Johan Eriksson skrev:-Hela detta med 4an och tunnlar var nytt för mig, berätta gärna mer.......?
I projekt nr 4 handlade det ursprungligen om en metrolinje mot Degerö (Laajasalo). Metron hägrar ändå med fast man nu i detta skede planerar för ett snabbspårvägssystem. Snabbspårvägen skulle i ett senare skede metrofieras. Med i planerna finns både tunnelalternativ resp. broalternativ. Broalternativet mellan Degerö och Högholmen (Korkeasaari) resp. Vrakholmen (Hylkysaari) förkastades pga fenomenet NIMBY. En bro över Kronbergsfjärden ansågs förstöra vyarna. Därför planerar man nu att sänka betongtunnelsektioner ner på havsbottnet till ett maxdjup på 17 m.
Johan Eriksson skrev:
"Möjlighet" 6-14 ersätter alla busslinjer (vilka?), följer numreringsföljden också behoven eller är någon ny sträcka prioriterad framför någon annan?
Avser man att helt befria innerstan från delvis parallela busslinjer?
Projekt nr:
- 6. Busslinjerna 15 och 15A torde försvinna då spårvägslinjerna mot Busholmen färdigställs. Vid bostadsbyggandet på Busholmen strävas det till ett bilfritt boende (!)
- 7. Till Ärtholmen och Munkholmen (Munkkisaari) trafikerar nu busslinjerna 14B och 16. Då spårvägslinje 9 tas i bruk, så flyttas ändhållplatsen för den senare från Ärtholmen till Havsgatan. 14B torde då få förstärkning för att någon gång i framtiden ersättas av en spårvägslinje
- 8. Nya spår på Topeliusgatan och Nordenskiöldsgatan mellan Tölö och Mejlans. Busslinjerna 14 och 14B kunde ersättas av spårvagnar, men det saknas en spårstump på Fredriksgatan mellan Bulevarden och Kampens metrostation. På 1990-talet fanns det planer på att bygga spår även på denna sträcka, nu lyser spårplanerna just här med sitt frånvaro
- 9. Spår mot Munkshöjden (Munkkivuori). Tillsammans med spåren på Topeliusgatan (se föregående projekt) kunde busslinje 18 ersättas mellan Kronohagen och Munkshöjden
- 10 & 10b. Nytt spår i hamnområdet i Sörnäs. Bostadsbyggandet (i likhet med Busholmen) tar vid efter att hamnen flyttats till Nordsjö år 2009. I ett första skede skulle linjen byggas till Fiskehamnen och i ett senare skede vidare norrut. Busslinje 68 dras kanske i 10b-fasen om...
- 11. Nytt spår på Industrigatan. Tvärlinjerna 58, 58B och 59 kunde ersättas av spårvagnslinjer
- 12. Nya spår från Linjerna mot Sturegatan. Kanske kunde dagens spårvägslinje 1 flyttas att gå via Linjerna. Då nian kör igång, så blir det överbud på spårvägstrafik i Berghäll (linjerna 1/1A, 3B/3T och 9). Samtidigt skulle man kanske få fjång på ettan och Linjerna skulle få spårvägstrafik på nytt
- 13. Nytt spår mot Ilmala. Nian planeras att förlängas från Östra Böle till Ilmala som ersättning av busslinje 23. I samband med projekt 11 kunde även busslinje 59 försvinna
- 14. Nytt spår i Vallgårdsdalen. Ersätter inga busslinjer direkt, men skulle bjuda på en ny tvärförbindelse mot Kampusområden i Gumtäkt (Kumpula) resp. Arabia
- 15. Nytt snabbspår mot Vik. Busslinje 68 i farozonen; med eventuella ändringar för busslinjerna 71 och 71V i Rönnbackaområdet
- 16. Nytt spår mot Forsby (Koskela) resp. Åggelby. Dessa skulle innebära fjång på dagens spårvägslinje 1/1A. Busslinjerna 55/55A och 65A/65N kunde ersättas av spårväg
- 17. Förlängning mot Hoplax. Förortslinjerna 39/39A (mot Kånala och Malmgård), 40 (Norra Haga), 41 samt 42 (Gamlas), 43 (Gamlas och Håkansåker) och 47 (Håkansåker) kunde kapas av till matarlinjer mot Hoplax station. Spårvägslinje 10 (jämsides med närtågen) skulle ersätta dessa mot centrum
Busslinje för busslinje:
14 (Eira - Smedjebacka): byggandet av spårprojekt nr 8 och 9 krävs + ett icke existerande projekt på Fredriksgatan söder om Kampens metrostation
14B (Ärtholmen - Eira - Klinikerna i Mejlans): nr 8 + spår i Fredriksgatan söder om Kampens metrostation
15 (Västra terminalen - Gräsviken): nr 6
15A (Västra terminalen - Elielplatsen: nr 6 (med spår på dagens hamnbana mot Kampens metrostation)
17 (Havsgatan - Östra Böle) ersätts av spårvägslinje 9
18 (Kronohagen - Kampen - Munkshöjden): nr 4Ve2, 8 och 8
22 (Sörnäs - Böle - Storkärr) ersätts av en ny busslinje (Brunakärr - Böle - Storkärr)
23/23N (Järnvägstorget - Böle - Brunakärr): nr 13 samt ersätts av en ny busslinje (Brunakärr - Böle - Storkärr)
39 - 47; dessa är mina spekulationer men med nr 17 skulle det lyckas
55/55A Maria sjukhus - Forsby: till en större del genom nr 6 och 16
58 (Munkshöjden - Böle - Östra Centrum): nr 9 och 11
58B (Klinikerna i Mejlans - Böle - Östra Centrum): nr 11
59 (Ilmala - Hertonäs): nr 11 och 13
65A/65N (Järnvägstorget - Åggelby: nr 16
68 (Järnvägstorget - Fiskhamnen - Ladugården), nr 10, 10b och 15
Kvar blir linjerna:
16 (Havsgatan - Hertonäs metrostation)
24 (Skillnaden - Fölisön)
Jag hittade trafikverkets dagsaktuella linjekartor (i pdf-format):
spårvägslinjerna,
busslinjerna i centrum och
förortsbussarna. Alla tre länkar fanns bara på den finska sidan, på den engelska sidan fanns det två och på den svenska sidan fanns ingen av dessa. Trafikverkets service på svenska försvagas år för år.
Piirka
---------------
Spårklektion 537 i Mumindalen
kabinett - enskilt rum på restaurang, mötesrum för slutet sällskap