150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.hej skrev:Enligt tidigare uppskattningar så ca 151 tåg. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ra#p277527 Dock är inte utökningar i december och augusti 2013 med så det blir väl knappt 180 tåg i trafik då.
M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Då borde det bli ca 180 om man utökar från 7 till 8 avgångar per timme i augusti.alex87 skrev:150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.hej skrev:Enligt tidigare uppskattningar så ca 151 tåg. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ra#p277527 Dock är inte utökningar i december och augusti 2013 med så det blir väl knappt 180 tåg i trafik då.
Nej inte alls, har inte exakta siffran, men eftersom linje X försvinner så blir det nånstans runt 160 tåg.hej skrev:Då borde det bli ca 180 om man utökar från 7 till 8 avgångar per timme i augusti.alex87 skrev:150 tåg i nuläget, som nu vid tidtabellskiftet ska bli 158.hej skrev:Enligt tidigare uppskattningar så ca 151 tåg. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ra#p277527 Dock är inte utökningar i december och augusti 2013 med så det blir väl knappt 180 tåg i trafik då.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
-
160 av 200 i trafik, är den av mig rekommenderade långsiktiga utsättningen dvs 4 av 5. Kör på det,
HS
HS
Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Sen nåt som Västtrafik inte förstått är att det är för mycket kollektivtrafik i Göteborg, vi köar ju överallt..Harald skrev:Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Ja det eller kanske fel typ av kollektivtrafik! Oavsett om den skall gå på, under eller över marken måste givetvis den spårbundna kollektivtrafiken komma att bli planskild!alex87 skrev:Sen nåt som Västtrafik inte förstått är att det är för mycket kollektivtrafik i Göteborg, vi köar ju överallt..Harald skrev:Det är väl rätt troligt att linje X kommer att gå med enkelvagnar. Nästa höst ska det gå åt 168 tåg enligt vad som sades vid studiebesöket i Majorna i söndags. Det räcker knappast till 8 turer per timme, men åtminstone till 7,5, d.v.s. åttaminuterstrafik. Västtrafik har inte varit helt tydliga med vilken turtäthet det ska bli, men otydlig information är ju deras paradgren. För något år sedan var det också tal om femminuterstrafik på 13, men det är nog avskrivet.
Precis, mindre buss i Spårvagnsspåren är en bra början - kan vi väl säga.josa8904 skrev: Ja det eller kanske fel typ av kollektivtrafik! Oavsett om den skall gå på, under eller över marken måste givetvis den spårbundna kollektivtrafiken komma att bli planskild!
//T
Med reservation för tyckfel.
Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
/TKO
josa8904 skrev:Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
/TKO
Var kommer denna information ifrån?
Gårdagens möte i älvrummet!hej skrev:josa8904 skrev:Nåja, nu framgick det tydligen igår att kommunen planerar en utredning för en stadsbana. Vi får se vart detta leder, själv hoppas jag på att detta blir tredje gången gillt!TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
/TKO
Var kommer denna information ifrån?
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... sdag-2811/TKO skrev:Vem sa vad till vem/vilka i vilket sammanhang?
undrar
TKO
Lite mer neutral länk:Nupski skrev:http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... sdag-2811/TKO skrev:Vem sa vad till vem/vilka i vilket sammanhang?
undrar
TKO
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... for_debatt
Men det förklarar bara var och i vilket sammanhang, inte VEM som sa VAD...
(På mötet fanns väl tre personer som kan tänkas företräda någon form av "officiell" syn på denna fråga)
/TKO
Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:josa8904 skrev:Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Så länge ingen kan styrka att någon av de stora partiernas representanter ärligt föreslog en ny stadsbaneutredning så anser jag att intet nytt tillfogats. Regelbundet kommer idéer om olika mer eller mindre kreativa lösningar, oftast från Chalmers sista års studenter i deras examensarbeten.
Vägvalets representant tycker att det kan ersätta Västlänken, Sisö vill diskutera utan att låsa sig vid något för att fundera vidare.
Vägvalets representant tycker att det kan ersätta Västlänken, Sisö vill diskutera utan att låsa sig vid något för att fundera vidare.