Norrköping: Bygget i Hageby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
En tanke som just slog mig kunde ju var att köra Kvarnberget - Söder Tull - Klockaretorpet med hög turtäthet och Vidablick - Söder Tull - Fridvalla med lägre.leifd skrev:lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Hm, fast då missar man ju Resecentrum helt med den första turen. Och det blir väldigt konstigt för de som reser från Hagaskolan - Norr Tull. Nja, ingen bra idé.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
leifd skrev:lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Ugnefär hur lång tid kan det tänkas ta Kvarnberget - Drottningatan - Fridvalla?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Vem är då frivillig att lägga ett medborgarförslag om det i fullmäktige t.ex. eller snacka med pressen. Kanske kan man börja med en insändare.lagerbrax skrev:leifd skrev:lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL
Någon frivillig som är bra ppå sånt ???
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?leifd skrev:lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det går väl framåt. Här är två bilder från i morse som i alla fall visar lite hur arbetet kan se ut:Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Lite svetsning:

För första gången fick jag se ett fordon rulla på spåret!

/Anders
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Hurdå? Mina senaste bilder var från förste november. Dock tagna utanför arbetstid.Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Nja, de där tror jag inte ett dugg på.... Det handlar ju gubevars inte om SL-trafik här, så det lär nog kunna lösa sig, bara man sår lämpliga frön på rätt ställe.Leif Steen skrev:När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Nej, den andra linjen ska gå från Hageby i så fall, inte från Klingsberg, för det är från Hageby och Ljura det kommer att finnas behov av högre kapacitet. Klingsbergsslingan kan man använda för mindre mängd trafik, korta perioder eller enstaka turer. Ska man använda Klingsberg för ordinarie trafik så måste en del räls bytas, vilket måst göras om man inte byggt till Ljura istället. Klingsberg har så litet resebehov att det räcker med trafik via stadsdelsbussar eller ev en fast linje körd med bussar i mindre storlek.20581000184197 skrev:Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?leifd skrev:Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.
Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Möjligen kan väl en viss utökning av vagnparken behövas, men allt beror ju på vilken turtäthet de enskilda linjerna får och vilket gemensam kapacitet detta skapar på den gemensamma sträckan Trumpetaregatan - Söder Tull, vilken är den sträcka som har störst kapacitetsbehov.
10st M06 är ju beställda för leverans från hösten 2010, inget säger ju att man absolut måste skrota/avveckla M97 som teoretiskt är övertaliga/utslitna. Dessa kan naturligtvis behåållas och ges temporär upprustning för att kunna användas under någon tid ytterligare, medan fler nya vagnar anskaffas om behovet nu uppstår.
Om det är tänkbart ?? Ja vist är det det, det handlar ju bara om politisk vilja och den verkar ju finnas f.n. Ekonomin löser sig ju oftast bara just politisk vilja finns. Dessutom har det ju redan talats om ytterligare utbyggnadsprojekt på flera håll i staden.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)

Vy söderut:


Vy söderut:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Kan väl nämna att spåren fanns på plats redan 200-11-06, då jag själv tog bilder där. På dina bilder ser de ju ut som man håller på att skarva ihop de olika bitarna, eftersom trafik kräver att de finns gluggar i arbetsplatsen, så får det ju ske i olika omgångar.20581000184197 skrev:Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)
Vy söderut:
Hur är din FZ7 att hantera rent praktiskt förresten ?? Måste se mej om efter nytt då min LZ10 tycks ha lämnat in för gått nu. /Leif
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Tackar för fina bilder. Då slipper jag åka dit i morgon!
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
I lördags tog jag tretton ut till Trumpetaregatan och promenerade med kameran in till Ljura.

Nu går det spår oavbrutet från vändslingan till korsningen med Svarvaregatan.

Spår ligger också längs Hageby Centrum-utbyggnaden. Här verkar spåren gjutits fast i bitumen, troligen för bullerdämpning.

Grävandet för banvallen har kommit till Bäckgatan.

Man kommer tydligen också att lägga en övergångsväxel norr om bron över Söderleden. Det verkar som man vill kunna byta spår ungefär en gång per kilometer. Smart.
När jag kom hem visade det sig att jag tappat hälften av bilderna, men de gick att rädda. Därav den konstiga ordningen på de ytterligare 56 bilderna som finns på min hemsida.

Nu går det spår oavbrutet från vändslingan till korsningen med Svarvaregatan.

Spår ligger också längs Hageby Centrum-utbyggnaden. Här verkar spåren gjutits fast i bitumen, troligen för bullerdämpning.

Grävandet för banvallen har kommit till Bäckgatan.

Man kommer tydligen också att lägga en övergångsväxel norr om bron över Söderleden. Det verkar som man vill kunna byta spår ungefär en gång per kilometer. Smart.
När jag kom hem visade det sig att jag tappat hälften av bilderna, men de gick att rädda. Därav den konstiga ordningen på de ytterligare 56 bilderna som finns på min hemsida.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Tog en tur till Hageby i det sköna vintervädret....

Här ska denna utbyggnadsetapp sluta, 2009-11-30. Foto Leif D.







Vändslingan Trumpetergatan 2009-11-30. Foto Leif D.






Sträckan Trumpetere - Pressaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.




Sträckan Pressaregatan - Formaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.




Sträckan Formaregatan - Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.



Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.


Sträckan Hageby centrum - Vårdcentralen 2009-11-30. Foto Leif D.



Sträckan Vårdcentralen - Söderleden 2009-11-30. Foto Leif D.
Efter detta for jag vidare till Eneby för att ta mer bilder där......
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 09#p230309
Här ska denna utbyggnadsetapp sluta, 2009-11-30. Foto Leif D.
Vändslingan Trumpetergatan 2009-11-30. Foto Leif D.
Sträckan Trumpetere - Pressaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.
Sträckan Pressaregatan - Formaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.
Sträckan Formaregatan - Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.
Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.
Sträckan Hageby centrum - Vårdcentralen 2009-11-30. Foto Leif D.
Sträckan Vårdcentralen - Söderleden 2009-11-30. Foto Leif D.
Efter detta for jag vidare till Eneby för att ta mer bilder där......
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 09#p230309
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Då har jag åter varit i Norrköpings södra förstäder.
Det har snöat, så det var inte helt lätt att se vad som skett. Det jag kunde urskilja var att det lagts spår över korsningen med Lidaleden, att det kommit upp ett par busskurer vid Hageby Centrum och att det schaktats en bit närmare Grundläggaregatan.
En sak jag funderade över var luftledningar. De borde väl sättas upp på en gång för hela sträckan?
Några ytterligare bilder på min hemsida.
Det har snöat, så det var inte helt lätt att se vad som skett. Det jag kunde urskilja var att det lagts spår över korsningen med Lidaleden, att det kommit upp ett par busskurer vid Hageby Centrum och att det schaktats en bit närmare Grundläggaregatan.

En sak jag funderade över var luftledningar. De borde väl sättas upp på en gång för hela sträckan?
Några ytterligare bilder på min hemsida.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Så tog jag åter "tretton" ut till Hageby Center för att dokumentera utbyggnaden.

Det verkar inte hänt så mycket vad gäller själva spåren eller schaktarbetet sedan jag var där sist i julas. Enda synbara ändringen var att man byggt hållplatserna vid centrumet. Om jag såg rätt kommer det att ligga markvärme i hållplatserna.
Fler bilder på min hemsida, som vanligt.
Bonus: Bistrovagnen stod på stickspåret vid Söder Tull!


Det verkar inte hänt så mycket vad gäller själva spåren eller schaktarbetet sedan jag var där sist i julas. Enda synbara ändringen var att man byggt hållplatserna vid centrumet. Om jag såg rätt kommer det att ligga markvärme i hållplatserna.
Fler bilder på min hemsida, som vanligt.
Bonus: Bistrovagnen stod på stickspåret vid Söder Tull!

Senast redigerad av bark den söndag 24 januari 2010 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.