eller att man av andra skäl har svårt att hänga med i tempot vid vanliga hållplatser.
Å andra sidan vore det väl på många andra sätt rätt bra att ha genomgående linjer förbi sjukhuset i Ringvägen.
Kalkyl på en lösning med rulltrappor och/eller transportband tack! =)
twr skrev:M_M skrev:twr skrev:Visst borde man få till en "trevägskorsning" för spårväg vid Hornstull på en gång. Och vidare över Liljeholmsbron. Norra bron verkar vara cirka 16 meter bred, södra bron 14 meter. Mellanrummet är cirka 7 meter. Har ingen aning om vad som kan vara bästa lösningen här. Hursomhelst är bron öppningsbar, vilket man inte får glömma. (Liljeholmsbron, liksom Skansbron, är 24 meter hög och öppnas för båttrafiken på Hammarbyleden.)
Hur ofta öppnas bron idag?
Den öppnas ganska ofta, kanske några gånger om dagen. Detsamma gäller väl Skansbron och Danviksbron (inklusive Saltsjöbanan).
Aha. Å andra sidan lär man väl styra dessa öppningar till de tidpunkter på dygnet då tunnelbanan har kapacité över...
twr skrev:M_M skrev:twr skrev:Här är en principlösning där linjen från Hornstull kan fortsätta mot Gröndal. Den kan fortsätta mot Ekensberg eller kanske mot Essinge torg eller över Lilla Essingen mot Fridhemsplan.
http://kartor.eniro.se/m/aPtwz
Min idé var nog mer som andra lösningen fast med en triangel. Med tanke på att alla linjer som skulle gå över Liljeholmsbron skulle få bra byte till tunnelbana vid Hornstull så är det inte jätteviktigt att det blir riktigt smidiga byten vid Liljeholmen för samtliga linjevarianter.
Ja, där har du en poäng. Man får väl göra en avvägning mellan möjligheten att komma till Liljeholmen och shoppa och få snabbare resor mot City!
Värt att tänka på är också att man kommer minst till Zinkensdamm österut med tunnelbanan om man tittar på den korta sträcka där tunnelbanan går paralellt med fyran, medan om man tittar norrut på fyran så kommer man inte längre än ungefär över Liljeholmsbron. Därför *tror* jag att det finns mer underlag för säg en linje (Ekensberg?-)Gröndal-Liljeholmen-Fridhemsplan och en Årstaberg-Fridhemsplan än Gröndal-"Södersjukhuset & co" eller Årstaberg-"Södersjukhuset & co", fast jag kan ha fel här.
twr skrev:Fast Liljeholmen är inte enbart byte till tunnelbanan, där finns även några busslinjer.
Sant! Ur just det här perspektivet är den nyligen byggda bussterminalen tyvärr en liten nackdel.
Undrar om "bussmaffian" tänkte på detta?
twr skrev:Men resenärer från exempelvis Årstafältet som ska vidare mot exempelvis buss 133 eller buss 147 kan ju alltid gå av vid exempelvis Årstadal och bara vänta in nästa Tvärbanetåg som för dem till Liljeholmen, där de sedan kan byta till buss.
En variant är att anlägga en rätt enkel hållplats på östra benet i triangeln och helt enkelt låta de som envisas med att byta mellan "Årstaberg-Liljeholmsbron"-linjer och andra linjer vid Liljeholmen att gå en bit? Det skulle dessutom ge en gnutta bättre kollektivtrafik för de boende öster om denna hypotetiska triangel.
Appropå kartlänken, det är rätt intressant att man monterar upp gångfållor för att folk ska se sig för när de korsar industrispåret (som kanske trafikeras ett par gånger per vecka, eller?) samtidigt som folk kan dundra ut rakt ut på bilkörfälten utan motsvarande hinder. Här vore det väl bättre med nån enkel spårledningsbaserad gulblinkanläggning för industrispåret om ens det behövs? Jag anar att den som tänkt ut detta nog inte gjort en samhällsekonomisk kalkyl på vad det praktiskt kostar att hejda framförallt cykelfärder här... (Jag är dock osäker på om detta är en gångväg eller gång+cykelväg)