..... skrev:Att Connex är fientligt inställt till facket är alldeles uppenbart. Jag har tidigare i annat inlägg berättat för dig att så gott som alla lokala förhandlingar på min arbetsplats omgående slutat i oenighet, det har egentligen inte varit några förhandlingar annan än till namnet. Att flera chefer ev. har erfarenhet från fackligt arbete ändrar ingenting härvidlag, tvärtom. De cheferna brukar vara de värsta eftersom de dels känner fienden, dels har sålt sin själ eftersom de valt att gå över till arbetsgivaren. Det lägre chefsskapet har dessutom inga egna handlingsmarginaler utan är rena ordermottagare som har att verkställa befallningar uppifrån. Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.
Det här är en dyster beskrivning. Jag undrar hur de chefer på Connex känner sig som inte känner igen sig i den beskrivningen.
..... skrev:Annars tycker jag att det är trist att även du tar till argumentation av typen "det finns nog en hund begraven" eller "ingen rök utan eld". Det är faktiskt fullt möjligt att det är en alltför frispråkig facklig aktivitet som är skälet till avskedandet.
Det är också fullt möjligt att det är som Connex personalchef Beata Hammarskiöld uttryckte i en intervju i
Metro i fredags sid 1+4: "En person som uttrycker en åsikt om säkerhet eller annat riskerar inte en uppsägning."
För övrigt finns på samma sida en intressant intervju med den avskedade.
..... skrev:Det omnämnda kränkadet av en medarbetare har redan figurerat tidigare, det var i vintras under syndikaliststrejken när SEKOs klubbordförande personligen varnade en oorganiserad för svartfoteri när denne, som det då sades, skulle gå in och ta en strejkande syndikalists tjänst. I efterhand har det uppstått diskussionen om den aktuella tjänsten verkligen varit blockerad. Med tanke på hur syndikalisterna både i dessa spalter och på annat håll angripit oss inom SEKO kan jag i efterhand tycka att det var en missriktad solidaritetshandling.
Och denna missriktade solidaritetshandling, såsom den beskrivs, har lett till avsked?
..... skrev:Sedan kan man fundera över vad Connex tror sig uppnå med denna aktion. Att det inte bara rör sig om att skaka bort "en lus ur gardinen" och sedan ska allt vara som vanligt igen måste t.o.m. Connex VD förstå. Relationerna till de anställdas organisationer är ju förstörda för åratal.
Det förstår de. Därför tror jag att anledningen är mer än att någon talat i media eller varnat en medarbetare för svartfoteri.
..... skrev:Så jag tillåter mig att tycka att det är en alldeles utmärkt strategi av SEKO, så länge varken Du eller jah har kännedom om vilka argument Connex tänker åberopa är väl min spekulation lika god som din.
Det håller jag helt med om. Och något annat hade varit fullständig orimligt! Seko ska vara rädd om sin ordförande. Framförallt kämpa för att OM det inte går att häva uppsägningen så ska han ha rejäl kompensation. För OM det varit så att han begått något enskilt övertramp (observera ordet OM) så är det i sin egenskap av fackordförande, inte som privatperson. Det är bara beskrivningen "inget har hänt" som jag har lite svårt att tro på. Det ger lite dagiskänsla över det hela, som när man kommer till sandlådan när något bus har hänt och alla säger: "det var inte jag"!
Jag är glad för dina synpunkter, för jag tycker många bra saker kom fram i vår lilla minidebatt. Min lilla roll i sammanhanget är att då och då komma med en och annan synpunkt eller upplysning om något. Det finns de som "hugger" från andra hållet också och tycker att jag "brukar" kritisera Connex. Och det är klart jag tar till mig av dina synpunkter också. "Ingen rök utan eld" även om dina synpunkter.
För min del har jag väl inget mer just nu. Jag kvitterar din tidigare artighet genom att säga att denna gång får du sista ordet om du vill .....
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson