Sida 22 av 22

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 16:39
av Hechtwagen
twr skrev: söndag 07 september 2025 16:05
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 15:17
twr skrev: fredag 05 september 2025 16:46
Nej, jag spekulerar inte. Mälartåg ska köra på fjärrtågsspåren där det inte finns någon plattform. Och de kan inte välja att köra på pendeltåggsspåren för då kommer de till fel spår på Uppsala C, där det inte finns plats för dem.
Det blir ju bäldigt osmidigt om det inte finns växlar så att det går att göra på det viset. Eller så bygger man plattformar på alla fyra spåren.
Banan blir inte fyrspår utan två parallella dubbelspår. Pendeltåg, inklusive regionpendeln i väster, och fjärr- och regionaltåg, inklusive Mälartåg i öster. De östra spåren får ingen plattform. Hela systemet är designat för ett visst trafikupplägg. Det finns alltså inga möjligheter att stanna med Mälartågen. Det kan man tycka olika om, jag beskriver bara vad som planeras.
Ja, men kommer väl kallas fyrspår och vara det i praktiken enligt gängse terminologi?

Och om Mälartåg / Regionaltågen ska stanna där i framtiden verkar inte vara uteslutet?

"Nya stationer i Bergsbrunna & Alsike
Som del i fyra spår Uppsala kommer två nya stationer att byggas, en i stadsdelen
Bergsbrunna (Uppsala S) och en i Alsike i Knivsta kommun. Med nya spår och nya stationer
förbättras pendlingsmöjligheterna för boenden i området och målet är att det ska vara
smidigt att välja tåget som hållbart transportslag. Vid stationen Uppsala S (Bergsbrunna)
ska den nya spårvägen ansluta. Denna koppling kommer skapa förutsättningar för invånare
i de södra delarna av Uppsala att på ett snabbt och effektivt sätt kunna resa vidare söderut
mot Arlanda och Stockholm. Enligt Trafikverkets planering kommer dessa två stationer
byggas för möjligheten att trafikera med pendeltåg och med regionaltåg motsvarande
maximalt 2 ER1-enheter (dubbeldäckartågen)."

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 17:32
av twr
ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 17:46
av Hechtwagen
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 18:16
av twr
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 18:22
av ADDE
twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.
Det här känns ju som när UL rebrandade om upptågen så att de blev en del av Mälartågs-nätet när de införskaffade ER1-fordon och hade dem i samma målning.

Låt mig gissa: De nya ER1-tågen kommer se likadana ut som Mälartågs, marknadsföringen och ägarförhållandet liknar det som Upptåget är idag, så för resenärerna är det mälartåg. MEN, enda skillnaden blir att SL-kort accepteras på dessa specifika avgångar så man kan använda UL/SL-korten ombord.

eller?

Uppsalapendeln 2.0 kanske, eller ska det köras parallellt och inte acceptera SL-kort som det gör idag?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 07 september 2025 18:54
av twr
ADDE skrev: söndag 07 september 2025 18:22
twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46


Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.
Det här känns ju som när UL rebrandade om upptågen så att de blev en del av Mälartågs-nätet när de införskaffade ER1-fordon och hade dem i samma målning.

Låt mig gissa: De nya ER1-tågen kommer se likadana ut som Mälartågs, marknadsföringen och ägarförhållandet liknar det som Upptåget är idag, så för resenärerna är det mälartåg. MEN, enda skillnaden blir att SL-kort accepteras på dessa specifika avgångar så man kan använda UL/SL-korten ombord.

eller?

Uppsalapendeln 2.0 kanske, eller ska det köras parallellt och inte acceptera SL-kort som det gör idag?
Trafikupplägget är utrett, jag vet inte om man även har utrett marknadsföring, taxa etc.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 08 september 2025 11:35
av Hechtwagen
twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.

Då torde de väl vara "SL" som får äran?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 09 september 2025 22:29
av duga
Plattformar för 315 meter långa tåg efterfrågades av Region Uppsala i Bergsbrunna och Knivsta, men inte i Alsike där endast vanlig SL-pendel ska stanna. Regionen fick skjuta till pengar för längre plattformar i Bergsbrunna eftersom Trafikverket inte ville bekosta detta.