Förstår inte riktigt vad du menar. Det jag skrev hade inget att göra med någon nedläggning av spårvägen till Mölndal. Varför måste hållplatsen Lana finnas kvar bara för att slingan ska kunna vara kvar? Taxegränsen kan ju flyttas till Varbergsgatan.Struve skrev:Isåfall lär Lana bli kvar också, kommungränsen går ju precis där.
Nåja det spelar ingen roll för det finns väl inga direkt planer på att dra in spårvagnen till Mölndal, har väl o finns väl fortfarande planer på att förlänga mot Åbro också??
Hållplats vid f.d GÖFAB i Göteborg ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Hehe läste en gång till o då klarnade det i Struves huvve, MEN varför flytta en taxegräns som idag ligger i kommungränsen?? Vart har du tänkt att Lana skall ta vägen?? Ska Lana vara kvar eller ej?? Visst att det är ca 200 meter bara mellan dessa hållplatser, men förstår inte resonemanget med att plocka bort antingen Lana eller Varbergsgatan.
Varbergsgatan har IcaMAXI som har ganska stort resandeunderlag även i kollektivtrafiken.
Lana med bilaffärerna, chappet mm mm
Varbergsgatan har IcaMAXI som har ganska stort resandeunderlag även i kollektivtrafiken.
Lana med bilaffärerna, chappet mm mm
Om Lana läggs ned måste förstås taxegränsen flyttas. Antingen åt ena eller andra hållet. Varbergsgatan känns då rimligast, även om man förstås också kan tänka sig en lösning med omlottzon. Många taxegränser går idag i praktiken inte vid kommungränsen, så varför skulle det ställa till några problem här? Exakt hur långtgående dessa önskemål är har jag ingen aning om, men jag vet att Mölndals kommun (stad) har tagit upp frågan några gånger. Man menar antagligen att det är omotiverat med två täta hållplatser just här, när man på resten av sträckan har avsevärt längre avstånd. Eftersom resandet till/från Varbergsgatan vida överstiger det vid Lana känns det rimligt att det i såna fall är denna hållplats man satsar på.
Och nu ligger varken Lana eller Varbergsgatan i Mölndals Kommun utan i Götet, iallafall om man kollar kommungränsskyltningen.
Sedan kan jag hålla med om att det är dumt att flytta eller ta bort hpl, oavsett om det är Lana som får stryka på foten eller inte.
Fortfarande idag finns det folk som inte kliver av vagnen vid nygamla hållplatsen Mölndals Centrum. Har själv råkat ut för detta ett otal ggr, men det enda dom "vinner" är att få kliva av under bron på hiss-sidan istället för på det normala hpl-läget. Vändslingan vid gamla Broplatsen är numera just en vändslinga utan passagerare.
Sedan kan jag hålla med om att det är dumt att flytta eller ta bort hpl, oavsett om det är Lana som får stryka på foten eller inte.
Fortfarande idag finns det folk som inte kliver av vagnen vid nygamla hållplatsen Mölndals Centrum. Har själv råkat ut för detta ett otal ggr, men det enda dom "vinner" är att få kliva av under bron på hiss-sidan istället för på det normala hpl-läget. Vändslingan vid gamla Broplatsen är numera just en vändslinga utan passagerare.
Just detta du skrev som jag åsyftade på.... men jag vet att Mölndals kommun (stad) har tagit upp frågan några gånger. Man menar antagligen att det är omotiverat med två täta hållplatser just här, ....

Mölndals kommun har inte ett smack med vart hpl ligger i Göteborgs kommun.
Skit samma för trafiken är som den är o det lär dröja innan någon förändring sker, för den delen.
Nu tänkte jag bara på den delen av snabbspåret som ligger paralellt med järnvägen, och den delen av angeredsbanan som går från GM och norrut fram till det börjar bli "bebyggelse" igen, d.v.s. två helt spikraka långa sträckor utan något annat än kontaktledningsstolpar i synfältet på många meter.TonyM skrev:Och var på Spårvägsnätet i Göteborg finns det sträckor med sämre sikt än hela Angeredssträckan som samtidigt har sth 60?Mats skrev: Då borde det med andra ord gå rätt bra att köra "på sikt" snabbare än 60km/h på angeredsbanan, utan några övriga åtgärder kan man tycka.
60km/h är ju godkänt på ett antal andra GS-sträckor med betydligt sämre sikt. Jag har svårt att tänka mig spårvägsträckor med bättre sikt än snabbspåret och angeredsbanan har.
Om man ökar hastigheten på just de två sträckorna så har man antagligen gjort en klart märkbar vinst. Fast kanske inte så mycket att man börjar på att spara in vagnar, hur mycket tid måste man spara för att man ska spara in ett omlopp egentligen?
Nu är det väl inte riktigt så enkelt med tanke på att Mölndals stad är inblandad i finansieringen av trafiken ut till Mölndal. Utan den gränsöverskridande trafiken skulle den inomgöteborgska delen få sämre bärkraft. Sedan kan man ju stilla fråga sig om inte även Göteborgs kommun ifrågasätter rimligheten i två så närbelägna hållplatser. I flera dylika situationer har ju hållplatser fått stryka på foten. Senast Virginsgatan.Struve skrev:Just detta du skrev som jag åsyftade på.... men jag vet att Mölndals kommun (stad) har tagit upp frågan några gånger. Man menar antagligen att det är omotiverat med två täta hållplatser just här, ....![]()
Mölndals kommun har inte ett smack med vart hpl ligger i Göteborgs kommun.
Kan hålla med om att en av hpl har diskuterats om den ska vara kvar men när det senast skedde var det väl ändå trafikontoret som diskutterade det.
Om spårvägen läggs ner i Mölndal kommer den att ersättas med buss fram till Lana för Göteborgs Kommun har väl inte diskutterat om den ska dras in eller ej dom senaste årtiondena på sträckan Korsvägen/Lana??
Reseunderlaget finns oavsett om det går på räl eller gummihjul. Ser man på antalet ressenärer en kväl så kliver 50% av ressenärerna av vid Getebergsäng, Elisedal och Almedal, detta enligt an inte altför vetenskaplig undersökning utförd av mig själv
Om spårvägen läggs ner i Mölndal kommer den att ersättas med buss fram till Lana för Göteborgs Kommun har väl inte diskutterat om den ska dras in eller ej dom senaste årtiondena på sträckan Korsvägen/Lana??
Reseunderlaget finns oavsett om det går på räl eller gummihjul. Ser man på antalet ressenärer en kväl så kliver 50% av ressenärerna av vid Getebergsäng, Elisedal och Almedal, detta enligt an inte altför vetenskaplig undersökning utförd av mig själv

Om sträckan Lana-Mölndal läggs ner lär trafiken ersättas av buss hela vägen från centrala Göteborg. En av de mest uppenbara erfarenheterna från linjeomläggningen i Mölndal för några år sedan var att resenärerna inte uppskattar nytillkommna byten. Nä, om Mölndal lägger ned spårvägen lär det i bli utökad trafik på 761 och kanske förlängning av densamma mot Brunnsparken/N.E. terminalen. Nu är det för tillfället en rätt hypotetisk diskussion, ty för en gångs skull råder ingen som helst aktivitet bland stadens spårvägsmotståndare.Struve skrev:Om spårvägen läggs ner i Mölndal kommer den att ersättas med buss fram till Lana för Göteborgs Kommun har väl inte diskutterat om den ska dras in eller ej dom senaste årtiondena på sträckan Korsvägen/Lana??
Finns ett ställe mellan Lantmilsgatan och Axel Dahlströms torg där sikten i höjd med dagiset på högra sidan är undermålig.TonyM skrev:Och var på Spårvägsnätet i Göteborg finns det sträckor med sämre sikt än hela Angeredssträckan som samtidigt har sth 60?Mats skrev: Då borde det med andra ord gå rätt bra att köra "på sikt" snabbare än 60km/h på angeredsbanan, utan några övriga åtgärder kan man tycka.
60km/h är ju godkänt på ett antal andra GS-sträckor med betydligt sämre sikt. Jag har svårt att tänka mig spårvägsträckor med bättre sikt än snabbspåret och angeredsbanan har.
//T
A-banan har överlag bra sikt med kanske ett undantag med den lite svaga kurvan efter JET-macken i riktning mot Hjällbo.
Kuriosa: sträckan Gamlestadstorget-Hjällbo har namn som delat upp sträckan och som används vid fel tågordning upp mot Angered centrum.
Slakthusbron-Jet : Skarwells alt Kolerakyrkogården.
Rakan utanför g:a Göfab heter Göfab helt enkelt och kurvan likaså efter heter Göfab garden.
Kurvan vid Göfab garden är infarten till Savannen(djurrikt område).
Då stigningen mot Lärje börjar heter det Kolonilotterna.
Lärje kallas den sista biten från Gamlestadsvägen och uppåt.
Slut på onödigt vetande från Grovsnus.

Tack, den var ny för mig... Inte ens 9 år på bygget har lärt mig alla smeknamn... Undrar dock inte om Blå Boden kommer vara det som överlever längst av alla *skrattar å funderar på vad 2005 års förarelever kommer tro om oss*Grovsnus skrev:[Kurvan vid Göfab garden är infarten till Savannen(djurrikt område).
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Här somnade visst tråden, och väcktes av den här tråden:mats skrev:Nu tänkte jag bara på den delen av snabbspåret som ligger paralellt med järnvägen, och den delen av angeredsbanan som går från GM och norrut fram till det börjar bli "bebyggelse" igen, d.v.s. två helt spikraka långa sträckor utan något annat än kontaktledningsstolpar i synfältet på många meter.TonyM skrev:Och var på Spårvägsnätet i Göteborg finns det sträckor med sämre sikt än hela Angeredssträckan som samtidigt har sth 60?Mats skrev: Då borde det med andra ord gå rätt bra att köra "på sikt" snabbare än 60km/h på angeredsbanan, utan några övriga åtgärder kan man tycka.
Om man ökar hastigheten på just de två sträckorna så har man antagligen gjort en klart märkbar vinst. Fast kanske inte så mycket att man börjar på att spara in vagnar, hur mycket tid måste man spara för att man ska spara in ett omlopp egentligen?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=
Varför måste man jämföra hela angeredsbanan med resten av nätet, när man faktiskt kan jämföra angeredsbanans långa raksträcka samt snabbspårets långa raksträcka med reseten av nätet... dessa två raksträckor kan jag slå vad om att de är de sträckor på GS nät som har överlägset bäst sikt. Om man gör nån slags ekvation på "siktförhållande / STH" så får man fram nån slags "siffra" (om man nu kan uttrycka siktförhållande med siffror) på hur hög säkerheten är med avseende på sikt i förhållande till STH; och jag skulle tro att man kan dra slutsatsen att säkerheten är "bättre än vad som behövs", d.v.s. att tittar man på hur lite olyckor som inträffar på resten av de delar av nätet som har egen banvall och vilken STH som gäller där så kan man nog höja STH på dessa raksträckor utan att äventyra säkerheten trots avsaknad av signalsystem och ATC...
Jag vet inte exakt hur långa de är men den totala restiden gamlestadstorget-centralen är 7 minuter enligt tidtabellen, räkna med att halva den tiden körs i 60km/h och tillhör den sträcka som kanske skulle kunna ökas i hastighetMartin skrev:Hur långa är dessa raksträckor? En hastighetshöjning från 60-80 km/h ger en tidsvinst på 15s/km. Sedan får man också räkna av accelerations- och retardationssträcka från rakstäckans längd.

Nja, jag tycker mer det är intressant att diskutera möjligheten att öka hastigheten generellt sett...Martin skrev:Mats: Om jag förstår dig rätt efter att ha läst igenom tråden vill du höja STH på vissa delar av banan för att kunna ha "råd" tidsmässigt att öppna en ny hållplats vid Alelyckan?