Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Inge skrev:
TKO skrev:Men dom flesta som stiger på vid Gullmarsplan (om vi vänder på det hela) har gått av före Hornstull. Det finns väl siffror på detta hos SL - kanske...

/TKO
Det är nog många som gör så, men man skulle ju kunna förstärka 74:an som kompensation. Vidare så kommer snart SÖS få en ingång från Ringvägen. När den är klar så behöver kanske inte 3:an gå upp till huvudentrén utan kunde fortsätta en bit till, tex till Zinkensdamm via Södra station. Det vore nog dessutom en förbättring för östra Södermalm.
Jag har funderat på en sådan lösning. Om stomlinje 3, eller delar av den, skulle byggas ut till spårväg är det ju en ganska lång sträcka att bygga ut upp på berget till Södersjukhuset. Även om det visserligen funnits spårväg där förut. En hållplats på Ringvägen strax öster om Rosenlundsgatan och en bra förbindelse upp till sjukhuset vore väl bättre.

Kanske kan spårväg-2 bli en "ringlinje" på södra/östra Södermalm och dras Slussen - Renstiernas gata - Ringvägen - Rosenlundsgatan och vända någonstans mellan Södra station och Zinkensdamm? Eller rent av fortsätta via Hornstull till Liljeholmen?

Förresten, vad innebär det att SöS ska få en ingång? Via bostadshuset som ska byggas vid Rosenlundsgatans södra ände?
Senast redigerad av twr den tisdag 28 juni 2011 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:Förresten, vad innebär det att SöS ska få en ingång? Via bostadshuset som ska byggas vid Rosenlundsgatans södra ände?
Ja, just det. Här:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/l ... /index.php
Men vad innebär det att det blir en ingång till SöS? Via parkeringsgaraget eller?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

twr skrev:Visst borde man få till en "trevägskorsning" för spårväg vid Hornstull på en gång. Och vidare över Liljeholmsbron. Norra bron verkar vara cirka 16 meter bred, södra bron 14 meter. Mellanrummet är cirka 7 meter. Har ingen aning om vad som kan vara bästa lösningen här. Hursomhelst är bron öppningsbar, vilket man inte får glömma. (Liljeholmsbron, liksom Skansbron, är 24 meter hög och öppnas för båttrafiken på Hammarbyleden.)
Hur ofta öppnas bron idag?
twr skrev:Här är en principlösning där linjen från Hornstull kan fortsätta mot Gröndal. Den kan fortsätta mot Ekensberg eller kanske mot Essinge torg eller över Lilla Essingen mot Fridhemsplan.

http://kartor.eniro.se/m/aPtwz
Min idé var nog mer som andra lösningen fast med en triangel. Med tanke på att alla linjer som skulle gå över Liljeholmsbron skulle få bra byte till tunnelbana vid Hornstull så är det inte jätteviktigt att det blir riktigt smidiga byten vid Liljeholmen för samtliga linjevarianter.

TKO skrev:
Inge skrev:Man skulle naturligtvis kunna låta 4:n i ett första skede gå på Tvärbanan mellan Liljeholmen och Gullmarsplan.
Skulle en sådan linjedragning fylla någon funktion? Det skulle väl inte finnas någon anledning för trafikanter fråpn Gullmarsplan att åka "tvärbanefyran" till Hornstull eller ännu längre bort? Fast det ger ju en bra förbindelse Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan...
Hela idén med linje 4 är väl att den mestadels fyller halvlokala reseuppgifter men blir en mycket bättre linje som en lång sammanhängande halvcirkel än om den utgjordes av flera separata delar. (Ja, egentligen kunde den gärna få vara en helcirkel som den var på stenåldern, men det är en annan femma). Ungefär detsamma kan väl för övrigt också sägas om Tvärbanan - det lär väl vara få som åker Gullmarsplan-Alvik med tvärbanan istället för med tunnelbanan?
TKO skrev:Jag upplever det är få som åker från Kungsholmen med fyran hela vägen till Gullmarsplan idag, möjligen från Västerbroplan. Men dom flesta som stiger på vid Gullmarsplan (om vi vänder på det hela) har gått av före Hornstull. Det finns väl siffror på detta hos SL - kanske...
Jag vädrar en öppning för mig att åter igen gnälla över vilken statistik SL faktiskt publicerar :wink:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av roggek »

Inge skrev:Vidare så kommer snart SÖS få en ingång från Ringvägen. När den är klar så behöver kanske inte 3:an gå upp till huvudentrén utan kunde fortsätta en bit till, tex till Zinkensdamm via Södra station. Det vore nog dessutom en förbättring för östra Södermalm.
twr skrev:
Inge skrev:
twr skrev:Förresten, vad innebär det att SöS ska få en ingång? Via bostadshuset som ska byggas vid Rosenlundsgatans södra ände?
Ja, just det. Här:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/l ... /index.php
Men vad innebär det att det blir en ingång till SöS? Via parkeringsgaraget eller?
Nja, någon "ingång" till SöS blir det inte, däremot hoppas väl de flesta på en trapp och hissförbindelse genom fastigheten upp till dagens vändplan...Parkeringsgaraget kan aldrig svälja (och bör inte p g a dess utformning) antalet gående...Så 3:an blir nog kvar under överskådlig tid och vänder vid SöS huvudentré.

(Däremot borde man nog göra något åt det "trafikkaos" stundtals däruppe med varuleveranser, taxi och fäördtjänsten...Men det kan vi starta en anna tråd om).
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

roggek skrev:
Nja, någon "ingång" till SöS blir det inte, däremot hoppas väl de flesta på en trapp och hissförbindelse genom fastigheten upp till dagens vändplan...Parkeringsgaraget kan aldrig svälja (och bör inte p g a dess utformning) antalet gående...Så 3:an blir nog kvar under överskådlig tid och vänder vid SöS huvudentré.

(Däremot borde man nog göra något åt det "trafikkaos" stundtals däruppe med varuleveranser, taxi och fäördtjänsten...Men det kan vi starta en anna tråd om).
Men även med det nya huset blir det en öppning i husraden som senare borde gå att använda för någon mer avancerad lösning? Som rulltrappor inne i berget. Dagens busslösning funkar väl vad jag vet, men den dagens man ska bygga spårväg kan man spara kanske 800 spårmeter (totalt) om man inte bygger upp till Södersjukhuset. Det förutsätter dock att spårvagnarna på linje 3 eller linje 2 eller vad den kan heta kan vända någonstans norr/väster om Södersjukhuset.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:Visst borde man få till en "trevägskorsning" för spårväg vid Hornstull på en gång. Och vidare över Liljeholmsbron. Norra bron verkar vara cirka 16 meter bred, södra bron 14 meter. Mellanrummet är cirka 7 meter. Har ingen aning om vad som kan vara bästa lösningen här. Hursomhelst är bron öppningsbar, vilket man inte får glömma. (Liljeholmsbron, liksom Skansbron, är 24 meter hög och öppnas för båttrafiken på Hammarbyleden.)
Hur ofta öppnas bron idag?
Den öppnas ganska ofta, kanske några gånger om dagen. Detsamma gäller väl Skansbron och Danviksbron (inklusive Saltsjöbanan).
M_M skrev:
twr skrev:Här är en principlösning där linjen från Hornstull kan fortsätta mot Gröndal. Den kan fortsätta mot Ekensberg eller kanske mot Essinge torg eller över Lilla Essingen mot Fridhemsplan.

http://kartor.eniro.se/m/aPtwz
Min idé var nog mer som andra lösningen fast med en triangel. Med tanke på att alla linjer som skulle gå över Liljeholmsbron skulle få bra byte till tunnelbana vid Hornstull så är det inte jätteviktigt att det blir riktigt smidiga byten vid Liljeholmen för samtliga linjevarianter.
Ja, där har du en poäng. Man får väl göra en avvägning mellan möjligheten att komma till Liljeholmen och shoppa och få snabbare resor mot City! Fast Liljeholmen är inte enbart byte till tunnelbanan, där finns även några busslinjer. Men resenärer från exempelvis Årstafältet som ska vidare mot exempelvis buss 133 eller buss 147 kan ju alltid gå av vid exempelvis Årstadal och bara vänta in nästa Tvärbanetåg som för dem till Liljeholmen, där de sedan kan byta till buss.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

twr skrev:
roggek skrev:
Nja, någon "ingång" till SöS blir det inte, däremot hoppas väl de flesta på en trapp och hissförbindelse genom fastigheten upp till dagens vändplan...Parkeringsgaraget kan aldrig svälja (och bör inte p g a dess utformning) antalet gående...Så 3:an blir nog kvar under överskådlig tid och vänder vid SöS huvudentré.

(Däremot borde man nog göra något åt det "trafikkaos" stundtals däruppe med varuleveranser, taxi och fäördtjänsten...Men det kan vi starta en anna tråd om).
Men även med det nya huset blir det en öppning i husraden som senare borde gå att använda för någon mer avancerad lösning? Som rulltrappor inne i berget. Dagens busslösning funkar väl vad jag vet, men den dagens man ska bygga spårväg kan man spara kanske 800 spårmeter (totalt) om man inte bygger upp till Södersjukhuset. Det förutsätter dock att spårvagnarna på linje 3 eller linje 2 eller vad den kan heta kan vända någonstans norr/väster om Södersjukhuset.
Det vore intressant att se en samhällsekonomisk kalkyl på vinst/kostnad att inte ha Södersjukhuset som ändstation.

En fördel med att ha sjukhus som ändstation är att det rimligtvis finns ett samband mellan sjukhus och rörelsehinder eller att man av andra skäl har svårt att hänga med i tempot vid vanliga hållplatser.

Å andra sidan vore det väl på många andra sätt rätt bra att ha genomgående linjer förbi sjukhuset i Ringvägen.

Kalkyl på en lösning med rulltrappor och/eller transportband tack! =)
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Visst borde man få till en "trevägskorsning" för spårväg vid Hornstull på en gång. Och vidare över Liljeholmsbron. Norra bron verkar vara cirka 16 meter bred, södra bron 14 meter. Mellanrummet är cirka 7 meter. Har ingen aning om vad som kan vara bästa lösningen här. Hursomhelst är bron öppningsbar, vilket man inte får glömma. (Liljeholmsbron, liksom Skansbron, är 24 meter hög och öppnas för båttrafiken på Hammarbyleden.)
Hur ofta öppnas bron idag?
Den öppnas ganska ofta, kanske några gånger om dagen. Detsamma gäller väl Skansbron och Danviksbron (inklusive Saltsjöbanan).
Aha. Å andra sidan lär man väl styra dessa öppningar till de tidpunkter på dygnet då tunnelbanan har kapacité över...
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Här är en principlösning där linjen från Hornstull kan fortsätta mot Gröndal. Den kan fortsätta mot Ekensberg eller kanske mot Essinge torg eller över Lilla Essingen mot Fridhemsplan.

http://kartor.eniro.se/m/aPtwz
Min idé var nog mer som andra lösningen fast med en triangel. Med tanke på att alla linjer som skulle gå över Liljeholmsbron skulle få bra byte till tunnelbana vid Hornstull så är det inte jätteviktigt att det blir riktigt smidiga byten vid Liljeholmen för samtliga linjevarianter.
Ja, där har du en poäng. Man får väl göra en avvägning mellan möjligheten att komma till Liljeholmen och shoppa och få snabbare resor mot City!
Värt att tänka på är också att man kommer minst till Zinkensdamm österut med tunnelbanan om man tittar på den korta sträcka där tunnelbanan går paralellt med fyran, medan om man tittar norrut på fyran så kommer man inte längre än ungefär över Liljeholmsbron. Därför *tror* jag att det finns mer underlag för säg en linje (Ekensberg?-)Gröndal-Liljeholmen-Fridhemsplan och en Årstaberg-Fridhemsplan än Gröndal-"Södersjukhuset & co" eller Årstaberg-"Södersjukhuset & co", fast jag kan ha fel här.
twr skrev:Fast Liljeholmen är inte enbart byte till tunnelbanan, där finns även några busslinjer.
Sant! Ur just det här perspektivet är den nyligen byggda bussterminalen tyvärr en liten nackdel.

Undrar om "bussmaffian" tänkte på detta? :wink:
twr skrev:Men resenärer från exempelvis Årstafältet som ska vidare mot exempelvis buss 133 eller buss 147 kan ju alltid gå av vid exempelvis Årstadal och bara vänta in nästa Tvärbanetåg som för dem till Liljeholmen, där de sedan kan byta till buss.
En variant är att anlägga en rätt enkel hållplats på östra benet i triangeln och helt enkelt låta de som envisas med att byta mellan "Årstaberg-Liljeholmsbron"-linjer och andra linjer vid Liljeholmen att gå en bit? Det skulle dessutom ge en gnutta bättre kollektivtrafik för de boende öster om denna hypotetiska triangel.

Appropå kartlänken, det är rätt intressant att man monterar upp gångfållor för att folk ska se sig för när de korsar industrispåret (som kanske trafikeras ett par gånger per vecka, eller?) samtidigt som folk kan dundra ut rakt ut på bilkörfälten utan motsvarande hinder. Här vore det väl bättre med nån enkel spårledningsbaserad gulblinkanläggning för industrispåret om ens det behövs? Jag anar att den som tänkt ut detta nog inte gjort en samhällsekonomisk kalkyl på vad det praktiskt kostar att hejda framförallt cykelfärder här... (Jag är dock osäker på om detta är en gångväg eller gång+cykelväg)
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

M_M skrev: Det vore intressant att se en samhällsekonomisk kalkyl på vinst/kostnad att inte ha Södersjukhuset som ändstation.

En fördel med att ha sjukhus som ändstation är att det rimligtvis finns ett samband mellan sjukhus och rörelsehinder eller att man av andra skäl har svårt att hänga med i tempot vid vanliga hållplatser.

Å andra sidan vore det väl på många andra sätt rätt bra att ha genomgående linjer förbi sjukhuset i Ringvägen.

Kalkyl på en lösning med rulltrappor och/eller transportband tack! =)
Instämmer! :P
M_M skrev: Aha. Å andra sidan lär man väl styra dessa öppningar till de tidpunkter på dygnet då tunnelbanan har kapacité över...
Ja, det gör man nog. Det är bara något att tänka på om man planerar nya eller ombyggda broar i samma höjd. 32 meter tror jag de ska vara om de inte ska vara öppningsbara (som Årstabron).
M_M skrev: Värt att tänka på är också att man kommer minst till Zinkensdamm österut med tunnelbanan om man tittar på den korta sträcka där tunnelbanan går paralellt med fyran, medan om man tittar norrut på fyran så kommer man inte längre än ungefär över Liljeholmsbron. Därför *tror* jag att det finns mer underlag för säg en linje (Ekensberg?-)Gröndal-Liljeholmen-Fridhemsplan och en Årstaberg-Fridhemsplan än Gröndal-"Södersjukhuset & co" eller Årstaberg-"Södersjukhuset & co", fast jag kan ha fel här.
Ja, det har du antagligen rätt i. Frågan är var linje "2" ska vända om den fortsätter bortom (nordväst om) Södersjukhuset?
M_M skrev:
twr skrev:Fast Liljeholmen är inte enbart byte till tunnelbanan, där finns även några busslinjer.
Sant! Ur just det här perspektivet är den nyligen byggda bussterminalen tyvärr en liten nackdel.

Undrar om "bussmaffian" tänkte på detta? :wink:
twr skrev:Men resenärer från exempelvis Årstafältet som ska vidare mot exempelvis buss 133 eller buss 147 kan ju alltid gå av vid exempelvis Årstadal och bara vänta in nästa Tvärbanetåg som för dem till Liljeholmen, där de sedan kan byta till buss.
En variant är att anlägga en rätt enkel hållplats på östra benet i triangeln och helt enkelt låta de som envisas med att byta mellan "Årstaberg-Liljeholmsbron"-linjer och andra linjer vid Liljeholmen att gå en bit? Det skulle dessutom ge en gnutta bättre kollektivtrafik för de boende öster om denna hypotetiska triangel.

Appropå kartlänken, det är rätt intressant att man monterar upp gångfållor för att folk ska se sig för när de korsar industrispåret (som kanske trafikeras ett par gånger per vecka, eller?) samtidigt som folk kan dundra ut rakt ut på bilkörfälten utan motsvarande hinder. Här vore det väl bättre med nån enkel spårledningsbaserad gulblinkanläggning för industrispåret om ens det behövs? Jag anar att den som tänkt ut detta nog inte gjort en samhällsekonomisk kalkyl på vad det praktiskt kostar att hejda framförallt cykelfärder här... (Jag är dock osäker på om detta är en gångväg eller gång+cykelväg)
Ja, en ny hållplats är förstås en lösning. Men då får man också en restidsförlängning på Tvärbanan. Hur som helst ska väl hela området kring Södertäljevägen på sikt bli en stadsmiljö (som Gullmarsplan...) och då finns väl chans att omgestalta en hel del.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev: Värt att tänka på är också att man kommer minst till Zinkensdamm österut med tunnelbanan om man tittar på den korta sträcka där tunnelbanan går paralellt med fyran, medan om man tittar norrut på fyran så kommer man inte längre än ungefär över Liljeholmsbron. Därför *tror* jag att det finns mer underlag för säg en linje (Ekensberg?-)Gröndal-Liljeholmen-Fridhemsplan och en Årstaberg-Fridhemsplan än Gröndal-"Södersjukhuset & co" eller Årstaberg-"Södersjukhuset & co", fast jag kan ha fel här.
Ja, det har du antagligen rätt i. Frågan är var linje "2" ska vända om den fortsätter bortom (nordväst om) Södersjukhuset?
Vad sägs om att dra den till Gullmarsplan och vidare?

(Idag är det iofs linje 3 som vänder vid Södersjukhuset, men jag fattar vad du menar).
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Men resenärer från exempelvis Årstafältet som ska vidare mot exempelvis buss 133 eller buss 147 kan ju alltid gå av vid exempelvis Årstadal och bara vänta in nästa Tvärbanetåg som för dem till Liljeholmen, där de sedan kan byta till buss.
En variant är att anlägga en rätt enkel hållplats på östra benet i triangeln och helt enkelt låta de som envisas med att byta mellan "Årstaberg-Liljeholmsbron"-linjer och andra linjer vid Liljeholmen att gå en bit? Det skulle dessutom ge en gnutta bättre kollektivtrafik för de boende öster om denna hypotetiska triangel.
Ja, en ny hållplats är förstås en lösning. Men då får man också en restidsförlängning på Tvärbanan. Hur som helst ska väl hela området kring Södertäljevägen på sikt bli en stadsmiljö (som Gullmarsplan...) och då finns väl chans att omgestalta en hel del.
Njäe, jag tänker alltså att hållplatsen bara finns på det triangelben som kopplar Årstaberg mot Liljeholmsbron. De andra två benen får använda den vanliga och bättre belägna hållplatsen vid Liljeholmen. Därmed blir det bara resor mellan Årstaberg och Liljeholmsbron som får restidsförlängning (dessutom bara när vagnen faktiskt behöver stanna, vilket iofs nog är rätt ofta om man ö.h.t. har en hållplats).
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev: Ja, det har du antagligen rätt i. Frågan är var linje "2" ska vända om den fortsätter bortom (nordväst om) Södersjukhuset?
Vad sägs om att dra den till Gullmarsplan och vidare?

(Idag är det iofs linje 3 som vänder vid Södersjukhuset, men jag fattar vad du menar).
Se tråden "Trafikutformning på linje 2"! :D
M_M skrev: Njäe, jag tänker alltså att hållplatsen bara finns på det triangelben som kopplar Årstaberg mot Liljeholmsbron. De andra två benen får använda den vanliga och bättre belägna hållplatsen vid Liljeholmen. Därmed blir det bara resor mellan Årstaberg och Liljeholmsbron som får restidsförlängning (dessutom bara när vagnen faktiskt behöver stanna, vilket iofs nog är rätt ofta om man ö.h.t. har en hållplats).
Nu börjar jag fatta... :D Inte alls så dumt, faktiskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

twr skrev:Nu börjar jag fatta... :D Inte alls så dumt, faktiskt.
Det är aldrig dumt att fatta :mrgreen:
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Går det att få till spårförbindelser i alla riktningar vid Hornstull (Långholmsgatan, Hornsgatan, Liljeholmsbron)? Och var ska en hållplats ligga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

Finns det något som hindrar en triangel där?

Om man kommer använda alla triangelbenen fullt ut så tror jag att en lösning med ett hållplatsläge i "från"-riktningen på varje grej vore bäst, då har man ett fast hållplatsläge mot Fridhemsplan, ett österut och ett mot Liljeholmsbron.

I Berlin provade jag 2003 på nackdelen att göra tvärt om, där låg hållplatserna före korsningen på åtminstone ett ställe, trafiken hade rätt låg turtäthet och trots den låga turtätheten trafikerade man i princip alla grenar i korsningen, och dessutom hade man inga realtidsdisplayer. Som gjort för att missa första vagnen åt det håll man avser åka, eftersom det var en stor öststatmässig korsning med fyrfiliga vägar i alla riktningar och spårväg i mitten av vägarna, så för att byta hållplatsläge var man tvungen att korsa minst fyra bilfiler och två spårvägsspår, i extremfallet det dubbla. Det visar att linjer i alla riktningar kräver bättre utformade hållplatser, i form av fysisk placering av lägena och/eller bra information.
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LMR »

Låt linje 4 gå mellan Gullmarsplan och Skansen. Vänd varannan tur vid Tekniska högskolan. Låt linjen gå i Valhallavägen hela vägen till möte med spårväg city. Låt vagnhallen ligga på Lidingö.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av daniel_s »

LMR skrev:Låt linje 4 gå mellan Gullmarsplan och Skansen. Vänd varannan tur vid Tekniska högskolan.
Från vilket håll? Är inte helt på det klara med hur du menar här :D
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LMR »

daniel_s skrev:
LMR skrev:Låt linje 4 gå mellan Gullmarsplan och Skansen. Vänd varannan tur vid Tekniska högskolan.
Från vilket håll? Är inte helt på det klara med hur du menar här :D
Den hårdare trafikerade sträckan mellan Tekniska Högskolan och Gullmarsplan bör ha tätare trafik.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av daniel_s »

LMR skrev:
daniel_s skrev:
LMR skrev:Låt linje 4 gå mellan Gullmarsplan och Skansen. Vänd varannan tur vid Tekniska högskolan.
Från vilket håll? Är inte helt på det klara med hur du menar här :D
Den hårdare trafikerade sträckan mellan Tekniska Högskolan och Gullmarsplan bör ha tätare trafik.
Varför har den inte det redan nu då? Nu var det ett par år sedan jag dagligen färdades öster om Östra station (som hållplatsen heter på innerstadsnätet) men som jag minns det, så var det inte SÅ stor skillnad; visst klev det på många vid Östra mot Odenplan men knappast så många att det motiverade en dubbelt så hög turtäthet!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
Den hårdare trafikerade sträckan mellan Tekniska Högskolan och Gullmarsplan bör ha tätare trafik.
Varför har den inte det redan nu då? Nu var det ett par år sedan jag dagligen färdades öster om Östra station (som hållplatsen heter på innerstadsnätet) men som jag minns det, så var det inte SÅ stor skillnad; visst klev det på många vid Östra mot Odenplan men knappast så många att det motiverade en dubbelt så hög turtäthet![/quote]

Förvisso kan man ju ändå ha högre turtäthet på den mer centrala sträckningen. Och det är klart sträckan Odenplan-Tekniska och Fridhemsplan-Hornstull är väl de mest belastade. Skulle nog lika gärna låta den högre turtätheten råda iaf till Karlaplan. Sedan förstår jag dock inte riktigt varför man ska dra den till Skansen. Bara för att en sak går, behöver man ju inte göra det. Tror mer på koppling till Frihamnen/Värtan. Om man ändå ska ha depån där, bör ju också tågen gå den vägen.

Fast det är klart, som någon särskild variant på sommaren, eller som extravagnar skulle man ju kunna ha en sträckning Skansen-Tekniska, ifall man skulle vilja ha det. Men något egentligt underlag för en sådan lösning ser jag väl inte att det finns, iaf inte som ordinarie trafik. Dessutom blockerar det möjligheterna till extratrafik mot Sergels torg, där ändå den stora belastningen ligger.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

Värt att tänka på är att det enda man i förväg behöver fundera ut gällande delsträckor med olika turtäthet är var och hur man bygger vändmöjligheterna. Resten går rätt bra att laborera fram när trafik kommer igång. Viss skillnad i resemönster kanske uppstår jämfört med dagens bussar, så man bör nog ta dagens statistik som riktlinje men inte absolut sanning. För övrigt lär man ändå ha vändmöjligheter för att minimera effekter av driftstörningar, och av den anledningen behöver man kanske inte tänka så jättehårt på hur man ska göra med vilka delsträckor som ska ha olika turätäthet.

För övrigt, om man ansluter linje 4 på spårväg city så skulle man åtminstone i teorin kunna tänka sig att köra till Sergels Torg och/eller mer realistiskt Norrmalms Torg likväl som till Skansen.
LMR
Inlägg: 80
Blev medlem: måndag 18 juli 2011 2:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LMR »

Min fundering kring att dra linje 4 till Skansen var kanske ett önsketänkande från min sida att göra Djurgården fram till Waldemarsudde fri från SL-bussar.

Då linje 4 är den mest trafikerade busslinjen i Stockholm är det rimligt att man vid en konvertering till spårväg lägger extra krut på denna linje vad gäller gatuombyggnader, framkomlighet och miljö. Nedan funderar jag lite kring detta på sträckan i Valhallavägen.

Jag tror på att i Valhallavägens mitt dra linje 4, vilket kanske inte är självklart för alla beslutsfattare i Stockholm. Att lägga den på gräsbevuxen banvall kan också vara trevligt om det är möjligt. Flytta om parkeringen i Valhallavägens mitt så att spårvagnarna kan få disponera ett av sidoskeppen, eventuellt tillsammans med bussarna. Hela spårvägen bör rymmas i ett av sidoskeppen.

Jag tror vidare på att dra linje 4 längs Valhallavägen ända till den möter spårväg city borta vid tv-huset. På så sätt får man olika trafikeringsmöjligheter, både mot Waldemarsudde, Skansen, Norrmalmstorg, Sergels torg, Ropsten och Gåshaga.

Jag tror inte på att dra in linje 4 till Karlaplan, dels är Karlaplan, vid fontänen, ingen större SL-knutpunkt och dels har tunnelbanestationen Karlaplan även en lämplig uppgång vid Valhallavägen för byte till spårvagn.
Skriv svar