Sida 3 av 4
Postat: onsdag 11 december 2002 14:42
av Björn J.
Tänk.... jag som trodde att denna sajten skulle handla om lokaltrafik och inte om nordisk arbetsmarknadspolitik...
Sopar dåligt framför eget glashus:
Bj.
Sista M21an
Postat: onsdag 11 december 2002 15:15
av Tramqueen

På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
Postat: onsdag 11 december 2002 15:16
av BaardB
Björn J. skrev:Tänk.... jag som trodde att denna sajten skulle handla om lokaltrafik och inte om nordisk arbetsmarknadspolitik...
Sopar dåligt framför eget glashus:
Bj.
En viktig del av lokaltrafikken er den museale virksomheten, og arbetsmarknadspolitikken er sentral i arbeidet med å ta vare på gamle busser, trikker mv...

Re: Sista M21an
Postat: onsdag 11 december 2002 21:18
av Björn J.
Tramqueen skrev:
På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
Tänk vad tiden går fort.
Jag har också en diabild någonstans på M21 200 på väg uppför Ånäsvägen lastad med sandsäckar... den typen av passagerare protesterar inte.
Bj.
Re: Sista M21an
Postat: torsdag 12 december 2002 8:29
av 2763
Tramqueen skrev:
På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
279 tas in i verkstaden måndag morgon, sista trafikdagen är alltså 15/12, då är vagnen abonnerad hela dagen av SSR så sista potentiella äkta trafikdag är den 14/12, dock är det troligen så att den inte kommer ut på lördagen varför fredagen den 13:e blir den sista trafikdagen för M21.
Det vill säga - om inte vagnen havererar får då blev det omedelbums.
Dock så är det då som så att M21 208 kommer inte att byggas om till M31, det är också svårt då 208 inte har en led på mitten som går att dela.
(De stora långedragsvagnarna har också littera M21, läser man i järnvägsinspektionens kollissionsrapproter kan man läsa en om en kollision mellan "M21 208 och M21 216)
/Tony
Vad är fel?
Postat: torsdag 12 december 2002 9:47
av Tramqueen

Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Re: Vad är fel?
Postat: torsdag 12 december 2002 10:06
av Andy
Tramqueen skrev:
Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Dette er denne "M21" Tony mener:
http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=110
Den har jo ingen ledd
Andreas
Re: Vad är fel?
Postat: torsdag 12 december 2002 10:08
av 2763
Tramqueen skrev:
Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Ok - vi rör till det...
Det är nog inte omöjligt att bygga om 208 med låggolvsmittdel, men det vore väl synd på en gammal vagn från 1929
Ledvagnen M21 208 är ju redan ombyggd till M31 208 emedan det som sagt vore synd att bygga om långedragsvagn M21 208 (Även känd som M7 och Mb01) till låggolvsvagn.
/Tony
Postat: torsdag 12 december 2002 13:01
av Björn J.
Ang. 208ans ombyggnad till ledvagn så kan jag ju ta med fogsvansen och vinkelslipen på lörda... Blir jag en äkta "spårvagnskapare" då?
Bj.
Postat: torsdag 12 december 2002 13:05
av Björn J.
1928, 1928; Tony, Långedragsvagnen är enligt vår hemskesida byggd 1928!
Alltid kul att rätta en rättare!
Bj.
Postat: torsdag 12 december 2002 14:12
av 2763
Björn J. skrev:1928, 1928; Tony, Långedragsvagnen är enligt vår hemskesida byggd 1928!
Alltid kul att rätta en rättare!
Bj.
Du har fullkommligt rätt, men den sattes inte i trafik förrän 29.
Skönt att bli rättad!
/Tony
Postat: torsdag 12 december 2002 18:50
av BaardB
TonyM skrev:Ska du till Danmark i helgen?
Glöm inte passet
Det gjorde den närsynte bofinken Knut och då fick han åka hem igen!
/Tony
Hva? Er det krav om pass mellom EU-land? Og spesielt mellom disse to landene
Vi i Norge har hatt passfrihet med både Sverige og danmark i over(?) 50 år
/Baard
Men det var kanskje feil diskusjonsforum fro dette tema?

Postat: torsdag 12 december 2002 19:25
av 2763
BaardB skrev:TonyM skrev:Ska du till Danmark i helgen?
Glöm inte passet
Det gjorde den närsynte bofinken Knut och då fick han åka hem igen!
/Tony
Hva? Er det krav om pass mellom EU-land? Og spesielt mellom disse to landene
Vi i Norge har hatt passfrihet med både Sverige og danmark i over(?) 50 år
/Baard
Men det var kanskje feil diskusjonsforum fro dette tema?

Passkrav föreligger egentligen inte med tanke på Schengen och det nordiska passamarbetet. Men du måste kunna styrka din nationalitet och för oss svenskar så innebär det pass. "Pass"tvånget är p.g.a. EU-toppmöte och är tillfälligt under denna veckan.
/Tony
Re: Vad är fel?
Postat: torsdag 12 december 2002 19:59
av JAgr
TonyM skrev:Ledvagnen M21 208 är ju redan ombyggd till M31 208 emedan det som sagt vore synd att bygga om långedragsvagn M21 208 (Även känd som M7 och Mb01) till låggolvsvagn.
/Tony
Lite småpet
GS M21 208 är ombyggd till M31 men har nummer 308.
Vi får väl ta och ruska liv i planerna att alla M21 skall förses med låggolvdel och inräkna SSR M21 208 till kandidaterna om det nu är allas mening?
/JAgr
Re: Vad är fel?
Postat: torsdag 12 december 2002 20:48
av Björn J.
JAgr skrev:
Vi får väl ta och ruska liv i planerna att alla M21 skall förses med låggolvdel och inräkna SSR M21 208 till kandidaterna om det nu är allas mening?
/JAgr
Tycker inte jag.
Man får sån härlig motion i knäna av att springa upp och ner i alla trappor när man är "kondis" på denna vagn.
Vaddå gå på gym och lyfta skrot när man kan lyfta barnvagnar upp och ned utefter Lisebergslinjen... Särskillt de stora kombivagnarna (med okänt littera) som innehåller övergödda 1,5 åringar, samt med "överskriden totalvikt" bestående av videokameror, termosar samt lotterivinster på lastgallret inunder korgen. Om barnvagnsföraren dessutom oförsiktikt framfört "babytrikken" i en hundbajs så kan man lätt hålla sig för skratt, jag vet! (typ värsta sortens cockerspanieldiarré

).
Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp...
Man hör ofta äldre människor som var med "på den gamla goda tiden" som med viss andakt minns dessa vaganar, och det var något speciellt högtidligt att få åka på Långedragslinjen, stora moderna vagnar med vacker inredning, och så hade ju Långedragslinjen en särskilld status som järnväg, bara en sådan sak... och tänk, Långedragsvagnarna hade "ångvissla"... de lät ungefär som västgötabanans ånglok när de signalerade. Då som nu får denna vissla sin tryckluft från kompressorn som även försörjer vagnens tryckluftsbromsar med komprimerat andningsmedium.
Och nu finns även 208 med plattformsvärme och nyreviderade kamflänsradiatorer, inkopplade av JAgr

.
Bj.
Re: Vad är fel?
Postat: fredag 13 december 2002 8:26
av Kristofer
Björn J. skrev:Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp...
Högolvsvagn?
Låter synnerligen brandfarligt, även om jag förutsätter att rökförbud råder i en sådan vagn.
Och det är väl bara själva golvytan som är täckt av hö? Annars får man nog problem med hållfastheten...

Re: Vad är fel?
Postat: fredag 13 december 2002 8:54
av Björn J.
Kristofer skrev:Björn J. skrev:Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp...
Högolvsvagn?
Låter synnerligen brandfarligt, även om jag förutsätter att rökförbud råder i en sådan vagn.
Och det är väl bara själva golvytan som är täckt av hö? Annars får man nog problem med hållfastheten...

Jag är litet osäker på hur dubbla konsonanter skall användas vid ihopskrvning, men annars så var det vagntypen "hög-golvsvagn" jag avsåg. Ser litet konstigt ut att skriva "höggolv" men det kanske skall vara så.
Hur som helst så kunde förarna förr i tiden rekvirera "hötofflor" att trä utanpå ordinarie skodon under sträng kyla, detta kanske man slapp då om vagnen vore utrustad med "högolv".
Vagnar med golv av hö måste ju under förra seklets första år skyddas från hästar, idisslare och andra gräsatande livsformer, då dessa annars kunde förtära vagnens golv...
Fanns det spårväg förbi Hötorget tro?
Bj.
Re: Vad är fel?
Postat: fredag 13 december 2002 9:08
av 2763
Björn J skrev:Jag är litet osäker på hur dubbla konsonanter skall användas vid ihopskrvning, men annars så var det vagntypen "hög-golvsvagn" jag avsåg. Ser litet konstigt ut att skriva "höggolv" men det kanske skall vara så.
Hur som helst så kunde förarna förr i tiden rekvirera "hötofflor" att trä utanpå ordinarie skodon under sträng kyla, detta kanske man slapp då om vagnen vore utrustad med "högolv".
Enkelt - enligt min lärarinna på lågstadiet:
Vid samskrivning skall alla bokstäver finnas kvar så länge det inte blir tre konsonanter av samma sort på rad om man av någon anledning sätter ihop ägg och golv (vad nu ett äggolv är) så blir det inte ägggolv utan äggolv. Undantag från denna regel finns givetvis annars vore den ju inte en regel i svenska spårket
(undrar om det finns något undantag från regeln om att det inte finns någon regel utan undantag)
/Tony
Re: Vad är fel?
Postat: fredag 13 december 2002 9:47
av Kristofer
Björn J. skrev:Fanns det spårväg förbi Hötorget tro?
Självklart. 2:an och 11:an på Kungsgatan. Blev sedan trådbuss 32 och 41.
Re: Den sista M21:an
Postat: måndag 22 mars 2004 18:31
av Gäst
Björn J. skrev:279 är den sista M21:an i trafik. Har synts på stan idag.
Passa på att åka! Snart skall den till Mittwalde (hur-nu-det-stavas).
(SSR har sparat diverse typiska M21-delar så att vi om si så där 20-30 kan återställa en M21.)
Bj.
Mittwalde-Międzylesie-Polska