Sida 28 av 48

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 30 december 2011 21:18
av A35
Cyclocop skrev:Tack A35, du är verkligen initierad! Det är mao mkt mer än bana som ska byggas. Det där med signalsystemet och avstängningen av "befintlig tvärbana" var en nyhet. Det påverkar ju även vardagen för en Årstabo, men det tar vi väl i en annan tråd?

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33378

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: söndag 01 januari 2012 20:37
av M_M
Vad ska byggas om på A32, är det något mer än byte av fordonsutrustning för ATC? Hur lång tid beröknas ombyggnaden ta, dels totalt och dels per vagn?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: måndag 02 januari 2012 19:17
av A35
M_M skrev:Vad ska byggas om på A32, är det något mer än byte av fordonsutrustning för ATC? Hur lång tid beröknas ombyggnaden ta, dels totalt och dels per vagn?
Såvitt jag vet planeras inga andra ombyggnader av befintlig A32-flotta än just detta (dvs. fordonsutrustningen för ATC). Därefter har man 37 vagnar som samtliga vid behov kan trafikera Tvärbanan. Jag har inga exakta uppgifter om planeringen, men antar att hollandsvagnarna byggs om successivt under vintern/våren 2012. Resterande 31 vagnar kan ju inte gärna åtgärdas förrän befintlig Tvärbana stängs av, så där har man ju ett relativt smalt tidsfönster för det jobbet.

EDIT:

Har "lånat" en bild (med upphovsmannens tillstånd, faktiskt) från annan tråd:

Bild[/quote]

På ovanstående bild ser man befintlig ATC-panel, samt större delen av den panelplåt som denna plus div. tryckknappar är infästa i. General Electric-panelen kommer att ha andra mått, varför man tvingas flytta tryckknapparna en del. Min gissning är att man förproducerar ett tillräckligt antal panelplåtar och förmonterar så mycket som möjligt av tryckknappar, ATC-panel (som tydligen nu blir en bildskärm istället) mm och sedan installerar plåtarna i "stommen" i vagn efter vagn seriemässigt.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 16:34
av A35
Befintlig Tvärbana kommer enligt uppgift att stängas av för trafik under ett par dagar redan kommande påskhelg (va. 14), för en del förberedande arbeten.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 16:49
av A32
Cyclocop skrev:Tack A35, du är verkligen initierad! Det är mao mkt mer än bana som ska byggas. Det där med signalsystemet och avstängningen av "befintlig tvärbana" var en nyhet. Det påverkar ju även vardagen för en Årstabo, men det tar vi väl i en annan tråd?

Det som är på gång gällande avstängningar av Tvärbanan är nu till påskhelgen samt första delen av september fram till ca Lucia 2012 (den långa avstängningen).
Då verkar det gälla hela Tvärbanelinjen.

/a32 :wink:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 17:16
av Odd
A35 skrev:...
På ovanstående bild ser man befintlig ATC-panel, samt större delen av den panelplåt som denna plus div. tryckknappar är infästa i. General Electric-panelen kommer att ha andra mått, varför man tvingas flytta tryckknapparna en del. Min gissning är att man förproducerar ett tillräckligt antal panelplåtar och förmonterar så mycket som möjligt av tryckknappar, ATC-panel (som tydligen nu blir en bildskärm istället) mm och sedan installerar plåtarna i "stommen" i vagn efter vagn seriemässigt.
Det vore ju bra/praktiskt om man gjorde plats för Buss-PC samtidigt.

För övrigt blir jag alldeles knôttrig när folk skriver "en tvärbana" när de egentligen menar spårvagn och "tvärbanor" när de egentligen menar spårvägar. Morr...

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 17:29
av bruse
Odd skrev:
A35 skrev:...
På ovanstående bild ser man befintlig ATC-panel, samt större delen av den panelplåt som denna plus div. tryckknappar är infästa i. General Electric-panelen kommer att ha andra mått, varför man tvingas flytta tryckknapparna en del. Min gissning är att man förproducerar ett tillräckligt antal panelplåtar och förmonterar så mycket som möjligt av tryckknappar, ATC-panel (som tydligen nu blir en bildskärm istället) mm och sedan installerar plåtarna i "stommen" i vagn efter vagn seriemässigt.
Det vore ju bra/praktiskt om man gjorde plats för Buss-PC samtidigt.

För övrigt blir jag alldeles knôttrig när folk skriver "en tvärbana" när de egentligen menar spårvagn och "tvärbanor" när de egentligen menar spårvägar. Morr...
Eller när de säger datan när de menar datorn eller Explorer när de menar Internet Explorer, eller säger att tågen är i tid när de är konstant försenade. Folk säger så mycket.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 17:43
av A35
Odd skrev:
A35 skrev:...
På ovanstående bild ser man befintlig ATC-panel, samt större delen av den panelplåt som denna plus div. tryckknappar är infästa i. General Electric-panelen kommer att ha andra mått, varför man tvingas flytta tryckknapparna en del. Min gissning är att man förproducerar ett tillräckligt antal panelplåtar och förmonterar så mycket som möjligt av tryckknappar, ATC-panel (som tydligen nu blir en bildskärm istället) mm och sedan installerar plåtarna i "stommen" i vagn efter vagn seriemässigt.
Det vore ju bra/praktiskt om man gjorde plats för Buss-PC samtidigt.

För övrigt blir jag alldeles knôttrig när folk skriver "en tvärbana" när de egentligen menar spårvagn och "tvärbanor" när de egentligen menar spårvägar. Morr...
Buss-PC? Varför det?

I övrigt får du nog medicinera mot knottret. Språkbruket är helt analogt med det sedan länge inarbetade begreppet "en tunnelbana". Dessutom har Tvärbanan inte särskilt stora likheter med t.ex. Cityspårvägen, vad ni än tycker därborta i Alkärret.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 18:06
av Hechtwagen
En fråga till signaturen A35: Den nya spanska tvärbanan som du tagit din signatur efter, är den billigare än vad A32 var om man indexuppräknar priset?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 18:39
av A35
Hechtwagen skrev:En fråga till signaturen A35: Den nya spanska tvärbanan som du tagit din signatur efter, är den billigare än vad A32 var om man indexuppräknar priset?
Ackackack, Gäddan, jag har bara tillgång till öppna källor och vågar inte heller göra någon indexuppräkning. Om det är av intresse kan jag ge några uppgifter i löpande penningsvärde. Alla prisangivelser är i miljoner euro, vilket naturligtvis komplicerar bilden ytterligare för dem som vill veta investeringen i SEK.

Styckpris A32, maj 2001: 1,992 (källa: Thomas Johanssons tvärbanebok)
Styckpris A32, juni 2006 (delserie 3): 2,507 (källa SL:s fordonsavdelnings anskaffnings-PM)
Styckpris A35: 2,810 (källa: Thomas Johanssons artikel om A35 i Modern Stadstrafik nr. 5 2011)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 19:27
av Odd
A35 skrev:Buss-PC? Varför det?
Det finns flera anledningar. Enhetlighet, automatiska utrop som kan uppdateras smidigare än idag, möjlighet till individanrop och meddelanden mellan TL och förare, tidtabell direkt på skärmen och hur man ligger till i förhållande till denna mm. Men det räcker säkert inte som argument av nån anledning.
A35 skrev:I övrigt får du nog medicinera mot knottret. Språkbruket är helt analogt med det sedan länge inarbetade begreppet "en tunnelbana". Dessutom har Tvärbanan inte särskilt stora likheter med t.ex. Cityspårvägen, vad ni än tycker därborta i Alkärret.
Hur lyckades du blanda in tunnelbanan i det? Det var väl ändå spårvägen det gällde?

Eftersom SL kommunicerar ut fel begrepp så har det inneburit att en hel del kallar innerstadsspårvagnarna för "en tvärbana" eller "tvärbanan inne i stan" och så vidare. Men det är klart, du kanske har rätt, vi kanske skall låta begreppsförskjutningarna fortsätta skena iväg så kanske vi kan ta en tvärbana till Thailand snart...

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 19:58
av A35
Odd skrev:
A35 skrev:Buss-PC? Varför det?
Det finns flera anledningar. Enhetlighet, automatiska utrop som kan uppdateras smidigare än idag, möjlighet till individanrop och meddelanden mellan TL och förare, tidtabell direkt på skärmen och hur man ligger till i förhållande till denna mm. Men det räcker säkert inte som argument av nån anledning.
.

A35 får ny teknologi för att hantera detta. Det är fullt möjligt att man i i en framtid väljer motsvarande tekniklösningar för A32.
Odd skrev:
A35 skrev:I övrigt får du nog medicinera mot knottret. Språkbruket är helt analogt med det sedan länge inarbetade begreppet "en tunnelbana". Dessutom har Tvärbanan inte särskilt stora likheter med t.ex. Cityspårvägen, vad ni än tycker därborta i Alkärret.
Hur lyckades du blanda in tunnelbanan i det? Det var väl ändå spårvägen det gällde?

Eftersom SL kommunicerar ut fel begrepp så har det inneburit att en hel del kallar innerstadsspårvagnarna för "en tvärbana" eller "tvärbanan inne i stan" och så vidare. Men det är klart, du kanske har rätt, vi kanske skall låta begreppsförskjutningarna fortsätta skena iväg så kanske vi kan ta en tvärbana till Thailand snart...
Det var inte alls svårt. Den resande allmänheten skiljer inte mellan olika trafikslag på samma benhårda sätt som ni spårvägspurister gör. Dessutom, om du vill diskutera detta vidare föreslår jag en ny tråd istället för denna. Ämnet är förvisso inte nytt.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 20:01
av Odd
A35 skrev:A35 får ny teknologi för att hantera detta. Det är fullt möjligt att man i i en framtid väljer motsvarande tekniklösningar för A32.
Och genast har man ytterligare ett system att underhålla! Och du menar väl ny teknik, inte ny teknologi... men det är väl ytterligare en begreppsförskjutning som pågår.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 20:14
av Stefan Widén
A35 skrev:
Odd skrev:
A35 skrev:Buss-PC? Varför det?
Det finns flera anledningar. Enhetlighet, automatiska utrop som kan uppdateras smidigare än idag, möjlighet till individanrop och meddelanden mellan TL och förare, tidtabell direkt på skärmen och hur man ligger till i förhållande till denna mm. Men det räcker säkert inte som argument av nån anledning.
.

A35 får ny teknologi för att hantera detta. Det är fullt möjligt att man i i en framtid väljer motsvarande tekniklösningar för A32.
Odd skrev:
A35 skrev:I övrigt får du nog medicinera mot knottret. Språkbruket är helt analogt med det sedan länge inarbetade begreppet "en tunnelbana". Dessutom har Tvärbanan inte särskilt stora likheter med t.ex. Cityspårvägen, vad ni än tycker därborta i Alkärret.
Hur lyckades du blanda in tunnelbanan i det? Det var väl ändå spårvägen det gällde?

Eftersom SL kommunicerar ut fel begrepp så har det inneburit att en hel del kallar innerstadsspårvagnarna för "en tvärbana" eller "tvärbanan inne i stan" och så vidare. Men det är klart, du kanske har rätt, vi kanske skall låta begreppsförskjutningarna fortsätta skena iväg så kanske vi kan ta en tvärbana till Thailand snart...
Det var inte alls svårt. Den resande allmänheten skiljer inte mellan olika trafikslag på samma benhårda sätt som ni spårvägspurister gör. Dessutom, om du vill diskutera detta vidare föreslår jag en ny tråd istället för denna. Ämnet är förvisso inte nytt.

Vem vet det "nya" systemet kanske stavas BUSS PC :D

Fö sällar jag mig till de som anser att Tvärbanan inte är annat en en vanlig spårväg! Vissa delar går på egen banvall och vissa delar går i gatumiljö. Se till historien i princip samtliga linjer utanför tullarna gick på egen banvall utom i korsningarna som var enkla plankorsningar. Och det funkade så bra så..efter som bilarna och andra har väjningsplikt.

Benämningen Tvärbanan kom av att man tydligen inte ville kalla det för "Snabbspårväg" som alltså var det första benämningen . Lagom till invigningen lanserade SL "Tvärbanan" bara för att man på den tiden inte kunde benämna det för "Spårväg, linje 22". Varför? ja det är väl det ämne som har rekordet i trådar på Forum eller? :D

Stefan

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 20:21
av A35
Stefan Widén skrev:
Vem vet det "nya" systemet kanske stavas BUSS PC :D

Fö sällar jag mig till de som anser att Tvärbanan inte är annat en en vanlig spårväg! Vissa delar går på egen banvall och vissa delar går i gatumiljö. Se till historien i princip samtliga linjer utanför tullarna gick på egen banvall utom i korsningarna som var enkla plankorsningar. Och det funkade så bra så..efter som bilarna och andra har väjningsplikt.

Benämningen Tvärbanan kom av att man tydligen inte ville kalla det för "Snabbspårväg" som alltså var det första benämningen . Lagom till invigningen lanserade SL "Tvärbanan" bara för att man på den tiden inte kunde benämna det för "Spårväg, linje 22". Varför? ja det är väl det ämne som har rekordet i trådar på Forum eller? :D

Stefan
Det tror jag nog inte. Buss-PC är en förhållandevis gammal plattform, och av de tekniska specifikationerna att döma kommer man att välja en nyare teknologi. Buss-pc-plattformen nämns överhuvud taget inte där. Dessutom gällde frågan A32, och frågan är hur stora ingrepp man kan göra i vagntypens tågdatasystem. Jag skulle utöver detta vilja påstå att behovet inte är sådär oerhört påkallat just nu. För A35 kan man på ett helt annat sätt integrera ny teknik i vagnen redan vid konstruktionstillfället.

Möjligheten till selektivsamtal mellan TLC och enskilt spårvagnståg finns redan idag, nu när tetra-systemet är infört. Har ni inte gått över till tetra hos er också?

Betr. vad Tvärbanan är så har du intagit alla möjliga ståndpunkter genom åren, så jag tycker inte det känns så meningsfullt att föra den diskussionen vidare, och i synnerhet inte i denna tråd (vilket jag påpekat tidigare)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 21:21
av A35
Odd skrev:
A35 skrev:A35 får ny teknologi för att hantera detta. Det är fullt möjligt att man i i en framtid väljer motsvarande tekniklösningar för A32.
Och genast har man ytterligare ett system att underhålla! Och du menar väl ny teknik, inte ny teknologi... men det är väl ytterligare en begreppsförskjutning som pågår.
Visst. Man får faktiskt en helt ny fordonstyp, med allt vad det innebär av nya tekniska lösningar, att underhålla. Och begreppsförskjutningarna lär fortsätta, oavsett vad du eller jag ev. tycker. :?

"I många andra språk (bl.a. norska, danska och engelska) används ordet teknologi synonymt med ordet teknik". (Nationalencyklopedin)

Själv är jag purist resp. antipurist allt eftersom det passar mina syften, hehe.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 21:31
av Hechtwagen
Verkar vara ett vettigt pris på A35, särskillt om man inte låst växlingskursen! Är atc monterad och klar i fordonen för det priset?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 21:53
av A35
Hechtwagen skrev:Verkar vara ett vettigt pris på A35, särskillt om man inte låst växlingskursen! Är atc monterad och klar i fordonen för det priset?
Den enda information jag har tillgänglig är den som finns i ett av dokumenten i upphandlingsunderlaget:
SL skrev:3.3 Signalsystem
Ett nytt signalsystem skall upphandlas för Tvärbanan och alla de utbyggnader som Tvärbanan omfattas av.
SL kommer då upphandlingen av signalsystemet är slutförd att informera Leverantören om vilken leverantör som vunnit upphandlingen.
Tilldelningsbeslut är planerat att tas under sommaren 2010. Leverantören skall på eget initiativ och egen bekostnad aktivt samarbeta med
utsedd leverantör av signalsystemet så att den fordonsmonterade utrustningen integreras i fordonen [A-3.3:1].
Åtagandet skall omfatta samordning och ansvar för att tekniska och funktionella lösningar, som erfordras i fordonen för signalsystemets
fordonsmonterade utrustning, tas fram och införs. [A-3.3:2] Den fordonsmonterade signalsystemsutrustningen skall ingå som en del av
Leveransen, vilket bl.a. innebär att riskanalyser, säkerhetsanalyser, systemintegrering, installation, provning och myndighetsgodkännande ingår i
Leverantörens åtagande [A-3.3:3]. Följande undantas dock i Leverantörens åtagande avseende signalsystemets
fordonsmonterade utrustning:

 Anskaffningskostnad
 Driftsäkerhet och LCC påverkan
 Reservdelsförsörjning
 Konsekvenser vid försenad leverans av den fordonsmonterade signalsystemutrustningen till Leverantören
 Åtgärda garantifel. Samordning med att åtgärda andra fel ingår.

En övergripande beskrivning av de krav som ställts i upphandlingen av signalsystemet framgår av A35 Bilaga 1.2f Tekniska Gränssnitt Signalsystem
Samråd med Beställaren skall ingå [A-3.3:4].

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 22:10
av M_M
A35 skrev:Det tror jag nog inte. Buss-PC är en förhållandevis gammal plattform, och av de tekniska specifikationerna att döma kommer man att välja en nyare teknologi. Buss-pc-plattformen nämns överhuvud taget inte där. Dessutom gällde frågan A32, och frågan är hur stora ingrepp man kan göra i vagntypens tågdatasystem. Jag skulle utöver detta vilja påstå att behovet inte är sådär oerhört påkallat just nu. För A35 kan man på ett helt annat sätt integrera ny teknik i vagnen redan vid konstruktionstillfället.
En bonusfråga på detta är vad som kommer installeras i framtida bussar.

Om dagens Buss-PC håller på att bli föråldrad (vilket i.o.f.s. inte nödvändigtvis är samma sak som gammal plattform) så kan det kanske vara lämpligt att ha nån slags "Fordons-PC 2.0" både i A35 och framtida bussar, och kanske också i en framtid i A32?

Om man väljer olika system för spårvagnar respektive bussar torde det uppstå en viss merkostnad för t.ex. realtidsvisning vid hållplatser.

Hur fungerar detta idag på Tvärbanan och Spårväg City, i den mån samma displayer faktiskt visar både bussar och spårvagnar?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 03 januari 2012 22:16
av daniel_s
M_M skrev:Hur fungerar detta idag på Tvärbanan och Spårväg City, i den mån samma displayer faktiskt visar både bussar och spårvagnar?
Bra, detta förekommer på spÅrväg citY men inte på tVärbanan.