Det sker i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kollektivtrafiknämnden i Helsingfors har åt HST idag (to den 18 okt) gett en fullmakt för helrevision av 17 Valmet-ledvagnar (NrI) levererade åren 1973 till 1975. Revisionen utförs av den tyska firman Verkehrs Industrie Systeme GmbH, som även levererar mellanlåggolvsdelarna till NrII:orna. Rumban med spårvagnstransporter mellan Finland och Tyskland får en fortsättning.
Piirka
---------------
Språklektion 524 i Mumindalen
jungfrudans - trojeborg
Piirka
---------------
Språklektion 524 i Mumindalen
jungfrudans - trojeborg
Egentligen sker det i Zagreb, då Crotram ZET 2263 har lastats på ett par järnvägsvagnar för färd mot hamnstaden Rijeka. Inkommande måndag skall spårvagnen lastas ombord på ett fartyg för vidare färd mot Helsingfors (med Rotterdam som mellanhamn?).
Det blir säkert intressant att få se hur vagnen uppför sej i ett arktiskt Helsingfors. Hoppeligen blir det en rejäl vinter i år.
Piirka
---------------
Språklektion 525 i Mumindalen
junta - intrigera, koka ihop något
Det blir säkert intressant att få se hur vagnen uppför sej i ett arktiskt Helsingfors. Hoppeligen blir det en rejäl vinter i år.

Piirka
---------------
Språklektion 525 i Mumindalen
junta - intrigera, koka ihop något
Zagreb - Helsingfors
Ska vagnen gå hela vintern i Helsingfors? Stan är ju ett riktigt draghål så då får de säkert känna på vintern.Piirka skrev:
...... Hoppeligen blir det en rejäl vinter i år.
Piirka
---------------
Språklektion 525 i Mumindalen
junta - intrigera, koka ihop något
Synd att man är så dålig på Kroatiska, för i inlägget fanns en bild på tre smalspårsvagnar som gick på 760 mm linjen från Zagreb, och som jag såg på 80-talet. Banan var då nedlagd men inte riven. För något år sedan var jag ånyo vid banan och såg en del rester men inga tåg.

:-)lle
Vi får nog vänta och se hurpass länge vagnen stannar i Helsingfors. AEG-provvagnen 300 testades i en månads tid år 1994 och Munico-provvagnen VBZ 3000 i dryga 3 veckor år 1996 i Hfors.
Končar har ett stort intresse att sälja sin vagn till Helsingfors, så från deras sida vill man säkert låna ut vagnen för en längre tid. Om å andra sidan HST kommer fram till att Crotram-vagnen inte klarar av Helsingfors spårkurvatur eller exemplevis vinterföre, så torde vagnen skickas desto snabbare tillbaka till Kroatien.
Vagnen startar kanske den ett par veckor långa havsfärden på måndagen. Framme i Hfors är den kanske alldeles i början av november. Sedan tar några dagar att färdigställa den inför provtrafiken. Just och just ser vi den på spåren i mitten av november? Någon riktig vinter är det inte då ännu - vi får nog vänta på vinterföre tills januari...
Piirka
---------------
Språklektion 527 i Mumindalen
just (och) jämnt, just och just - nätt och jämnt, med nöd och näppe
Končar har ett stort intresse att sälja sin vagn till Helsingfors, så från deras sida vill man säkert låna ut vagnen för en längre tid. Om å andra sidan HST kommer fram till att Crotram-vagnen inte klarar av Helsingfors spårkurvatur eller exemplevis vinterföre, så torde vagnen skickas desto snabbare tillbaka till Kroatien.
Vagnen startar kanske den ett par veckor långa havsfärden på måndagen. Framme i Hfors är den kanske alldeles i början av november. Sedan tar några dagar att färdigställa den inför provtrafiken. Just och just ser vi den på spåren i mitten av november? Någon riktig vinter är det inte då ännu - vi får nog vänta på vinterföre tills januari...
Piirka
---------------
Språklektion 527 i Mumindalen
just (och) jämnt, just och just - nätt och jämnt, med nöd och näppe
Brändöjumbon ("Brändö Spårvägs AB 1") är äntligen färdig. Igår startade den på sin jungfruresa från Vallgårdshallen mot Kronohagen. En oväntad kortslutning i körkontrollern ledde till att vagnen stannade på Snellmansgatan i Kronohagen. Därefter flyttades vagnen via Salutorget tillbaka till Vallgårdshallen för felundersökning.
Vagnen är alltså en replika av de båda Brändövagnarna 1 och 2 (senare HSO 1 och 2, ännu senare HSO 113 och 114 samt från år 1945 HST 68 och 69). De ursprungliga vagnarna användes som sommarstugor från år 1955 framåt. Åren 1994 resp. 1993 återfick HST vagnarna, som dock skrotades åren 2001 resp. 2003. Vid skrotningen togs en hel del delar tillvara, för återanvändning i denna chartervagn.
Piirka
----------------
Språklektion 531 i Mumindalen
justitiehus - tingshus
Vagnen är alltså en replika av de båda Brändövagnarna 1 och 2 (senare HSO 1 och 2, ännu senare HSO 113 och 114 samt från år 1945 HST 68 och 69). De ursprungliga vagnarna användes som sommarstugor från år 1955 framåt. Åren 1994 resp. 1993 återfick HST vagnarna, som dock skrotades åren 2001 resp. 2003. Vid skrotningen togs en hel del delar tillvara, för återanvändning i denna chartervagn.
Piirka
----------------
Språklektion 531 i Mumindalen
justitiehus - tingshus
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
På kartet det ligger link til i denne diskusjonen er det tre strekninger som skal åpnes i 2008. Bøle og Kamppi er kommet langt. Men hvordan går det med den tredje, tverstrekningen fra stasjonen og sydover? Når er åpningen planlagt for de tre strekningene? Hva vil skje med strekningen gjennom Arkadiankatu?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
Linje 9, Trekanten (Skillnaden) - Flemingsgatan - Östra Böle, blir färdig i augusti 2008. Mikaelsgatan (mellan Alexandersgatan och Brunnsgatan) kommer att tas i bruk samtidigt med Kampenslinje. Med detta blir det klart 2008 / 2009. Spåren på Arkadiagatan (mellan Mannerheimvägen och Fredriksgatan) blir utan normal trafik. Vid behov kan Mannerheimvägslinjer eller Kampenlinjen köra genom gamla sträckan. Tex om det finns spår- eller gatuarbete på normal rutt.Nils Carl Aspenberg skrev:På kartet det ligger link til i denne diskusjonen er det tre strekninger som skal åpnes i 2008. Bøle og Kamppi er kommet langt. Men hvordan går det med den tredje, tverstrekningen fra stasjonen og sydover? Når er åpningen planlagt for de tre strekningene? Hva vil skje med strekningen gjennom Arkadiankatu?
För en si så där tre veckor sedan såg korsningen mellan Arkadia- och Fredriksgatorna ut så här:Nils Carl Aspenberg skrev:På kartet det ligger link til i denne diskusjonen er det tre strekninger som skal åpnes i 2008. Bøle og Kamppi er kommet langt. Men hvordan går det med den tredje, tverstrekningen fra stasjonen og sydover? Når er åpningen planlagt for de tre strekningene? Hva vil skje med strekningen gjennom Arkadiankatu?

Norrgående spåret har flyttats längre bort från södergående spåret. Samtidigt lade man in en medväxel på norrspåret, så att spåren från Fredriksgatan enklare kan kopplas till existerande spår. Bakom ryggen på mej låg:

Motväxeln inför nedläggande på söderspåret. Vidare ser det ut som att den kan fjärrstyras. Hmmm... bådar detta på att Främre Tölö kommer att få en ny linje? Den ena linjen på nya Kampenspår och den andra på existerande spår på Arkadiagatan?
Det verkar ganska säkert att Kampenspåren inte tas i trafik i augusti/september om ett år. Den mest kritiska byggfasen för spåren i Kampen finns vid korsningen mellan Mannerheimvägen och Brunns-/Simonsgatan. Alla spårvägslinjer (utom 1, 1A och 8) passerar korsningen. Vidare passerar en hel del busslinjer samt alltför många privatbilar korsningen. Vid ombyggandet av spårkorsningen torde flera spårvägslinjer läggas om på undantagsrutter och ersättningsbussar sättas i trafik. På HST planerar man att bygga om korsningen nästa sommar i juli då trafikantmängderna är som lägst. Nåväl, Kampenspåren tas ibruk samtidigt med spårstumpen på Mikaelsgatan (mellan Brunnsgatan och Alexandersgatan). Tills dess tvistar man över förslaget att låta treorna och sjuorna byta sinsemellan körstäcka i Tölö mellan Glaspalatset och Operan...
Piirka
---------------
Språklektion 535 i Mumindalen
jästbröd - bröd gjort av grovt vetemjöl
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
I projekt nr 4 handlade det ursprungligen om en metrolinje mot Degerö (Laajasalo). Metron hägrar ändå med fast man nu i detta skede planerar för ett snabbspårvägssystem. Snabbspårvägen skulle i ett senare skede metrofieras. Med i planerna finns både tunnelalternativ resp. broalternativ. Broalternativet mellan Degerö och Högholmen (Korkeasaari) resp. Vrakholmen (Hylkysaari) förkastades pga fenomenet NIMBY. En bro över Kronbergsfjärden ansågs förstöra vyarna. Därför planerar man nu att sänka betongtunnelsektioner ner på havsbottnet till ett maxdjup på 17 m.Johan Eriksson skrev:-Hela detta med 4an och tunnlar var nytt för mig, berätta gärna mer.......?
Projekt nr:Johan Eriksson skrev: "Möjlighet" 6-14 ersätter alla busslinjer (vilka?), följer numreringsföljden också behoven eller är någon ny sträcka prioriterad framför någon annan?
Avser man att helt befria innerstan från delvis parallela busslinjer?
- 6. Busslinjerna 15 och 15A torde försvinna då spårvägslinjerna mot Busholmen färdigställs. Vid bostadsbyggandet på Busholmen strävas det till ett bilfritt boende (!)
- 7. Till Ärtholmen och Munkholmen (Munkkisaari) trafikerar nu busslinjerna 14B och 16. Då spårvägslinje 9 tas i bruk, så flyttas ändhållplatsen för den senare från Ärtholmen till Havsgatan. 14B torde då få förstärkning för att någon gång i framtiden ersättas av en spårvägslinje
- 8. Nya spår på Topeliusgatan och Nordenskiöldsgatan mellan Tölö och Mejlans. Busslinjerna 14 och 14B kunde ersättas av spårvagnar, men det saknas en spårstump på Fredriksgatan mellan Bulevarden och Kampens metrostation. På 1990-talet fanns det planer på att bygga spår även på denna sträcka, nu lyser spårplanerna just här med sitt frånvaro
- 9. Spår mot Munkshöjden (Munkkivuori). Tillsammans med spåren på Topeliusgatan (se föregående projekt) kunde busslinje 18 ersättas mellan Kronohagen och Munkshöjden
- 10 & 10b. Nytt spår i hamnområdet i Sörnäs. Bostadsbyggandet (i likhet med Busholmen) tar vid efter att hamnen flyttats till Nordsjö år 2009. I ett första skede skulle linjen byggas till Fiskehamnen och i ett senare skede vidare norrut. Busslinje 68 dras kanske i 10b-fasen om...
- 11. Nytt spår på Industrigatan. Tvärlinjerna 58, 58B och 59 kunde ersättas av spårvagnslinjer
- 12. Nya spår från Linjerna mot Sturegatan. Kanske kunde dagens spårvägslinje 1 flyttas att gå via Linjerna. Då nian kör igång, så blir det överbud på spårvägstrafik i Berghäll (linjerna 1/1A, 3B/3T och 9). Samtidigt skulle man kanske få fjång på ettan och Linjerna skulle få spårvägstrafik på nytt
- 13. Nytt spår mot Ilmala. Nian planeras att förlängas från Östra Böle till Ilmala som ersättning av busslinje 23. I samband med projekt 11 kunde även busslinje 59 försvinna
- 14. Nytt spår i Vallgårdsdalen. Ersätter inga busslinjer direkt, men skulle bjuda på en ny tvärförbindelse mot Kampusområden i Gumtäkt (Kumpula) resp. Arabia
- 15. Nytt snabbspår mot Vik. Busslinje 68 i farozonen; med eventuella ändringar för busslinjerna 71 och 71V i Rönnbackaområdet
- 16. Nytt spår mot Forsby (Koskela) resp. Åggelby. Dessa skulle innebära fjång på dagens spårvägslinje 1/1A. Busslinjerna 55/55A och 65A/65N kunde ersättas av spårväg
- 17. Förlängning mot Hoplax. Förortslinjerna 39/39A (mot Kånala och Malmgård), 40 (Norra Haga), 41 samt 42 (Gamlas), 43 (Gamlas och Håkansåker) och 47 (Håkansåker) kunde kapas av till matarlinjer mot Hoplax station. Spårvägslinje 10 (jämsides med närtågen) skulle ersätta dessa mot centrum
Busslinje för busslinje:
14 (Eira - Smedjebacka): byggandet av spårprojekt nr 8 och 9 krävs + ett icke existerande projekt på Fredriksgatan söder om Kampens metrostation
14B (Ärtholmen - Eira - Klinikerna i Mejlans): nr 8 + spår i Fredriksgatan söder om Kampens metrostation
15 (Västra terminalen - Gräsviken): nr 6
15A (Västra terminalen - Elielplatsen: nr 6 (med spår på dagens hamnbana mot Kampens metrostation)
17 (Havsgatan - Östra Böle) ersätts av spårvägslinje 9
18 (Kronohagen - Kampen - Munkshöjden): nr 4Ve2, 8 och 8
22 (Sörnäs - Böle - Storkärr) ersätts av en ny busslinje (Brunakärr - Böle - Storkärr)
23/23N (Järnvägstorget - Böle - Brunakärr): nr 13 samt ersätts av en ny busslinje (Brunakärr - Böle - Storkärr)
39 - 47; dessa är mina spekulationer men med nr 17 skulle det lyckas
55/55A Maria sjukhus - Forsby: till en större del genom nr 6 och 16
58 (Munkshöjden - Böle - Östra Centrum): nr 9 och 11
58B (Klinikerna i Mejlans - Böle - Östra Centrum): nr 11
59 (Ilmala - Hertonäs): nr 11 och 13
65A/65N (Järnvägstorget - Åggelby: nr 16
68 (Järnvägstorget - Fiskhamnen - Ladugården), nr 10, 10b och 15
Kvar blir linjerna:
16 (Havsgatan - Hertonäs metrostation)
24 (Skillnaden - Fölisön)
Jag hittade trafikverkets dagsaktuella linjekartor (i pdf-format): spårvägslinjerna, busslinjerna i centrum och förortsbussarna. Alla tre länkar fanns bara på den finska sidan, på den engelska sidan fanns det två och på den svenska sidan fanns ingen av dessa. Trafikverkets service på svenska försvagas år för år.
Piirka
---------------
Spårklektion 537 i Mumindalen
kabinett - enskilt rum på restaurang, mötesrum för slutet sällskap
Nattrafiken på linje 3T upphörde (pga sparåtgärder) vid övergången till sommartidtabellerna 2006. I stadsfullmäktige fanns viljan att återinföra nattrafiken så kollektivtrafiknämnden fick snällt återta sitt gamla beslut. På sitt möte den 1 november 2007 beslöt nämnden att nattrafiken på linje 3T återinförs den 1 januari 2008. Nämnden ansåg tidigare att nattrafiken på linje 3T kan dras in då kapasiteten på 3B räcker till att täcka behovet för de båda linjerna.
Vi har dessutom en eller två linjejubilar(er), beroende på hur man räknar. Linjerna 3B och 3T fyllde nyligen 85 år. Den 21 oktober 1922 började man trafikera den gula linjen som den ringlinje (3B/3T) vi än har i dag (om än med endel ändrade körsträckor i centrum).
Den 1 september 1926 blev trean linjens nummer (år 1954 försvann linjefärgen). På 1930-talet ändrades körsträckorna vid Järnvägstorget och vid Tre smeders plats.
Den 1 juni 1950 fick körriktningarna egna beteckningar B ("bort"
eller rättare sagt Brunnsparken/Berghäll) och T ("tillbaka"
eg. Tölö). Den 1 december året därpå ändrades nattrutten till att gå via Arkadia-/Runebergsgatan (den 2 juni 1985 började alla turer köra denna nattsträcka).
En större ändring skedde den 18 oktober 1984 då treorna började trafikera längs Fredriksgatan och Bulevarden till Skillnaden. Den gamla sträckan från Fredriksgatan via Stora Robertsgatan och Skillnadsgatan till Skillnaden slopades varmed Stora Robertsgatan kunde byggas om till gågata. Grattis 3borta och 3tillbaka!
Piirka
---------------
Språklektion 538 i Mumindalen
kamurka [ka'murkka] el. [ka'morkka] - garderob, hörn, skrymsle, vrå
Vi har dessutom en eller två linjejubilar(er), beroende på hur man räknar. Linjerna 3B och 3T fyllde nyligen 85 år. Den 21 oktober 1922 började man trafikera den gula linjen som den ringlinje (3B/3T) vi än har i dag (om än med endel ändrade körsträckor i centrum).
Den 1 september 1926 blev trean linjens nummer (år 1954 försvann linjefärgen). På 1930-talet ändrades körsträckorna vid Järnvägstorget och vid Tre smeders plats.
Den 1 juni 1950 fick körriktningarna egna beteckningar B ("bort"


En större ändring skedde den 18 oktober 1984 då treorna började trafikera längs Fredriksgatan och Bulevarden till Skillnaden. Den gamla sträckan från Fredriksgatan via Stora Robertsgatan och Skillnadsgatan till Skillnaden slopades varmed Stora Robertsgatan kunde byggas om till gågata. Grattis 3borta och 3tillbaka!
Piirka
---------------
Språklektion 538 i Mumindalen
kamurka [ka'murkka] el. [ka'morkka] - garderob, hörn, skrymsle, vrå
Trafiken på Kottbylinjen påbörjades den 18 nov 1925. Stadsdelsföreningen i Kottby firar detta lördagen den 17 november. VTS-vagnen 339 trafikerar speciallinjen 1S Salutorget - Kottby med gratisavgångar kl 10.30, 11.30 och 13.00 från Salutorget resp. 10.00, 11.00 och 12.00 från Kottby.
85-årsdagen för treorna firas postumt veckoslutet 24-25 nov. På lördagen trafikerar en festvagn (vagn 339) ringlinjen 85V Alphyddan - Berghäll - Hagnäs - Järnvägstorget - Mannerheimvägen - Alphyddan (destination Kallio Berghäll). Gratisturerna startar kl 10.00, 10.40, 11.20, 12.00, 12.40 och 13.20 från 3T:s hållplats Viborgsgatan. Det går även att stiga på vid hållplatserna Björnparken, Hagnäs eller Järnvägstorget. Dörrarna manövreras av en konduktör i uniform från 1950-talet; en guide berättar om treornas linjehistoria; HST:s "Farbror Blå" ger trafikinfo åt barn och HST:s dragspelare musiserar under färden de två första timmarna.
Käpp-Kariorna 9 och 12 kör extraturer kl 13-15 på treornas ordinarierutt lö och sö nämnda veckoslut. Giltigt färdbevis krävs.
Piirka
---------------
Språklektion 541 i Mumindalen
kaffepannsmössa el. pannmössa, kaffepannshuv - huv för kaffepanna för att hålla kaffet varmt
85-årsdagen för treorna firas postumt veckoslutet 24-25 nov. På lördagen trafikerar en festvagn (vagn 339) ringlinjen 85V Alphyddan - Berghäll - Hagnäs - Järnvägstorget - Mannerheimvägen - Alphyddan (destination Kallio Berghäll). Gratisturerna startar kl 10.00, 10.40, 11.20, 12.00, 12.40 och 13.20 från 3T:s hållplats Viborgsgatan. Det går även att stiga på vid hållplatserna Björnparken, Hagnäs eller Järnvägstorget. Dörrarna manövreras av en konduktör i uniform från 1950-talet; en guide berättar om treornas linjehistoria; HST:s "Farbror Blå" ger trafikinfo åt barn och HST:s dragspelare musiserar under färden de två första timmarna.
Käpp-Kariorna 9 och 12 kör extraturer kl 13-15 på treornas ordinarierutt lö och sö nämnda veckoslut. Giltigt färdbevis krävs.
Piirka
---------------
Språklektion 541 i Mumindalen
kaffepannsmössa el. pannmössa, kaffepannshuv - huv för kaffepanna för att hålla kaffet varmt
Mannheimvagnen MVV 517 är på väg mot Helsingfors. Vagnen väntas anlända i morgon fredagen den 9 nov. I Vallgårdshallen genomgår den en lättare ombyggnad för att kunna användas i Helsingfors. Jag tippar på att vagnen får inv.nr 155, som varit ledig sedan år 1960 då den 2-axlade ASEA-motorvagnen (byggd 1930) med ditto nummer skrotades.
HST 25 ("litt" RM3, Valmet år 1959) skrotas. Vagnens boggier bogserades i förrgår vid Vallgårdshallen. Vi får hoppas på att den kvarvarande systervagnen HST 30 sparas för framtiden genom en lika grundlig sanering som kusinerna HST 9 resp. 12 genomgått.
Piirka
---------------
Språklektion 545 i Mumindalen
kakask - tårtkartong
HST 25 ("litt" RM3, Valmet år 1959) skrotas. Vagnens boggier bogserades i förrgår vid Vallgårdshallen. Vi får hoppas på att den kvarvarande systervagnen HST 30 sparas för framtiden genom en lika grundlig sanering som kusinerna HST 9 resp. 12 genomgått.
Piirka
---------------
Språklektion 545 i Mumindalen
kakask - tårtkartong
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Nummer 155 kommer vagnen nog inte att få. Alla sex vagnar kommer att numreras i en och samma serie, och HST har ju redan en vagn med nummer 157. Man har ju också en Manne-vagn som används som reservdelsförråd. Vagnen kommer knappast att rustas för linjetrafik, men i alla fall är det troligt att man inte ger nr. 155 till någon annan vagn så länge denna reservvagn finns.Piirka skrev:Mannheimvagnen MVV 517 är på väg mot Helsingfors. Vagnen väntas anlända i morgon fredagen den 9 nov. I Vallgårdshallen genomgår den en lättare ombyggnad för att kunna användas i Helsingfors. Jag tippar på att vagnen får inv.nr 155, som varit ledig sedan år 1960 då den 2-axlade ASEA-motorvagnen (byggd 1930) med ditto nummer skrotades.
Vagnarna från Mannheim är inte av typen "Mannheim", utan av äldre modell och mycket närmare släktingar med "Ludde", nr. 150. Vagnarna får troligtvis numren 161-166, men pga släktskapet med Ludde kan även nr. 144-149 vara möjliga.
HST 30 kommer nog aldrig tillbaka i linjetrafik. Om vagnen saneras, behövs troligtvis finansiering från entusiaster.Piirka skrev:Vi får hoppas på att den kvarvarande systervagnen HST 30 sparas för framtiden genom en lika grundlig sanering som kusinerna HST 9 resp. 12 genomgått.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
Linje 9 byggs
Spårarbetena pågår på Traversgränden och Aleksis Kivis gata.
När tror ni Mannevagnarna kommer i trafik i stan och hur länge kommer de i så fall finnas kvar?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Måste bara få tacka Piirka för alla språklektionerna! En del ord kan nog användas på samma sätt även i Sverige, medan andra verkar svårbegripliga.Piirka skrev: Spårklektion 537 i Mumindalen
kabinett - enskilt rum på restaurang, mötesrum för slutet sällskap
Ordet kabinett används i Sverige (eller i alla fall i Stockholm) ibland för ofrfentlig toalett. Personalen på sådana inrättningar kallas ibland för kabinettbiträde eller -vakt. Kabinettsekreterare är däremot titel för stadssekreteraren på UD. (Tror i alla fall att det motsvarar statssekreteraren i övriga departement.)
Tack igen för språklektionerna.
Och förlåt att jag skrivit ett inlägg helt utanför trådens ämne!