SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

xxx skrev:
Homann skrev:Radikal är han säkert, men immun mot avsked är han definitivt inte.
Nej, och det roar dig tydligen ofantligt, med tanke på hur du brukar hetsa mot alla som dristar sig att uttrycka kritik mot Connex. Det är bara att läsa dina inlägg i tidigare debattrådar i detta ämne.........
måhända det hetsas.. men varför fortsätta kasta paj? Hjälper det?

Har han fel i sakfrågan?

//Q
xxx

Inlägg av xxx »

Q skrev:
xxx skrev:
Homann skrev:Radikal är han säkert, men immun mot avsked är han definitivt inte.
Nej, och det roar dig tydligen ofantligt, med tanke på hur du brukar hetsa mot alla som dristar sig att uttrycka kritik mot Connex. Det är bara att läsa dina inlägg i tidigare debattrådar i detta ämne.........
måhända det hetsas.. men varför fortsätta kasta paj? Hjälper det?

Har han fel i sakfrågan?

//Q
Vilken sakfråga???? "Immun" mot avsked är väl ingen - inte ens kungen! Skadeglädje har jag däremot väldigt svårt för.
Homann

Inlägg av Homann »

xxx skrev:
Snacka går ju, men kan du ge ett exempel där jag har 'hetsat'?
Homann

Inlägg av Homann »

xxx skrev:Skadeglädje har jag däremot väldigt svårt för.
Jag med, spelar ingen roll om det är städerskor eller direktörer det blåser snålt om.
Lih

Inlägg av Lih »

Q skrev:
kollektivtrafikant skrev: och brand
länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=415816
Finns det flera än SEKO som misstänker slarv? För att sätta stopp pga misstanke om ngt kräv ganska mkt på fötterna.. och inte bara misstankar.
Btw, är det klarlagt att det var smuts i motorn som orsakade felet? om någon har info skriv gärna det. I övrigt kan jag rabbla upp en hel del orsaker till kortslutning/överslag i en DC-motor.

//Q
Det är känt för länge sen att branden startade i en linjebrytare som förresten är inte avsäkrad på någon sätt på samma sätt som det är på C6 vagnar. En miss i konstruktionen helt enkelt, fast vagnar är ganska nya... Det brann i linjebrytaren, en tryckledning började läcka och så började det brinna ännu mer.

Och även flera månader efter att det har blivit känt att branden startade i linjebrytaren så stod Per i media och gnällde på motorer...

Hur som helst dessa vagnar är fortfarande avställda och det pågår ett arbete med ombyggnader av vagnen så detta inträffar inte igen.

Per Johansson stod och snackade i mössan som vanligt och passade på att ge känga till Connex. Jag tvivlar starkt på att han någon som helst teknisk erfarenhet av underhåll av Cx-vagnar. Skulle jag vara i Connex ställe skulle jag gjort det samma för länge sen - sparka mediehoran.

:lol:
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Lih skrev: Det är känt för länge sen att branden startade i en linjebrytare som förresten är inte avsäkrad på någon sätt på samma sätt som det är på C6 vagnar. En miss i konstruktionen helt enkelt, fast vagnar är ganska nya... Det brann i linjebrytaren, en tryckledning började läcka och så började det brinna ännu mer.

Och även flera månader efter att det har blivit känt att branden startade i linjebrytaren så stod Per i media och gnällde på motorer...

Hur som helst dessa vagnar är fortfarande avställda och det pågår ett arbete med ombyggnader av vagnen så detta inträffar inte igen.

Per Johansson stod och snackade i mössan som vanligt och passade på att ge känga till Connex. Jag tvivlar starkt på att han någon som helst teknisk erfarenhet av underhåll av Cx-vagnar. Skulle jag vara i Connex ställe skulle jag gjort det samma för länge sen - sparka mediehoran.

:lol:
Aha.. det va därför som jag famlade i minnesmörkret efter om jag hört ngt om motorfel.. Lagom smart av mig att inte kolla upp.. men nåväl.. på forum finns det en del folk med koll.

Men, för att spåra ut på vagnteknik.. Hur är linjebrytaren avsäkrad på andra vagnar? I Gbg har vi linjebrytaren (maximalen) som överströmsskydd. Kortslutningar innan denna skall tas av den aktuella ledningssektionens reläskydd/brytare.
Tryckledningen du skrev om, det är tryckluft antar jag..

//Q
lih

Inlägg av lih »

Q skrev:
Aha.. det va därför som jag famlade i minnesmörkret efter om jag hört ngt om motorfel.. Lagom smart av mig att inte kolla upp.. men nåväl.. på forum finns det en del folk med koll.

Men, för att spåra ut på vagnteknik.. Hur är linjebrytaren avsäkrad på andra vagnar? I Gbg har vi linjebrytaren (maximalen) som överströmsskydd. Kortslutningar innan denna skall tas av den aktuella ledningssektionens reläskydd/brytare.
Tryckledningen du skrev om, det är tryckluft antar jag..

//Q
Har ingen schema framför mig, det finns en bladsäkring på 600 eller 800 A på C6 som gåt ifall det är någon fel på 700V systemet. Tyvärr finns inte denna arregemang på C14/15 vagnar.

Det som jag har hört har hänt att linjebrytarlådan har två luckor. en på utsidan och en på insidan under vagnen. Den ena har en plastskiva monterad på insidan så att linjebrytarkontaktor som finns inne i lådan inte råkar ge en ljusbåge mot luckan och kortsluta mot jord. I all fall efter olyckan är folk väldigt noga med attt sätta rätt lucka på rättsida, samt man genomför en kontroll av luckanså att muttrar som håller plastskivan på plast är täckt med plast så att ljusbågen inte går den vägen.
Gunnar Eriksson

gräv och du finner

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Lih skrev:Per Johansson stod och snackade i mössan som vanligt och passade på att ge känga till Connex. Jag tvivlar starkt på att han någon som helst teknisk erfarenhet av underhåll av Cx-vagnar. Skulle jag vara i Connex ställe skulle jag gjort det samma för länge sen - sparka mediehoran.
Enligt samstämmiga rapporter (jag länkar till en av dem: DN) så blev det inte någon som helst uppslutning kring den "vilda strejken". Den var sålunda mer tam än vild. ;-)

Jag tycker det finns en hund begraven här. Man ska komma ihåg att i Connex ledning så finns det MÅNGA som har egen erfarenhet av att jobba i trafiken, och dessutom förstås mångårig erfarenhet av kontakter med facket, på ena eller andra sidan. Det är t o m så att en och annan av de som senare blivit chefer tidigare varit aktiva och förhandlat på fackets sida tidigare i sitt liv. Och det måste ju bero på något. ;-) Så det finns helt enkelt inte den fientliga syn på facket, som görs gällande på vissa håll. Istället är det tvärtom så att ett bra och starkt men schysst fack ligger både i Connex och de anställdas intresse. Det tror jag de anställda också tycker. Om de tycker att syftet med en vild strejk är väldigt bra, så blir det naturligtvis stor uppslutning på en sådan. ;-)

Misstag och missgrepp i jobbet kan vem som helst göra, och ingen går fri från granskning, varken den som är ordförande för facket eller VD för SL. Nu finns konkreta exempel på att båda kategorierna kan sparkas. Därmed naturligtvis INTE sagt att den nu diskuterade uppsägningen var skälig. Däremot tror jag inte ett dugg på vissa beskrivningar av att uppsägningen skulle bero på att den uppsagda varit lite FÖR aktiv i facket. Om Seko får för sig att ha en sådan strategi i de förhandlingar som nu ska komma, så är det nog dömt att misslyckas. Förhoppningsvis kan de istället leda till bra individuella lösningar för de personer som drabbats. Och att de kompenseras rejält för vad som hänt dem. Man måste tänka på människorna bakom. För att det är mer än en drabbad i det här fallet, står nog klart för de flesta. Även om inte alla drabbade framträder i media.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
.....

Re: gräv och du finner

Inlägg av ..... »

Gunnar Eriksson skrev:
Lih skrev:Per Johansson stod och snackade i mössan som vanligt och passade på att ge känga till Connex. Jag tvivlar starkt på att han någon som helst teknisk erfarenhet av underhåll av Cx-vagnar. Skulle jag vara i Connex ställe skulle jag gjort det samma för länge sen - sparka mediehoran.
Enligt samstämmiga rapporter (jag länkar till en av dem: DN) så blev det inte någon som helst uppslutning kring den "vilda strejken". Den var sålunda mer tam än vild. ;-)

Jag tycker det finns en hund begraven här. Man ska komma ihåg att i Connex ledning så finns det MÅNGA som har egen erfarenhet av att jobba i trafiken, och dessutom förstås mångårig erfarenhet av kontakter med facket, på ena eller andra sidan. Det är t o m så att en och annan av de som senare blivit chefer tidigare varit aktiva och förhandlat på fackets sida tidigare i sitt liv. Och det måste ju bero på något. ;-) Så det finns helt enkelt inte den fientliga syn på facket, som görs gällande på vissa håll. Istället är det tvärtom så att ett bra och starkt men schysst fack ligger både i Connex och de anställdas intresse. Det tror jag de anställda också tycker. Om de tycker att syftet med en vild strejk är väldigt bra, så blir det naturligtvis stor uppslutning på en sådan. ;-)

Misstag och missgrepp i jobbet kan vem som helst göra, och ingen går fri från granskning, varken den som är ordförande för facket eller VD för SL. Nu finns konkreta exempel på att båda kategorierna kan sparkas. Därmed naturligtvis INTE sagt att den nu diskuterade uppsägningen var skälig. Däremot tror jag inte ett dugg på vissa beskrivningar av att uppsägningen skulle bero på att den uppsagda varit lite FÖR aktiv i facket. Om Seko får för sig att ha en sådan strategi i de förhandlingar som nu ska komma, så är det nog dömt att misslyckas. Förhoppningsvis kan de istället leda till bra individuella lösningar för de personer som drabbats. Och att de kompenseras rejält för vad som hänt dem. Man måste tänka på människorna bakom. För att det är mer än en drabbad i det här fallet, står nog klart för de flesta. Även om inte alla drabbade framträder i media.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Ja du Gunnar, vi får väl se hur det blir med den saken. Det här ärendet är långt ifrån avgjort ännu. De flesta drar sig nog i det längsta för att ta till den yttersta stridsmetoden vild strejk och det vet naturligtvis Connex, som dessutom har horder av oorganiserade deltidare att ta till. Att Connex är fientligt inställt till facket är alldeles uppenbart. Jag har tidigare i annat inlägg berättat för dig att så gott som alla lokala förhandlingar på min arbetsplats omgående slutat i oenighet, det har egentligen inte varit några förhandlingar annan än till namnet. Att flera chefer ev. har erfarenhet från fackligt arbete ändrar ingenting härvidlag, tvärtom. De cheferna brukar vara de värsta eftersom de dels känner fienden, dels har sålt sin själ eftersom de valt att gå över till arbetsgivaren. Det lägre chefsskapet har dessutom inga egna handlingsmarginaler utan är rena ordermottagare som har att verkställa befallningar uppifrån. Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.

Annars tycker jag att det är trist att även du tar till argumentation av typen "det finns nog en hund begraven" eller "ingen rök utan eld". Det är faktiskt fullt möjligt att det är en alltför frispråkig facklig aktivitet som är skälet till avskedandet. Man kan olika synpunkter på den strategi som SEKO-klubb 119 bedrivit men att, som sign. Lih, kalla klubbordföranden för "mediehora" tycker jag är så avskyvärt och så i total brist på respekt, hyfs och uppfostran att jag saknar namn (utöver det nyss nämnda) på detta beteende. En åsikt kunde annars vara att strategin bidragit till att driva Connex och SL i armarna på varandra, istället för att slå in kilar mellan dem om man nu vill påvisa att Connex har ett dåligt säkerhetsmedvetande. Det har t.ex. fått till följd att SL:s VD, visserligen i försiktiga ordalag, gått ut och stött avskedandet. Det omnämnda kränkadet av en medarbetare har redan figurerat tidigare, det var i vintras under syndikaliststrejken när SEKOs klubbordförande personligen varnade en oorganiserad för svartfoteri när denne, som det då sades, skulle gå in och ta en strejkande syndikalists tjänst. I efterhand har det uppstått diskussionen om den aktuella tjänsten verkligen varit blockerad. Med tanke på hur syndikalisterna både i dessa spalter och på annat håll angripit oss inom SEKO kan jag i efterhand tycka att det var en missriktad solidaritetshandling. Sedan kan man fundera över vad Connex tror sig uppnå med denna aktion. Att det inte bara rör sig om att skaka bort "en lus ur gardinen" och sedan ska allt vara som vanligt igen måste t.o.m. Connex VD förstå. Relationerna till de anställdas organisationer är ju förstörda för åratal. Antingen tror man sig, med stöd av arbetsmarknadsläget och sin stora kader oorganiserade deltidare (att man vill ha fler deltidare och färre heltidare är ju ingen nyhet) kunna handla från en styrkeposition och trycka tillbaka sina organiserade "medarbetare" eller också räknar man med att ledningen för klubb 119 inte är representativ för "den tysta majoriteten" (som det brukar heta i högerpressen) av medlemmar, utan att dessa nu ska rösta fram en ny klubbledning som är mer i företagets smak.

Det finns ett historiskt parallellfall till detta, då ett pappersbruk för flera decennier sedan avskedade en arbetare för påstådd illojalitet mot företaget. Mannen ifråga var dessutom kommunalpolitiker och hade i denna roll angripit bruket för bristande miljöhänsyn. Arbetsgivaren vidhöll sin åsikt att avskedandet inte var relaterat till mannens politiska uppdrag men förlorade naturligtvis i AD. Istället var man beredd att betala det normerade skadeståndet på 32 månadslöner (vilket troligtvis även blir Connex strategi). Då - men först då - tillgrep kamraterna vild strejk och det slutade med att dåvarande statsminister Thorbjörn Fälldin (bruket ägdes av bondekooperationen) fick gripa in. Så jag tillåter mig att tycka att det är en alldeles utmärkt strategi av SEKO, så länge varken Du eller jah har kännedom om vilka argument Connex tänker åberopa är väl min spekulation lika god som din.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

..... skrev:Att Connex är fientligt inställt till facket är alldeles uppenbart. Jag har tidigare i annat inlägg berättat för dig att så gott som alla lokala förhandlingar på min arbetsplats omgående slutat i oenighet, det har egentligen inte varit några förhandlingar annan än till namnet. Att flera chefer ev. har erfarenhet från fackligt arbete ändrar ingenting härvidlag, tvärtom. De cheferna brukar vara de värsta eftersom de dels känner fienden, dels har sålt sin själ eftersom de valt att gå över till arbetsgivaren. Det lägre chefsskapet har dessutom inga egna handlingsmarginaler utan är rena ordermottagare som har att verkställa befallningar uppifrån. Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.
Det här är en dyster beskrivning. Jag undrar hur de chefer på Connex känner sig som inte känner igen sig i den beskrivningen.
..... skrev:Annars tycker jag att det är trist att även du tar till argumentation av typen "det finns nog en hund begraven" eller "ingen rök utan eld". Det är faktiskt fullt möjligt att det är en alltför frispråkig facklig aktivitet som är skälet till avskedandet.
Det är också fullt möjligt att det är som Connex personalchef Beata Hammarskiöld uttryckte i en intervju i Metro i fredags sid 1+4: "En person som uttrycker en åsikt om säkerhet eller annat riskerar inte en uppsägning."

För övrigt finns på samma sida en intressant intervju med den avskedade.
..... skrev:Det omnämnda kränkadet av en medarbetare har redan figurerat tidigare, det var i vintras under syndikaliststrejken när SEKOs klubbordförande personligen varnade en oorganiserad för svartfoteri när denne, som det då sades, skulle gå in och ta en strejkande syndikalists tjänst. I efterhand har det uppstått diskussionen om den aktuella tjänsten verkligen varit blockerad. Med tanke på hur syndikalisterna både i dessa spalter och på annat håll angripit oss inom SEKO kan jag i efterhand tycka att det var en missriktad solidaritetshandling.
Och denna missriktade solidaritetshandling, såsom den beskrivs, har lett till avsked?
..... skrev:Sedan kan man fundera över vad Connex tror sig uppnå med denna aktion. Att det inte bara rör sig om att skaka bort "en lus ur gardinen" och sedan ska allt vara som vanligt igen måste t.o.m. Connex VD förstå. Relationerna till de anställdas organisationer är ju förstörda för åratal.
Det förstår de. Därför tror jag att anledningen är mer än att någon talat i media eller varnat en medarbetare för svartfoteri.
..... skrev:Så jag tillåter mig att tycka att det är en alldeles utmärkt strategi av SEKO, så länge varken Du eller jah har kännedom om vilka argument Connex tänker åberopa är väl min spekulation lika god som din.
Det håller jag helt med om. Och något annat hade varit fullständig orimligt! Seko ska vara rädd om sin ordförande. Framförallt kämpa för att OM det inte går att häva uppsägningen så ska han ha rejäl kompensation. För OM det varit så att han begått något enskilt övertramp (observera ordet OM) så är det i sin egenskap av fackordförande, inte som privatperson. Det är bara beskrivningen "inget har hänt" som jag har lite svårt att tro på. Det ger lite dagiskänsla över det hela, som när man kommer till sandlådan när något bus har hänt och alla säger: "det var inte jag"!

Jag är glad för dina synpunkter, för jag tycker många bra saker kom fram i vår lilla minidebatt. Min lilla roll i sammanhanget är att då och då komma med en och annan synpunkt eller upplysning om något. Det finns de som "hugger" från andra hållet också och tycker att jag "brukar" kritisera Connex. Och det är klart jag tar till mig av dina synpunkter också. "Ingen rök utan eld" även om dina synpunkter. ;-)

För min del har jag väl inget mer just nu. Jag kvitterar din tidigare artighet genom att säga att denna gång får du sista ordet om du vill ..... :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
deltidaren

Inlägg av deltidaren »

..... skrev: Ja du Gunnar, vi får väl se hur det blir med den saken. Det här ärendet är långt ifrån avgjort ännu. De flesta drar sig nog i det längsta för att ta till den yttersta stridsmetoden vild strejk och det vet naturligtvis Connex, som dessutom har horder av oorganiserade deltidare att ta till.
Och som vanligt skyller man på oorganiserade deltidare som är boven till att den vilda strejken misslyckades eller hur?
nb

Inlägg av nb »

Det är därför utrymmet för verklig, fungerande arbetsledning på fältet är så dåligt och Connex hotar med att ta till sådana åtgärder som de förkättrade, tidigare diskuterade "spionerna". Hela denna människosyn och ledningsideologi utgår från Connex Stockholmschef.
Det finns inte många serviceföretag som inte använder sig av sådana och liknande metoder för att följa upp kvalitén på arbetet som utförs.

I "tillverkande" industri gör man i stället stickprov och kontrollerar resultatet. Jag ser inget märkvärdigt i det.

Snarare har jag känslan av att det finns en djupt rotad misstro mot allt (kunder, chefer, företag, nyheter mm) inom kollektivtrafiken. Inget som just gagnar trevnaden på arbetsplatsen.

NB
Rg

Connex

Inlägg av Rg »

Frånsett allting annat så är det väl ytterst förvånande att man tillgriper en sådan här åtgärd när den stora pendeltågsupphandlingen i Stockholm håller på att avgöras som bäst. Man kunde väl åtminstone väntat tills denna är klar.

Det verkar ju helt osannolikt att SL skulle kunna välja Connex som operatör för denna trafik nu när företaget ligger i tvist med SECO.
Det skulle ju se ut som om SL gillade Connexs agerande vilket man självklart inte vill, med cirka ett år kvar till valet för företagets politiska styrelse och allt!

Otroligt klumpigt gjort av Connex som faller tillbaka på de själva! Att fransmännen har svårt för att inse den svenska arbetsrätten är en sak men att alla de svenskar som jobbar inom ledande befattningar inom Connex inte gör det är obegripligt!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

nb skrev:Snarare har jag känslan av att det finns en djupt rotad misstro mot allt (kunder, chefer, företag, nyheter mm) inom kollektivtrafiken. Inget som just gagnar trevnaden på arbetsplatsen.

NB

Det är väl inte så konstigt att misstro finns mot allt och alla inom SL, Connex etc, efter att SLs f d VD gjorde utlandsresor mm på företagets bekostnad.

Vem minns inte härvan med stationsvärdarna som sålde falska biljetter...
det går att räkna upp massvis.

Ju fler kockar, ju sämre soppa.

Börja sparka uppåt i leden istället för att sparka fotfolket...
nb

Re: Connex

Inlägg av nb »

Rg skrev:Frånsett allting annat så är det väl ytterst förvånande att man tillgriper en sådan här åtgärd när den stora pendeltågsupphandlingen i Stockholm håller på att avgöras som bäst. Man kunde väl åtminstone väntat tills denna är klar.

Det verkar ju helt osannolikt att SL skulle kunna välja Connex som operatör för denna trafik nu när företaget ligger i tvist med SECO.
Det skulle ju se ut som om SL gillade Connexs agerande vilket man självklart inte vill, med cirka ett år kvar till valet för företagets politiska styrelse och allt!

Otroligt klumpigt gjort av Connex som faller tillbaka på de själva! Att fransmännen har svårt för att inse den svenska arbetsrätten är en sak men att alla de svenskar som jobbar inom ledande befattningar inom Connex inte gör det är obegripligt!
Eftersom Connex inte lagt bud på pendeln faller hela ditt resonemang.
nb

Inlägg av nb »

Byggare Bob skrev:
nb skrev:Snarare har jag känslan av att det finns en djupt rotad misstro mot allt (kunder, chefer, företag, nyheter mm) inom kollektivtrafiken. Inget som just gagnar trevnaden på arbetsplatsen.

NB

Det är väl inte så konstigt att misstro finns mot allt och alla inom SL, Connex etc, efter att SLs f d VD gjorde utlandsresor mm på företagets bekostnad.

Vem minns inte härvan med stationsvärdarna som sålde falska biljetter...
det går att räkna upp massvis.

Ju fler kockar, ju sämre soppa.

Börja sparka uppåt i leden istället för att sparka fotfolket...
Stationsvärdar... De är väl fotfolk?
Alla (som fifflar) fifflar nog mer eller mindre lika mycket, men de som hanterar mycket pengar kan fiffla med motsvarande mera.
Nog är det mer pejl på alla nu men de längre uppåt i leden är färre och har vett att inte gnälla när de bli kontrollerade. De flesta flyger ut under tystnad.

Även om det inte är bra är det så överallt. Däremot är inställningen att se arbetsgivaren som en fiende mer utpräglad inom kollektivtrafiken än inom industrin. Kanske för att det varit "skyddad verkstad" så länge och för att arbetsledare & chefer har varit trafikare som tröttnat på att jobba i trafiken i stället för folk som är utbildade för sin uppgift. Nu när även cheferna börjar ställa krav på fotfolket är det ovant...

NB
Med 7 år inom SL trafiken på 5 olika bolag men med vanligtvis bra kontakt med cheferna. (Även om de kanske inte var bra chefer lyssnade de på konstruktiva förslag men inte på gnäll)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Nä, det är väl det att cheferna numera inte startade sin karriär som trafikare i en eller annan form, utan kommer från den högre skolan...

Och förståelsen för trafikpersonalens krav och kritik faller då pladask, i och med att cheferna troligen nog inte ens kan köra en tunnelbanevagn en meter... varvid all kritik anses som "ett j-vla gnäll"...

Och då växer väl missnöjet bland trafikpersonalen, det kan jag hålla med om...
nb

Inlägg av nb »

Om man anställer en gymnasielärare i fysik - är det bättre att ha någon som är professor i fysik eller som är utbildad gymnasielärare? De flesta är ense om det sistnämnda.
Att var högre chef är precis likadant. Vill du hellre ha en chef som är en fena på att köra tunneltåg eller som har utbildats för att vara just chef?
Jag föredrar det sistnämnda. Bara för att man är bra på en sak i produktionen finns inget som säger att man därför är bra på att leda människor, fatta avvägda ekonomiska beslut, kunna avtalsrätt osv.

Inom industrin har dessa kvalifikationer ofta varit det som gällt vid chefsrekrytering, folk som befodrats internt har ibland fått långa teoretiska utbildningar. Inom SL har man rekryterat sin kompis och har därför chefer som kanske kan köra tåg (men glömt bort hur man gör) men inte kan leda människor. Vilken nytta gör de?

Det är ingen större skillnad att leda olika verksamheter (inom vissa gränser) men det är en stor skillnad mellan vara inom produktionen i verksamheten och sedan ska leda den.
För fackkunskapen står alla de som är i produktionen och specialister. Chefen ska lyssna på dem och vaska fram det som för verksamheten framåt.

Och de flesta chefer inom SL idag är just f.d. trafikare, fackliga mm.
Rg

Inlägg av Rg »

Nb:

"Eftersom Connex inte lagt bud på pendeln faller hela ditt resonemang."

Det låter ju som en fullständigt sensationell uppgift. Det kan väl i så fall bara bero på att de ingår i ett annat bud i så fall. Arriva?
Vad grundar du dina uppgifter på?

Mvh
Rg
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Rg skrev:Nb:

"Eftersom Connex inte lagt bud på pendeln faller hela ditt resonemang."

Det låter ju som en fullständigt sensationell uppgift. Det kan väl i så fall bara bero på att de ingår i ett annat bud i så fall. Arriva?
Vad grundar du dina uppgifter på?

Mvh
Rg
Vilka som hade kvalificerat sig för att lämna bud fanns i Svenskan för en tid sedan, fritt ur minnet: Keolis (Citypendeln/Busslink), SJ/Tågkompaniet(i joint venture), DSB, DB och ett Hongkong baserat trafikföretag som heter MTR (i samarbete med Svensk/Australiensiska A-Train)

//Lars
Skriv svar