Opinionsundersökningar om Förbifart Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spårlasse

Re: Opinionsundersökningar om Förbifart Stockholm

Inlägg av spårlasse »

Ulrik Berggren skrev:-->Spårlasse, du verkar se väldigt konservativt och kortsiktigt på stadens och trafikens utveckling, vilket förvånar mig då du annars har visat stor insikt i hur resmönster förändras över tid. Jag tror omsvängningen i attityderna om förbifarten till viss del kan förklaras av att människor börjar inse att man inta löser Stockholms trafikproblem på 30-40 års sikt med en extremt kostsam väginvestering. Det är trångt i kollektivtrafiken redan idag (främst på tuben, och där finns inga stora nybyggnadsprojekt planerade för att höja kapaciteten, till skillnad mot Pendeln) och samtidigt växer Stockholm lålngt snabbare än vad prognoserna sade när man tog fram den regionala utvecklingsplanen RUFS 2010, vilken nu fått revideras. Vad som är intressant när det gäller RUFS-arbetet är förresten (enligt källa på TMR) att den nya befolkning som väntas bosätta sig i Stockholm under de närmaste 20-30 åren, med lätthet kommer att rymmas inom områden med god kollektivtrafikförsörjning som identifierats, om man planerar smart. Stockholm behöver alltså inte behöva spridas ut så mycket som Förbifarten förutsätter för att alla ska få plats... Den pågående trenden med allt större kollektivt resande kommer troligen fortsätta enligt min bedömning (veckans underdrift kanske...).
Vet inte om jag är så konservativ i detta avseende - även om mitt svar ovan kanske delvis kan låta så. Men jag vänder mig kanske emot att det lätt i mediadebatten låter som många års försyndelser när det gäller kollektivtrafikutbyggnad. Och då är väl min poäng snarare att det ju faktiskt inte behövts - om än dock en del beslut borde ha fattats något tidigare - men där har det inte handlat så mycket om att man inte insett att det behövts som att det är svårt att komma överens om vad exakt som skall göras. Och i dag är vi väl egentligen glada över att man inte satsade på ett tredje spår över Riddarfjärden...

Däremot är det naturligvis riktigt att det iaf ser ut som att resmönster nu håller på att förändras, och det är mycket möjligt att vi nått ngt slags peak car use. Trender är ju dock svåra att sia om. Det som kan verka vara en utveckling, kan ju också vara mera tillfälliga förändringar.

Däremot håller jag med om att regionen kommer växa betydligt mer och snabbare än man tidigare trott. Men detta ställer ju också krav på vägar. Vi kommer ju dock aldrig få plats med så många bilar som den nya befolkningen kommer att kräva.

Ser kanske inte heller att förbifarten ligger så långt bort som det ser ut. Tvärtom tangerar den ju rätt många av de utvecklingsområden som föreslås i RUFS och där det ju redan idag byggs en del utifrån det. Men min stora vits är att man då - gäller förstås att det finns politiskt mod - kan ha rejäla avgifter för att åka Essingeleden och redan innan dess både högre tullar i innerstaden och fler tullsnitt. Egentligen finns det ju nu rätt stor politiskt enhet (även om det nog morras en hel del hos gamla moderater) över den framkomlighetsstrategi som staden tagit fram och som ju kraftigt lyfter fram människor, cyklar och kollektivtrafik kontra bilarna.

Men jag är ju fullt medveten om att man inom vissa "kretsar", skall tycka Förbifart Stockholm är fel. Jag tror den behövs, men resandet skall givetvis kunna styras genom avgifter och kostnader för biltrafiken (och förstås hårda miljökrav). Om Stockholm växer som vi tror, kommer den ändå att behövas. Framförallt är det för dyrt att bygga attraktiv kollektivtrafik som går på tvären längre ut i regionen, vilket gör att bilen nog kommer fortsätta vara ett nödvändigt alternativ där.

Nu säger vän av ordningen att vi kan undvika att bygga längre ut - problemet är ju att regionen - även om det förstås finns ett samarbete - inte styrs från ett håll. Vi har också grannlänen där det också finns en vilja att expandera (och där ju den här förbindelsen har stor betydelse). Men det går inte att säga till politikerna i Sollentuna (eller för den delen dess medborgare) att ni inte får expandera för att ni ligger för långt från regionens centrum.

Det har ju alltid funnits en vision att styra utvecklingen i länet när det gäller bostadsbyggande genom RUFS:ar - i princip har det ju dock alltid stannat vid visioner. Visst, Stockholm kan nog bygga nära centrum, men i princip är ju nästan hela Stockholm bebyggt, förutom några få platser som betraktas som skyddsvärda.

När det gäller tunnelbanan fungerar ju dock systemen rätt bra kapacitetsmässigt ett tag till innan det behövs nya spår. Det är ju ytterst få avgångar som är fullpackade när tågen är i tid och om man kör på systemets maximala effekt (exempelvis 30 tåg i timmen på röda linjen). Att man inte gör det är ju en annan sak. På gröna linjen från Medborgarplatsen är det ju bara drygt 500 passagerare i medeltal per tåg i maxtimmen - alltså ett 50-tal stående per vagn. I tunnelbanan får det nog ändå ses som rätt acceptabel standard - att bygga tunnelbana där alla får sittplats i maxtimmen görs ju inte någonstans i världen. Just nu ökar ju inte heller resandet från de södra förorterna, den stora ökningen sker ju i Västerort och innerstaden om vi ser på den gröna linjens belastning.

Vad som behvös för tunelbanan är ju inte så mycket fler spår (ännu) - förutom till Nacka (men mer för att inte kapaciteten vid just Slussen inte riktigt räcker till). Sedan är det förstås trevligt om man bygger ut mer - och utbyggnader ger förstås andra positiva effekter - spårförbindelser tenderar ju nästan alltid att bli lönsamma (få tillräckligt underlag) med tiden - så länge en regionn växer.

På sikt behövs det förstås -om utvecklingen fortsätter - någon till förbindelse genom stan, och kanske till och med en ny bana. Däremot är ju problemet att man inte byggt så tätt i förortskommunerna som man borde för att tunnelbana skall vara det optimala alternativet där. Den klassiska strukturen för tunnelbana är ju i innerstaden, eller längs förortssträckor som mer eller mindre är byggda för riktigt kapacitetsstark trafik. skall man bygga så tätt, så kommer det dock bli våldsamma konflikter med miljöintresset.

Nåväl, jag ser givetvis fram mot mer spår, vilket det ju också planeras för. Men tror ändå att ringled och förbifart behövs runt Stockholm - men givetvis skall den trafiken begränsas genom hårda krav på bilismen. Att det inte är totalkaos på våra vägar tror jag dock är bra för regionen, bra för tillväxten och på något sätt kan det därmed också vara bra för miljön - ju fler som väljer att bo i en storstad - ju bättre för miljön (i regel - eftersom resurser kan användas mycket mer effektivt där och att ändå lejonparten åker kollektivt).
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
M_M skrev:Du har alltså planerat ditt schema för att åka bil...
Roligt att du har så höga tankar om mig men tyvärr måste jag göra dig besviken och meddela att världen tyvärr inte snurrar runt mig. Så även jag måste anpassa mina mötestider och möteslängd till en rad andra personer.
Visst, byt ut "du" mot "alla möjliga". Det innebär ändå att schemat är planerat för att åka bil, antagligen åtminstone delvis för att ett antal verksamheter ligger på platser som funkar sämre att nå kollektivt än med bil.
Mötestiderna är anpassade till när de flesta som ska till det enskilda mötet kan. Då det är olika människor som sitter i olika delar av stan som kommer till de enskilda mötena går det inte att planera för att alla ska kunna åka kollektivt.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kan bara tillägga att studien från TMR kom fram till att man inte behövde bebygga den sammanhängande grönstrukturen för att kunna rymma den ökande befolkningen.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

spårlasse skrev:
Ulrik Berggren skrev:-->Spårlasse, du verkar se väldigt konservativt och kortsiktigt på stadens och trafikens utveckling, vilket förvånar mig då du annars har visat stor insikt i hur resmönster förändras över tid. Jag tror omsvängningen i attityderna om förbifarten till viss del kan förklaras av att människor börjar inse att man inta löser Stockholms trafikproblem på 30-40 års sikt med en extremt kostsam väginvestering. Det är trångt i kollektivtrafiken redan idag (främst på tuben, och där finns inga stora nybyggnadsprojekt planerade för att höja kapaciteten, till skillnad mot Pendeln) och samtidigt växer Stockholm lålngt snabbare än vad prognoserna sade när man tog fram den regionala utvecklingsplanen RUFS 2010, vilken nu fått revideras. Vad som är intressant när det gäller RUFS-arbetet är förresten (enligt källa på TMR) att den nya befolkning som väntas bosätta sig i Stockholm under de närmaste 20-30 åren, med lätthet kommer att rymmas inom områden med god kollektivtrafikförsörjning som identifierats, om man planerar smart. Stockholm behöver alltså inte behöva spridas ut så mycket som Förbifarten förutsätter för att alla ska få plats... Den pågående trenden med allt större kollektivt resande kommer troligen fortsätta enligt min bedömning (veckans underdrift kanske...).
Vet inte om jag är så konservativ i detta avseende - även om mitt svar ovan kanske delvis kan låta så. Men jag vänder mig kanske emot att det lätt i mediadebatten låter som många års försyndelser när det gäller kollektivtrafikutbyggnad. Och då är väl min poäng snarare att det ju faktiskt inte behövts - om än dock en del beslut borde ha fattats något tidigare - men där har det inte handlat så mycket om att man inte insett att det behövts som att det är svårt att komma överens om vad exakt som skall göras. Och i dag är vi väl egentligen glada över att man inte satsade på ett tredje spår över Riddarfjärden...
Då hade vi åtmnstone fått större kapacitet över RIddarfjärden redan för 15 år sedan. NÅgon hugad kan ju beräkna vad den begränsade kapaciteten har kostat på 15 år...
spårlasse skrev: Däremot är det naturligvis riktigt att det iaf ser ut som att resmönster nu håller på att förändras, och det är mycket möjligt att vi nått ngt slags peak car use. Trender är ju dock svåra att sia om. Det som kan verka vara en utveckling, kan ju också vara mera tillfälliga förändringar.

Däremot håller jag med om att regionen kommer växa betydligt mer och snabbare än man tidigare trott. Men detta ställer ju också krav på vägar. Vi kommer ju dock aldrig få plats med så många bilar som den nya befolkningen kommer att kräva.
Visst måste trafiken få öka, men den kan inte öka som nu per invånare om vi ska kunna hålla de internationella avtal som vi ingått och därtill behålla vår miljömässiga kredibilitet internationellt. Trafikverket hade tydligen kommit fram till att vart 5:e bil måste bort även om framdrivningssät anpassas efter kommande styrmedel och högre bränslepriser. DÅ är frågan om man bör lägga 30 Gkr på en superdyr vägtunnel eller sprida ut insatserna på ett antal mindre väg- GC- och kollektivtrafikprojekt.
spårlasse skrev: Ser kanske inte heller att förbifarten ligger så långt bort som det ser ut. Tvärtom tangerar den ju rätt många av de utvecklingsområden som föreslås i RUFS och där det ju redan idag byggs en del utifrån det. [---] Framförallt är det för dyrt att bygga attraktiv kollektivtrafik som går på tvären längre ut i regionen, vilket gör att bilen nog kommer fortsätta vara ett nödvändigt alternativ där.
Kollektivtrafikens marknadsandel är låg ja, men borde inte det inbjuda till en högre ambitionsnivå när det gäller att höja denna? Potentialen är ju som synes ganska avsevärd. Förbifarten kommer att innebära en kraftigt sänkt marknadsandel för framför allt Ekerö...
spårlasse skrev:
Nu säger vän av ordningen att vi kan undvika att bygga längre ut - problemet är ju att regionen - även om det förstås finns ett samarbete - inte styrs från ett håll. Vi har också grannlänen där det också finns en vilja att expandera (och där ju den här förbindelsen har stor betydelse). Men det går inte att säga till politikerna i Sollentuna (eller för den delen dess medborgare) att ni inte får expandera för att ni ligger för långt från regionens centrum.
Sollentuna ligger mig veterligen såväl inom SL-området som inom Stockholms län.
spårlasse skrev:
Det har ju alltid funnits en vision att styra utvecklingen i länet när det gäller bostadsbyggande genom RUFS:ar - i princip har det ju dock alltid stannat vid visioner. Visst, Stockholm kan nog bygga nära centrum, men i princip är ju nästan hela Stockholm bebyggt, förutom några få platser som betraktas som skyddsvärda.
Stockholm stad ja, men Kranskommunerna är väldigt glresbebyggda om man jämför med andra Svenska städer, för att inte tala om städer på kontinenten och i Skåne. Se även mitt svar på BSBs inlägg.
spårlasse skrev:

När det gäller tunnelbanan fungerar ju dock systemen rätt bra kapacitetsmässigt ett tag till innan det behövs nya spår. Det är ju ytterst få avgångar som är fullpackade när tågen är i tid och om man kör på systemets maximala effekt (exempelvis 30 tåg i timmen på röda linjen). Att man inte gör det är ju en annan sak. På gröna linjen från Medborgarplatsen är det ju bara drygt 500 passagerare i medeltal per tåg i maxtimmen - alltså ett 50-tal stående per vagn. I tunnelbanan får det nog ändå ses som rätt acceptabel standard - att bygga tunnelbana där alla får sittplats i maxtimmen görs ju inte någonstans i världen. Just nu ökar ju inte heller resandet från de södra förorterna, den stora ökningen sker ju i Västerort och innerstaden om vi ser på den gröna linjens belastning.
Gäller detta även med den reviderade befolningsprognosen för säg perioden 2030-2050?
/UB
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

spårlasse skrev: Vet inte om jag är så konservativ i detta avseende - även om mitt svar ovan kanske delvis kan låta så. Men jag vänder mig kanske emot att det lätt i mediadebatten låter som många års försyndelser när det gäller kollektivtrafikutbyggnad. Och då är väl min poäng snarare att det ju faktiskt inte behövts - om än dock en del beslut borde ha fattats något tidigare - men där har det inte handlat så mycket om att man inte insett att det behövts som att det är svårt att komma överens om vad exakt som skall göras. Och i dag är vi väl egentligen glada över att man inte satsade på ett tredje spår över Riddarfjärden...
Ulrik Berggren skrev: Då hade vi åtmnstone fått större kapacitet över RIddarfjärden redan för 15 år sedan. NÅgon hugad kan ju beräkna vad den begränsade kapaciteten har kostat på 15 år...
Jo, det är klart - och jag försvarar inte att det inte blev av. Min poäng var väl bara att det ju inte primärt var att man inte insåg behovet som fördröjt det hela - utan miljöskäl. Debatten när det gäller spårtrafik är ju rätt besynnerig egentligen där en del miljövänner hamnar på bilarnas sida, då man inte vill förstöra naturen genom att bygga nya spår.... Vi ser det återigen med Slussen och Miljöpartiet motsätter sig terminalen - trots vetskapen om att det är nödvändigt med att ha kvar direktbussar för att få en hög kollektivtrafikandel från Värmdö.

spårlasse skrev: Däremot är det naturligvis riktigt att det iaf ser ut som att resmönster nu håller på att förändras, och det är mycket möjligt att vi nått ngt slags peak car use. Trender är ju dock svåra att sia om. Det som kan verka vara en utveckling, kan ju också vara mera tillfälliga förändringar.

Ulrik Berggren skrev: Visst måste trafiken få öka, men den kan inte öka som nu per invånare om vi ska kunna hålla de internationella avtal som vi ingått och därtill behålla vår miljömässiga kredibilitet internationellt. Trafikverket hade tydligen kommit fram till att vart 5:e bil måste bort även om framdrivningssät anpassas efter kommande styrmedel och högre bränslepriser. DÅ är frågan om man bör lägga 30 Gkr på en superdyr vägtunnel eller sprida ut insatserna på ett antal mindre väg- GC- och kollektivtrafikprojekt.
Fast bilresandet minskar ju till innerstaden och där ökar kollektivtrafikandelen. Även totalt ökar ju kollektivtrafikandelen som det verkar. Vi väntar väl på resultaten från den senaste stora resvaneundersökningen för att helt kunna fastställa hur utvecklingen ser ut. Men alla förslag måste vara motiverade och allvarligt talat skulle jag kunna hålla med om Förbifart Stockholm om inte länet hade den stora befolkningsutveckling som vi ser. Från start på projektet till slut, har ju nästan Stockholms läns storlek ökat med ett nytt Stockholms stad! Men jag tror faktiskt pengarna kommer räcka till både ock. Bara man kan visa att kollektivtrafiksatsningarna är motiverade.
spårlasse skrev: Ser kanske inte heller att förbifarten ligger så långt bort som det ser ut. Tvärtom tangerar den ju rätt många av de utvecklingsområden som föreslås i RUFS och där det ju redan idag byggs en del utifrån det. [---] Framförallt är det för dyrt att bygga attraktiv kollektivtrafik som går på tvären längre ut i regionen, vilket gör att bilen nog kommer fortsätta vara ett nödvändigt alternativ där.
Ulrik Berggren skrev: Kollektivtrafikens marknadsandel är låg ja, men borde inte det inbjuda till en högre ambitionsnivå när det gäller att höja denna? Potentialen är ju som synes ganska avsevärd. Förbifarten kommer att innebära en kraftigt sänkt marknadsandel för framför allt Ekerö...
Men här är ju frågan hur långt vi kan säga att vi ska gå. Målet är ju ändå att vi skall ha en fossilfri bilpark kring 2030. Vi kommer inte nå målet helt (trafikverket verkar inte riktigt veta vilken defintion som gäller, men arbetar ju nu enligt 20/80 principen - alltså att 80 procent av trafiken skall vara fossillfri). Jag ser ju inget egenvärde att förbjuda biltrafik, men vi skall ställa höga krav på trafiken och att bränslet är förnyelsebart. Givetvis är det även ett slags resursslöseri med bilar jämfört med fordon inom kollektivtrafiken (som har en mycket högre nyttjandenivå), men jag tror att går vi så långt att vi även ser på biltillverkningen så kanske man går för långt - en tillverkning kan man ju också ställa en del krav på.
spårlasse skrev:
Ulrik Berggren skrev: Sollentuna ligger mig veterligen såväl inom SL-området som inom Stockholms län.
Givetvis ligger Sollentuna i Stockholm, vad jag menade var att det är ju kranskommunerna (Sollentuna, Ekerö, Botkyka etc.) som får den största fördelen av förbifarten.
spårlasse skrev:
Ulrik Berggren skrev: Stockholm stad ja, men Kranskommunerna är väldigt glresbebyggda om man jämför med andra Svenska städer, för att inte tala om städer på kontinenten och i Skåne. Se även mitt svar på BSBs inlägg.
Som sagt ovan, men det är ju dessa kranskommuner som därmed kan bygga mycket tätare när man har möjlighet att också åka bil. Från Ekerö går det ju i princip inte att åka bil in mot Brommaplan och stan i morgonrusningen. Vad man får göra är att ta bilfärjan till Slagsta...Så där är vi ju redan.
spårlasse skrev:

Ulrik Berggren skrev:
Gäller detta även med den reviderade befolningsprognosen för säg perioden 2030-2050?
Nej, det är väl under den perioden som det kommer vara aktuellt. Men Förbifart Stockholm ligger ju före. Fast det svåra här är ju att vi inte vet. Det kan förstås gå fortare också. Nu kan man ju förvisso lösa en del med busstrafik genom att öka framkomligheten över den sträcka deär det finns platsbrist i tunnelbanan (vilket man redan gör) och genom spårväg i innerstaden (vilket man ju också planerar för). Men givetvis behöver vi skynda på även kollektivtrafikutbyggnaden. Men i detta tror jag inte man behöver dra in Förbifart Stockholm.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

/UB
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mick Dundee skrev:a) Norrköping behövdes inte.
b) Uppsala behövdes inte.
mm. etc.

Visst är det märkligt vad mycket onödigt som har byggts. Livsmiljön i Norrköping, Uppsala, Årsta, N:a stationsgatan omkring, Edsängen, Täby kyrkby mm. etc. har klart försämrats pga dessa utbyggnader. Eller?
Den filosofiska aspekten av detta är rätt intressant. Egentligen så behövs mänskligheten inte över huvud taget, merparten av världen (sett ur perspektivet från djur och natur) skulle nog se bättre ut om människorna dött ut för säg 150 år sen eller liknande.

Om man är med på det resonemanget (och det antar jag att alla är om de tänker efter) så inser vi att i stort sett allt människor gör är för människors skull. Därmed kan vi ungefär säga att människor byggt Norrköping för att människor vill ha Norrköping.

Det blir visserligen en rätt grav förenkling men vi kan ändå säga att vill människor ha Förbifart Stockholm med allt den innebär så bygg förbifarten. Vill människor låta bli att ha den med allt ett avstående innebär så låt bli att bygga den.
BSB101 skrev:Mötestiderna är anpassade till när de flesta som ska till det enskilda mötet kan. Då det är olika människor som sitter i olika delar av stan som kommer till de enskilda mötena går det inte att planera för att alla ska kunna åka kollektivt.
Och du eller den som planerar dina möten har sagt "kan" respektive "kan inte" efter hur lång tid det tar att köra bil, och inte t.ex. långsammare kollektivtrafik eller för den delen kanske snabbare helikoptertransport eller mer realistiskt snabbare taxiresor (eftersom taxi i vissa fall får köra i kollektivtrafikkörfält). Jag vilar min väska.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:Mötestiderna är anpassade till när de flesta som ska till det enskilda mötet kan. Då det är olika människor som sitter i olika delar av stan som kommer till de enskilda mötena går det inte att planera för att alla ska kunna åka kollektivt.
Och du eller den som planerar dina möten har sagt "kan" respektive "kan inte" efter hur lång tid det tar att köra bil, och inte t.ex. långsammare kollektivtrafik eller för den delen kanske snabbare helikoptertransport eller mer realistiskt snabbare taxiresor (eftersom taxi i vissa fall får köra i kollektivtrafikkörfält). Jag vilar min väska.
Att person A, som planerat in möte 1, kan ta sig ditt utan problem (kanske till och med är på dennes kontor) innebär att jag kan åka kollektivt då jag har mitt kontor längre bort samt har ett Möte 2 samma dag som person B har planerat.

men du verkar inte se att världen är större än den bubbla du verkar leva i och att kollektivtrafiken är ibland inte praktiskt att använda precis som bil ibland inte är praktiskt. I mitt arbete är dock den senare oftast en förutsättning för att jag ska kunna utföra mitt arbete.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
Att person A, som planerat in möte 1, kan ta sig ditt utan problem (kanske till och med är på dennes kontor) innebär att jag kan åka kollektivt då jag har mitt kontor längre bort samt har ett Möte 2 samma dag som person B har planerat.
Öhh, vad menar du?
BSB101 skrev:men du verkar inte se att världen är större än den bubbla du verkar leva i och att kollektivtrafiken är ibland inte praktiskt att använda precis som bil ibland inte är praktiskt. I mitt arbete är dock den senare oftast en förutsättning för att jag ska kunna utföra mitt arbete.
Man kan alltid diskutera vad som är en bubbla eller inte. Många inser tyvärr inte att deras arbete egentligen också är en bubbla. :P
CS

Inlägg av CS »

Ulrik Berggren skrev:Kan bara tillägga att studien från TMR kom fram till att man inte behövde bebygga den sammanhängande grönstrukturen för att kunna rymma den ökande befolkningen.

Har du någon länk, eller referens till någon rapport. Det där verkar ju intressant att fördjupa sig något i
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

CS skrev:
Ulrik Berggren skrev:Kan bara tillägga att studien från TMR kom fram till att man inte behövde bebygga den sammanhängande grönstrukturen för att kunna rymma den ökande befolkningen.

Har du någon länk, eller referens till någon rapport. Det där verkar ju intressant att fördjupa sig något i
PM:a eller maila mig så löser vi det :)
/UB
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kanske inte för att rymma den ökande befolkningen. Men för att få en bra stadsmiljö, där stadsdelarna inte blir enklaver med barriärer emellan, kanske en del "grönstrukturen" skulle behöva tas i anspråk till annat än att vara just vildmark. Det skulle också underlätta och minska resandet. Dels för att människorna kommer att bo närmare stadens centrala delar och dels för att det öppna för mer service i förorterna. Då fler personer kan nå samma butik eller serviceinrättning på ett bekvämare sätt så är det troligare att dessa inrättas och överlever. Ett bättre samhälle och bättre stad helt enkelt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar