Wennerholm talar ut i Svenskan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?
Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Det är nog rätt prioritering. Det stora problemet är ju egentligen söderifrån mellan Slussen och T-centralen. Med Nacka avlastar man ju även södermalm om man bygger en station vid Sofia.twr skrev:Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?
Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
Sedan är det förstås så att det är ju detta som är utrett - så det finns ju analyser över hur detta skulle kunna se ut och att det är här tillväxten finns (utifrån också vad som byggs). Men lösningen för exempelvis de norra förorterna vet vi ju inte ännu hur det ser ut. Där måste man ju först utreda olika alternativ. Roslagspil/tunnelbana/eller Roslagståg.
Att man här i dagarna har sagt tunnelbana till Barkarby tror jag inte man ska ta för allvarligt på - det har man nog bara hämtat lite slarvigt från dokumenten. Kan nog vara lika aktuellt med spårväg. Fördelen med tunnelbana är ju dock att man slipper ett byte för fortsatt resa in till centrala delarna av stan och det får en stor effekt för arbetsresande mellan Bålstapendeln till framförallt Kista. Samtidigt är frågan hur intressant det är för de boende i nya flygfältet att ta t-banan, när pendeln från Barkarby går på 15 minuter och tunnelbanan väl närmast kommer ta 25 - särskilt som pendeltåget kommer gå lika ofta som tunnelbanan. Att bygga tunnelbana parallellt till Jakobsberg blir nog på tok för dyrt. Spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby blir ju dubbelt då om man ser på kistagrenen av tvärbanan. Däremot skulle väl tvärbanan kunna dela sig vid Kista, varav en gren fortsätter till Barkarby. Men det är väl egentligen detta som blir problemet med spårväg till Barkarby - den sträcka man måste bygga för att undvika för många byten för resenärerna, gör att det nog blir lika dyrt som med tunnelbana. (iaf om den senare kan byggas ovan jord - vilket borde kunna gå iaf mestadels på sträckan).
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Så med tanke på byten borde Akallagrenen kopplas till pendeltågen, antingen i Barkarby eller Jakobsberg. Att förlänga Akallagrenen borde gynna fler arbetspendlare än att förlänga Hjulstagrenen, som planen var under 90-talet.spårlasse skrev:Det är nog rätt prioritering. Det stora problemet är ju egentligen söderifrån mellan Slussen och T-centralen. Med Nacka avlastar man ju även södermalm om man bygger en station vid Sofia.twr skrev:Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?
Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
Sedan är det förstås så att det är ju detta som är utrett - så det finns ju analyser över hur detta skulle kunna se ut och att det är här tillväxten finns (utifrån också vad som byggs). Men lösningen för exempelvis de norra förorterna vet vi ju inte ännu hur det ser ut. Där måste man ju först utreda olika alternativ. Roslagspil/tunnelbana/eller Roslagståg.
Att man här i dagarna har sagt tunnelbana till Barkarby tror jag inte man ska ta för allvarligt på - det har man nog bara hämtat lite slarvigt från dokumenten. Kan nog vara lika aktuellt med spårväg. Fördelen med tunnelbana är ju dock att man slipper ett byte för fortsatt resa in till centrala delarna av stan och det får en stor effekt för arbetsresande mellan Bålstapendeln till framförallt Kista. Samtidigt är frågan hur intressant det är för de boende i nya flygfältet att ta t-banan, när pendeln från Barkarby går på 15 minuter och tunnelbanan väl närmast kommer ta 25 - särskilt som pendeltåget kommer gå lika ofta som tunnelbanan. Att bygga tunnelbana parallellt till Jakobsberg blir nog på tok för dyrt. Spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby blir ju dubbelt då om man ser på kistagrenen av tvärbanan. Däremot skulle väl tvärbanan kunna dela sig vid Kista, varav en gren fortsätter till Barkarby. Men det är väl egentligen detta som blir problemet med spårväg till Barkarby - den sträcka man måste bygga för att undvika för många byten för resenärerna, gör att det nog blir lika dyrt som med tunnelbana. (iaf om den senare kan byggas ovan jord - vilket borde kunna gå iaf mestadels på sträckan).
För invånare i den nya flygplatsstaden blir en yttäckande koppling till pendeltågen däremot viktigare än en tunnelbana med en enstaka station. Stombuss eller spårväg genom Barkarbystaden blir lösningen.
Hur syr man samman dessa behov?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
I en väl genomförd samhällsekonomisk analys tar man hänsyn till "externa effekter" - alltså även det du kallar "hur det fungerar tillsammans". Så vi kanske menar samma sak?Jörgen_G skrev:Med rejält ingenjörsmässigt systemtänkande till exempel.TKO skrev:
Vilken prioriteringsmetod föreslår du då?
Det tror jag, i stort. När man använder ovanstående nämnda tänkande. Att i tur och ordning bygga den enskilt mest lönsamma infrastrukturen utifrån enbart en ekonomisk värderingsmodell ger inte bästa resultatet för helheten om man inte har en otrolig tur. Suboptimering brukar bli resultatet när man försöker. Observera att ingenjörsmässigt tänkande inte utesluter ekonomiska hänsyn, men det tar hänsyn till så många fler faktorer än enbart pengar.TKO skrev: Jag tror inte principen "vi skall ta det som tillsammans blir bra" ger några entydiga svar...
Men det är klart att val av metod samt värderings- och beslutskriterier, till exempel politiska värderingar, påverkar resultatet.
/Jörgen G
Editerat bytte till det kursiverade metod i stället för ett mindre väl valt ord.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan - mer idagens tidning
"Pressen blev för stor. Det är sannolikt den enkla förklaringen till att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) plötsligt bytt fot i fråga om tunnelbanans utbyggnad. Att mannen som tror på Stockholms som spårvägsstad nu vill bygga tunnelbana till både Nacka och Barkarby. Och dessutom skynda på planerna."
Så skriver SvD:s politiska kommentator Anna Gustafsson. Läs mer här
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allia ... 245036.svd
(Det liknar ganska mycket den analys som presenterades på detta forum redan igår tycker jag...)
SvD har en artikel till på temat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minis ... 244798.svd
Jag tror man är rätt nöjda med genomslaget för sin artikelserie på SVD:s stockholmsredaktion!
/TKO
(också nöjd...)
Så skriver SvD:s politiska kommentator Anna Gustafsson. Läs mer här
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allia ... 245036.svd
(Det liknar ganska mycket den analys som presenterades på detta forum redan igår tycker jag...)
SvD har en artikel till på temat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minis ... 244798.svd
Jag tror man är rätt nöjda med genomslaget för sin artikelserie på SVD:s stockholmsredaktion!
/TKO
(också nöjd...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Jag har lite svårt att förstå att Wennerholm lyckats skapa den bilden av sej själv...JohanB skrev:Vilket väl ändå är lite av hans styrka ändå - att få saker att hända. Man kan klia sig i huvudet till dödagar men någon gång måste man bara bestämma sig och sätta spaden i jorden.TKO skrev:Jag tror att poängen med Wennerholms utspel är att få saker att hända före 2020...
/TKO
Exempel på Wennerholmuttalande (maj 2009):
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare
"Bestämma sej och sätta spaden i jorden"?
Jovisst - men inte stämmer det in på Chrille W!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Ditt favoritcitat!TKO skrev:
Exempel på Wennerholmuttalande (maj 2009):
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare
/TKO



Senast redigerad av twr den onsdag 15 juni 2011 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Ja mitt mål är att använda det minst en gång om dan... det lyckas sällan!twr skrev:Ditt favoritcitat!TKO skrev:
Exempel på Wennerholmuttalande (maj 2009):
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare
/TKO![]()
![]()
(Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!")
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Jag tycker det är mest snack faktiskt... det finns helt andra skäl till att han är helgonförklarad av "spårvägsälskarna" på detta forum. Men den diskussionen har förts i andra trådar så jag tycker vi låter bli den i just den här!bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 296
- Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
- Ort: Walkabout Creek
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Hon sätter ju fingret på de märkliga krumbukter som förevarit och fortfarande pågår. Genom att spela ut några lappa och laga-sträckor tror sig alliansen/Wennerholm blidka kritiken. Pendeltåg till Täby - är det någon som tror att det kommer att realiseras före 2030/40? Det finns ju inte ens plats för den grenen i tunneln som byggs nu under stan, så jag ifrågasätter den reella viljan att göra något norrut. Skulle man lansera en idé om ett nytt pendelrör mellan låt oss säga Nacka och Täby börjar vi tala om helhetsgrepp, eller likaså utbyggnad av t-bana mot Nacka resp. Täby. Men det saknas fullständigt i utspelet av häromdagen, och det är det som Swedenborg pekar på. Länet behöver mer än så.Jörgen_G skrev:En nationalekonom skriver ett svarsinlägg här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pr ... 243978.svd
Föga förvånande anser hon att man ska anta ett rent ekonomisk synsätt på alla investeringar och prioritera enbart efter ekonomiska värden. Utan någon tanke på om de var för sig mest ekonomiskt fördelaktiga delarna skapar ett bra system tillsammans tycks det mig.
/Jörgen G
Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Inte för att det riktigt hör hit - men det är uppenbarligen så att när "Yimby" som grupp/nätverk/whatever uttalar sej i en fråga så är det han Gardebring som bestämmer vad man ska tycka... liknar "Vi resenärer" tycker jag!LÅ1 skrev:Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
I alla fall inte när det gäller yttrande till olika planförslag. Det sker med synpunkter från olika registrerade YIMBY-medlemmar. Och texterna i dessa yttrande skrivs av olika medlemmar, men sammanställs många gånger av Gardebring. Vem som har sista ordet är ju svårt för mig att säga. Men som jag förstått det så finns gånger då det kommer färdigskrivna yttranden från en medlem, eller grupp av medlemmar, som Gardebring endast klistrar in inledning och avslutning i och sedan sänder till berörd förvaltning.TKO skrev:Inte för att det riktigt hör hit - men det är uppenbarligen så att när "Yimby" som grupp/nätverk/whatever uttalar sej i en fråga så är det han Gardebring som bestämmer vad man ska tycka... liknar "Vi resenärer" tycker jag!LÅ1 skrev:Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
/TKO
Men jag antar att man inte släpper igenom sådant som går tvärs emot det som YIMBY står för.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Kanske för att sosssarna sitter i opposition, men vad vet jag?bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Finns det någon med överblick som kan säga något om hur mycket det har satsats på kollektivtrafik under olika mandatperioder sedan säg, 1985, när den senaste stora utbyggnaden av tunnelbana gjordes. Går det att se några samband med politska majoriteter i landstinget och Stockholms stad (och riksdagen) under motsvarande mandatperioder?Delokrat skrev:Kanske för att sosssarna sitter i opposition, men vad vet jag?bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Men vad har hänt under de senaste 4 ½ åren då? Vi har fått en spårväg som knappast har gjort trafiksituationen mycket bättre... (det har också påbörjats en utbyggnad av tvärbanan som jag ser som det enda positiva)twr skrev:Finns det någon med överblick som kan säga något om hur mycket det har satsats på kollektivtrafik under olika mandatperioder sedan säg, 1985, när den senaste stora utbyggnaden av tunnelbana gjordes. Går det att se några samband med politska majoriteter i landstinget och Stockholms stad (och riksdagen) under motsvarande mandatperioder?bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Glöm inte utbyggnaden av Roslagsbanan och Nynäsbanan och att det nu pågår en utbyggnad till tvåspårigt mellan Södertälje C och Södertälje S, dessutom har nya tåg beställts för att börja trafikera sträckan Älvsjö-Uppsala i december 2012...Delokrat skrev:Men vad har hänt under de senaste 4 ½ åren då? Vi har fått en spårväg som knappast har gjort trafiksituationen mycket bättre... (det har också påbörjats en utbyggnad av tvärbanan som jag ser som det enda positiva)twr skrev:Finns det någon med överblick som kan säga något om hur mycket det har satsats på kollektivtrafik under olika mandatperioder sedan säg, 1985, när den senaste stora utbyggnaden av tunnelbana gjordes. Går det att se några samband med politska majoriteter i landstinget och Stockholms stad (och riksdagen) under motsvarande mandatperioder?bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
Men ska vi vara ärliga var det väl så att Stockholm inte växte så värst mycket under 1970-1980-talet, sedan under 1990-talet kom den ekonomiska krisen när det väl egentligen började bli dags för nya satsningar. Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Det var väl då som man utredde sträckningar för Solnagrenen...spårlasse skrev:Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.
Re: Wennerholm talar ut i Svenskan
Fast förstudien var klar redan 2001. Och järnvägsplanen för sista delen mellan Solna C och Solna S, först under hösten 2010, så inte hände det mycket under den tiden...C30 skrev:Det var väl då som man utredde sträckningar för Solnagrenen...spårlasse skrev:Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.