Web-designern som mördades i Bergsjön

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

NerdBoy skrev:
Peter-Kbh skrev:Visst invandrarna är en underklass om vi nu vill sitta och snacka klasser (vilket förövrigt är poppis i Sverige). Men underklassen har alltid funnits, dock med skillnaden att dem enorma mängderna personrånen och misshandlingar, bötesföreläggande etc. inte existerade i särskilt stor utformning i dem lite äldre tiderna.
Visst att folk slog varandra på käften i ett vanligt slagsmål, det har funnit och kommer alltid att finnas. Jag pratar grova misshandlingar där offret gick med fel gångstil som grund till misshandeln.
Din okunnighet och romantiserade bild av "dem lite äldre tiderna" är pinsam. Vad tror du var orsaken till att springstiletter och springknivar förbjöds 1959?

Knivskärningar förekom även "förr i världen"! Däremot att olika gangsterligor på öppen, allmän och offentlig plats utövar lokala krig med automatvapen mot andra gangsterligor vilket förekom på en badplats i Göteborg för något år sedan är en för svenska förhållanden helt ny företeelse.

Att det var till Sverige invandrade individer som utövade detta är bevisat!

Bötning, eller rättare sagt utpressning under våld och hot om våld förekom heller inte tidigare i skolorna. Då hade lärarna och fr.f.a rektorerna en oerhörd makt, inflytande och status i samhället. Det som idag av och i fr.f.a vissa förorter kallas för "respekt".

Denna respekt såg flumskolan från 68 och framåt att effektivt sätta stopp för så att det idag är FAKTA att vissa smågangsters på 12-13 år kan regera och toppstyra en skola så till den milda grad att inte bara elever utan även lärare är rädda för dessa!

I till Sverige vissa invandrade kulturer är det klanen eller familjen som är det sociala skydds- och rättskipande nätet och ve den som ger sig på någon tillhörande en viss klan.

Sedan så kan man ju alltid fudnera på varför man i vissa miljonprogramsförorter ser så många oerhört dyra bilar i både halv- och helmiljonklassen oftast framförda av yngre mörka "slajdare". Jag tror ju iante att pengarna som har behövts skaffas fram för dessa införskaffats på speciellt laglig väg utan det har börjat i tidig ålder med maffialiknande bötningar, stölder, våld, hot hot om våld från äldre bröder och kusiner för att sedan utveckla "businessen" till tyngre kriminalitet såsom droger etc.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Knivskärningar förekom även "förr i världen"! Däremot att olika gangsterligor på öppen, allmän och offentlig plats utövar lokala krig med automatvapen mot andra gangsterligor vilket förekom på en badplats i Göteborg för något år sedan är en för svenska förhållanden helt ny företeelse.

Det är väl snarast så att det är automatvapnen som är nya, att gäng träffas med olika tillhyggen för att göra upp är däremot inte alls nytt. Olle Adolphsons Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken (text) skrevs för fyrtio år sedan och utspelar sig för hundra år sedan, och känns ändå väldigt aktuell.
Bengt Jönsson skrev:I till Sverige vissa invandrade kulturer är det klanen eller familjen som är det sociala skydds- och rättskipande nätet och ve den som ger sig på någon tillhörande en viss klan.
Där finns det två saker som spelar in: för det första har vi "riktiga" svenskar en kultur med fömodligen världens svagaste familjeband, vilket bland annat syns på att vi skickar in våra gamlingar på hem där de får sitta ensamma utan att någon har tid att besöka dem. I många andra kulturer är det en helt otänkbar lösning.

För det andra är det lätt att tro att det kriminella beteendet finns hos alla ("eller åtminstone de flesta") invandrare medan man bortser från motsvarande fenomen bland "riktiga" svenskar. Jag lovar, om du gav dig på fel raggare för fyrtio år sedan så var det bara att vänta på mullret av V8:or och ger du dig på någon i ett mer eller mindre kriminellt MC-gäng idag så ligger du ännu sämre till.
Bengt Jönsson skrev:Sedan så kan man ju alltid fudnera på varför man i vissa miljonprogramsförorter ser så många oerhört dyra bilar i både halv- och helmiljonklassen oftast framförda av yngre mörka "slajdare". Jag tror ju iante att pengarna som har behövts skaffas fram för dessa införskaffats på speciellt laglig väg utan det har börjat i tidig ålder med maffialiknande bötningar, stölder, våld, hot hot om våld från äldre bröder och kusiner för att sedan utveckla "businessen" till tyngre kriminalitet såsom droger etc.
Det där är ren och skär avundsjuka. En svensk som tjänar pengar förväntas skaffa villa med trädgård, husvagn, sommarstuga, båt i skärgården, egen häst till döttrarna, o.s.v. och på sportlovet ska man till Åre eller Kanarieöarna. Sedan kommer det någon och lägger alla de pengarna på en BMW eller Merca istället och då måste han självklart vara kriminell... :roll:
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

NerdBoy skrev:
Bengt Jönsson skrev:Knivskärningar förekom även "förr i världen"! Däremot att olika gangsterligor på öppen, allmän och offentlig plats utövar lokala krig med automatvapen mot andra gangsterligor vilket förekom på en badplats i Göteborg för något år sedan är en för svenska förhållanden helt ny företeelse.

Det är väl snarast så att det är automatvapnen som är nya, att gäng träffas med olika tillhyggen för att göra upp är däremot inte alls nytt. Olle Adolphsons Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken (text) skrevs för fyrtio år sedan och utspelar sig för hundra år sedan, och känns ändå väldigt aktuell.
Bengt Jönsson skrev:I till Sverige vissa invandrade kulturer är det klanen eller familjen som är det sociala skydds- och rättskipande nätet och ve den som ger sig på någon tillhörande en viss klan.
Där finns det två saker som spelar in: för det första har vi "riktiga" svenskar en kultur med fömodligen världens svagaste familjeband, vilket bland annat syns på att vi skickar in våra gamlingar på hem där de får sitta ensamma utan att någon har tid att besöka dem. I många andra kulturer är det en helt otänkbar lösning.

För det andra är det lätt att tro att det kriminella beteendet finns hos alla ("eller åtminstone de flesta") invandrare medan man bortser från motsvarande fenomen bland "riktiga" svenskar. Jag lovar, om du gav dig på fel raggare för fyrtio år sedan så var det bara att vänta på mullret av V8:or och ger du dig på någon i ett mer eller mindre kriminellt MC-gäng idag så ligger du ännu sämre till.
Bengt Jönsson skrev:Sedan så kan man ju alltid fudnera på varför man i vissa miljonprogramsförorter ser så många oerhört dyra bilar i både halv- och helmiljonklassen oftast framförda av yngre mörka "slajdare". Jag tror ju iante att pengarna som har behövts skaffas fram för dessa införskaffats på speciellt laglig väg utan det har börjat i tidig ålder med maffialiknande bötningar, stölder, våld, hot hot om våld från äldre bröder och kusiner för att sedan utveckla "businessen" till tyngre kriminalitet såsom droger etc.
Det där är ren och skär avundsjuka. En svensk som tjänar pengar förväntas skaffa villa med trädgård, husvagn, sommarstuga, båt i skärgården, egen häst till döttrarna, o.s.v. och på sportlovet ska man till Åre eller Kanarieöarna. Sedan kommer det någon och lägger alla de pengarna på en BMW eller Merca istället och då måste han självklart vara kriminell... :roll:

Då undrar jag om "raggargänget med mullrande V8:or" hade plockat fram automatvapnen och vad de gjorde när fjärdingsman, länsman eller t.o.m STATSPOLISENs myndiga gossar kom till platsen med batonger i sina Chrysler Valiant..

Inte heller tilltalade dåtidens unga gossar på 12-14 år sina vuxna överordnade i skola eller på annan plats på det sättet utan att synnerligen effektivt få veta att så gjorde man inte. Att gå till handgripligheter var inte att tänka på!

Tråkigt att du ser världen genom ett par alltför naiva och rosaskimrande glasögon. Därute "..I Roslagens famn, på den blommande ö .."

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Tråkigt att du ser världen genom ett par alltför naiva och rosaskimrande glasögon. Därute "..I Roslagens famn, på den blommande ö .."
Apropå fördomar då, eller? :roll:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bengt Jönsson skrev: Tråkigt att du ser världen genom ett par alltför naiva och rosaskimrande glasögon. Därute "..I Roslagens famn, på den blommande ö .."

/Bengt
Tråkigt att du ser genom ett par glasögon som bara ser svart och vitt - "vi svenskar lyckas jättebra och sköter vårt jobb, köper volvo villa vovve (helsvenskt så det förslår) men de - de där andra - de missköter sig och kan ju inte lyckas, utan måste ha bluffat sig till sina inkomster" etc etc.

man blir så trött...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Kantorn skrev:
Bengt Jönsson skrev: Tråkigt att du ser världen genom ett par alltför naiva och rosaskimrande glasögon. Därute "..I Roslagens famn, på den blommande ö .."

/Bengt
Tråkigt att du ser genom ett par glasögon som bara ser svart och vitt - "vi svenskar lyckas jättebra och sköter vårt jobb, köper volvo villa vovve (helsvenskt så det förslår) men de - de där andra - de missköter sig och kan ju inte lyckas, utan måste ha bluffat sig till sina inkomster" etc etc.

man blir så trött...

Om du också hade arbetat som lärare i något av ovan rubricerade områden och sett verkligheten på plats med bötning, maffiagäng, klaner och familjer som tagit "rättsskipningen" i egna subjektiva händer så hade du nog också förstått.. förhoppningsvis. :o

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
rote

Inlägg av rote »

Bengt Jönsson,
Sedan så kan man ju alltid fudnera på varför man i vissa miljonprogramsförorter ser så många oerhört dyra bilar i både halv- och helmiljonklassen oftast framförda av yngre mörka "slajdare". Jag tror ju iante att pengarna som har behövts skaffas fram för dessa införskaffats på speciellt laglig väg utan det har börjat i tidig ålder med maffialiknande bötningar, stölder, våld, hot hot om våld från äldre bröder och kusiner för att sedan utveckla "businessen" till tyngre kriminalitet såsom droger etc.
Med tanke på hur lite pengar de flesta skolbarn har tror jag knappast att man får ihop ens en femhundralapp från bötningen till en ny BMW...

Jag känner en kille med mörkare hud och hårfärg från ett MÖ-land som stod och jobbade på 7/11 och efter ett halvårs arbete köpte en ny Toyota Lexus.
Finansieringen? Banklån. Nu sitter han med enorma skulder han knappt kan betala av men finansieringssättet är inte konstigare än vanliga svenskars.

Mitt tips till dig och Peter-Kbh på vad ni ska rösta på nästa val om du verkligen vill lösa invandrings/integrationsproblemen blir att rösta på något rött. Utan nationsgränser upphör invandringen.
rote

Inlägg av rote »

Peter-Kbh skrev:Jag vill bara fråga en sak; du (TonyM) och en del andra här, ser ni INGA problem med ett mångkulturellt samhälle?

För mig är människor, oavsett härkomst, välkomna så länge de följer lagarna och integreras i samhället. Min gräns bestäms av integrationsprocessens framgång. Detta betyder givetvis inte att den förda invandringspolitiken i Sverige varit helt lyckad.
Jag har absolut inga problem med 25 miljoner välintegrerade blånegrer på svensk mark. Invänder Peter?

Vi har ju haft judar i Sverige under de senaste 200 åren oavsett vad folk i övrigt tyckt om saken (och då ska vi inte nämna kampanjer som "Mota Moses i grind" m.fl. som florerat genom åren). Många judar födda och uppvuxna i Sverige är välintegrerade, men inte assimilerade. Det är dock sällan, för att inte säga aldrig, som man hör att det skulle vara något problem med judarna i det svenska samhället. Av samma skäl kan jag inte se varför det inte skulle kunna fungera med svenska muslimer eller svenska buddhister. Eller med andra kulturer för den delen.

Peter-Kbh skrev:Jag pratar grova misshandlingar där offret gick med fel gångstil som grund till misshandeln.
(Apropos "visst slogs det så det härliga till i Sverige förr")

Min farfar som var med i 1910-talets Kalmar kunde berätta om hur "fattigungarna" slogs mot de fiinare barnen i staden efter skoldagarnas slut. Misshandlingarna var alltså orsakat p.g.a. skit som status m.m.

Jag håller med om att det är idiotiskt att slåss av den anledningen, men det har förekommit förr i Sverige och än så länge tror jag inte att den anledningen kommer försvinna på ett bra tag heller.
Men oavsett om jag kännt mig välkommen eller inte, så existerar inte exempelvis hedersvåld etc i mitt huvud. Det existerar inte att jag skall gå ut och råna små grabbar på deras mobil telefoner eller ingå i en annan brottslig aktiviet. Jag är så trött på att folk skyller på oss svenskar att det är vårat fel att saker och ting är somd et är.
För att stävja/bekämpa hedersmord, patriarkalt förtryck m.m. har vi polis och socialtjänst m.m.
Nej, det funkar inte perfekt idag, men har du något bättre förslag?

Jag hoppas inte att det existerar i någons huvud att "nu ska jag ut och råna mobiler" eller hitta på något annat som är krimmo. Nu gör det inte det tyvärr, och det finns olika orsaker till detta. Detta sagt accepterar omgivningen och samhället inte rån, mord m.m.

Kan du visa vem/vilka det är som beskyller svenskarna för dessa fel?
Peter-Kbh skrev:Visa mig ett enda fall där en "svensk hedersmördare" har haft hjälp, stöd och sympati från hela sin släkt. Före, under och efter brottet.
Hur vore det om min herre läste på lite om "änglamakerskorna" och deras roll i samhället för hundra år sedan?
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Okej, dem flesta av er tycks hålla med om att det skapar en del problem med det mångkulturella samhället. Problem som var ovanliga/ej existerande tidigare.

Min fråga då, varför i all världen skall vi som inte valt den här samhälls utvecklingen acceptera det?
Varför? Ge mig EN vettig anledning.
Och säger ni pizza, ja då har jag inte ord och beskriva idiotin.

Angående dina inlägg Nerdboy så har jag ingen lust att svara på dem, då jag anser dem vara oseriösa med tanke på din attityd och allmänt otrevliga inlägg.

I övrigt skulle jag vilja ge er följande statistik:

Anmälda våldtäkter 2006:
Norge 840 (Ny rekord)
Danmark 527
Sverige 4189

Mord och dråp 2006:
Norge 33
Danmark 29
Sverige 245

Norge och Danmark har ungefär 5 miljoner invånare var, totalt runt 9 miljoner.

Links: artikel 1

artikel 2

artikel 3
(mord)
artikel 4
(våldtäkter )

Beror det på att vi svenskar är mer våldtäktsbenägna tro? Är vi mer till mördande tro? Det skall tilläggas att bor man i Danmark som jag gör, så märker man ganska snart att dansken rent generellt sätt är något mer aggressivare och lite mer lynnig än vad den generella svensken är. Skillnaden är inte gigantisk, men den finns där. Men ändå, så har dem många gånger mindre mord än vad Sverige har procentuellt sätt.
Nej mina damer och herrar, den största skillnaden är att Sverige har MYCKET fler invandrare procentuellt sett än vad både Danmark och Norge har.

Men det är väl klart vi svenskar har ju alltid våldtagit och mördat......eller hur :roll:
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Saxat från danska Jyllands-Posten (som INTE är en rasistisk tidning, trots att det var dem som publicerade bilderna på Muhammed).

74 PCT. AF de 16-24-årige muslimer i Storbritannien mener, at kvinder skal bære slør. 37 pct. ville foretrække at leve under islamisk sharia frem for britisk lovgivning. 36 pct. mener, at muslimer, der konverterer, skal straffes med døden, og 13 pct. beundrer Al Qaidas kamp mod Vesten.
Skall det vara på det viset tycker ni? Det är ju bara en tidsfråga innan terrorn blir lika populär bland dem invandrare som finns i Sverige som den är i England, bland dem som finns där.
I løbet af få år vil Oslo få muslimsk flertal (i dag er 23 pct. indvandrere), og inden udgangen af dette århundrede vil Norge sandsynligvis have flertal af mennesker med rødder uden for Europa.
Och då nämndes inte Sverige i det här artikeln. Anledningen till det är väl att en sådan undersökning inte gjorts i Sverige, då den med allra största sannolikhet skulle slås ner av PK-regimen i Sverige.
Men läget i Sverige är ju knappast bättre än vad det är i Norge.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev:Jag vill bara fråga en sak; du (TonyM) och en del andra här, ser ni INGA problem med ett mångkulturellt samhälle?
Det finns inget som är vare sig svart eller vitt i den frågan. Det finns problem i ett monokulturellt samhälle. Det är bland annat den typen av förutsättningar som leder till acceptans av s.k. hedersrelaterade brott. Och det är den typen av samhälle som gynnar de avarter som beskrivs i visan "Farväl till släkt och vänner". Det som vi gärna kallar "Vår kultur" är nödvändigtvis inte den bästa kulturen. Då är det bättre att lära sig, söka förstå och känna gemenskap med de erfarenheter som finns i främmande kulturer.

Sen vet jag inte om Sverige av idag är ett mångkulturellt samhälle, det är snarare ett samhälle med många små isolerade monokulturer. Den samhällsstrukturen är också problematisk.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Snälla Peter (och andra som kanske är på väg att göra samma sak), posta inte så långa länkar. Det sabbar sidbredden och gör det mycket svårare att följa tråden.

Använd hellre funktionen för att få med en beskrivande text istället, byt bara ut ( och ) mot [ ] istället.

(url=den_långa_länken här)en kort beskrivande text(/url)
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev: I övrigt skulle jag vilja ge er följande statistik:

Anmälda våldtäkter 2006:
Norge 840 (Ny rekord)
Danmark 527
Sverige 4189

Mord och dråp 2006:
Norge 33
Danmark 29
Sverige 245

Den statistiken kan du inte använda för att visa det du vill påstå. Det är lätt att se samband som inte finns, speciellt med statistik. Det finns en anledningen till att man skämtsamt brukar böja "lögn" så här:

lögn, förbannad lögn, statistik.

Om man tittar in i det källmaterial du har hänvisat till så ingår i siffran för Sverige "Fullbordat Mord, Dråp samt misshandel med dödlig utgång"
För Danmark redovisas enbart Mord och Dråp emedan misshandel särredovisas som "Grov misshandel". Det kan vara en anlednign till att siffran är högre.

När det gäller våldtäkt är det alltid svårt att säga hur stor andel av alla våldtäkter som verkligen anmäls. Sådant kan också väga in i hur siffrorna bör tolkas. En annan förklaring kan vara hur brottet våldtäkt definieras i lagtexten. Det som är en våldtäkt i ett land kan vara sexuellt utnyttjande i ett annat.

De siffror som du presenterar här kan alltså inte jämföras på det sätt som du vill göra.
Peter Kbh skrev: Angående dina inlägg Nerdboy så har jag ingen lust att svara på dem, då jag anser dem vara oseriösa med tanke på din attityd och allmänt otrevliga inlägg.
Får jag då gratulera NerdBoy! Peter ger dig med denna skrivning rätt i vad du skriver eftersom han inser att han inte har några hållbara argument och därmed måste använda andra sätt att nedgöra sina meningsmotståndare.
Peter Kbh skrev: Men det är väl klart vi svenskar har ju alltid våldtagit och mördat......eller hur :roll:
Ja.

//Tony
Senast redigerad av 2763 den onsdag 04 april 2007 8:56, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tillåtit sig att hjälpa Peter med länkarna så att vi alla kan klara av att läsa den text han och ni andra skrivit utan att scrolla två gånger i sidbredd.

//Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bengt Jönsson skrev:
Kantorn skrev:

/Bengt

man blir så trött...

Om du också hade arbetat som lärare i något av ovan rubricerade områden och sett verkligheten på plats med bötning, maffiagäng, klaner och familjer som tagit "rättsskipningen" i egna subjektiva händer så hade du nog också förstått.. förhoppningsvis. :o

/Bengt
Jag har bott i Rinkeby i två år, räknas det? Jag har hört tjatet om att det borde vara passkontroll mellan Rissne och Rinkeby, räknas det? Jag har hört talas om gängbråk i Rinkeby - men aldrig sett dem med egna ögon - vilket inte betyder att de inte finns. Men de som berättade om dem var sådana som "inte ser världen genom rosaskimrande glasögon" som du benämner det.

Jag vill minnas att de enda gånger jag hörde talas om större saker i Rinkeby är när det kom några glada slagskämpar och förstörde rutor nere på centrum - och de var inte boende i Rinkeby, de som gjorde det.

Det stora problemet var väl att folkslag som ute i vida världen var krigsmotståndare möttes i Rinkeby. Men inte katten tog de död på varandra för det? De enda mord jag hörde talas om var väl det djupt tragiska fenomenet hedersmord, vilket är - såvitt jag förstår - följden av en förvrängning av koranen.

Jo, en sak till hördes talas om: Stig Bergling, alias Eugen Sandberg, rymde från Rinkeby under en oövervakad permis.
Peter-Kbh skrev: Saxat från danska Jyllands-Posten (som INTE är en rasistisk tidning, trots att det var dem som publicerade bilderna på Muhammed).
nähänä... :roll:

Jag litar inte på din bedömning över vilka tidningar som är rasistiska och vilka som inte är det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Skall väl för ordningens skull också passa på att berätta att jag under c:a 8 år har bott i s.k. miljonprogramsområde.

Det finns problem i dessa områden, ja, men de problemen är inte nödvändigtvis knutna till den kultur som de där boende personerna härstammar ifrån.

//Tony
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Angående dina inlägg Nerdboy så har jag ingen lust att svara på dem, då jag anser dem vara oseriösa med tanke på din attityd och allmänt otrevliga inlägg.
Oj, vilken otur att du säger det strax innan du öser på med dagens första osanningar. :roll:
Peter-Kbh skrev:I övrigt skulle jag vilja ge er följande statistik:

Anmälda våldtäkter 2006:
Norge 840 (Ny rekord)
Danmark 527
Sverige 4189

Mord och dråp 2006:
Norge 33
Danmark 29
Sverige 245

De där siffrorna är helt fel, alldeles oavsett om du tycker att "Blågula frågor" är en trovärdig sajt eller inte (för jag gissar att det är därifrån de kommer). De svenska siffrorna för det du kallar "Mord och dråp" är egentligen en kategori kallad "Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång". Den danska siffran däremot gäller enbart mord eftersom den danska statistiken redovisar fler brott separat. Jag har inte siffrorna för 2006 men 2005 (siffror här) var det t.ex. 53 "drab" (mord) och 17 "uagsomt mandrab" (dråp).

Vad gäller siffran 4189 för anmälda våldtäkter i Sverige så kan du justera upp den till 4208. Dessa kan sedan delas upp i dels 3074 (varav 2644 fullbordade) där offret var 15 år eller äldre, dels i 1134 (varav 1059 fullbordade) där offret var under 15 år. Den danska siffran 527 däremot gäller, såvitt jag kan se, enbart fullbordade våldtäkter där offret var 12 år eller äldre. För att få en rättvisande siffra måste man därför även räkna med våldtäktsförsök och dessutom ett antal sexualbrott mot barn eftersom de flesta sådana numera räknas som våldtäkt i Sverige.

Sedan måste man ha klart för sig att antalet anmälda brott är ett väldigt vanskligt mått på hur många brott som verkligen sker. När det gäller siffran t.ex. 245 för mord/dråp så är den i SCB:s statistik 240 och försedd med fotnoten "Statistiken över anmälda fullbordade mord och dråp är högre än det faktiska antalet mord och dråp.". (Av de 240 brotten skedde för övrigt 24 utomlands och att svenskar blir t.ex. rånmördade på semestern kan ju knappast invandrare i Sverige rå för.)

En annan viktig faktor är mörkertalen, och där har vi på senare tid sett en (bra!) trend i Sverige att en allt större del av våldtäkterna inom hemmets väggar anmäls. Finns motsvarande trend i Norge och Danmark?
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:53, redigerad totalt 1 gånger.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Först tänkte jag bara tacka både TonyM och NerdBoy för informativa, väl underbyggda och väl argumenterade inlägg.

I övrigt vill jag bara anknyta lite till vad den gode Kantorn nämnde innan… Detta då jag delar hans uppfattning.
Kantorn skrev:Jag har bott i Rinkeby i två år, räknas det? Jag har hört tjatet om att det borde vara passkontroll mellan Rissne och Rinkeby, räknas det? Jag har hört talas om gängbråk i Rinkeby - men aldrig sett dem med egna ögon - vilket inte betyder att de inte finns. Men de som berättade om dem var sådana som "inte ser världen genom rosaskimrande glasögon" som du benämner det.

Jag vill minnas att de enda gånger jag hörde talas om större saker i Rinkeby är när det kom några glada slagskämpar och förstörde rutor nere på centrum - och de var inte boende i Rinkeby, de som gjorde det.
Jag kör, som en del vet, en hel del buss åt SL:s depå i Råsta som då har det trafikområde som täcker stora delar av västra och nordvästra förorterna. Alltså allt från Sundbyberg, Solna och en liten bit in i City vidare till Sollentuna, Kista, Husby, Akalla, Tensta, Rinkeby samt mindre bitar av Bromma, Spånga och Vällingby. Det är då denna depå som även kör lejonparten av linjerna i miljonprogramsområdena i Västerort/Järva. I Tensta och Rinkeby så är det enbart Råsta som kör. Visst förekommer det en del strul och friktion i t.ex. Rinkeby och ofta skulle man gärna se en mera utvidgad integration då det nog skulle hjälpa en del på traven. Samtidigt så innebär inte alla problem att allt är hopplöst, men ofta verkar externa betraktare bara se det som de vill se och bortse från annat som inte stödjer dem i deras åsikter. Vill man så kan man visst hävda att det som förekommer i miljonprogrammen är fenomen som är problematiska.

Lite beror det dock även en del på hur man definierar problem som begrepp, men även graden av svårigheter. I fallet med Rinkeby så är det i de allra flesta fall inte speciellt krångligt. Det stora sorgebarnet vad gäller antalet incidenter inom Råstas trafikområde är istället det nästan homogent svenska radhus/medelklassområdet Viby i Sollentuna (annars är Sollentuna överlag obehagligt med bra mycket flera gäng än Rinkeby) som överlägset leder ’problemligan’. Frågan är då hur detta kan komma sig om det nu bara är miljonprogrammen/invandrarna det är fel på?! Troligen finns det inget regelrätt svar, men ibland känns det mest som att vissa allmänt skyller olika problem på de invandrartäta miljonprogramsområdena. Detta då enligt principen att allt annorlunda per automatik är fel samtidigt som det är lättast/bekvämast att skylla på dem som har svårast att försvara sig mot anklagelserna. Själv brukar jag skylla på jycken… :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Låst