Sida 3 av 4

Re: Skyddstopp på A30/B30 upphävt

Postat: tisdag 08 februari 2005 16:09
av Johan Wahlstedt
Seko-medlem skrev: Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.

Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.

Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.

Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).

Re: Skyddstopp på A30/B30 upphävt

Postat: onsdag 09 februari 2005 7:09
av Marcus A
Johan Wahlstedt skrev:
Seko-medlem skrev: Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.

Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.

Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.

Precis. En annan risk är ju att lagen om skyddsombudens rätt till att stoppa arbetet tas bort om den missbrukas.

Re: Skyddstopp på A30/B30 upphävt

Postat: onsdag 09 februari 2005 11:17
av Gäst
Johan Wahlstedt skrev:
Seko-medlem skrev: Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.

Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.

Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.

Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).
För oss som kör är det Connex som är arbetsgivare och därmed arbetsmiljöansvariga.Vad som sedan står i avtal mellan Connex och SL är ointressant för oss.
spvf

Postat: onsdag 09 februari 2005 15:34
av Torsten
A30 är skräp!

Postat: onsdag 09 februari 2005 16:40
av Gäst
Torsten skrev:A30 är skräp!
FÖROLÄMPA INTE A30!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat: onsdag 09 februari 2005 18:26
av Björne
Anonymous skrev:
Torsten skrev:A30 är skräp!
FÖROLÄMPA INTE A30!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vissa tar verkligen det här på allvar...

Postat: onsdag 09 februari 2005 20:19
av VeVen
Jag startade denna tråd.

Vet inte om jag skall vara stolt eller om jag borde skämmas. . .

Postat: onsdag 09 februari 2005 20:28
av kale
VeVen skrev:Jag startade denna tråd.

Vet inte om jag skall vara stolt eller om jag borde skämmas. . .
Fast i praktiken så började ämnet diskuteras redan i en annan tråd.

Postat: onsdag 09 februari 2005 22:06
av august
kale skrev:
VeVen skrev:Jag startade denna tråd.

Vet inte om jag skall vara stolt eller om jag borde skämmas. . .
Fast i praktiken så började ämnet diskuteras redan i en annan tråd.
...som jag startade och inte hade ett dugg med A30/B30 vs A32 att göra från början.

Jag måste säga att jag är ytterst förvånad över hurpass känslomässigt laddad "relationen" mellan A30 och A32 faktiskt visade sig vara... och jag håller med någon talare högre upp: som diggare tycker jag mycket om A30, men som pendlare/trafikant åker jag hellre A32. Diggandet är trevligt som omväxling, helst/gärna på Djurgårdslinjen eller i Malmköping, men A30 är verkligen pensioneringsmogna på både Nockeby och Lidingö.

Postat: onsdag 09 februari 2005 23:18
av A32
I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.

Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.

A30 vs. A32

Postat: onsdag 09 februari 2005 23:48
av Per Jacobson, nr 147
En verkligt underhållande och intressant diskussion om fördelar och nackdelar med A30 resp A32.

Hälsningar

Per (147)

Postat: torsdag 10 februari 2005 15:21
av A30
A32 skrev:I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.

Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.
...

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: tisdag 14 februari 2023 10:10
av Hechtwagen
Har A32 nu blivit tillräckligt gambla för att anses vara riktiga spårvagnar som är bättre än de nyare spårvagnarna?

Pratar man med folk födda på 30-talet så tyckte de ofta inte om A25 för att de var modernt skräp.

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: tisdag 14 februari 2023 11:58
av C12C3C3C12
Nästa offer för offentlig prygel utanför Alkärrshallen är Gäddvagnen som drar upp en tråd från 2005.

A24 senare A30 var inte byggd för att vara trevlig, det var ett kommunikationsmedel från A --->B.

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: tisdag 14 februari 2023 18:49
av Fyrgeit
Ojoj, trodde inte det fanns hetsigare debatter än A32 vs. A35. :D

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: tisdag 14 februari 2023 18:50
av Hechtwagen
C12C3C3C12 skrev: tisdag 14 februari 2023 11:58 Nästa offer för offentlig prygel utanför Alkärrshallen är Gäddvagnen som drar upp en tråd från 2005.

A24 senare A30 var inte byggd för att vara trevlig, det var ett kommunikationsmedel från A --->B.

Tre olika saker gnälls det över här när man gör ett inlägg!

*Du håller dig inte till ämnet, starta en ny tråd...
*Du lyfter en gammal tråd, aja baja!
*Det finns redan en tråd, varför startar du en ny?

Och så till trådens ämne, A32 är nog att föredra före A30 om man inte är ute efter en ren nostalgikick!

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: tisdag 14 februari 2023 22:33
av daniel_s
Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: onsdag 15 februari 2023 9:37
av Harald
daniel_s skrev: tisdag 14 februari 2023 22:33 Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: onsdag 15 februari 2023 14:48
av daniel_s
Harald skrev: onsdag 15 februari 2023 9:37
daniel_s skrev: tisdag 14 februari 2023 22:33 Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.
Ja man ska ju alltid göra tvärtom där :wink:

Det är väl också tveksamt vilken som egentligen är sämst av de två nyaste vagntyperna i Oslo.

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Postat: torsdag 16 februari 2023 23:38
av Kristineberg
Rolig läsning i denna gamla tråd. Synd att ens minnen av A30 endast är från barnvagnen dock.. :lol: