SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av C12C3C3C12 »

SL är väl inte direkt berömda för att använda andra städers vunna erfarenheter vad det gäller kollektivtrafik. Det nuvarande systemet med stämplar fick man från Hagen (Ruhr) med strax under 200 000 invånare som skulle byta till ett enhetssystem för hela Ruhrområdet. SL köpte alltså ett gammalt utgående system, dom i Hagen måste ha skrattat på sig. I samband med det köpte man gamla biljettautomater från Storbritannien (tror jag) som redan då hade några år på nacken. Systemet som sedan infördes i Ruhrområdet http://www.vrr.de/de/index.html hade varit perfekt för SL's trafik i Stockholms län. Ju längre du åker desto längre gäller biljetten för att inte tala om biljettautomaterna.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Det är verkligen mycket buggar i denna reskassa:

http://www.frojdh.se/2012/09/22/ranad-p ... san-av-sl/

Frågan är om reskassan i sin nuvarande form någonsin kommer lanseras fullt ut. (I den meningen att remsorna tas bort, så länge remsorna finns kvar kommer en överväldigande majoritet av trafikanterna fortsätta använda remsa.) Detta är uppenbarligen en skrivbordsprodukt som inte fungerar i praktiken. Allting tyder på att SL insett problemet och börjat dra i nödbromsen. Man skjuter upp slutdatumet för remsan hela tiden, och lanseringen av reskassan hos ombuden som var planerad till september har också ställts in.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

lirdo skrev:Frågan är om reskassan i sin nuvarande form någonsin kommer lanseras fullt ut. (I den meningen att remsorna tas bort, så länge remsorna finns kvar kommer en överväldigande majoritet av trafikanterna fortsätta använda remsa.) Detta är uppenbarligen en skrivbordsprodukt som inte fungerar i praktiken. Allting tyder på att SL insett problemet och börjat dra i nödbromsen. Man skjuter upp slutdatumet för remsan hela tiden, och lanseringen av reskassan hos ombuden som var planerad till september har också ställts in.
Än har man inte kommit med någon lösning på hur man ska göra med "remskassan" på 677:an Långhundra-Uppsala...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ett sidospår kring detta:

Hur mycket information går det att få ut ur korten med egen RFID-läsare om man inte knäcker krypteringar eller liknande?

En "hemma-RFID-läsare" för USB-anslutning till datorn skulle väl inte behöva kosta mer än nån femtiolapp om det på något sätt går att göra det juridiskt möjligt att sälja en sådan utan support...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Verspieder skrev:
lirdo skrev:Frågan är om reskassan i sin nuvarande form någonsin kommer lanseras fullt ut. (I den meningen att remsorna tas bort, så länge remsorna finns kvar kommer en överväldigande majoritet av trafikanterna fortsätta använda remsa.) Detta är uppenbarligen en skrivbordsprodukt som inte fungerar i praktiken. Allting tyder på att SL insett problemet och börjat dra i nödbromsen. Man skjuter upp slutdatumet för remsan hela tiden, och lanseringen av reskassan hos ombuden som var planerad till september har också ställts in.
Än har man inte kommit med någon lösning på hur man ska göra med "remskassan" på 677:an Långhundra-Uppsala...
På SL:s hemsida står det att man stämplar 2 kuponger för varje UL-zon man reser i. En resa Norrtälje-Uppsala kostar då 6 kuponger. Och det kan man väl fixa med reskassan? Jag har för mig att man kan köpa upp till 8 kuponger åt gången med reskassan.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

kildor skrev:På SL:s hemsida står det att man stämplar 2 kuponger för varje UL-zon man reser i. En resa Norrtälje-Uppsala kostar då 6 kuponger. Och det kan man väl fixa med reskassan? Jag har för mig att man kan köpa upp till 8 kuponger åt gången med reskassan.
Men enligt UL:s egna regler räknas zon 2 i Knivsta kommun in i zon 1, dvs Uppsala kommun. Således köper du bara en resa inom zon 1 när du åker med enkelbiljett eller sms mellan Uppsala och Långhundra.
Men när du åker med SL 677 på samma sträcka ska du stämpla bort fyra kuponger, dvs samma kostnad som att resa genom tre SL-zoner. T.ex från zon C i Norrtälje till zon A i Stockholm.

Här tycker jag att SL gör solklart fel, vilket i slutändan drabbar dem själva då arbetspendlandet på 677:an mellan Norrtälje kommun och Uppsala kunde ha varit klart högre om man betalt en skälig "normal SL-kostnad" på 3-4 kuponger för resan istället för dagens 6 st. För en resa på bara 4-5 mil från Gottröra-Rimbo.

Nej, det är dags att börja avskaffa dagens "tullavgifter" för förmånen att korsa dessa administrativa Berlinmurar, som länsgränserna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Verspieder skrev:Nej, det är dags att börja avskaffa dagens "tullavgifter" för förmånen att korsa dessa administrativa Berlinmurar, som länsgränserna.
Det kanske är dags för Östra Svealands-regionen och Östtrafik. :) Egentligen har väl Uppsala län mera samröre med Stockholm än vad gamla Skaraborgs län hade med Göteborg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
Verspieder skrev:Nej, det är dags att börja avskaffa dagens "tullavgifter" för förmånen att korsa dessa administrativa Berlinmurar, som länsgränserna.
Det kanske är dags för Östra Svealands-regionen och Östtrafik. :) Egentligen har väl Uppsala län mera samröre med Stockholm än vad gamla Skaraborgs län hade med Göteborg.
Ja, eller så kan alla länstrafikbolag t.ex. genom Samtrafiken skriva ett avtal att varje länsgränsöverskridande resas gränspasserande delsträcka inte får kosta mer än vad en jämförbar resa hade kostat om den gjorts inom det dyraste av de två län som passeras vid varje gräns, och resterande delsträckor inte heller får ges saltad räkning. Givetvis med en bättre formulering än föregående mening som jag skrivit samtidigt som jag tänkte...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

På den punkten vill jag bara säga att jag tycker det är dags att man genomför en gemensam taxa i Sverige. En av bolagen och landstingen gemensam överrenskommen taxa som sedan samtliga bolag har att hålla sig till. Detta skulle öka kollektivåkandet över gränserna, dels av ekonomiska skäl och dels av "problemfrihetsskäl", man skulle bara ha ett kort att förhålla sig till. Ett kort som fungerar i fler län, men som clearas på samma sätt som det gemensamma kortet för tex Småland och Skåne.

Men det är väl en utopi och ett översittarbeteende att göra så.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Varför inte över hela världen? Fram för enfaldstaxa till Maldiverna!
Nu är du dum.

Det förekommer inte sällan arbetspendling över länsgränserna. Och det är inte bara mellan vissa, utan troligen mellan de allra flesta län. Detta skulle förenkla för dessa resenärer.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ett system som är gemensamt för flera län kan aldrig innefatta Stockholms län med mindre än att SL får införa systemet tidigt och bestämma det mesta.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Varför inte över hela världen? Fram för enfaldstaxa till Maldiverna!
Ja, varför inte?

Vilka problem ser du egentligen med att några enstaka fakirer åker pendeltåg från Gävle till så nära Maldiverna man nu kommer?

En mer rimlig idé, om än politiskt svår, vore att införa ett gemensamt periodkort för hela landet, där man väljer längd på pendlingssträcka men inte var sträckan ska ligga, och då gäller kortet för fritt resande inom en (ungefär) cirkelformad yta med den storlek man valt då man köpte kortet, där cirkelns placering är valfri per dag. (Man kan tänka sig någon slags undantag för skiftarbetare med varierande arbetsplatser så att kortens "dag" följer skiftarbetares dygnsrytm, om det nu verkligen skulle bli ett problem med att köra trafikdygn).

Det torde vara en fördel för alla inblandade om de som dagligen pendlar kollektivt också kan använda sitt pendlarkort för dagliga resor när de befinner sig på annan ort?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Jag pratar inte om pendeltåg. Jag pratar om regeringsplanet.
Men det har väl "nolltaxa". :roll: För dem som får åka med det, alltså.
vilsam

Inlägg av vilsam »

Nu verkar remsorna vara slut i de flesta spärrarna, p g a leveransproblem efter Panaxias konkurs. Så det blir till att tanka reskassa för kunderna. Dessutom har de börjat sälja reskassa på en hel del pressbyråer i stan.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Dessutom tror jag inte att det bara är några enstaka som kan tänja sig att åka till Maldiverna för 15 spänn..
Jag tror att om det blev "enfaldstaxa" till hela världen - vilket inte är vad jag förespråkar, jag förespråkar samma betalsystem och möjligen en enhetlig taxa, inte samma taxa överallt - så skulle det ganska snart vara ointressant att åka till Maldiverna. Eller någon annan plats i världen för den delen. Man skulle tycka att det var för lättillgängligt - ungefär som Stockholms oerhört vackra skärgård är för genomsnittsstockholmaren.
Professionell tyckare
vilsam

Inlägg av vilsam »

Reskassan fungerar faktiskt rätt bra i innerstan. Men nära zongränserna är det problem, pratade med en spärrvakt i Trångsund igår och han var inte särskilt välvilligt inställt till reskassan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
Inge skrev:Dessutom tror jag inte att det bara är några enstaka som kan tänja sig att åka till Maldiverna för 15 spänn..
Jag tror att om det blev "enfaldstaxa" till hela världen - vilket inte är vad jag förespråkar, jag förespråkar samma betalsystem och möjligen en enhetlig taxa, inte samma taxa överallt - så skulle det ganska snart vara ointressant att åka till Maldiverna. Eller någon annan plats i världen för den delen. Man skulle tycka att det var för lättillgängligt - ungefär som Stockholms oerhört vackra skärgård är för genomsnittsstockholmaren.
Fast "enhetstaxa till hela världen" skulle väl avse lokaltrafikresor...

Det finns ju redan t.ex. schönes wochenende i Tyskland där man får åka obegränsat i hela landet med regionaltåg för motsvarande ett par svenska hundralappar för fem pers!
vilsam

Inlägg av vilsam »

Nu börjar reskassans brister uppmärksammas i media: http://www.metro.se/stockholm/sls-miss- ... Tejsl6Pak/
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Orsaken är ett tekniskt fel som gör att gps:en i bussens läsare inte känner av vilken zon man befinner sig i."

Har ERG levererat ett enda system där GPS-funktionen faktiskt fungerar?

(TfL i London har en enda zon för bussar och spårvagnar, och på tågen/tunnelbanan/DLR (och för spårvagnarna) så är läsarna fast monterade vid stationerna, d.v.s. TfL har inga GPS'er)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Det verkar som en lite bristfällig förklaring. Själva BussPC:n vet ju redan vilka hållplatser som ligger i vilka zoner, och meddelar kortläsarna detta. Det enda GPS:en ska göra är ju att finjustera bussens korrekta läge när framdörren öppnas, men mellan hållplatserna räknar ju bussen framåt med hjälp av hastighetsmätaren, dvs den sträcka hjulen rullar. Är GPS:en helt ut funktion fungerar systemet i stort sätt bara bra, förutom att viss förskjutning sker (särskilt vid vintertid om hjulspinn sker). Då får föraren korrigera positionen manuellt under vissa hållplatsstopp.

Men än har jag inte kört en enda SL-buss som den automatiska korrigeringen fungerat annat än klockrent och snabbt, så fort som framdörren börjar öppnas. Så tekniken är jag helnöjd med.
Låst