Sida 23 av 34
Re: M32?
Postat: måndag 26 november 2012 21:49
av alex87
150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.
Re: M32?
Postat: måndag 26 november 2012 22:45
av hej
alex87 skrev:
150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.
Då borde det bli ca 180 om man utökar från 7 till 8 avgångar per timme i augusti.
Re: M32?
Postat: tisdag 27 november 2012 19:38
av alex87
hej skrev:alex87 skrev:
150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.
Då borde det bli ca 180 om man utökar från 7 till 8 avgångar per timme i augusti.
Nej inte alls, har inte exakta siffran, men eftersom linje X försvinner så blir det nånstans runt 160 tåg.
Re: M32?
Postat: tisdag 27 november 2012 19:49
av Henrik Schütz
160 av 200 i trafik, är den av mig rekommenderade långsiktiga utsättningen dvs 4 av 5. Kör på det,
HS
Re: M32?
Postat: tisdag 27 november 2012 21:16
av Harald
Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Re: M32?
Postat: onsdag 28 november 2012 19:42
av alex87
Harald skrev:Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Sen nåt som Västtrafik inte förstått är att det är för mycket kollektivtrafik i Göteborg, vi köar ju överallt..
Re: M32?
Postat: onsdag 28 november 2012 22:21
av josa8904
alex87 skrev:Harald skrev:Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Sen nåt som Västtrafik inte förstått är att det är för mycket kollektivtrafik i Göteborg, vi köar ju överallt..
Ja det eller kanske
fel typ av kollektivtrafik! Oavsett om den skall gå på, under eller över marken måste givetvis den spårbundna kollektivtrafiken komma att bli planskild!
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 8:20
av 2763
josa8904 skrev:
Ja det eller kanske fel typ av kollektivtrafik! Oavsett om den skall gå på, under eller över marken måste givetvis den spårbundna kollektivtrafiken komma att bli planskild!
Precis, mindre buss i Spårvagnsspåren är en bra början - kan vi väl säga.
//T
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 11:52
av hej
Nu spårar vi ur men det finns några ställen där man borde tänka planskilt.
Passagerna Spårväg med Allén/Parkgatan.
Hpl Hagakyrkan
Korsvägen
Stampbroarna (fast där förändras allt när Bangårdsviadukten blir byggd.
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 12:50
av TKO
Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
/TKO
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 14:36
av josa8904
TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
/TKO
Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 15:24
av hej
josa8904 skrev:TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
/TKO
Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!
Var kommer denna information ifrån?
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 17:06
av josa8904
hej skrev:josa8904 skrev:TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
/TKO
Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!
Var kommer denna information ifrån?
Gårdagens möte i älvrummet!
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 17:20
av TKO
Vem sa vad till vem/vilka i vilket sammanhang?
undrar
TKO
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 17:33
av Nupski
TKO skrev:Vem sa vad till vem/vilka i vilket sammanhang?
undrar
TKO
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... sdag-2811/
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 17:42
av TKO
Lite mer neutral länk:
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... for_debatt
Men det förklarar bara var och i vilket sammanhang, inte VEM som sa VAD...
(På mötet fanns väl tre personer som kan tänkas företräda någon form av "officiell" syn på denna fråga)
/TKO
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 18:34
av hej
Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 18:40
av josa8904
hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 18:56
av TKO
josa8904 skrev:hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Re: M32?
Postat: torsdag 29 november 2012 19:02
av hej
Så länge ingen kan styrka att någon av de stora partiernas representanter ärligt föreslog en ny stadsbaneutredning så anser jag att intet nytt tillfogats. Regelbundet kommer idéer om olika mer eller mindre kreativa lösningar, oftast från Chalmers sista års studenter i deras examensarbeten.
Vägvalets representant tycker att det kan ersätta Västlänken, Sisö vill diskutera utan att låsa sig vid något för att fundera vidare.