Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
linlars

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Lunds spårväg börjar äntligen trafikeras var 7,5 minut i rusningstrafik från tidtabellsskiftet i december 2025. Det var planerat från början, men blev inte av pga först corona och bromsproblem och senare pga otillräckligt resande. https://www.sydsvenskan.se/lund/i-decem ... sparvagen/
X12

Inlägg av X12 »

linlars skrev: onsdag 17 september 2025 0:31 Lunds spårväg börjar äntligen trafikeras var 7,5 minut i rusningstrafik från tidtabellsskiftet i december 2025. Det var planerat från början, men blev inte av pga först corona och bromsproblem och senare pga otillräckligt resande. https://www.sydsvenskan.se/lund/i-decem ... sparvagen/
200 000 påstigande per månad enligt ingressen i den länkade artikeln. Det är dubbelt så mycket som rapporterades under 2023, då det också sades att resandet låg på en stabil nivå utan någon någon ökande trend. Resandet måste ha stigit snabbt på relativt tid.
linlars

Inlägg av linlars »

X12 skrev: onsdag 17 september 2025 17:23 200 000 påstigande per månad enligt ingressen i den länkade artikeln. Det är dubbelt så mycket som rapporterades under 2023, då det också sades att resandet låg på en stabil nivå utan någon någon ökande trend. Resandet måste ha stigit snabbt på relativt tid.
Ja. Från artikeln:
– Vi hade en seg start, mitt i pandemin. Vi hade inte ens en ordentlig invigning. Sedan stod vi där och stampade ett bra tag på 100 000 resor i månaden. Men nu har det tagit fart ordentligt, säger Carina Zachau (M), regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

På tre år har antalet spårvagnsresor i Lund fördubblats till 200 000 i månaden. Vid nästa tidtabellsskifte kan turtätheten därför ökas ytterligare. Sju och en halv minut mellan avgångarna i rusningstid blir det.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Man får gratulera Lund!

Det bör ju innebära att spårvägslinjen i Lund börjar närma sig Nockebybanans passagerarantal. Om jag har förstått det rätt så finns det fortfarande en hel del plats för utbyggnad av stadsbebyggelse och arbetsplatser längs linjen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar