Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Så länge bussförarna är "snälla" och stananr på fel ställe när någon vinkar, lär sig aldrig trafikanterna att de gör fel.
Det gör de nog inte annars heller. Bättre att bygga grejer som stämmer med hur folk kommer att göra...
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mr Bo skrev:Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Undrar om den instruktionen har uppdaterats så att det står just "busshållplats"? Problemet är ju tydligen att bussarna stannar på "spårvagnshållplats"...

Hur mycket busstrafik är det egentligen längs den här sträckan? Kan man inte skicka ut bussarna ur kollektivkörfältet (med signalprioritering) och ha hållplats för buss i "bilfältet"?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
Mr Bo skrev:Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Undrar om den instruktionen har uppdaterats så att det står just "busshållplats"? Problemet är ju tydligen att bussarna stannar på "spårvagnshållplats"...

Hur mycket busstrafik är det egentligen längs den här sträckan? Kan man inte skicka ut bussarna ur kollektivkörfältet (med signalprioritering) och ha hållplats för buss i "bilfältet"?
Ett verkligt ogenomtänkt förslag! Det är samma resenärer, skall de korsa bilkörfält bara för att bussen kommer först? Vi behöver inte en debatt för/emot trafikslag som båda behövs. Då skall vi i möjligaste mån se resenärerna med samma ögon oaktat om de skall ha gummi på stålhjulen just på den färden.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
Orsaken till detta är att synskadade ser denna platta då den konstraterar mot de vita runt om. Helt synskadade (tidigare kallade blinda) känner istället plattornas upphöjningar och kan hitta fram till den med hjälp av de plattor med spår som leder fram till den. Nu brukar ofta denna platta ligga i anslutning till stolpe, men en del hållplatser har ingen stolpe utan bara kur. Har de nya spårvägshållplatserna dessa plattor?
Bantekniker
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bobjörk skrev:Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
Orsaken till detta är att synskadade ser denna platta då den konstraterar mot de vita runt om. Helt synskadade (tidigare kallade blinda) känner istället plattornas upphöjningar och kan hitta fram till den med hjälp av de plattor med spår som leder fram till den. Nu brukar ofta denna platta ligga i anslutning till stolpe, men en del hållplatser har ingen stolpe utan bara kur. Har de nya spårvägshållplatserna dessa plattor?
Obs: fungerar bara på sommaren och om hållplatsen är städad. På vintern täcker grus/sand/flis upp i de sinusplattor som annars hjälper de som får förlita sig på de fyra övriga sinnena.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bobjörk skrev:Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
Ja, fast de ligger ofta på ett ganska konstigt ställe. Vid Nybroplan hamnar t ex halva vagnen utanför plattformen om man stannar vid plattan. Antagligen har man tänkt att de bara ska gälla bussar, men det känns som en tankevurpa. Dels borde väl inte bussen stanna där om platsen längst bort är ledig, dels borde väl även spårvagnens stopp-plats utmärkas med taktila stråk.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Man kan nu konstatera att trädomplanteringarna gått hyfsat bra. Tror att jag sett ett dött träd, men kommer inte ihåg var.
Det döda trädet var mitt för NK-entrén. Men det var inte dött. Det kom små nya blad, (musöron) men de verkade inte bli mer än så. Och två träd därifrån fanns ett träd där bladen slutade växa efter ett tag.
Men några dar före det kungliga bröllopet togs träden ner. Så nu saknas två träd!

Träden vid Norrmalmstorg togs upp sent i höstas och övervintrades mitt på torget för att i våras planteras i nya planteringsgropar på nya platser. Detta tycks ha gått mycket bra! Förresten, vad är det för trädslag?

Så över till något helt annat.
Kommer man snart att få se övningskörning på stan med de lånade vagnarna?
Har de tyska vagnarna kommit ännu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Som jag tidigare förutsade har AB SS och Veolia Transport inlett ett visst utbildningssamarbete. Ett antal förarelever från cityspårvägen erhåller grundläggande körträning i Bromma.

Bild
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:

Så över till något helt annat.
Kommer man snart att få se övningskörning på stan med de lånade vagnarna?
Har de tyska vagnarna kommit ännu?
Japp vagnarna rullar

"Tyskarna" kommer i juli

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
M_M skrev:

Ett verkligt ogenomtänkt förslag! Det är samma resenärer, skall de korsa bilkörfält bara för att bussen kommer först? Vi behöver inte en debatt för/emot trafikslag som båda behövs. Då skall vi i möjligaste mån se resenärerna med samma ögon oaktat om de skall ha gummi på stålhjulen just på den färden.
Oj! Jag trodde det bara var ett par enstaka hållplatser som var gemensamma för spårväg och bussar, varpå det endast skulle vara väldigt lokala resor som skulle vara gemensamma. Jag antog alltså fel, sorry...

(min tanke var annrs ungefär som Kungsportsplatsen i Göteborg, fast med biltrafik på busshållplatserna).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:Som jag tidigare förutsade har AB SS och Veolia Transport inlett ett visst utbildningssamarbete. Ett antal förarelever från cityspårvägen erhåller grundläggande körträning i Bromma.

Bild
Snygg bild! Den ger nästan känslan av att vara datorgenererad, men jag förstår att det förstås är ett riktigt foto!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Björn Ehnberg skrev:Bild
Vad är det som sitter på stolpen mitt i bild? Högtalare? Sensorer? Belysning?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Sparkfot skrev:Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
På sträckan genom Hammarby Sjöstad (liksom på gatuspåret genom Gröndal) används inte spårledningar som närvarodetektering. Istället läser de omfrågade mikrovågsantennerna av en på varje vagn monterad RFID-bricka. Styrningen av trafiksignalerna är en av de funktioner detta används till. Mer om detta kan man läsa i kapitlet "Tvärbanans signalsäkerhetssystem" i Thomas Johanssons Tvärbanebok.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

vad kommer spårvangs linjen hete ? fortfarande 7 eller?
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Björn Ehnberg skrev:
Sparkfot skrev:Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
På sträckan genom Hammarby Sjöstad (liksom på gatuspåret genom Gröndal) används inte spårledningar som närvarodetektering. Istället läser de omfrågade mikrovågsantennerna av en på varje vagn monterad RFID-bricka. Styrningen av trafiksignalerna är en av de funktioner detta används till. Mer om detta kan man läsa i kapitlet "Tvärbanans signalsäkerhetssystem" i Thomas Johanssons Tvärbanebok.
Kommer samma teknik användas i Spårväg city?
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

the0fiskis skrev:vad kommer spårvangs linjen hete ? fortfarande 7 eller?
Nya linjen - Stockholm City - kommer att ha linjenummer 7. Djurgårdslinjen - dvs museilinjen - byter linjenummer till 7N fr o m 23 augusti när nya linjen börjar gå reguljärt, fram till dess heter Djurgårdslinjen samma som tidigare!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Hej!

Kunde inte undgå att notera att spåret närmast parken på sträckan nybroplan-norrmalmstorg (skön omskrivning för att slippa försöka stava till Berzeelii park!)var avspärrat med betongstaket och att en grävmaskin åt sig genom marken, vadan detta? Har det tillstött komplikationer utöver det planerade? Och även vid NK jobbades det för fullt fast det var nog mest med de sedan tidigare avhandlade kanstenarna som visst var av betong fastän någon minsann visste att det var förbjudet i stockholm! När är banan ånyo farbar i sin helhet?
TKO

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Hej!

Kunde inte undgå att notera att spåret närmast parken på sträckan nybroplan-norrmalmstorg (skön omskrivning för att slippa försöka stava till Berzeelii park!)var avspärrat med betongstaket och att en grävmaskin åt sig genom marken, vadan detta? Har det tillstött komplikationer utöver det planerade? Och även vid NK jobbades det för fullt fast det var nog mest med de sedan tidigare avhandlade kanstenarna som visst var av betong fastän någon minsann visste att det var förbjudet i stockholm! När är banan ånyo farbar i sin helhet?
Jag har i ett annat sammanhang just fått reda på att kommunen/polisen (vem det nu är) har dragit tillbaka de tillstånd att ställa upp valstugor på Norrmalmstorg som tidigare givits. Anledningen sägs vara att spårvägsbygget är försenat...

Någon som vet hur det är med detta?

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar