Det gör de nog inte annars heller. Bättre att bygga grejer som stämmer med hur folk kommer att göra...bruse skrev:Så länge bussförarna är "snälla" och stananr på fel ställe när någon vinkar, lär sig aldrig trafikanterna att de gör fel.
Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Byggandet av Spårväg city
Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Undrar om den instruktionen har uppdaterats så att det står just "busshållplats"? Problemet är ju tydligen att bussarna stannar på "spårvagnshållplats"...Mr Bo skrev:Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Hur mycket busstrafik är det egentligen längs den här sträckan? Kan man inte skicka ut bussarna ur kollektivkörfältet (med signalprioritering) och ha hållplats för buss i "bilfältet"?
Ett verkligt ogenomtänkt förslag! Det är samma resenärer, skall de korsa bilkörfält bara för att bussen kommer först? Vi behöver inte en debatt för/emot trafikslag som båda behövs. Då skall vi i möjligaste mån se resenärerna med samma ögon oaktat om de skall ha gummi på stålhjulen just på den färden.M_M skrev:Undrar om den instruktionen har uppdaterats så att det står just "busshållplats"? Problemet är ju tydligen att bussarna stannar på "spårvagnshållplats"...Mr Bo skrev:Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
Hur mycket busstrafik är det egentligen längs den här sträckan? Kan man inte skicka ut bussarna ur kollektivkörfältet (med signalprioritering) och ha hållplats för buss i "bilfältet"?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
Orsaken till detta är att synskadade ser denna platta då den konstraterar mot de vita runt om. Helt synskadade (tidigare kallade blinda) känner istället plattornas upphöjningar och kan hitta fram till den med hjälp av de plattor med spår som leder fram till den. Nu brukar ofta denna platta ligga i anslutning till stolpe, men en del hållplatser har ingen stolpe utan bara kur. Har de nya spårvägshållplatserna dessa plattor?
Orsaken till detta är att synskadade ser denna platta då den konstraterar mot de vita runt om. Helt synskadade (tidigare kallade blinda) känner istället plattornas upphöjningar och kan hitta fram till den med hjälp av de plattor med spår som leder fram till den. Nu brukar ofta denna platta ligga i anslutning till stolpe, men en del hållplatser har ingen stolpe utan bara kur. Har de nya spårvägshållplatserna dessa plattor?
Bantekniker
Obs: fungerar bara på sommaren och om hållplatsen är städad. På vintern täcker grus/sand/flis upp i de sinusplattor som annars hjälper de som får förlita sig på de fyra övriga sinnena.Bobjörk skrev:Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja, fast de ligger ofta på ett ganska konstigt ställe. Vid Nybroplan hamnar t ex halva vagnen utanför plattformen om man stannar vid plattan. Antagligen har man tänkt att de bara ska gälla bussar, men det känns som en tankevurpa. Dels borde väl inte bussen stanna där om platsen längst bort är ledig, dels borde väl även spårvagnens stopp-plats utmärkas med taktila stråk.Bobjörk skrev:Fast senaste instruktionerna i att stanna på hållplats med buss är främre framdörren vid den svarta taktila plattan.
Det döda trädet var mitt för NK-entrén. Men det var inte dött. Det kom små nya blad, (musöron) men de verkade inte bli mer än så. Och två träd därifrån fanns ett träd där bladen slutade växa efter ett tag.LÅ1 skrev:Man kan nu konstatera att trädomplanteringarna gått hyfsat bra. Tror att jag sett ett dött träd, men kommer inte ihåg var.
Men några dar före det kungliga bröllopet togs träden ner. Så nu saknas två träd!
Träden vid Norrmalmstorg togs upp sent i höstas och övervintrades mitt på torget för att i våras planteras i nya planteringsgropar på nya platser. Detta tycks ha gått mycket bra! Förresten, vad är det för trädslag?
Så över till något helt annat.
Kommer man snart att få se övningskörning på stan med de lånade vagnarna?
Har de tyska vagnarna kommit ännu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Som jag tidigare förutsade har AB SS och Veolia Transport inlett ett visst utbildningssamarbete. Ett antal förarelever från cityspårvägen erhåller grundläggande körträning i Bromma.

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Stefan Widén
Japp vagnarna rullarLÅ1 skrev:LÅ1 skrev:
Så över till något helt annat.
Kommer man snart att få se övningskörning på stan med de lånade vagnarna?
Har de tyska vagnarna kommit ännu?
"Tyskarna" kommer i juli
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Oj! Jag trodde det bara var ett par enstaka hållplatser som var gemensamma för spårväg och bussar, varpå det endast skulle vara väldigt lokala resor som skulle vara gemensamma. Jag antog alltså fel, sorry...TonyM skrev:Ett verkligt ogenomtänkt förslag! Det är samma resenärer, skall de korsa bilkörfält bara för att bussen kommer först? Vi behöver inte en debatt för/emot trafikslag som båda behövs. Då skall vi i möjligaste mån se resenärerna med samma ögon oaktat om de skall ha gummi på stålhjulen just på den färden.M_M skrev:Undrar om den instruktionen har uppdaterats så att det står just "busshållplats"? Problemet är ju tydligen att bussarna stannar på "spårvagnshållplats"...Mr Bo skrev:Om jag minns rätt från min tid i Hornsberg så säger instruktionen för bussförare att man ska stanna med högerhörnet i jämnhöjd med hållplatsstolpen, på så sätt gör man det lättare för synskadade att hitta bussdörren. Om den synskadade ställer sig med höger axel mot stolpen så är det bara att gå rakt fram om bussen har stannat på rätt sätt.
(min tanke var annrs ungefär som Kungsportsplatsen i Göteborg, fast med biltrafik på busshållplatserna).
Snygg bild! Den ger nästan känslan av att vara datorgenererad, men jag förstår att det förstås är ett riktigt foto!Björn Ehnberg skrev:Som jag tidigare förutsade har AB SS och Veolia Transport inlett ett visst utbildningssamarbete. Ett antal förarelever från cityspårvägen erhåller grundläggande körträning i Bromma.
Vad är det som sitter på stolpen mitt i bild? Högtalare? Sensorer? Belysning?Björn Ehnberg skrev:
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
-
På sträckan genom Hammarby Sjöstad (liksom på gatuspåret genom Gröndal) används inte spårledningar som närvarodetektering. Istället läser de omfrågade mikrovågsantennerna av en på varje vagn monterad RFID-bricka. Styrningen av trafiksignalerna är en av de funktioner detta används till. Mer om detta kan man läsa i kapitlet "Tvärbanans signalsäkerhetssystem" i Thomas Johanssons Tvärbanebok.Sparkfot skrev:Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
vad kommer spårvangs linjen hete ? fortfarande 7 eller?
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Kommer samma teknik användas i Spårväg city?Björn Ehnberg skrev:På sträckan genom Hammarby Sjöstad (liksom på gatuspåret genom Gröndal) används inte spårledningar som närvarodetektering. Istället läser de omfrågade mikrovågsantennerna av en på varje vagn monterad RFID-bricka. Styrningen av trafiksignalerna är en av de funktioner detta används till. Mer om detta kan man läsa i kapitlet "Tvärbanans signalsäkerhetssystem" i Thomas Johanssons Tvärbanebok.Sparkfot skrev:Sensorer till ljussignalerna vid vägövergången strax bakom norrgående vagn.
Nya linjen - Stockholm City - kommer att ha linjenummer 7. Djurgårdslinjen - dvs museilinjen - byter linjenummer till 7N fr o m 23 augusti när nya linjen börjar gå reguljärt, fram till dess heter Djurgårdslinjen samma som tidigare!the0fiskis skrev:vad kommer spårvangs linjen hete ? fortfarande 7 eller?
- Hechtwagen
Hej!
Kunde inte undgå att notera att spåret närmast parken på sträckan nybroplan-norrmalmstorg (skön omskrivning för att slippa försöka stava till Berzeelii park!)var avspärrat med betongstaket och att en grävmaskin åt sig genom marken, vadan detta? Har det tillstött komplikationer utöver det planerade? Och även vid NK jobbades det för fullt fast det var nog mest med de sedan tidigare avhandlade kanstenarna som visst var av betong fastän någon minsann visste att det var förbjudet i stockholm! När är banan ånyo farbar i sin helhet?
Kunde inte undgå att notera att spåret närmast parken på sträckan nybroplan-norrmalmstorg (skön omskrivning för att slippa försöka stava till Berzeelii park!)var avspärrat med betongstaket och att en grävmaskin åt sig genom marken, vadan detta? Har det tillstött komplikationer utöver det planerade? Och även vid NK jobbades det för fullt fast det var nog mest med de sedan tidigare avhandlade kanstenarna som visst var av betong fastän någon minsann visste att det var förbjudet i stockholm! När är banan ånyo farbar i sin helhet?
Jag har i ett annat sammanhang just fått reda på att kommunen/polisen (vem det nu är) har dragit tillbaka de tillstånd att ställa upp valstugor på Norrmalmstorg som tidigare givits. Anledningen sägs vara att spårvägsbygget är försenat...Hechtwagen skrev:Hej!
Någon som vet hur det är med detta?
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!