Sida 24 av 34
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:05
av hej
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:13
av josa8904
TKO skrev:josa8904 skrev:hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Nej det var jag inte vilket jag heller aldrig sagt! Men i dessa kommentarfält kan man läsa att folk som var på mötet och fick höra om denna kommande utredning...
Dessutom framgick planerna redan i slutet av oktober:
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... 1-oktober/
FÖ var Björn Siesjö på plats, finns videodokumenterat här:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2245225
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:16
av josa8904
Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:27
av hej
josa8904 skrev:
Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!
Vilket är det enda förslag som finns.
Läste Ulf Nyströms artikel i dagens GP om mötet och inte ett knyst nämndes om en förestående stadsbaneutredning. Vissa drömmer om det men finner inga spår till förankring i verkligheten. Yimby och Nej till trängselskatt lobbar ibland för frågan men är inga formell organ.
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:45
av josa8904
hej skrev:josa8904 skrev:
Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!
Vilket är det enda förslag som finns.
Läste Ulf Nyströms artikel i dagens GP om mötet och inte ett knyst nämndes om en förestående stadsbaneutredning. Vissa drömmer om det men finner inga spår till förankring i verkligheten. Yimby och Nej till trängselskatt lobbar ibland för frågan men är inga formell organ.
Flera av varandra oberoende personer - samtliga medverkande på gårdagens möte - har kommenterat detta "utspel" om stadsbaneutredning...
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:46
av TKO
josa8904 skrev:TKO skrev:
Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Nej det var jag inte vilket jag heller aldrig sagt! Men i dessa kommentarfält kan man läsa att folk som var på mötet och fick höra om denna kommande utredning...
Dessutom framgick planerna redan i slutet av oktober:
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... 1-oktober/
FÖ var Björn Siesjö på plats, finns videodokumenterat här:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2245225
Jag vet inte om jag fäster så stor tilltro till blogginlägg från Vägvalet, om utredning av Stadsbana ingår i Trafiknämndens budget för 2013 borde det finnas säkrare källor! Jag får väl leta själv...
Jag hade totalt fel om Biörn Siesjös medverkan, hans namn fanns inte med i listan över paneldeltagare - men han är visst med på alla möten som kallas "Göteborg Live".
Jag tycker i och för att det vore alldeles lysande om det kom nya stadsbaneplaner i Göteborg, men jag är än så länge skeptisk.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Re: M32? Stadsbana!
Postat: torsdag 29 november 2012 19:59
av TKO
Jag besvarar mitt eget inlägg, och påstår dessutom att jag varit alldeles för skeptisk tidigare.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement
Ovanstående nätta URL leder nämligen till Trafiknämndens budgetförslag för 2013, där vi kan läsa följande:
3.3.4.10 En utredning ska göras om stadsbana är en möjlighet för en
mer effektiv kollektivtrafik på ett stadsmässigt attraktivt vis.
Strategi: Trafikkontoret kommer att genomföra en utredning av en eventuell stadsbana
inom ramen för Trafikstrategins fortsatta arbete under 2013.
Häpp!
Fast detta har funnits på pränt i mer än en månad - så något utspel igår var det egentligen inte frågan om. Har detta inte uppmärksammats av GP, t ex? Dessutom verkar det vara ett uppdrag från KF, alltså måste frågan varit uppe där tidigare.
Jag kom nyss tillbaka till SSS Forum efter en längre frånvara, har det skrivits något om detta här?
Eder dokumentspanare
Thomas K Ohlsson
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 20:22
av HSS F2
Apropå stadsbana: det vill jag minnas man planerade i den s.k Lundby Generalplan och man hade ju t.o.m M10 210 förberedd för en sådan lösning.
Därför blir det intressant att se om det blir någon stadsbana den här gången.
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 22:14
av alex87
Känns som vi är ute och cyklar väldigt långt ifrån M32 just nu...
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 23:00
av dalrok
alex87 skrev:Känns som vi är ute och cyklar väldigt långt ifrån M32 just nu...
Cyklar var ordet, m32 är ju ingen PEDALvagn

Re: M32?
Postat: fredag 30 november 2012 8:20
av Truls 41
Hei.
Da står M32 vogn 465 i Kiel i dag og da kommer den vel til Gøteborg i morgen.
Truls
Re: M32?
Postat: fredag 30 november 2012 10:28
av hej
Då är ju alla vagnar i snart hemma
Hur går det med trafiksättningen?
Re: M32?
Postat: tisdag 11 december 2012 0:23
av darthjpp
Såg en trailer med en M32 under presenning inne på Stenas område i Majnabbe i helgen. Gissningsvis är det 465 som stod/står där. Någon som vet när det är planerat att spårsätta vagnen?
Re: M32?
Postat: tisdag 11 december 2012 12:58
av hej
Igår var 46 av 62 M32 i trafik, vilket bådar gott.
Re: M32?
Postat: tisdag 11 december 2012 13:10
av 2763
hej skrev:Igår var 46 av 62 M32 i trafik, vilket bådar gott.
I hur många minuter då?
/T (ironisk på sätt och vis)
Re: M32?
Postat: onsdag 12 december 2012 23:41
av M_M
TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Det framgick väl inte vad som skulle vara planskiljt från vad iofs. Vid Hagakyrkan vore det rätt bra om "heden-järntorget-bussarna" får fortsätta köra i spårvägsspåren, för att komplettera den relativt glesa turtätheten på linje 3 (jämfört med i stort sett alla andra stråk i centrala Göteborg som har många gånger högre turtäthet).
TKO skrev:Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
Vad tycker du om statsbidrag som betalar kalaset med bibehållet antal hållplatser i innerstaden, dessutom med typ vänstertrafik och ö-plattformar med stadsbana på ena sidan och busshållplats på andra sidan av samma ö för lokala resor längs samma stråk...
TKO skrev:(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
Inte mig emot.

Re: M32?
Postat: torsdag 13 december 2012 19:19
av Daniel R
M_M skrev:
Det framgick väl inte vad som skulle vara planskiljt från vad iofs. Vid Hagakyrkan vore det rätt bra om "heden-järntorget-bussarna" får fortsätta köra i spårvägsspåren, för att komplettera den relativt glesa turtätheten på linje 3 (jämfört med i stort sett alla andra stråk i centrala Göteborg som har många gånger högre turtäthet).
De bussarna har verkar ha försvunnit sedan i söndags.
Re: M32?
Postat: torsdag 13 december 2012 23:28
av M_M
Rackarns!
Re: M32?
Postat: fredag 14 december 2012 8:35
av 2763
Daniel R skrev:De bussarna har verkar ha försvunnit sedan i söndags.
Så underbart bra, då kan man kanske faktiskt komma fram med spårvagn på sträckan!
/T
Re: M32?
Postat: fredag 14 december 2012 11:07
av Harald
2763 skrev:Daniel R skrev:De bussarna har verkar ha försvunnit sedan i söndags.
Så underbart bra, då kan man kanske faktiskt komma fram med spårvagn på sträckan!
/T
Det var bara fyra bussar per timme och nu har det ju tillkommit 6-7 spårvagnar vissa tider så det har nog inte blivit bättre. Problemet är att det inte är någon prioritering där och spårvagnarna mot Järntorget har hållplats omedelbart framför signalen. Det medför att det aldrig kan komma igenom mer än en spårvagn per signalcykel och cykeltiden är 1 minut och 10 sekunder. Lite strul för någon vagn vid hållplatsen så missar den sin lucka och får vänta en minut till. Då blir det fort kö. Med sex linjer kommer det en vagn i genomsnitt var 90 sekund. Har det blivit en kö på tre vagnar så tar det 3 minuter och 30 sekunder att bli av med den om allt flyter, men det hinner komma två vagnar till på 3 minuter. Alltså har kön bara minskat med en vagn. Det tar lång tid att bli av med hela kön och det behövs bara lite strul så växer den igen. Man skulle kunna förbättra situationen genom att flytta tillbaka hållplatsen så att den vagn som väntar på signal inte blockerar hållplatsläget.