Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
Lunds spårväg börjar äntligen trafikeras var 7,5 minut i rusningstrafik från tidtabellsskiftet i december 2025. Det var planerat från början, men blev inte av pga först corona och bromsproblem och senare pga otillräckligt resande. https://www.sydsvenskan.se/lund/i-decem ... sparvagen/
Re: Spårvägen i Lund
200 000 påstigande per månad enligt ingressen i den länkade artikeln. Det är dubbelt så mycket som rapporterades under 2023, då det också sades att resandet låg på en stabil nivå utan någon någon ökande trend. Resandet måste ha stigit snabbt på relativt tid.linlars skrev: ↑onsdag 17 september 2025 0:31 Lunds spårväg börjar äntligen trafikeras var 7,5 minut i rusningstrafik från tidtabellsskiftet i december 2025. Det var planerat från början, men blev inte av pga först corona och bromsproblem och senare pga otillräckligt resande. https://www.sydsvenskan.se/lund/i-decem ... sparvagen/
Re: Spårvägen i Lund
Ja. Från artikeln:X12 skrev: ↑onsdag 17 september 2025 17:23 200 000 påstigande per månad enligt ingressen i den länkade artikeln. Det är dubbelt så mycket som rapporterades under 2023, då det också sades att resandet låg på en stabil nivå utan någon någon ökande trend. Resandet måste ha stigit snabbt på relativt tid.
– Vi hade en seg start, mitt i pandemin. Vi hade inte ens en ordentlig invigning. Sedan stod vi där och stampade ett bra tag på 100 000 resor i månaden. Men nu har det tagit fart ordentligt, säger Carina Zachau (M), regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
På tre år har antalet spårvagnsresor i Lund fördubblats till 200 000 i månaden. Vid nästa tidtabellsskifte kan turtätheten därför ökas ytterligare. Sju och en halv minut mellan avgångarna i rusningstid blir det.
Re: Spårvägen i Lund
Man får gratulera Lund!
Det bör ju innebära att spårvägslinjen i Lund börjar närma sig Nockebybanans passagerarantal. Om jag har förstått det rätt så finns det fortfarande en hel del plats för utbyggnad av stadsbebyggelse och arbetsplatser längs linjen.
Det bör ju innebära att spårvägslinjen i Lund börjar närma sig Nockebybanans passagerarantal. Om jag har förstått det rätt så finns det fortfarande en hel del plats för utbyggnad av stadsbebyggelse och arbetsplatser längs linjen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.