Med det resonemanget kan vi ta bort trottoarerna också, då de är ivägen för leveranserna.Erik Sandblom skrev:Vi är överens! NästanKantorn skrev:Jippi! Det verkar som om alla är överrens om att:
a) INTE tillåta någon generell lag angående cykling mot trafikriktningen
b) På fler ställen upplåta cykling mot trafikriktningen, och där göra en målad - eller på annat lämpligt sätt avdelad - cykelbana, lämpligen längst till vänster (i "bilriktningen") som går åt motsatt håll. Och är skyltad enligt Bruses förslag.
Snälla, säg att vi är överrens!!!![]()
En riktig cykelbana som Bruse visar kan vara bra, men ibland är det bättre med enkelriktning för motordrivna fordon som på Haralds bild. T ex om det kommer leveranser på gatan, så hamnar cykelbanan mellan husen och den levererande bilen vilket leder till konflikt. Cykelbanan hindrar både leveransen och cyklisterna. Om gatan inte är så trafikerad så tycker jag det är bättre utan cykelbana och att cyklisterna försiktigt och hänsynsfullt svänger utanför den levererande bilen.
London tillåter cykling mot enkelriktat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: London tillåter cykling mot enkelriktat
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
bruse skrev:Med det resonemanget kan vi ta bort trottoarerna också, då de är ivägen för leveranserna.Erik Sandblom skrev:Vi är överens! NästanKantorn skrev:Jippi! Det verkar som om alla är överrens om att:
b) På fler ställen upplåta cykling mot trafikriktningen, och där göra en målad - eller på annat lämpligt sätt avdelad - cykelbana, lämpligen längst till vänster (i "bilriktningen") som går åt motsatt håll. Och är skyltad enligt Bruses förslag.
En riktig cykelbana som Bruse visar kan vara bra, men ibland är det bättre med enkelriktning för motordrivna fordon som på Haralds bild. T ex om det kommer leveranser på gatan, så hamnar cykelbanan mellan husen och den levererande bilen vilket leder till konflikt. Cykelbanan hindrar både leveransen och cyklisterna. Om gatan inte är så trafikerad så tycker jag det är bättre utan cykelbana och att cyklisterna försiktigt och hänsynsfullt svänger utanför den levererande bilen.
Ja, om trafikmängden är liten så behövs inga trottoarer. Gångfartsområden saknar ofta trottoarer.
Jag har en tanke här (jag vet att Bruse kommenterat det på sitt sätt, jag vill vinkla det på mitt...)Erik Sandblom skrev:Vi är överens! NästanKantorn skrev:Jippi! Det verkar som om alla är överrens om att:
Jag tycker cykelbanor ska behandlas på ett sätt likt trottoarer: Man kör inte bil på dem mer än i undantagsfall. Jag ser en situation framför mig å ena sidan en cyklist som "hänsynsfullt" cyklar runt leveransbilen, och å andra sidan en bil som - helt laglydigt - kör i andra färdriktningen. Förhoppningsvis är det så att bilisten kör undan en bit från leveransbilen, men om han (bilisten fortfarande) till exempel kör om en annan cyklist så kommer bilisten närmare den första cyklistens färdväg - och en olycka kan vara ett faktum.
Då tycker jag det är bättre om det finns en cykelbana så att - om banan är blockerad - cyklisten inser att det innebär att ett visst försiktighetsmått vid passerande av leveransbil är av nöden.
Det var min tanke.
Men visst närmar vi oss varandra va?
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Hm jo men man ska ju alltid vara försiktig vid passage av bussar och lastbilar eftersom de är stora och man kan inte se igenom dem.Kantorn skrev:Jag tycker cykelbanor ska behandlas på ett sätt likt trottoarer: Man kör inte bil på dem mer än i undantagsfall. Jag ser en situation framför mig å ena sidan en cyklist som "hänsynsfullt" cyklar runt leveransbilen, och å andra sidan en bil som - helt laglydigt - kör i andra färdriktningen. Förhoppningsvis är det så att bilisten kör undan en bit från leveransbilen, men om han (bilisten fortfarande) till exempel kör om en annan cyklist så kommer bilisten närmare den första cyklistens färdväg - och en olycka kan vara ett faktum.Då tycker jag det är bättre om det finns en cykelbana så att - om banan är blockerad - cyklisten inser att det innebär att ett visst försiktighetsmått vid passerande av leveransbil är av nöden.
Så jag ger samma svar som till Bruse: man har ju leveranser med lastbil på gågator och gångfartsområden också, utan att det alltid finns eller behövs en trottoar. Behovet av trottoar och cykelbana bestäms till stor del av hur snabb och omfattande den motoriserade trafiken är.
Ja visst gör vi!Kantorn skrev:Men visst närmar vi oss varandra va?

Det du föreslår är alltså möte i vänstertrafik!? Visserligen är det ena fordonet stillastående, men ändå! Känner jag cyklisterna rätt, nu generaliserar jag, så tar de trottoaren i stället, för att inte riskera att möta en bil. Det blir alltså de helt oskyddade trafikanterna på trottoaren som blir utsatta för största risken!Erik Sandblom skrev:En riktig cykelbana som Bruse visar kan vara bra, men ibland är det bättre med enkelriktning för motordrivna fordon som på Haralds bild. T ex om det kommer leveranser på gatan, så hamnar cykelbanan mellan husen och den levererande bilen vilket leder till konflikt. Cykelbanan hindrar både leveransen och cyklisterna. Om gatan inte är så trafikerad så tycker jag det är bättre utan cykelbana och att cyklisterna försiktigt och hänsynsfullt svänger utanför den levererande bilen.
(För övrigt så har jag vid besök på mindre orter upptäckt en ovana att parkera på gatornas vänstra sida! Vilket fick mig att snabbt byta från tänkt vänstersväng till högersväng i en T-korsning! Jag uppfattade gatan som enkelriktad! Vilket den alltså inte var!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
I Stockholm idag är det ett repotage där man diskuterar ett försök med dubbelriktad cykeltrafik på enkelriktade gator! Det tycks som om utgångspunkten är att det cyklas ju så redan i dag!
Reportaget började ca 17:11 i dag 13/1 och kan höras här!
Om det inte funkar, välj rätt tidpunkt på denna sida!!
Reportaget började ca 17:11 i dag 13/1 och kan höras här!
Om det inte funkar, välj rätt tidpunkt på denna sida!!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- Erik Sandblom
The Guardian: London trial to allow cyclists to pedal the 'wrong' way on one-way streets
Kensington & Chelsea's pilot contra-flow cycling scheme should reduce journey times and make it safer for cyclists — without breaking the law
Kensington & Chelsea's pilot contra-flow cycling scheme should reduce journey times and make it safer for cyclists — without breaking the law
- Erik Sandblom
GP: Nya cykelstråk skapas i city
Samtidigt kan tre enkelriktade gatuavsnitt innanför Vallgraven öppnas för cyklister som ska åt "fel" håll:
...
- På dom tre ställena tar vi då bort enkelriktningsskyltarna och ersätter dom med "Förbud för trafik med motorfordon". Och sätter upp skyltar som visar att där får man cykla i båda riktningarna, säger Lars-Erik Lundin.
Samtidigt kan tre enkelriktade gatuavsnitt innanför Vallgraven öppnas för cyklister som ska åt "fel" håll:
...
- På dom tre ställena tar vi då bort enkelriktningsskyltarna och ersätter dom med "Förbud för trafik med motorfordon". Och sätter upp skyltar som visar att där får man cykla i båda riktningarna, säger Lars-Erik Lundin.