Sida 4 av 4

Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Postat: lördag 12 september 2009 20:06
av stockholm79
Lars Stegenius skrev:Att öva med förberedda "passagerare" lär inte skapa någon realism.
Man skulle väl kunna göra en övning med ett antal passagerare som varken vet om vad övningen går ut på (man kan bara säga att det är nån sorts beteendeforskning eller dyl.) samt att de inte får någon extra information i förväg utöver det som de skulle få vid en riktig nödsituation (utrop, skyltar).

/or

Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Postat: söndag 13 september 2009 0:53
av Lars Stegenius
Ulrik Berggren skrev:
Lars Stegenius skrev:
Jag tar bilen.

//Lars S
Ja, den är ju ett under av säkerhet jämfört med tuben...
Faktum är att jag i biltrafiken, genom mitt körsätt, defensivt eller offensivt, har en ganska stor egen kontroll över risknivån.

I tuben har jag mycket liten egen kontroll över risknivån. Detta sagt trots att jag alltså har relevant utbildning i hur man bär sig åt i en tunnel, en utbildning som f.ö. inte alls berör de här diskuterade frågorna, konstigt nog.

Jag gillar att köra bil, jag har alltid ägt och kört bilar med höga prestanda, jag försöker alltid anpassa mitt körsätt till omständigheterna och jag har över 40 skadefria år, något mitt försäkringsbolag verkligen gillar. Det syns på min försäkringspremie.

//Lars S

Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Postat: söndag 13 september 2009 9:30
av daniel_s
Jovisst. Känslan av kontroll över den egna situationen är viktig för välbefinnandet, och har ganska litet att göra med vilka risker man i själva verket utsätter sig för. Åka flygplan är väl ett ännu bättre exempel på verksamhet som egentligen är extremt säker, men som en del människor ändå undviker just därför att de skulle känna sig utlämnade åt omständigheter som de inte kan påverka.

Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Postat: söndag 13 september 2009 13:25
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:Jovisst. Känslan av kontroll över den egna situationen är viktig för välbefinnandet, och har ganska litet att göra med vilka risker man i själva verket utsätter sig för. Åka flygplan är väl ett ännu bättre exempel på verksamhet som egentligen är extremt säker, men som en del människor ändå undviker just därför att de skulle känna sig utlämnade åt omständigheter som de inte kan påverka.
Jag har flugit mycket under ett långt liv och har alltid gillat det trots att man ju egentligen har noll möjligheter till kontroll. I stället har jag alltid tyckt att det är lite av ett spännande äventyr, detta trots att jag varit med om några otäcka situationer, som t.ex. kraftig turbulens mellan Zürich och Geneve. Men jag har också varit med om kul händelser, som den grekiske inrikespiloten som satt och rökte medan han flög och askade ut genom den öppna sidorutan på cockpit medan han på låg höjd kryssade fram mellan de bergiga öarna på väg från Aten till Mykonos.

//Lars S