Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 27 juli 2009 0:28
Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja det är en bra fråga, de får kanske ATC den dagen eller vad tror du? Det är ju ganska onödigt att ha ATC på banan om man inte har utrustning på fordonen. (Vilket iofs under flera år var en realitet på en annan lokalbana i Stockholmstrakten, vars ATC-projekt rann ut i sanden...)Sparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?
Den som vill följa hela den politiska hanteringen i Stockholms stad om detta kan följa den här länken.Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?
I framtiden tror jag absolut att nockebybanan kan få ATC! Inse att saker och ting kan hända på sikt och lev inte bara i nu:et!Björn Ehnberg skrev:Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?).
Iofs. har jag hört att SL en gång planerade att enbart lägga ut baliser på NB som gav telegrammet "sikt, sth. 50 km/tim". På så sätt skulle man slippa bryta ATC:n när någon av vagnarna 401 - 424 lånades in till NB (och följaktligen kunna plombera ATC-brytaren på alla dessa vagnar). Som tur var blev det ingenting av med den saken.
Mvh.
Björn
Överens? Villkoren är ju knappast att betrakta som fördelaktiga för SL...Björn Ehnberg skrev:Förstår inte riktigt frågan ovan. SL och Stockholms stad har ju kommit överens att en mindre depå för NB:s 7 vagnar ska uppföras på kv. Akka 4:
Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Nänä, SL verkar ju inte precis ha dragit det längsta strået, det har jag också framhållit åtskilliga gånger. Likväl har man ingått detta avtal med Stockholms stad.daniel_s skrev:Överens? Villkoren är ju knappast att betrakta som fördelaktiga för SL...Björn Ehnberg skrev:Förstår inte riktigt frågan ovan. SL och Stockholms stad har ju kommit överens att en mindre depå för NB:s 7 vagnar ska uppföras på kv. Akka 4:
Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Jaså du, unge man. Ja, på sikt (hehe) kan ju vad som helst hända. Det kanske du får uppleva. Nu var emellertid din fråga följande: "Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt .... den dagen då Nockebybanan får ATC?". På det kan jag svara att det troligaste (ingen av oss vet, eller hur?) är att befintliga A32 425 - 431 hinner utrangeras innan det kan tänkas att man överväger att huvudsignalreglera hela NB. Det finns liksom inget omedelbart behov! Möjligen skulle man ha gjort det när man renoverade banan i slutet av 90-talet, nu finns det andra investeringar som är betydligt mer angelägna.Sparkfot skrev:I framtiden tror jag absolut att nockebybanan kan få ATC! Inse att saker och ting kan hända på sikt och lev inte bara i nu:et!Björn Ehnberg skrev:Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?).
Iofs. har jag hört att SL en gång planerade att enbart lägga ut baliser på NB som gav telegrammet "sikt, sth. 50 km/tim". På så sätt skulle man slippa bryta ATC:n när någon av vagnarna 401 - 424 lånades in till NB (och följaktligen kunna plombera ATC-brytaren på alla dessa vagnar). Som tur var blev det ingenting av med den saken.
Mvh.
Björn
Min högst personliga uppfattning, iofs. baserad på de allmänna handlingar som jag läst, är att A35 är avsedd som en ren efterträdare till A32. A32 är, genom att optionsavtalet från 1997 inte utnyttjades som tänkt var, inte längre någon modern vagn. Dessutom har vagnens brister, i huvudsak beroende på specifikationsmissar (vill jag påstå), blivit allt mer uppenbara med åren. Så enligt min mening är A35 avsedd att bli huvudfordonet på TvB i framtiden. Eftersom SL vill att A35 ska kunna trafikera hela TvB och hållplatserna på Solnagrenen får i stort sett samma utförande som befintliga hållplatser, kommer A35 att få ungefär samma modul 2,65 X 30 m. Och, hoppas jag, samma motorisering (i spannet 12,5 - 13 kW/ton), toppfart och accelerationsförmåga som A32. Dvs. ingen innerstadsspårvagn!Sparkfot skrev:Då har jag en ny fråga till herrarna Daniel eller Björn:
Kommer A35 driftsättas på TVB/NB? Eller kommer tvb/nb bli benådade från dem? Och vid en ev spårväg i city kommer den banan att ha ATC?
Ja, jag får väl det. Eller också gör någon annan det! Jag gjorde faktiskt ett försök i tråden Vilka egenskaper bör nästa vagngeneration på Tvärbanan ha men inläggen spretade så mycket att jag själv tappade intresset. Ämnet har berörts också i andra Tvärbanetrådar. Själv gjorde jag ju krampaktiga försök att inte göra denna bildtråd till en diskussionstråd, men kunde förstås inte hålla mig till mina egna principer ens.A32 skrev:Broder!
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32
Vad är det för djungel herren talar om? Lägg gärna upp bilderna iallafall trots att det var vinter..Björn Ehnberg skrev:Ja, jag får väl det. Eller också gör någon annan det! Jag gjorde faktiskt ett försök i tråden Vilka egenskaper bör nästa vagngeneration på Tvärbanan ha men inläggen spretade så mycket att jag själv tappade intresset. Ämnet har berörts också i andra Tvärbanetrådar. Själv gjorde jag ju krampaktiga försök att inte göra denna bildtråd till en diskussionstråd, men kunde förstås inte hålla mig till mina egna principer ens.A32 skrev:Broder!
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32
Nåja, det var intressant att se att "djungeln" i Johannesfred är avröjd nu. Det var bara några veckor sedan jag senast gick där. I mitt bildarkiv finns tyvärr bara bilder från februari den egendomliga mörka vintern 2008, då jag provgick hela den (då) tänkta bansträckningen. Vinterbilder ger ju inte samma intryck av växligheten.
Mvh.
Björn