Wennerholm talar ut i Svenskan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Wennerholm talar ut i Svenskan

Inlägg av LÅ1 »

Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?

Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

twr skrev:Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?

Är tunnelbana till Barkarby bästa sättet att binda samman ”Järvafältet och Järfälla”. Andra möjliga projekt, som ju även kan kombineras, är bytespunkt i Solvalla, T-bana Akalla-Barkarby, T-bana Akalla-Jakobsberg, spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby, med flera varianter.
Det är nog rätt prioritering. Det stora problemet är ju egentligen söderifrån mellan Slussen och T-centralen. Med Nacka avlastar man ju även södermalm om man bygger en station vid Sofia.

Sedan är det förstås så att det är ju detta som är utrett - så det finns ju analyser över hur detta skulle kunna se ut och att det är här tillväxten finns (utifrån också vad som byggs). Men lösningen för exempelvis de norra förorterna vet vi ju inte ännu hur det ser ut. Där måste man ju först utreda olika alternativ. Roslagspil/tunnelbana/eller Roslagståg.

Att man här i dagarna har sagt tunnelbana till Barkarby tror jag inte man ska ta för allvarligt på - det har man nog bara hämtat lite slarvigt från dokumenten. Kan nog vara lika aktuellt med spårväg. Fördelen med tunnelbana är ju dock att man slipper ett byte för fortsatt resa in till centrala delarna av stan och det får en stor effekt för arbetsresande mellan Bålstapendeln till framförallt Kista. Samtidigt är frågan hur intressant det är för de boende i nya flygfältet att ta t-banan, när pendeln från Barkarby går på 15 minuter och tunnelbanan väl närmast kommer ta 25 - särskilt som pendeltåget kommer gå lika ofta som tunnelbanan. Att bygga tunnelbana parallellt till Jakobsberg blir nog på tok för dyrt. Spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby blir ju dubbelt då om man ser på kistagrenen av tvärbanan. Däremot skulle väl tvärbanan kunna dela sig vid Kista, varav en gren fortsätter till Barkarby. Men det är väl egentligen detta som blir problemet med spårväg till Barkarby - den sträcka man måste bygga för att undvika för många byten för resenärerna, gör att det nog blir lika dyrt som med tunnelbana. (iaf om den senare kan byggas ovan jord - vilket borde kunna gå iaf mestadels på sträckan).
twr

Inlägg av twr »

spårlasse skrev:
twr skrev:Inriktningen verkar vara den överenskommelse som redan finns, men en tidigarelagd tidsplan. Är det rätt prioriteringar? Eller finns det något annat som borde gå fortare?

Det är nog rätt prioritering. Det stora problemet är ju egentligen söderifrån mellan Slussen och T-centralen. Med Nacka avlastar man ju även södermalm om man bygger en station vid Sofia.

Sedan är det förstås så att det är ju detta som är utrett - så det finns ju analyser över hur detta skulle kunna se ut och att det är här tillväxten finns (utifrån också vad som byggs). Men lösningen för exempelvis de norra förorterna vet vi ju inte ännu hur det ser ut. Där måste man ju först utreda olika alternativ. Roslagspil/tunnelbana/eller Roslagståg.

Att man här i dagarna har sagt tunnelbana till Barkarby tror jag inte man ska ta för allvarligt på - det har man nog bara hämtat lite slarvigt från dokumenten. Kan nog vara lika aktuellt med spårväg. Fördelen med tunnelbana är ju dock att man slipper ett byte för fortsatt resa in till centrala delarna av stan och det får en stor effekt för arbetsresande mellan Bålstapendeln till framförallt Kista. Samtidigt är frågan hur intressant det är för de boende i nya flygfältet att ta t-banan, när pendeln från Barkarby går på 15 minuter och tunnelbanan väl närmast kommer ta 25 - särskilt som pendeltåget kommer gå lika ofta som tunnelbanan. Att bygga tunnelbana parallellt till Jakobsberg blir nog på tok för dyrt. Spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby blir ju dubbelt då om man ser på kistagrenen av tvärbanan. Däremot skulle väl tvärbanan kunna dela sig vid Kista, varav en gren fortsätter till Barkarby. Men det är väl egentligen detta som blir problemet med spårväg till Barkarby - den sträcka man måste bygga för att undvika för många byten för resenärerna, gör att det nog blir lika dyrt som med tunnelbana. (iaf om den senare kan byggas ovan jord - vilket borde kunna gå iaf mestadels på sträckan).
Så med tanke på byten borde Akallagrenen kopplas till pendeltågen, antingen i Barkarby eller Jakobsberg. Att förlänga Akallagrenen borde gynna fler arbetspendlare än att förlänga Hjulstagrenen, som planen var under 90-talet.

För invånare i den nya flygplatsstaden blir en yttäckande koppling till pendeltågen däremot viktigare än en tunnelbana med en enstaka station. Stombuss eller spårväg genom Barkarbystaden blir lösningen.

Hur syr man samman dessa behov?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:
TKO skrev:
Vilken prioriteringsmetod föreslår du då?
Med rejält ingenjörsmässigt systemtänkande till exempel.
TKO skrev: Jag tror inte principen "vi skall ta det som tillsammans blir bra" ger några entydiga svar...
Det tror jag, i stort. När man använder ovanstående nämnda tänkande. Att i tur och ordning bygga den enskilt mest lönsamma infrastrukturen utifrån enbart en ekonomisk värderingsmodell ger inte bästa resultatet för helheten om man inte har en otrolig tur. Suboptimering brukar bli resultatet när man försöker. Observera att ingenjörsmässigt tänkande inte utesluter ekonomiska hänsyn, men det tar hänsyn till så många fler faktorer än enbart pengar.

Men det är klart att val av metod samt värderings- och beslutskriterier, till exempel politiska värderingar, påverkar resultatet.

8) /Jörgen G

Editerat bytte till det kursiverade metod i stället för ett mindre väl valt ord.
I en väl genomförd samhällsekonomisk analys tar man hänsyn till "externa effekter" - alltså även det du kallar "hur det fungerar tillsammans". Så vi kanske menar samma sak?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Wennerholm talar ut i Svenskan - mer idagens tidning

Inlägg av TKO »

"Pressen blev för stor. Det är sannolikt den enkla förklaringen till att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) plötsligt bytt fot i fråga om ­tunnelbanans utbyggnad. Att mannen som tror på Stockholms som spårvägsstad nu vill bygga tunnelbana till både Nacka och Barkarby. Och dessutom skynda på planerna."

Så skriver SvD:s politiska kommentator Anna Gustafsson. Läs mer här
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allia ... 245036.svd

(Det liknar ganska mycket den analys som presenterades på detta forum redan igår tycker jag...)

SvD har en artikel till på temat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minis ... 244798.svd

Jag tror man är rätt nöjda med genomslaget för sin artikelserie på SVD:s stockholmsredaktion!

/TKO
(också nöjd...)
TKO

Inlägg av TKO »

JohanB skrev:
TKO skrev:Jag tror att poängen med Wennerholms utspel är att få saker att hända före 2020...

/TKO
Vilket väl ändå är lite av hans styrka ändå - att få saker att hända. Man kan klia sig i huvudet till dödagar men någon gång måste man bara bestämma sig och sätta spaden i jorden.
Jag har lite svårt att förstå att Wennerholm lyckats skapa den bilden av sej själv...

Exempel på Wennerholmuttalande (maj 2009):

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare

"Bestämma sej och sätta spaden i jorden"?

Jovisst - men inte stämmer det in på Chrille W!

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare

/TKO
Ditt favoritcitat! :D :D :D
Senast redigerad av twr den onsdag 15 juni 2011 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:

/TKO
Ditt favoritcitat! :D :D :D
Ja mitt mål är att använda det minst en gång om dan... det lyckas sällan!

(Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!")

/TKO
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO

Inlägg av TKO »

bruse skrev:
TKO skrev:Det visar ju bara hur okritiska många är när det gäller Chrille W. Hade det varit Lasse Dahlberg som haft detta "track record" hade alla ropat "svikare" och "typiskt sossar/politiker - bara en massa snack!"
/TKO
Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
Jag tycker det är mest snack faktiskt... det finns helt andra skäl till att han är helgonförklarad av "spårvägsälskarna" på detta forum. Men den diskussionen har förts i andra trådar så jag tycker vi låter bli den i just den här!

/TKO
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Jörgen_G skrev:En nationalekonom skriver ett svarsinlägg här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pr ... 243978.svd

Föga förvånande anser hon att man ska anta ett rent ekonomisk synsätt på alla investeringar och prioritera enbart efter ekonomiska värden. Utan någon tanke på om de var för sig mest ekonomiskt fördelaktiga delarna skapar ett bra system tillsammans tycks det mig.

8) /Jörgen G
Hon sätter ju fingret på de märkliga krumbukter som förevarit och fortfarande pågår. Genom att spela ut några lappa och laga-sträckor tror sig alliansen/Wennerholm blidka kritiken. Pendeltåg till Täby - är det någon som tror att det kommer att realiseras före 2030/40? Det finns ju inte ens plats för den grenen i tunneln som byggs nu under stan, så jag ifrågasätter den reella viljan att göra något norrut. Skulle man lansera en idé om ett nytt pendelrör mellan låt oss säga Nacka och Täby börjar vi tala om helhetsgrepp, eller likaså utbyggnad av t-bana mot Nacka resp. Täby. Men det saknas fullständigt i utspelet av häromdagen, och det är det som Swedenborg pekar på. Länet behöver mer än så.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
Inte för att det riktigt hör hit - men det är uppenbarligen så att när "Yimby" som grupp/nätverk/whatever uttalar sej i en fråga så är det han Gardebring som bestämmer vad man ska tycka... liknar "Vi resenärer" tycker jag!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Läs gärna YIMBY:s sammanfattning av läget. Och kommentarerna.
Inte för att det riktigt hör hit - men det är uppenbarligen så att när "Yimby" som grupp/nätverk/whatever uttalar sej i en fråga så är det han Gardebring som bestämmer vad man ska tycka... liknar "Vi resenärer" tycker jag!

/TKO
I alla fall inte när det gäller yttrande till olika planförslag. Det sker med synpunkter från olika registrerade YIMBY-medlemmar. Och texterna i dessa yttrande skrivs av olika medlemmar, men sammanställs många gånger av Gardebring. Vem som har sista ordet är ju svårt för mig att säga. Men som jag förstått det så finns gånger då det kommer färdigskrivna yttranden från en medlem, eller grupp av medlemmar, som Gardebring endast klistrar in inledning och avslutning i och sedan sänder till berörd förvaltning.
Men jag antar att man inte släpper igenom sådant som går tvärs emot det som YIMBY står för.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

bruse skrev:
/TKO
Kanske för att sosssarna sitter i opposition, men vad vet jag?
twr

Inlägg av twr »

Delokrat skrev:
bruse skrev:
/TKO
Kanske för att sosssarna sitter i opposition, men vad vet jag?
Finns det någon med överblick som kan säga något om hur mycket det har satsats på kollektivtrafik under olika mandatperioder sedan säg, 1985, när den senaste stora utbyggnaden av tunnelbana gjordes. Går det att se några samband med politska majoriteter i landstinget och Stockholms stad (och riksdagen) under motsvarande mandatperioder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

twr skrev:
bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
Finns det någon med överblick som kan säga något om hur mycket det har satsats på kollektivtrafik under olika mandatperioder sedan säg, 1985, när den senaste stora utbyggnaden av tunnelbana gjordes. Går det att se några samband med politska majoriteter i landstinget och Stockholms stad (och riksdagen) under motsvarande mandatperioder?
Men vad har hänt under de senaste 4 ½ åren då? Vi har fått en spårväg som knappast har gjort trafiksituationen mycket bättre... (det har också påbörjats en utbyggnad av tvärbanan som jag ser som det enda positiva)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Delokrat skrev:
twr skrev:
bruse skrev:Skillnaden är att Christer även ser till att det händer saker. Sossarna bara snackar men inget händer. Folk vill se att nåt händer, och det har Christer visat.
Men vad har hänt under de senaste 4 ½ åren då? Vi har fått en spårväg som knappast har gjort trafiksituationen mycket bättre... (det har också påbörjats en utbyggnad av tvärbanan som jag ser som det enda positiva)
Glöm inte utbyggnaden av Roslagsbanan och Nynäsbanan och att det nu pågår en utbyggnad till tvåspårigt mellan Södertälje C och Södertälje S, dessutom har nya tåg beställts för att börja trafikera sträckan Älvsjö-Uppsala i december 2012...

Men ska vi vara ärliga var det väl så att Stockholm inte växte så värst mycket under 1970-1980-talet, sedan under 1990-talet kom den ekonomiska krisen när det väl egentligen började bli dags för nya satsningar. Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.
C30

Inlägg av C30 »

spårlasse skrev:Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.
Det var väl då som man utredde sträckningar för Solnagrenen...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

C30 skrev:
spårlasse skrev:Däremot tycker jag nog vänstern var väldigt passiga 2002-2006 - då borde mer ha hänt med spårutbyggnader.
Det var väl då som man utredde sträckningar för Solnagrenen...
Fast förstudien var klar redan 2001. Och järnvägsplanen för sista delen mellan Solna C och Solna S, först under hösten 2010, så inte hände det mycket under den tiden...
Skriv svar