M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: M32?

Inlägg av hej »

Hur går det för spårvägen i Eedinburra. De lär ha fått 2,65 vagnar levererade som saknar spår att köra på. Något temporärt lån därifrån medans M32 rost- och mögelsaneras?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

hej skrev:Hur går det för spårvägen i Eedinburra. De lär ha fått 2,65 vagnar levererade som saknar spår att köra på. Något temporärt lån därifrån medans M32 rost- och mögelsaneras?
Ja, jag har också funderat på dem, men de är drygt 40 m långa, så först måste man förlänga hållplatserna på minst en linje. Men det ska väl ändå göras förr eller senare så det är bara att sätta igång.
hej

Inlägg av hej »

Tanken är väl och principbeslut har väl tagits om 45m vagnar.
Det är väl främst Chalmers och Korsvägen där det kan bli problem men 1an eller 3an borde vara enkla anpassa, bara att återställa de hållplatser som har förkortats.
Nupski

Inlägg av Nupski »

Hur lång tid skulle det ta att typbesiktiga (?) en ny spårvagnsmodell? Kurvorna i stan lär vagnen klara då Edinburgh har rätt gammal stadskärna. Sen att de är byggda för att inte gnissla i kurvor borde vara en bra egenskap för de som bor i Kålltorp, Bagergården och runt Mariaplan. Fast vågar vi ta hit en spanskbyggd vagn?
hej

Inlägg av hej »

Bara för lån inte för ägande. Så kan vi kalla det för att Edingburgh testar sina nya spårvagnar här innan deras bana är klar.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Kanske lite sent ute. Testning kommer nu att ske på den redan spänningssatta sträckan mellan depån och flygplatsen. Det rullar på i Edinburgh nu:

http://www.edinburgh.gov.uk/info/20237/ ... urrayfield

För min del håller jag ändå på M11 från Norrköping som den billigaste lösningen (spänningsproblem kan åtgärdas och den smalare profilen är givetvis en nackdel men klistra varningsmärken på dörrarna om avståndet mellan fotsteg och plattform som man gjort på vissa ställen med regionaltåg)

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Men det är väl "bara" 6 enkelvagnar, eller tre tvåvagnarståg. Men det kanske finns fler i Berlin? Men det kanske är "läge" för att bottenskrapa marknaden på allt vad som bjuds. Man kanske måste anamma Kajsa Vargs uttryck "Man tager vad man haver". Man kanske till och med blir tvungen att låna in vagnar från Stockholm, om det erjuds, vilket kanske blir svårt för Göteborgarna.
Senast redigerad av Sven Blomberg den söndag 17 februari 2013 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

spårsnoken skrev:Kanske lite sent ute. Testning kommer nu att ske på den redan spänningssatta sträckan mellan depån och flygplatsen. Det rullar på i Edinburgh nu:

http://www.edinburgh.gov.uk/info/20237/ ... urrayfield

För min del håller jag ändå på M11 från Norrköping som den billigaste lösningen (spänningsproblem kan åtgärdas och den smalare profilen är givetvis en nackdel men klistra varningsmärken på dörrarna om avståndet mellan fotsteg och plattform som man gjort på vissa ställen med regionaltåg)

mvh/spårsnoken
Har lagt upp 3 filmer från Edinburgh i Youtube tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 32#p302232
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

spårsnoken skrev: För min del håller jag ändå på M11 från Norrköping som den billigaste lösningen (spänningsproblem kan åtgärdas och den smalare profilen är givetvis en nackdel men klistra varningsmärken på dörrarna om avståndet mellan fotsteg och plattform som man gjort på vissa ställen med regionaltåg)
Det lär inte vara aktuellt att ta in så smala vagnar med tanke på risken för klämskada mellan vagn och plattformskant vid hållplats.

Visst kan spänningsproblematiken åtgärdas, men sådan åtgärd ska väl också förbi transportstyrelsens bord om man har lite otur och det kan ta runt tre månader att innan man ens kan göra något. Så dream on!

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
hej skrev:Hur går det för spårvägen i Eedinburra. De lär ha fått 2,65 vagnar levererade som saknar spår att köra på. Något temporärt lån därifrån medans M32 rost- och mögelsaneras?
Ja, jag har också funderat på dem, men de är drygt 40 m långa, så först måste man förlänga hållplatserna på minst en linje. Men det ska väl ändå göras förr eller senare så det är bara att sätta igång.
Det har säkert diskuterats till leda förr, men jag minns inte riktigt resultatet av en sådan diskussion:

Vilka hållplatser är egentligen är egentligen för korta, och hur betydelsefullt är det att de är för korta? (Med "betydelsefullt" så tänker jag t.ex. på sånt som ifall beläggning saknas utanför 30m-området men det ändå finns en kant och det därför endast är plattläggning eller till och med grusning som behövs, o.s.v.)

Om man tittar på lite bilder på Edinburg-vagnarna så verkar det vara ett inte helt försumbart avstånd mellan vagnände och dörr. Ska vi gissa på kanske två meter per ände? Då minskar de 40 metrarna i bästa fall med 4 meter (om vagnen kan stanna "för långt fram" utan att blockera korsningar eller hamna på fel sida av en signal eller liknande) eller i sämsta fall 2 meter, alltså 36/38 meter hållplatslängd behövs då.

Bild från wikimedia, creative commons-licens. (Visserligen mockup'en, men det var enda bilden jag hittade som är tagen från sidan).
Bild
2763 skrev:
spårsnoken skrev: För min del håller jag ändå på M11 från Norrköping som den billigaste lösningen (spänningsproblem kan åtgärdas och den smalare profilen är givetvis en nackdel men klistra varningsmärken på dörrarna om avståndet mellan fotsteg och plattform som man gjort på vissa ställen med regionaltåg)
Det lär inte vara aktuellt att ta in så smala vagnar med tanke på risken för klämskada mellan vagn och plattformskant vid hållplats.

Visst kan spänningsproblematiken åtgärdas, men sådan åtgärd ska väl också förbi transportstyrelsens bord om man har lite otur och det kan ta runt tre månader att innan man ens kan göra något. Så dream on!
Intressant, vad av en sådan ombyggnad kan transportstyrelsen principiellt ha rätt att säga bu eller bä om? Allt, eller endast t.ex. hur ombyggnaden kan påverka möjligheten att elbromsa (och att framdrivning kopplas bort vid nödbroms o.s.v.)? Eller är transportstyrelsen "filial" till elsäkerhetsverket här?
hej

Inlägg av hej »

De flesta hållplatser är idag förkortade. Problem föreligger främst vid Chalmers och Korsvägen samt nu även vid Frölunda Torg där lösningen inte är så smidig. Vid Frölunda Torg så måste man planera om hållplatsen, enklast är att flytta trafiken mot stan till nytt läge efter övergångsstället.
Chalmers och Korsvägen behöver omfattande ombyggnader för att få plats med 45 m vagnar. I övrigt handlar mycket om att förlänga plattformen igen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det jag tänker på är att ett antal hållplatser är redan rejält långa, till exempel centralen, Brunnsparken, Järntorget (åtminstone lägena till/från Majorna, tror jag?) o.s.v.

Andra hållplatser är kanske formellt inte "hållplats" längre än 30 meter, men det är i princip kosmetiska skillnader mellan "hållplats" och "ej hållplats men går att använda som hållplats".
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Intressant, vad av en sådan ombyggnad kan transportstyrelsen principiellt ha rätt att säga bu eller bä om? Allt, eller endast t.ex. hur ombyggnaden kan påverka möjligheten att elbromsa (och att framdrivning kopplas bort vid nödbroms o.s.v.)? Eller är transportstyrelsen "filial" till elsäkerhetsverket här?
Transportstyrelsen är tillståndsgivande myndighet. De, eller snarare deras föregångare har en gång typgodkänt vagntypen och därför är det också rimligt att TpS tittar på om en förändring i bärande konstruktion förändrar typgodkännandet.

Det är samma sak om du ändrar något bärande på en bil, där finns det dock ett annat kontrollsystem genom registreringsbesiktning.

/T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Intressant, vad av en sådan ombyggnad kan transportstyrelsen principiellt ha rätt att säga bu eller bä om? Allt, eller endast t.ex. hur ombyggnaden kan påverka möjligheten att elbromsa (och att framdrivning kopplas bort vid nödbroms o.s.v.)? Eller är transportstyrelsen "filial" till elsäkerhetsverket här?
Transportstyrelsen är tillståndsgivande myndighet. De, eller snarare deras föregångare har en gång typgodkänt vagntypen och därför är det också rimligt att TpS tittar på om en förändring i bärande konstruktion förändrar typgodkännandet.

Det är samma sak om du ändrar något bärande på en bil, där finns det dock ett annat kontrollsystem genom registreringsbesiktning.
Jag missade att du skrivit "om man har lite otur" och trodde att de alltid var inblandade. Nu förstår jag mycket bättre hur du menar. :)
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Det jag tänker på är att ett antal hållplatser är redan rejält långa, till exempel centralen, Brunnsparken, Järntorget (åtminstone lägena till/från Majorna, tror jag?) o.s.v.

Andra hållplatser är kanske formellt inte "hållplats" längre än 30 meter, men det är i princip kosmetiska skillnader mellan "hållplats" och "ej hållplats men går att använda som hållplats".
Det är Korsvägen, Chalmers och Frölunda Torg som är de tre stora problemen, varav Chalmers och Korsvägen kräver omfattande ombyggnader.

De hållplatser som har handikappsanpassats är oftast numer bara anpassade till 30 m tåg och det krävs mer än bara kosmetiska åtgärder för att återställa dem för längre spårvagnar. Man behöver bredda delar av plattformen och i vissa fall förlänga plattformen. Det är en del arbete med det men det är fullt möjligt. När man handikappanpassade smalnade man av eller tog bort delen av plattformen som var över 30 m på de flesta ställen. Men arbetet skall ändå göras eftersom man nu beslutat om längre spårvagnar. Tanken är att allt återigen skall anpassas för 45 m.
hej

Inlägg av hej »

GP har idag lagt ut dokument angående upphandlingen av M32. Finns länkade vid denna artikel. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.133 ... gp-granska
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Intressant. Det antyds att AnsaldoBreda sänkt priset efter att anbuden kommit in. Är inte det ett brott mot nåt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Willy Forsström

Inlägg av Willy Forsström »

Har följt debatten om M11-vagnarna som står i Norrköping. Att de sex skulle lösa Göteborgs spårvagnsbrist tror jag är utopi.
Fakta: Vagnarna har stått ute i ca ett år. Ingen av vagnarna är i dag körbara. Vagn 10 har helt utslitna hjul och havererat elsystem. Vagn 11, 12 och 13 har allvarliga fel i elektroniksystemen. Detta p.g.a den höga linjespänningen i Norrköping. Vagn 14 saknar två motorer och en omriktare som havererat på en annan av vagnarna och plockades från 14 som var reservdelsförråd. Vagn 15 skulle väl med ganska stor tveksamhet kunna fås att fungera men jag tvivlar på att den går att få igång.
Visserligen är Norrköpings sex kvarvarande M67K små och inte i vidare skick de heller men troligen lättare att fås att fungera igen. Att bredda vagnen med en gummifender vid dörrarna är ingen omöjlighet det har vi kört med på M97-vagnarnas mittendörr sedan 2000 utan problem. Vidare är M67K och M28 mer än halvsyskon och GS sitter inne med både kunskap och delar till vagntypen. Vill man hitta lösningar så finns det alltid någon som har ideer.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Willy Forsström skrev:Har följt debatten om M11-vagnarna som står i Norrköping. Att de sex skulle lösa Göteborgs spårvagnsbrist tror jag är utopi.
Fakta: Vagnarna har stått ute i ca ett år. Ingen av vagnarna är i dag körbara. Vagn 10 har helt utslitna hjul och havererat elsystem. Vagn 11, 12 och 13 har allvarliga fel i elektroniksystemen. Detta p.g.a den höga linjespänningen i Norrköping. Vagn 14 saknar två motorer och en omriktare som havererat på en annan av vagnarna och plockades från 14 som var reservdelsförråd. Vagn 15 skulle väl med ganska stor tveksamhet kunna fås att fungera men jag tvivlar på att den går att få igång.
Visserligen är Norrköpings sex kvarvarande M67K små och inte i vidare skick de heller men troligen lättare att fås att fungera igen. Att bredda vagnen med en gummifender vid dörrarna är ingen omöjlighet det har vi kört med på M97-vagnarnas mittendörr sedan 2000 utan problem. Vidare är M67K och M28 mer än halvsyskon och GS sitter inne med både kunskap och delar till vagntypen. Vill man hitta lösningar så finns det alltid någon som har ideer.
Problemet med M67 är att de är smala. Jag tror inte att man skulle acceptera en gummibalk längs vagnkorgen för att komma runt problematiken med hållplatser. Utanför hållplatsen blir det ju något som sticker ut från vagnen och därmed en fara. Samma sak gäller tatravagnarna.

Det är nog större chans att få se M30 ombyggd till reguljär trafikvagn, som om det skulle hända. Tyvärr.

/T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Däremot kunde kanske GS köpa eventuella gemensamma delar från M67(K)-vagnarna innan de eventuellt skickas på skrotning?

En viss utökning av reservdelar som främst passar M28 kan kanske öka vagntillgången något.

Fast vilka delar som faktiskt är gemensamma och vad som bara är snarlikt men inte passar (eller är gemensamt men ändå utan nämnvärt värde för GS) låter jag vara osagt.
Skriv svar