
Vilka gator dras spårvägen i? Vilka kurvradier fungerar? Var anläggs hållplatser? Hur prioriteras spårvägen i förhållande till andra trafikslag? Ingen politik och ingen pr, bara konkreta förslag tack! Det finns många andra trådar att bråka i!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det beror på hur man tar sig över S:t Eriksplan, men jag ser vad du menar och kan nog hålla med dig. Jag vilar min resväska.Henrik Schütz skrev:Jag tror att radierna blir ännu större om man kör odengatan rakt fram "gamla vägen"
Behövs linjen hela vägen på Valhallavägen bort till Hakberget? Är inte trafikunderlaget rätt svagt sista biten?2763 skrev:Precis som för linje 2 så bör man räta ut sträckningen för att kunna få en bättre tidtabellshållning. Att köra hela vägen till Hakberget i Valhallavägen känns ganska naturligt. Där kan man även lägga upp sträckningen så som det var en gång - även om man idag inte kommer att få plats med båda spåren i samma trädrad utan nog får titta på ett annat koncept. Här går det att skilja från övrig trafik och hålla en god hastighet. Då bör man också göra det.
Vid Odenplan kan det vara läge att dra linjen i Karlbergsvägen till S:t Eriksgatan för att få bättre radier.
/T
Enligt min mening är det inte några större problem när man tar bort parkeringarna en liten bit. Smalheten är mer en illusion pga utformningen på platsen.TKO skrev:Intressant ämne!
Jag tror att det inte några större problem att ta sej fram på Östermalm och genom Vasastaden, det är när vi kommer till S:t Eriksplan det börjar bli krångligt. Ända fram till Fridhemsplan finns all anledning att komma på kluriga lösningar för hur spåren skall dras.
Hornsgatan borde inte vara några problem. Rosenlundsgatan går nog att stänga av till stor del för genomfartstrafik men användas för parkering. Men den egentliga och enda anledningen till att dra spårvägen på Rosenlundsgatan är anslutningen till pendeltågen, annars är ju Ringvägen det klart bästa alternativet. En möjlig dragning skulle kunna vara Ringvägen-Sköldgatan-Rosenlundsgatan-Ringvägen. Det blir en omväg på 200 meter och en snäv kurva.TKO skrev:Sedan är det lite lättare igen, över Västerbron och fram till Hornstull. Hornsgatan är delvis en ganska trång gata märker man när man försöker rita in spåren, likaså Rosenlundsgatan. Ja om nu 4:an ska gå den vägen - vem vet?
Jag röstar för att spårvägen skall dras via Skansbron, även om det kan vara besvärligt med broöppningarna, och sedan i tunnel från Hammarbybacken och in under Gullmarsplan Station. Uppgångar direkt till t-banan och tvärbanan. En möjlighet finns då att gå vidare till Årsta så får du en direktförbindelse med fyran...TKO skrev:Ringvägen är bred - men det är mycket planteringar och lokalgator så det är inte självklart hur en bra lösning ska se ut. Eller så är det det bara jag som inte begriper! Götgatan och sen över bron till Gulmarsplan är en kakbit, om vi inte får för oss att försöka fixa en anslutning till Tvärbanan.
Ja. Kanske. Men det påverkar inte spårdragningen. Och det skulle motivera två sträckningar till Karolinska, en östlig och en västlig, vilket skulle ge mångfaldigt mer nytta än en dyr underutnyttjad t-banelinje.TKO skrev:Sedan kan det vara intressant att diskutera trafikeringsformerna. Det är inte givet att det skall vara en linje från Gullmarsplan till Hakberget/Radiohuset/Värtan. Om det blir spårväg till NKS kanske en linje Gullmarsplan-Solna via Västerbron kombinerat med en linje Liljeholmen-Västerbron-Vallhallavägen-? är en bättre lösning?
Enl mina åsikter skall tåglängden vara max 45 meter. Det är en längd som får plats på de flesta hållplatslägen och vis av erfarenhet från Göteborg, där man kortade från 45 till 30 meter, visar på att det är en bra längd att sikta på. Som en liten bonus så skulle 45 meter på Lidingöbanan göra att man kan köra spårvagnar direkt från ön till innerstadsnätet utan att det blir för otympligt. Dessutom kan man snabbt anpassa plattformarna på ön utan att behöva ändra på spårläget någonstans.TKO skrev:Men om vi börjar i det spårbyggnadstekniska - vilka kurvradier är önskvärda resp. minimum? Vilket spåravstånd skall vi räkna med? Maximal tåglängd?
TKO skrev:/TKO
Jag kommer inte ihåg vad utredningen innehöll. Var menar du att den skulle svänga av från Valhallavägen? Och vad innebär ”Värtan” mer exakt? (Som signaturen ”2763” har påpekat, att svänga ner på Banergatan och Karlavägen, som dagens 4:a borde i alla fall inte vara aktuellt.)TKO skrev:Behövs linjen hela vägen på Valhallavägen bort till Hakberget? Är inte trafikunderlaget rätt svagt sista biten?2763 skrev:Precis som för linje 2 så bör man räta ut sträckningen för att kunna få en bättre tidtabellshållning. Att köra hela vägen till Hakberget i Valhallavägen känns ganska naturligt. Där kan man även lägga upp sträckningen så som det var en gång - även om man idag inte kommer att få plats med båda spåren i samma trädrad utan nog får titta på ett annat koncept. Här går det att skilja från övrig trafik och hålla en god hastighet. Då bör man också göra det.
Vid Odenplan kan det vara läge att dra linjen i Karlbergsvägen till S:t Eriksgatan för att få bättre radier.
/T
Jag tror mer på att svänga av mot Värtan - som det planerades i "Stomnätsutredningen".
/TKO
Skulle inte en sträckning via Maria bangata vara bättre? Men den kanske är för smal? Vilken kurvradie skulle man få i en sväng från Hornsgatan till Rosenlundgatan? En sträckning via Ringvägen kanske är en nödvändighet?Odd skrev: Hornsgatan borde inte vara några problem. Rosenlundsgatan går nog att stänga av till stor del för genomfartstrafik men användas för parkering. Men den egentliga och enda anledningen till att dra spårvägen på Rosenlundsgatan är anslutningen till pendeltågen, annars är ju Ringvägen det klart bästa alternativet. En möjlig dragning skulle kunna vara Ringvägen-Sköldgatan-Rosenlundsgatan-Ringvägen. Det blir en omväg på 200 meter och en snäv kurva.
Som i tråden "Ropsten-Strandvägen prisvärt provisorium?" som du startade. Jag förstår. Men skulle det inte vara bättre att bygga så kort sträcka som möjligt från Tekniska högskolan mot Gasverksområdet? Sett i det perspektivet blir det ju en omväg att följa Valhallavägen så långt österut som Erik Dahlbergsgatan.Henrik Schütz skrev:Värtansvängen har sett lite olika ut, Senaste karta visar Erikdahlbergssgatan, Gasverket, till Ropsten.
HS
twr skrev:Jag kommer inte ihåg vad utredningen innehöll. Var menar du att den skulle svänga av från Valhallavägen? Och vad innebär ”Värtan” mer exakt? (Som signaturen ”2763” har påpekat, att svänga ner på Banergatan och Karlavägen, som dagens 4:a borde i alla fall inte vara aktuellt.)TKO skrev:Behövs linjen hela vägen på Valhallavägen bort till Hakberget? Är inte trafikunderlaget rätt svagt sista biten?2763 skrev:Precis som för linje 2 så bör man räta ut sträckningen för att kunna få en bättre tidtabellshållning. Att köra hela vägen till Hakberget i Valhallavägen känns ganska naturligt. Där kan man även lägga upp sträckningen så som det var en gång - även om man idag inte kommer att få plats med båda spåren i samma trädrad utan nog får titta på ett annat koncept. Här går det att skilja från övrig trafik och hålla en god hastighet. Då bör man också göra det.
Vid Odenplan kan det vara läge att dra linjen i Karlbergsvägen till S:t Eriksgatan för att få bättre radier.
/T
Jag tror mer på att svänga av mot Värtan - som det planerades i "Stomnätsutredningen".
/TKO
Möjligen skulle det faktum att det ligger (minst?) två högskolor - därav en av Stockholms största - på Valhallavägen kunna uppmuntra till dragning därstädes. Samt att det faktiskt borde få plats spårväg utan större problem. Går fyran Karlavägen i stället blir det ju ytterligare en "Östermalmslinje".TKO skrev:Men jag är inte helt övertygad om förträffligheten att köra hela Valhallavägen. När 54:an övertog trafiken från spårvägslinje 4 körde den istället Karlavägen - vilket faktiskt gav störe resandeunderlag. Fördelen med den nuvarande sträckningen är att den ansluter till Roslagsbanan, om Roslagsbanan dras in till City eller läggs ner (något av alternativen tror jag kommer att förverkligas) är det inte alls självklart att dra 4:an i Valhallavägen.
/TKO
Fast den kan väl lika gärna gå Karlavägen och sen vidare mot Frihamnen - om Karlavägen har större trafikunderlag?Hechtwagen skrev:Tänk till lite nu! Det ska byggas enormt mycket bostäder och arbetsplatser i frihamnen/värtan så 4:an ska förstås fortsätta på cityspårvägen från hakberget mot ropsten men kanske inte gå hela vägen fram till ropsten?