En förortskommun som förmodligen knappt ens aspirerar på en "egen" identitet är väl Burlövs kommun. Huvudorten Arlöv är redan sammanbyggt med Malmö, Åkarp kan ochså räknas dit med lite god vilja om man ser till vägnätet. Finns absolut inga sevärdheter (de har inte ens en turistbyrå i kommunen), om man nu inte tycker om gamla sockerbolagshuvudkontor varav ett finns i Arlöv, samt lummiga villaträdgårdar och folkhögskola i Åkarp. Jag lovar att ingen utomstående som ser på en karta tror att det är något "eget" med Åkarp och Arlöv, utan att de rätt och slätt är förorter till Malmö. Ändock utgör de en egen kommun.
Att en socken som Sollentuna har anor från 1100-talet känns inte konstigt - Att kalla det för en egen, självständig stad däremot, känns konstigare. Jag erkänner att jag aldrig satt min fot i Sollentuna någonsin, och som utsocknes verkar Sollentuna uppenbart mer som en förort till en större, dominerande stadsbildning (Stockholm) än som något eget.
Men visst har hela den här debatten med känslor att göra. Som lundabo upptäckte jag till min förvåning att kommunen ingår i en befolkningsagglomeration som kallas "Stormalmö". Det är väl den ytan varvid luftföroreningarna från Malmö sprids ut, tänkte jag mig först...
Stockholm och geografiska definitioner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Jo, jag tycker det är synd
Du, det enda som Salemsborna är intresserade av är att ha en egen skattesats (så låg som möjligt). Identiteten kvittar fullständigt, annars skulle de inte bo i Salem...testola skrev:Jo, jag tycker det är synd. Förortskommuner vill gärna ha lite egen identitet också. Troligen gäller det väl även för Mölndal, Danderyd och Salem?
-
Hej! Det var länge sedan jag gjorde något inlägg här. Jag tycker nämligen att vissas "Besserwisser"-attityd är något jobbig. Den här debatten om huruvida Sollentuna ligger i Stockholm slog nog en del rekord i den kategorien.
Det verkliga "guldkornet", som fick mig att skriva detta inlägg var jämförelsen med att Sollentuna ligger i Stockholm skulle vara ungefär lika galet som att säga "att Sverige ligger i Tyskland".
Men snälla nån, dämpa ner dig!
Det finns faktiskt två officiella definitioner på Stockholm:
1) En kommun (kommunkod 0180) med 780.817 invånare. Inom den ligger inte Sollentuna.
2) En tätort (tätortskod 0336) med 1.252.020 invånare. Inom den ligger Sollentuna.
Dessutom finns det säkerligen en del inofficiella definitioner också.
Ju närmare man är platsen desto mer exakt angivelse behövs. Är man i Sollentuna säger man kanske att Hjulmarknaden är i Tureberg (för då räcker det inte längre med Sollentuna), men är man i Göteborg så säger man självklart att den äger rum i Stockholm.
Det verkliga "guldkornet", som fick mig att skriva detta inlägg var jämförelsen med att Sollentuna ligger i Stockholm skulle vara ungefär lika galet som att säga "att Sverige ligger i Tyskland".
Men snälla nån, dämpa ner dig!
Det finns faktiskt två officiella definitioner på Stockholm:
1) En kommun (kommunkod 0180) med 780.817 invånare. Inom den ligger inte Sollentuna.
2) En tätort (tätortskod 0336) med 1.252.020 invånare. Inom den ligger Sollentuna.
Dessutom finns det säkerligen en del inofficiella definitioner också.
Ju närmare man är platsen desto mer exakt angivelse behövs. Är man i Sollentuna säger man kanske att Hjulmarknaden är i Tureberg (för då räcker det inte längre med Sollentuna), men är man i Göteborg så säger man självklart att den äger rum i Stockholm.
Re: En Sollentunabo talar...
Självklart ska även kranskommuner och förorter få ha sin egen identitet! Jag är vaxholmare i sjätte generationen (eller femte, det beror på hur man räknar...) och vill absolut inte bo i en anonym storstad. Samtidigt har jag full förståelse för att folk från andra delar av landet tycker att jag är en typisk stockholmare eftersom jag pratar stockholmsdialekt (åtminstone i deras öron), läser DN+Metro+City praktiskt taget dagligen, studerar i Stockholms kommun, går på krogen någon eller några gånger i veckan i Stockholms kommun (men så gott som aldrig i Vaxholm), är med i flera föreningar som håller till i Stockholm, o.s.v.testola skrev:Jag kan i alla fall säga, att som infödd och boende i Sollentuna så känner jag mig som Sollentunabo - inte som Stockholmare.
Vår socken har anor för vikingatiden och vår sockenkyrka byggdes ca 1190. Vi har ca tio runstenar inom kommunen och den enda krogen med två stjärnor i den där restaurangguiden. Edsbacka krog har f.ö. anor från 1600-talet.
Fram till 1900-talet dominerades socknen helt av godset Edsberg under baron Rudbeck, som ägde i stort sett hela den nuvarande kommunen.
Sollentuna var Sveriges största köping vid kommunreformen för 30 år sen.
I media är Sollentuna känt för Sollentunamässan, Christer Pettersson (som nu ligger begravd på Sollentuna kyrkas kyrkogård), Mats "Sudden" Sundin, Barbro Alving "Bang", Bengt Egerblad, Lili och Sussi, m.fl.
Visst har väl en förortskommun egen identitet, och är väl inte bara en utbuktning av Stockholm? (Oavsett hur SCB behandlar sina siffror...) Eller nekas vi det, bara för att vår kommun med 60 000 innevånare inte ligger på t.ex. Västgötaslätten eller längs Norrlandskusten?
Det är alltså samma sak där som i exemplet om hur jag berättar för folk var jag kommer ifrån: jag är både vaxholmare, stockholmare, svensk och europé.

Det är väl det sunda sättet att se på det! Och det är säkert större procentandel av Vaxholmsborna som har den inställningen än av t.ex. turebergsborna (Tureberg = Sollentuna centrum med närmaste omgivningar, ett typiskt s.k. miljonprogramsområde).NerdBoy skrev:Självklart ska även kranskommuner och förorter få ha sin egen identitet! Jag är vaxholmare i sjätte generationen (eller femte, det beror på hur man räknar...) och vill absolut inte bo i en anonym storstad. Samtidigt har jag full förståelse för att folk från andra delar av landet tycker att jag är en typisk stockholmare eftersom jag pratar stockholmsdialekt (åtminstone i deras öron), läser DN+Metro+City praktiskt taget dagligen, studerar i Stockholms kommun, går på krogen någon eller några gånger i veckan i Stockholms kommun (men så gott som aldrig i Vaxholm), är med i flera föreningar som håller till i Stockholm, o.s.v.testola skrev:Jag kan i alla fall säga, att som infödd och boende i Sollentuna så känner jag mig som Sollentunabo - inte som Stockholmare.
Vår socken har anor för vikingatiden och vår sockenkyrka byggdes ca 1190. Vi har ca tio runstenar inom kommunen och den enda krogen med två stjärnor i den där restaurangguiden. Edsbacka krog har f.ö. anor från 1600-talet.
Fram till 1900-talet dominerades socknen helt av godset Edsberg under baron Rudbeck, som ägde i stort sett hela den nuvarande kommunen.
Sollentuna var Sveriges största köping vid kommunreformen för 30 år sen.
I media är Sollentuna känt för Sollentunamässan, Christer Pettersson (som nu ligger begravd på Sollentuna kyrkas kyrkogård), Mats "Sudden" Sundin, Barbro Alving "Bang", Bengt Egerblad, Lili och Sussi, m.fl.
Visst har väl en förortskommun egen identitet, och är väl inte bara en utbuktning av Stockholm? (Oavsett hur SCB behandlar sina siffror...) Eller nekas vi det, bara för att vår kommun med 60 000 innevånare inte ligger på t.ex. Västgötaslätten eller längs Norrlandskusten?
Det är alltså samma sak där som i exemplet om hur jag berättar för folk var jag kommer ifrån: jag är både vaxholmare, stockholmare, svensk och europé.
Tror att orter och områden vinner på att innevånarna har ungefär det synsättet, men det är svårare att få genomslag för det i områden med stor folkgenomströmning. Hur mycket hembygdskunskap förmedlas i de lägre årskurserna i grundskolan i dag? Även i förskolan skulle man kunna "indoktrinera" barnen i den inriktningen. Försöka skapa en känsla för närområdet, med förankring i historien och svunna tider. Naturligtvis utan att skapa en "vi kontra dom"-känsla gentemot kringliggande områden!
Människor vill ha förankring bakåt i historien, det framgår ju i det intresse som finns både för historiska romaner och för kurser i t.ex. släktforskning. Alla har inte några rötter i den bygd där de bor, kanske inte ens i landet, men att skapa en känsla för bostadsorten kan nog ge ett bättre fungerande samhälle, och bättre sociala förhållanden!
-
Det är stor skillnad på Rospiggarnas och Stockholmarnas dialekter! Det märkte jag direkt, reda som nedflyttad Jämte 2003. Det var iaf lätt att skilja uppflyttade Täbybor från infödda Rimbo/Norrtäljebor.NerdBoy skrev:Självklart ska även kranskommuner och förorter få ha sin egen identitet! Jag är vaxholmare i sjätte generationen (eller femte, det beror på hur man räknar...) och vill absolut inte bo i en anonym storstad. Samtidigt har jag full förståelse för att folk från andra delar av landet tycker att jag är en typisk stockholmare eftersom jag pratar stockholmsdialekt (åtminstone i deras öron), läser DN+Metro+City praktiskt taget dagligen, studerar i Stockholms kommun, går på krogen någon eller några gånger i veckan i Stockholms kommun (men så gott som aldrig i Vaxholm), är med i flera föreningar som håller till i Stockholm, o.s.v.
Sen fungerar det dock tyvärr inte åt andra hållet. Knappt någon i Roslagen kunde ju ens peka ut vilket län jag härstammar från... bara att det varr "norr om Östhammar"

(Rätt svar: Västerbottniska med Jämtländsk accent)