Postat: tisdag 14 november 2006 21:47
Äre inte finska det där som står under?TonyM skrev:Men Bruse, jag trodde du var medveten om att Likkistan var en finsk spårvagnstyp
//Tony - som till viss del håller med om budskapet på tröjan.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Äre inte finska det där som står under?TonyM skrev:Men Bruse, jag trodde du var medveten om att Likkistan var en finsk spårvagnstyp
//Tony - som till viss del håller med om budskapet på tröjan.
Anledningen till att diskussionen blir såhär är för att det handlar om en viktig fråga. Det går inte att resonera förnuftigt då.TonyM skrev:Ibland undrar jag varför argumentationen mot vissa personer när det gäller individuell trafik biter lika bra som vatten på en gås.
Let´s face it, kollektiv och individuell trafik behövs både och, till och med i storstadsregionerna.
//Tony
Sant, men ändock inte. Inlägget var ett försök att få en öppning i debatten där man åtminstone försöker hålla sig någorlunda saklig.VeVen skrev:Anledningen till att diskussionen blir såhär är för att det handlar om en viktig fråga. Det går inte att resonera förnuftigt då.TonyM skrev:Ibland undrar jag varför argumentationen mot vissa personer när det gäller individuell trafik biter lika bra som vatten på en gås.
Let´s face it, kollektiv och individuell trafik behövs både och, till och med i storstadsregionerna.
//Tony
Det gör det bara när det gäller totalt perifera struntsaker.
tror VeVeN
Dert kan vara värt att komma ihåg att det var just Kalifornien som var pionjär när det gäller avgaskrav på bilar. Som USAs folkrikaste delstat, och därmed en "tung" aktör, har de goda möjligheten att fortsätta att vara i framkant på detta område.LÅ1 skrev:Bilarna spyr ut många giftiga och miljöfarliga ämnen!
Men måste reaktionen ensidigt vara fokuserad på att bli av med bilen, som ju gjort väldigt mycket för att bygga upp det moderna samhället och hjälpt till att öka levnadsstandarden och livskvaliten för många!
Ingen här nämner med ett ord möjligheten att få fram miljövänliga drivmedel och andra produktutvecklingar som kan få bukt med bilens alla avigsidor!
Är man inte inne på rätt spår i Karlifonien? Vet inte så mycket om vad som händer på den fronten där, men man lär ha hårda miljökrav på bilarna!
TonyM skrev:Vi får dock problem när folk börjar antyda att bilen som sådan inte behövs. Utan bilen stannar kollektivtrafiken! Fråga dem som kör första morgonturen.
IKEA kanske skulle få lite lägre kostnader om de hade mindre parkeringar, men de skulle också få mindre inkomster. Folk skulle, om de åkte kommunalt, inte impulshandla husgerådsartiklar i den mängd som nu sker på IKEA. Så varför skulle IKEA vara intresserad av detta?Erik Sandblom skrev:Tror du inte Ikea skulle få lite lägre kostnader om de hade mindre parkeringar? Tror du inte p-avgifter skulle göra att en del kunder utnyttjade möjligheten till hemkörning istället för att ta den egna bilen?
Tycker du inte det är bra att kunderna får valfrihet, att välja om de vill betala parkering eller ej?
MartinW skrev:Kunderna har valfrihet idag. Åk till IKEA och betala inte parkering, eller åk till innerstan och betala parkering.
Det är helt bereonde av om du bor inom en storstadsregion eller ej.bruse skrev:Så var det i Sverige också för nåra år sen, men när tyska speditionsfirmor tog sig hit, blev det lite konkurans och kundvänlighet med i bilden.MartinW skrev:Jag tycker inte jag kokar över, jag tycker bara det är så det låter på dig.Erik Sandblom skrev: Visst är det så att gratis parkering på köplador vid motorvägarna gör att sagda motorvägar ansträngs ytterligare. Är det någonting du måsta koka över totalt för?
Då har de lyckats bra i Sverige. Här i Storbritannien leverarar transportföretag vardagar mellan 8-18. Det vill säga helt omöjligt att vara hemma när de kan komma.Erik Sandblom skrev: När jag köpte kök på Ikea så ringde de upp mig och frågade när leveransen skulle passa. De flesta transport- och postorderföretag känner till att folk vanligen arbetar dagtid och utgår ifrån det.
Vet inte hur det är på Storholmen, men verkar inte direkt kundvänligt.
Lars Ödlund skrev:Det är helt bereonde av om du bor inom en storstadsregion eller ej.bruse skrev:Så var det i Sverige också för nåra år sen, men när tyska speditionsfirmor tog sig hit, blev det lite konkurans och kundvänlighet med i bilden.MartinW skrev:Då har de lyckats bra i Sverige. Här i Storbritannien leverarar transportföretag vardagar mellan 8-18. Det vill säga helt omöjligt att vara hemma när de kan komma.
Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Jo, i en korsning där trafiken från sidan har väjningsplikt så är det faktiskt lämpligt att köra i "full cykelhastighet", d.v.s. 20-30km/h. (det går en magisk gräns kring cirka 20km/h där det plötsligt går åt mycket mer energi för att ta sig fram en given sträcka, vindmotståndet ökar markant från att vara i princip försumbart upp till 20km/h då det är vindstilla).LÅ1 skrev:Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!Erik Sandblom skrev:Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Nej, det är möjligen en regionfråga, eller till och med en fråga som går utanför regionen och även omfattar halland. Om göteborgs kommun ställer hårda krav så hamnar nästa köplada i t.ex. Mölndal. Om hela regionen ställer alltför hårda krav så hamnar det köplador i kungsbacka (där kom alltså halland in i bilden).Erik Sandblom skrev:Det är en kommunal fråga. Jag hörde att när man byggde Siba-köpladan i Sisjön så fanns minimikrav på antal p-platser! Antagligen nåt baklänges resonemang om att bilarna inte skulle cirkulera i jakt på p-plats. Så såna regleringar kan man ändra på, bara att byta ut minimikrav mot maxtillåtlighet. Och på befintliga p-platser inför man avgift. Om det är en kommunal eller privat parkering spelar ingen roll. För mycket parkering korkar som sagt igen motorvägarna.LÅ1 skrev:I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???
Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)
En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Men alla butiker där man rimligt kan handla mer än man får med på cykeln eller på bussen/spårvagnen har definitivt inte hemkörning. Med bilen kan man alltid transportera hem lite av varje. Det blir dessutom rätt dyrt om man ska betala separat för "Tomelilla" på IKEA, en uppsättning blomlådor på Bauhaus, två 25meters trefasskarvkablar på överskottsbolaget o.s.v... Visst, man handlar sällan allt detta på en gång, men vid vissa tillfällen är det typiskt att handla massor av prylar, t.ex. inför "hemma-fixarperioder" då man är ledig, när man nyligen flyttat och liknande...Erik Sandblom skrev:Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.MartinW skrev:Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.
Det var en riktigt dyr bil för att vara en bil som inte är livsnödvändig. I en storstad så kan man både få bärjning och taxi hur lätt som helst så det är tämligen riskfritt att chansa på att köra en "skrotbil" i 5000kr-klassen. Komplettera den bilen med skatt och försäkring för kanske 3000kr per år, så har den kostat under 700 per månad om man räknar med att köra en bil på skroten. Med skrotningspremien så blir det ännu lägre. Om man nu också kalkylerar på att köpa en "ny" "skrotbil" varje år så kan man dra bort alla kostnader för t.ex. oljebyten och annat sånt underhåll. Om bilen förbrukar olja så kan man hälla i spillolja som man tigger på macken (eller köper billigt), om tändstiften börjar bli slitna så kan man koppla bort förkopplingsmotståndet till tändspolen istället för att byta tändstiften o.s.v., bilen ska ju ändå skrotas snart så det kvittar om man sliter tändspolen och tändstyrsystemet i tiofaldig takt...Erik Sandblom skrev:"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Det här är det helt galna, att det inte ekonomiskt-rimligtvis går att ha en bil enbart för "enstaka färder" utan när man väl har betalat de fasta kostnaderna så "lönar" det sig att merutnyttja bilen maximalt, t.ex. för jobbpendling...Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
Problemet är nog också att när folk fått "smak" av att köra egen bil så är det svårare att få dem att ändra sig, än om man fångar upp dem innan de skaffat egen bil.bruse skrev:Tyvärr är det så, men det resonemanget verkar inte många fatta, utan utgår från att alla vill åka bil. Jag är övertygad, nej jag vet, att de flesta bilister innerst inne inte vill ta bilen, men det är det enda vettiga alternativen för dom.VeVen skrev:Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.
Men en annan sanning är att det ofta är skitsvårt att få en bostad som ligger vettigt till när det gäller möjligheter att ha kort smidig resa till jobbet och även möjlighet att gå, cykla eller åka kollektivt till/från ett vettigt nöjesutbud som är bättre än den lokala kvarters-alkis-puben.bruse skrev:MEN! Som man bäddar får man ligga. Bosätter man sig flera mil från sin arbetsplats, så har man ju även byggt in i sitt liv att det blir långa resor, med kollektivtrafiken. Att då skylla på att det går fortare med bil, är ju feltänkt. Man har ju valt att vara beroende av bilen utifrån var man bosätter sig och var man arbetar.
Nu generaliserar jag, alla har det inte så, men på min arbetsplats av 11 personer, är det bara 2 som bor inom 10 km, en inom 5. Resten bor 4-15 mil från arbetsplatsen. De har valt att vara beroende av bilen hela tiden.
Det var det inte 1995[/quote]Lars Ödlund skrev:Jag vet ju inte hur ni bor, osv, men har ni inte valt att bosätta er där, så att det är långt till affär, dagis, skola och jobb?
Problemet är att bussar ofta ansluter till som bäst ett par större arbetsplatser och en buss/järnvägsstation men missar stora delar av tätorterna. Ta till exempel hålan Arboga. Om man skulle arbeta nånstans i ytterkanterna så blir det säkert nästan en halvmil enkel resa att promenera till/från bussen, det håller inte i längden, tyvärrEkonomisk skrev:Om vi tänker buss, finns det en hel del. De 20-30 största städerna, kanske?
Inte så att man enkelt kan leva utan bil, men att en i hushållet (den som inte hämtar/lämnar barn ex) kan ta buss till/från jobbet, alltså.
Sant. Där är det "bara" växthuseffekten som är ett problem. På landsvägar håller man jämnare hastighet och kör troligen också oftare med varma motorer vilket borde hjälpa till lite att hålla ner utsläppen. Det är i städerna det kan vara ett mer eller mindre akut miljöproblem. I måndags kväll var det ingen trevlig luft i östra göteborg. Miljöproblemet är riktigt stort när man störs av avgaslukten direkt när man går ut ur bostaden trots att det är ett par kvarter till närmsta väg som inte ingår i ett "återvändsgrändsystem".Ekonomisk skrev:Som miljöproblem betraktat är väl bilen på landsbygden (dvs ej utanför ovan nämnda stöder) inte ett stort problem. Det är bara när de börjar klumpa ihop sig som det inte funkar längre.
Nog för att jag har transporterat en del galet stora lass med cykel, men jag skulle inte få för mig att köra hem t.ex. en säng på cykel. I princip skulle tre personer kunna få hem en säng genom att gå med tre cyklar. Två får gå fram med varsitt hört av sängen på varsin pakethållare, och baktill får man "backa" med cykel - jobbigt. Risken att välta omkull allt ett antal gånger är nog rätt överhängande.Erik Sandblom skrev:Jo, MartinW skrev att han behöver bil för att handla på Ikea. Han är en ganska typisk bilist som tror att det inte finns några alternativ. På nittiotalet var 80% av alla bilresor i Göteborg under fem kilometer. Till det behövs inga bilar heller. Så, vad är det man behöver bilen till egentligen? Transportera barn?Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Dessutom bör man undvika höjdskillnader om så är möjligt. Om det finns en cykelbro över en bilplankorsning så händer det ofta att cyklisterna åker genom bilkorsningen bara för att slippa höjdskillnaden - dumt men fullt förståeligt att cyklisterna handlar så. Latheten är en av de starkaste drivkrafterna.bruse skrev:Enligt min åsikt att den framförallt är avskiljkd från gående, de ska inte hamna på cykelbanan av misstag för att de inte ser banan. Kan räcka med trottarkant, så de gående måste "kliva ned" på cykelbanan.Ekonomisk skrev:Det skall bggas cykelrbro över älven i Göteborg. Alltid något, men kostnaden blev allt lite väl hög. Måste bli Sveriges dyraste bro för gående/cyklister.
Generellt behövs det fler broar över älven för att expandera åt det hållet. Tunnlar går fetbort för gående och cyklister.
Vad krävs av en bra cykelbana?
Sen ska cykelbanan vara rak, ska inte slignra sig runt buskar och vegetation för att det ser vacker ut på en projektskiss eller ritning. Det skapar onödiga riskmoment med skymd sikt här och där pga buskar. Vill jag uppleva naturen åker jag ut i skogen.
Sen ska asflaten vara jämn och fin, eftersom en cykel upplever ojämnheter mycket mer än en bil. Att köra ned i ett hål pga dåligt underhållen asfalt är inte skönt för skallen, även om man har hjälm.
Skönt att du känner till mig så bra, och att jag är en typisk bilist.Erik Sandblom skrev:Jo, MartinW skrev att han behöver bil för att handla på Ikea. Han är en ganska typisk bilist som tror att det inte finns några alternativ. På nittiotalet var 80% av alla bilresor i Göteborg under fem kilometer. Till det behövs inga bilar heller. Så, vad är det man behöver bilen till egentligen? Transportera barn?Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?mats skrev:Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställdaNerdBoy skrev:Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?mats skrev:Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.Ulrik Berggren skrev:Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställdaNerdBoy skrev:Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?mats skrev: Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.?
Vilka bevekelsegrunder ska man då använda sig av? Trängsel? kankse bäst att definiera "bra kollektivtrafik" först bara så vi inte skriver förbi varandraNerdBoy skrev:Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.Ulrik Berggren skrev:Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställdaNerdBoy skrev: Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen??
VeVens definition ovan är bra. Ett konkret exempel kan t.ex. vara att kollektivtrafiken i Vaxholm är OK och att kollektivtrafiken i Gustavsberg är OK, men för den som inte vill åka omvägen via Stockholm har linje 439 en tur var tredje timme och i allmänhet matchar de inte färjan till Rindö och/eller linje 688 på andra sidan. Därför tycker jag det är dumt att straffa den som parkerar vid jobbet i Gustavsberg bara för att kollektivtrafiken just där är OK. (Ni som blir arga för att jag tar ett exempel från SL-land får bli det...)Ulrik Berggren skrev:Vilka bevekelsegrunder ska man då använda sig av? Trängsel? kankse bäst att definiera "bra kollektivtrafik" först bara så vi inte skriver förbi varandraNerdBoy skrev:Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.Ulrik Berggren skrev:Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställda?