M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87

Re: M32?

Inlägg av alex87 »

Kan meddela att det finns ett rätt så stort lager av sand GS, det behövs!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Johan

Inlägg av Johan »

Det känns ju lagom ansvarsfullt att skräpa ned en ny vagn med massa lös sand. Ingen som tänkt på att det kommer sugas runt med ventilationen och becka igen, och lämna kvar ett fint damm som man aldrig kommer bli av med. Men det är väl bara att skylla på italiernarna som vanligt.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Johan skrev:Det känns ju lagom ansvarsfullt att skräpa ned en ny vagn med massa lös sand. Ingen som tänkt på att det kommer sugas runt med ventilationen och becka igen, och lämna kvar ett fint damm som man aldrig kommer bli av med. Men det är väl bara att skylla på italiernarna som vanligt.
Nog för att de ställs stora krav på ventilation i Sverige, men så kraftig att den suger upp sand, de är inte ens ventilationen i X40, vilken nog är den kraftigaste i fordon just nu.
Bromssand som de rör sej om här, är dessutom tvättad sand, så den ska inte damma. På bilden ser vi ju att de är sand förpackad i påsar, så som bromssand är då de lätt ska gå att hantera sanden "i fält" (i depå fylls oftast från sandtorn).
Tydligen har väl någon påse gått sönder, vilket ju kan hända om man bär några hindra påsar i vagnen. Detta suger man ju lätt bort med damsugare sen då man är klar.
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg kan oplyse, at deltagerne i Nordtrikk samtidig fungerede i stedet for sandsække i vogn 458.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
"sandsæk"
Truls 41

Inlägg av Truls 41 »

Hei.
Hvor mange vogner av type M32 har kommet til Gøteborg?
Truls
hej

Inlägg av hej »

Truls 41 skrev:Hei.
Truls
Enligt senaste uppgifterna 59 av 65 vagnar, av dessa är 56 satta i trafik.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

hej skrev:
Truls 41 skrev:Hei.
Truls
Enligt senaste uppgifterna 59 av 65 vagnar, av dessa är 56 satta i trafik.
Vill inte påstå alla 56 är i drift, finns nåra avställda :lol:
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
LarsY

Inlägg av LarsY »

460 har också kommit till Göteborg. 457 är full med sandsäckar för prov med ett lägre effektuttag. 458 var ute på provkörning i fredags, men är inte överlämnad till GS, inte heller 459 och 460.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

LarsY skrev:460 har också kommit till Göteborg. 457 är full med sandsäckar för prov med ett lägre effektuttag. 458 var ute på provkörning i fredags, men är inte överlämnad till GS, inte heller 459 och 460.
När ankom 460?
LarsY

Inlägg av LarsY »

Den stod där i lördags i alla fall, jag tror den kom onsdag eller torsdag.
Bild
/Lars Y
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Idag sågs 457 på den sedvanliga provturen på linje 6. Enligt en källa ska den ut imorgon Tisdag som eftermiddagsomlopp. Eventuellt ska även 458 ut på samma provtur imorgon.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Idag var både 457 och 458 i heldagstrafik, och 459 gick som övningsvagn.

Jag själv fick faktiskt äran att köra både 443 och 458, aldrig nånsin kört en sådan fin vagn som 458, visserligen hade den bara gått knappa 80mil så den var inte slutkörd än :D

Bild
458 och 443 på utsidan av Rantorget, tyckte det var fint att jag kunde få båda på bild,

Bild
458 som jag senare fick på linje 4. Denna bild tagen i Mölndal.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Ni som är insatta: Tror ni att alla 65 vagnar hinner anlända Gbg innan nyår?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

alex87 skrev:Idag var både 457 och 458 i heldagstrafik, och 459 gick som övningsvagn.

Jag själv fick faktiskt äran att köra både 443 och 458, aldrig nånsin kört en sådan fin vagn som 458, visserligen hade den bara gått knappa 80mil så den var inte slutkörd än :D

http://i832.photobucket.com/albums/zz25 ... 1c5b0e.jpg
458 och 443 på utsidan av Rantorget, tyckte det var fint att jag kunde få båda på bild,

http://i832.photobucket.com/albums/zz25 ... 658abe.jpg
Intressant. Jag stod vid Brunnsparken kring 17-tiden i dag och skulle åka till Korsvägen. 2:an och 4:an kom in nästan samtidigt till hållplatsen. Båda skulle mot Mölndal men via Skånegatan respektive Avenyn. Jag hoppade på 2:an och noterade samtidigt numret på 4:ans vagn som var 458. Jag tänkte att jag skulle se vilken som skulle bli först till Korsvägen. Ungefär en minut efter att 2:an jag åkte med kom in till Korsvägens hållplats, så kom 4:an dit (jag befann mig då på lite för långt avstånd för att kunna se om det var 458, men rimligtvis bör det ha varit det). Kanske var det du som körde den 4:an då.

Strax innan jag hoppade på 2:an vid Brunnsparken så såg jag denna kombination med tre vagnar. De var ej i trafik. (Tyvärr stod jag för nära för att få med hela.)
Bild
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Gbgcyklaren skrev:
alex87 skrev:Idag var både 457 och 458 i heldagstrafik, och 459 gick som övningsvagn.

http://i832.photobucket.com/albums/zz25 ... 1c5b0e.jpg

http://i832.photobucket.com/albums/zz25 ... 658abe.jpg
Intressant. Jag stod vid Brunnsparken kring 17-tiden i dag och skulle åka till Korsvägen. 2:an och 4:an kom in nästan samtidigt till hållplatsen. Båda skulle mot Mölndal men via Skånegatan respektive Avenyn. Jag hoppade på 2:an och noterade samtidigt numret på 4:ans vagn som var 458. Jag tänkte att jag skulle se vilken som skulle bli först till Korsvägen. Ungefär en minut efter att 2:an jag åkte med kom in till Korsvägens hållplats, så kom 4:an dit (jag befann mig då på lite för långt avstånd för att kunna se om det var 458, men rimligtvis bör det ha varit det). Kanske var det du som körde den 4:an då.

Strax innan jag hoppade på 2:an vid Brunnsparken så såg jag denna kombination med tre vagnar. De var ej i trafik. (Tyvärr stod jag för nära för att få med hela.)
Bild

Nej det var tyvär inte jag, slutade vid 13.25, men det borde varit föraren som löste av mig, eller föraren efter den föraren som löste mig. Antingen hade föraren som löste av mig en gång mölndal eller två ggr dit.
Var däremot ett riktigt nöje köra 458 så kunde nog suttit några timmar till :)
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Martin skrev:Ni som är insatta: Tror ni att alla 65 vagnar hinner anlända Gbg innan nyår?
Enligt källa bör 461 komma nästa vecka, räkna med en vagn varannan vecka ungefär.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Gbgcyklaren skrev:
Bild
Jag har sett trevagnarståg flera gånger den senaste tiden, är det vagntransport mellan vagnhallarna? Eller har man börjat prova vilka hållplatser som kan trafikeras med 45 meters tåg :-)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag såg att den fortsatte i riktning mot vagnhallen vid Rantorget, när jag svängde av mot Korsvägen vid Ullevi. I övrigt vet jag inte. ;)
(Jag minns trevagnsset från när jag var liten. Och jag minns även att jag har sett bakvända vänstertrafikvagnar i trafik. Fast då trodde jag att man körde dem baklänges för att man tyckte att det var en kul grej.)
@gbgcyklaren
Truls 41

Inlägg av Truls 41 »

Hei.
Ser at det står en M32 i Kiel i dag kan,dert være vogn nummer 461 tro?
Truls
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Jodå. 461 ankom Rantorget idag.
Skriv svar