Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av lagerbrax »

Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
En tanke som just slog mig kunde ju var att köra Kvarnberget - Söder Tull - Klockaretorpet med hög turtäthet och Vidablick - Söder Tull - Fridvalla med lägre.

Hm, fast då missar man ju Resecentrum helt med den första turen. Och det blir väldigt konstigt för de som reser från Hagaskolan - Norr Tull. Nja, ingen bra idé.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av lagerbrax »

leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.

Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Ugnefär hur lång tid kan det tänkas ta Kvarnberget - Drottningatan - Fridvalla?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

lagerbrax skrev:
leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.

Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL
Vem är då frivillig att lägga ett medborgarförslag om det i fullmäktige t.ex. eller snacka med pressen. Kanske kan man börja med en insändare.
Någon frivillig som är bra ppå sånt ???
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Leif Steen »

Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.

När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
"Det vi inte minns, har inte hänt"
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Det går väl framåt. Här är två bilder från i morse som i alla fall visar lite hur arbetet kan se ut:

Lite svetsning:
Bild

För första gången fick jag se ett fordon rulla på spåret!
Bild

/Anders
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Hurdå? Mina senaste bilder var från förste november. Dock tagna utanför arbetstid.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

Leif Steen skrev:När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
Nja, de där tror jag inte ett dugg på.... Det handlar ju gubevars inte om SL-trafik här, så det lär nog kunna lösa sig, bara man sår lämpliga frön på rätt ställe.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:
leifd skrev:Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?
Nej, den andra linjen ska gå från Hageby i så fall, inte från Klingsberg, för det är från Hageby och Ljura det kommer att finnas behov av högre kapacitet. Klingsbergsslingan kan man använda för mindre mängd trafik, korta perioder eller enstaka turer. Ska man använda Klingsberg för ordinarie trafik så måste en del räls bytas, vilket måst göras om man inte byggt till Ljura istället. Klingsberg har så litet resebehov att det räcker med trafik via stadsdelsbussar eller ev en fast linje körd med bussar i mindre storlek.
Möjligen kan väl en viss utökning av vagnparken behövas, men allt beror ju på vilken turtäthet de enskilda linjerna får och vilket gemensam kapacitet detta skapar på den gemensamma sträckan Trumpetaregatan - Söder Tull, vilken är den sträcka som har störst kapacitetsbehov.
10st M06 är ju beställda för leverans från hösten 2010, inget säger ju att man absolut måste skrota/avveckla M97 som teoretiskt är övertaliga/utslitna. Dessa kan naturligtvis behåållas och ges temporär upprustning för att kunna användas under någon tid ytterligare, medan fler nya vagnar anskaffas om behovet nu uppstår.
Om det är tänkbart ?? Ja vist är det det, det handlar ju bara om politisk vilja och den verkar ju finnas f.n. Ekonomin löser sig ju oftast bara just politisk vilja finns. Dessutom har det ju redan talats om ytterligare utbyggnadsprojekt på flera håll i staden.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)
Bild
Vy söderut:
Bild
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)
Bild
Vy söderut:
Bild
Kan väl nämna att spåren fanns på plats redan 200-11-06, då jag själv tog bilder där. På dina bilder ser de ju ut som man håller på att skarva ihop de olika bitarna, eftersom trafik kräver att de finns gluggar i arbetsplatsen, så får det ju ske i olika omgångar.

Hur är din FZ7 att hantera rent praktiskt förresten ?? Måste se mej om efter nytt då min LZ10 tycks ha lämnat in för gått nu. /Leif
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Tackar för fina bilder. Då slipper jag åka dit i morgon!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

I lördags tog jag tretton ut till Trumpetaregatan och promenerade med kameran in till Ljura.

Bild
Nu går det spår oavbrutet från vändslingan till korsningen med Svarvaregatan.

Bild
Spår ligger också längs Hageby Centrum-utbyggnaden. Här verkar spåren gjutits fast i bitumen, troligen för bullerdämpning.

Bild
Grävandet för banvallen har kommit till Bäckgatan.

Bild
Man kommer tydligen också att lägga en övergångsväxel norr om bron över Söderleden. Det verkar som man vill kunna byta spår ungefär en gång per kilometer. Smart.

När jag kom hem visade det sig att jag tappat hälften av bilderna, men de gick att rädda. Därav den konstiga ordningen på de ytterligare 56 bilderna som finns på min hemsida.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

Tog en tur till Hageby i det sköna vintervädret....

Bild
Här ska denna utbyggnadsetapp sluta, 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Vändslingan Trumpetergatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Trumpetere - Pressaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Pressaregatan - Formaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Formaregatan - Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Sträckan Hageby centrum - Vårdcentralen 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Sträckan Vårdcentralen - Söderleden 2009-11-30. Foto Leif D.

Efter detta for jag vidare till Eneby för att ta mer bilder där......
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 09#p230309
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Då har jag åter varit i Norrköpings södra förstäder.

Det har snöat, så det var inte helt lätt att se vad som skett. Det jag kunde urskilja var att det lagts spår över korsningen med Lidaleden, att det kommit upp ett par busskurer vid Hageby Centrum och att det schaktats en bit närmare Grundläggaregatan.

Bild

En sak jag funderade över var luftledningar. De borde väl sättas upp på en gång för hela sträckan?

Några ytterligare bilder på min hemsida.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Så tog jag åter "tretton" ut till Hageby Center för att dokumentera utbyggnaden.

Bild

Det verkar inte hänt så mycket vad gäller själva spåren eller schaktarbetet sedan jag var där sist i julas. Enda synbara ändringen var att man byggt hållplatserna vid centrumet. Om jag såg rätt kommer det att ligga markvärme i hållplatserna.

Fler bilder på min hemsida, som vanligt.

Bonus: Bistrovagnen stod på stickspåret vid Söder Tull!

Bild
Senast redigerad av bark den söndag 24 januari 2010 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Johan A »

Wow när blir det klart ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Skriv svar