Sida 3 av 3
Re: Elektrisk fartygsdrift
Postat: lördag 26 juli 2025 19:57
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑lördag 26 juli 2025 19:45
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 26 juli 2025 18:05
Det är en sträcka på 10 nautiska mil, alltså inga märkvärdigheter jämfört med vad som beskrivits här tidigare. Frågan är varför Scandline överhuvud taget satsar på en färjelinje som ändå försvinner om några år.
https://www.scandlines.com/about-us/our ... ht-ferrys/
Men det är klart, det är deras pengar och all dekarbonisering är förstås välkommen i någon mening. Till skillnad från vissa andra är jag inte religiöst fixerad vid någon speciell tekniklinje.
New Denmark to Germany tunnel rail link 'delayed by several years'
The Local skrev:Delays in building a rail link between the new Fehmarn Belt tunnel and the railway on the German mainland could set the project back years, according to new reports.
[...]
Construction of the additional tunnel on the German side has yet to receive final approval and is therefore yet to start. Given the six-year build time, this means trains are unlikely to begin running across the Fehmarn Belt before the end of 2032 at the earliest.
[...]
Danielsen stressed that cars and other road traffic will still be able to cross the Fehmarn once the Denmark-Germany link is completed. That is because there is already a road bridge, the Fehmarn Sound Bridge, between the island of Fehmarn and mainland Germany.
Tyskarna är väl inte så pigga på Fehmarn Bält-förbindelsen. Vidare
hävdar Scandlines att förbindelsens finansieringsmodell strider mot EU:s konkurrensregler.
Det är känt från början att Fehmarn Belt-förbindelsen är en rent dansk historia (bortsett från att tyskarna får jobba en del med infrastrukturen på sin sida). Tyskland tycker nämligen att de inte har något direkt att vinna på denna. Men förbindelsen är
som bekant under uppförande, förseningar eller ej:
https://femern.com/the-tunnel/fehmarnbelt-tunnel/
Det kan nämnas att både Engelska kanaltunneln och Hallandsås-tunneln på sin tid dömdes ut som meningslösa projekt, som borde ha avbrutits.
Re: Elektrisk fartygsdrift
Postat: lördag 26 juli 2025 20:02
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑lördag 26 juli 2025 19:45
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 22 juli 2025 19:42
MOLS-linien vill dekarbonisera sin rutt Sjaelland Odde - Århus, vilket naturligtvis i sig är lovvärt. Jag kommer igår första gången jag åkte denna linje med mina föräldrar runt 1950, då vi var påväg till den pittoreska danska staden Ebeltoft (besök den om ni har vägarna förbi). MOLS-linjen marknadsför denna som ett snabbare alternativ till att åka över Storebæltsbroen, om man ska från Sjaelland till Jylland eller v.v.
Frågan är varför Molslinjen överhuvud taget satsar på en färjelinje som
kanske försvinner om några år. Denna förbindelse borde tyskarna inte kunna sabotera!
Den där artikeln är från 2022! Sedan dess verkar inget ha hänt. Frågan är om Danmark ens har råd med detta under överskådlig tid. De föregivna fördelarna påminner lite om
Kvarken-brons. Så MOLS sitter nog ganska säkert. Vet inte vilka avskrivningstider som är kutym i denna bransch, men Gotlandsbolaget skriver såvitt jag förstår av sina nyaste fartyg på 10 år, ex.vis.
Gotlandsbolaget skrev:Avskrivningar enligt plan beräknas för snabbfärjorna M/S Visborg, M/S Gotland, M/S Visby och M/S Drotten efter en nyttjandeperiod om 10 år räknat från nybyggnadsåret. För konventionella färjor är avskrivningstiden normalt 20 år. För produkttankfartyg är avskrivningstiden 15 år och med 10% i restvärde. Planerade dockningar skrivs av på fem år
Observera att den föreslagna fasta förbindelsen har en mera sydlig sträckning än dagens färjelinje.
Men en hemsida finns givetvis. Det är den minsta investeringen i sammanhanget:
https://kattegat.dk/
Re: Elektrisk fartygsdrift
Postat: tisdag 29 juli 2025 5:59
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 22 juli 2025 18:21
Distansen på rutten Sjaelland Odde - Århus (som det är fråga om i exemplet) är knappt 40 nautiska mil, dvs, hälften av sträckans Nynäshamn - Visby. Vad den senare skulle kräva av elektrifiering har jag redan visat på.
China's first pure electric tourist vessel powered by CATL batteries enters service
CnEVPost skrev:CATL's marine battery system adopts CTP (Cell To Pack) technology and integrated CCS (Combined Charging System) technology, with a battery pack energy density of 140 Wh/kg.
The system provides the Yujian 77 with a battery capacity of 3,918 kWh and a range of 100 km.
The battery pack uses NP (No Propagation) technology, which prevents thermal runaway from spreading at the cell level.
Kina har numera turistfartyg som klarar två tredjedelar av sträckan. Klockan tickar...
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 26 juli 2025 18:50
Jag hade ev. tänkt uppdatera wikipedia-artikeln om Silverö med elektrifieringen, men hittar inga källor som styrker uppgifterna ovan, utöver själva uppladdningen. Varken Scania eller EST-Floattech redovisar något om detta.
Någon har uppdaterat artikeln med referenser, företrädesvis
denna. En timmes laddning ger tre timmars drifttid.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:26
Silverö kör också på linje 2, 4, 5, 7, 8. Alltså relativt korta rutter, i huvudsak med Vaxholm som avgångshamn. Det kanske tar tid att ladda batterierna?
Silverö trafikerar huvudsakligen linjer inom avtal E39C som
ska elektrifieras. Detta borde alltså inte komma som en överraskning.
Re: Elektrisk fartygsdrift
Postat: tisdag 29 juli 2025 9:06
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 29 juli 2025 5:59
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 22 juli 2025 18:21
Distansen på rutten Sjaelland Odde - Århus (som det är fråga om i exemplet) är knappt 40 nautiska mil, dvs, hälften av sträckans Nynäshamn - Visby. Vad den senare skulle kräva av elektrifiering har jag redan visat på.
China's first pure electric tourist vessel powered by CATL batteries enters service
CnEVPost skrev:CATL's marine battery system adopts CTP (Cell To Pack) technology and integrated CCS (Combined Charging System) technology, with a battery pack energy density of 140 Wh/kg.
The system provides the Yujian 77 with a battery capacity of 3,918 kWh and a range of 100 km.
The battery pack uses NP (No Propagation) technology, which prevents thermal runaway from spreading at the cell level.
Kina har numera turistfartyg som klarar två tredjedelar av sträckan. Klockan tickar...
Jaså, det gör den? Som i Ukraina då...
Här jämförs det, som vanligt, äpplen och päron. Det där turistfartyget har en toppfart på drygt 10 knop! 3,9 MWh energilager och en energitäthet på 140 Wh/kg är inte särskilt imponerande. Påminner närmast om
Shanghai-färjan, som Enceladus-kollektivet berörde tidigare:
Enceladus skrev: ↑torsdag 17 juli 2025 17:28
China ushers in new energy ferry service
ECNS skrev:The ferry is equipped with lithium iron phosphate batteries, known for their long lifespan, large capacity, safety, and stability. The total installed capacity of the ship's lithium batteries is 3,132 kWh, meeting the electricity demand for 10 hours.
Det finns redan färjor med LFP-batterier!
Men vi kan ta lite mer kommunistpropaganda, när vi nu ändå är igång. Som t.ex. det extremt fula containerlastfartyget
Green Water 01. Där är det fråga om ett något större batterilager.
Re: Elektrisk fartygsdrift
Postat: tisdag 29 juli 2025 9:20
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 29 juli 2025 5:59
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 26 juli 2025 18:50
Jag hade ev. tänkt uppdatera wikipedia-artikeln om Silverö med elektrifieringen, men hittar inga källor som styrker uppgifterna ovan, utöver själva uppladdningen. Varken Scania eller EST-Floattech redovisar något om detta.
Någon har uppdaterat artikeln med referenser, företrädesvis
denna. En timmes laddning ger tre timmars drifttid.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:26
Silverö kör också på linje 2, 4, 5, 7, 8. Alltså relativt korta rutter, i huvudsak med Vaxholm som avgångshamn. Det kanske tar tid att ladda batterierna?
Silverö trafikerar huvudsakligen linjer inom avtal E39C som
ska elektrifieras. Detta borde alltså inte komma som en överraskning.
Är det någon som är överraskad?
Det finns en del olika uppgifter om laddningen av Silverö. Enligt den referens jag uppgivit tidigare används Siemens Sicharge 400 kW vid uppladdning, och man måste i så fall rimligen ladda varje batteribank var för sig simultant, om man ska klara en uppladdning på en timme. EST-Floattech Octopus Lite använder f.ö. NMC batterikemi. Räknar man på batterilagrets kapacitet (knappt 800 kWh) borde det inte räcka till så myckt som tre timmars gångtid mellan laddningarna, men körcykeln ser naturligtvis annorlunda ut, med högst varierande effektuttag ur maskineriet. Tänkte jag skulle ta en av skotrarna ut till Vaxholm för att få några bra bilder på Silverö, men för tillfället har ovädret Karl Heinz stökat till det (39 mm regn förliden natt hos mig).
Den föregivna fortsatta elektrifieringen, inkl. hybriddrift, stämmer väl hyggligt väl överens med samma utveckling på västkusten:
https://www.sjofartstidningen.se/torgha ... n-tyovene/
Men så blir det maktskifte i Region Stockholm och sedan görs det andra prioriteringar. Kanske.