A32 på Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: A32 på Spårväg City
Intressant videoklipp. Vad var syftet med denna manöver? Visa upp den nya vagnen för publicum? Jag bodde själv i Uppsala då och var inte så ofta i Stockholm. 1999 var väl den allra sista vattenfestivalen?
Första gången jag själv såg en A32 bör ha varit i Alvik i december 1999, då jag själv var påväg till Minneberg för att hämta min systerson från skolan där.
Den inledande sekvensen i klippet visar en A32 som startar från en hållplats på Tvärbanan. Vilken då?
Första gången jag själv såg en A32 bör ha varit i Alvik i december 1999, då jag själv var påväg till Minneberg för att hämta min systerson från skolan där.
Den inledande sekvensen i klippet visar en A32 som startar från en hållplats på Tvärbanan. Vilken då?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
Årstadal?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 07 april 2025 19:03 Intressant videoklipp. Vad var syftet med denna manöver? Visa upp den nya vagnen för publicum? Jag bodde själv i Uppsala då och var inte så ofta i Stockholm. 1999 var väl den allra sista vattenfestivalen?
Ja, det är Årstadal. Lägg märke till att de splitt nya trafiksignalerna fortfarande visar den gamla signalbilden lodrätt streck plus vågrätt streck (motsvarande grönt och gult sken i flerfärgssignaler). Ändringen till endast vågrätt streck (endast gult) genomfördes i teorin 4 september 1999, men lite olika för olika anläggningar. Tvärbanans moderna anläggningar bör ha programmerats om ganska precis den dagen.
Mycket har ändrats på den här platsen sedan dess!
Mycket har ändrats på den här platsen sedan dess!
- dr Cassandra Nojdh
Ja, omgivningarna på filmklippet ger ju ett nästan lantligt intryckt.
Som jag minns det körde Tvärbanan provtrafik utan passagerare under en del av 1999 - på sträckan Gullmarsplan - Liljeholmen. Några dagar före nyårsskiftet 1999/2000 fick allmänheten börja åka med. Hela sträckan Gullmarsplan - Alvik öppnades i maj 2000 (var det väl) vilket betyder att Tvärbanan i så fall firar 25-årsjubileum snart.
Att jag satte mig in i detta beror på att min systerson var så oerhört intresserad av spårvägar då.
Som jag minns det körde Tvärbanan provtrafik utan passagerare under en del av 1999 - på sträckan Gullmarsplan - Liljeholmen. Några dagar före nyårsskiftet 1999/2000 fick allmänheten börja åka med. Hela sträckan Gullmarsplan - Alvik öppnades i maj 2000 (var det väl) vilket betyder att Tvärbanan i så fall firar 25-årsjubileum snart.
Att jag satte mig in i detta beror på att min systerson var så oerhört intresserad av spårvägar då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag var där då (7 år gammal). Man kunde gå in i vagnen och den ena förarhytten. I den andra förarhytten så var det en simulator som man fick köra. Man fick ett diplom efteråt. Har det inramat.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 07 april 2025 19:03 Intressant videoklipp. Vad var syftet med denna manöver? Visa upp den nya vagnen för publicum? Jag bodde själv i Uppsala då och var inte så ofta i Stockholm. 1999 var väl den allra sista vattenfestivalen?

Hejsan!
Två bilder från kvällens provkörning då sällskapets medlemmar fick medfölja för ett belastningstest. Vagnen var ganska full och jag hoppas testet utföll till belåtenhet. Fler bilder finns på min Instagram, via länken nedan, för dom som är intresserade.
Ha det bra.
Två bilder från kvällens provkörning då sällskapets medlemmar fick medfölja för ett belastningstest. Vagnen var ganska full och jag hoppas testet utföll till belåtenhet. Fler bilder finns på min Instagram, via länken nedan, för dom som är intresserade.
Ha det bra.
- Bilagor
-
- a32_sergelstorg2_250409.jpg (169.49 KiB) Visad 1856 gånger
-
- a32_sergelstorg1_250409.jpg (152.46 KiB) Visad 1856 gånger
Hej
Jag deltog i onsdags och åkte med som nyfiken barlast på
SL:s belastningstest med A32 på spårväg city, och det gick
ju bra att åka med A32 på spårväg city, så för min del får
SL gärna köra med A32 på Djurgården.
Belastningstestfärden gick först ut till Alkärrshallen,
där vagnen vände i vändslingan igenom allmänna gränd,
och sedan gick färden vidare till vändslingan i Norrmalmstorg,
och det gick oväntat bra att åka igenom den, för vidare färd tillbaks
till Alkärrshallen. Därifrån åkte vagnen till T-centralen.
Jag tycker jag det gick något knarrigt för vagnens mittenparti
där spåren går ihop/isär efter/före bron som korsar vägen,
innan/efter att de rundar fontänen
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar?
Resultatet generellt tycker jag går emot vad som tidigare
sagts i debatter om just att köra med A32 på djurgården.
A32 var ju på tapeten när spårväg city diskuterades
innan den öppnades, men de avfärdades som olämpliga då.
MIN SLUTSATS:
Jag ser inget allvarligt hinder för att köra A32 på spårväg city..
Det finns ju inga andra driftsäkra vagnar att ta till under sommaren
för att uppnå en garanterad spårvagnstrafik i sommar menar jag,
nu när opålitliga A35 är så trasiga stup i kvarten,
och så har varit i flera år!
Det ska bli intressant att få höra framöver vad SL kommer fram till,
om man nu få veta det?
Jag försökte att lägga upp fina bilder från i onsdags här,
men det lyckades inte. Det kom inte upp något fönster
för att välja bilder när jag trycker på bildknappen.
//Matsälgen, nyregistrerad i forumet
Jag deltog i onsdags och åkte med som nyfiken barlast på
SL:s belastningstest med A32 på spårväg city, och det gick
ju bra att åka med A32 på spårväg city, så för min del får
SL gärna köra med A32 på Djurgården.
Belastningstestfärden gick först ut till Alkärrshallen,
där vagnen vände i vändslingan igenom allmänna gränd,
och sedan gick färden vidare till vändslingan i Norrmalmstorg,
och det gick oväntat bra att åka igenom den, för vidare färd tillbaks
till Alkärrshallen. Därifrån åkte vagnen till T-centralen.
Jag tycker jag det gick något knarrigt för vagnens mittenparti
där spåren går ihop/isär efter/före bron som korsar vägen,
innan/efter att de rundar fontänen
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar?
Resultatet generellt tycker jag går emot vad som tidigare
sagts i debatter om just att köra med A32 på djurgården.
A32 var ju på tapeten när spårväg city diskuterades
innan den öppnades, men de avfärdades som olämpliga då.
MIN SLUTSATS:
Jag ser inget allvarligt hinder för att köra A32 på spårväg city..
Det finns ju inga andra driftsäkra vagnar att ta till under sommaren
för att uppnå en garanterad spårvagnstrafik i sommar menar jag,
nu när opålitliga A35 är så trasiga stup i kvarten,
och så har varit i flera år!
Det ska bli intressant att få höra framöver vad SL kommer fram till,
om man nu få veta det?
Jag försökte att lägga upp fina bilder från i onsdags här,
men det lyckades inte. Det kom inte upp något fönster
för att välja bilder när jag trycker på bildknappen.
//Matsälgen, nyregistrerad i forumet
Jag gillar "trams"! 

Det går inte att lägga in bilder här direkt. Man måste ha bilden upplagd på någon bildserver eller liknande, för att sedan klistrar in en länk till bilden mellan de IMG-taggarna som läggs till när man trycker på bildknappen.
Egentligen så är det ju lite synd att SL inte håller sig framme lite bättre, tex så är ju denna vagn nedan...

SWB 9451 Düwag R1.1, vid Skansen i mars 1995. Foto Leif D
...och dess 23 syskon sålda till Poznan i december i fjol. De överförs varefter från Bonn till Poznan. Priset för 24 vagnar blev 2 229 300,44 Euro, vilket blir straxt under 25 miljoner svenska kronor. Visserligen 30 år gamla vagnar, men de har säkert ett lång liv kvar.
Off topic
Aha, på så vis, man ska lägga bilden någon annanstans och lägga in en länk till den.
Det låter invecklat, så det blir nog inga bilder,vilket är synd.
Det låter som det är något jag inte vet hur man gör. jag har inga bilder utlagda
på nätet på sådana bildtjänster. Fungerar det med googledrive? onedrive? etc???
Jag ville nämligen gärna visa er bilder från i onsdags, men nu kan jag inte göra det.
Tips om hur man gör tas gärna emot via pm
In topic
Det ska bli intressant att se framöver vad SL kommer fram till vad gäller
användandet av A32 i sommar på Spårväg city.
A32 är min favoritspårvagn här i Stockholmsområdet, så jag ser den gärna på Djurgården.
Vad tycker ni andra som följde med på färden i onsdags med A32 på spårväg city?
//Matsälgen
Aha, på så vis, man ska lägga bilden någon annanstans och lägga in en länk till den.
Det låter invecklat, så det blir nog inga bilder,vilket är synd.
Det låter som det är något jag inte vet hur man gör. jag har inga bilder utlagda
på nätet på sådana bildtjänster. Fungerar det med googledrive? onedrive? etc???
Jag ville nämligen gärna visa er bilder från i onsdags, men nu kan jag inte göra det.
Tips om hur man gör tas gärna emot via pm

In topic
Det ska bli intressant att se framöver vad SL kommer fram till vad gäller
användandet av A32 i sommar på Spårväg city.
A32 är min favoritspårvagn här i Stockholmsområdet, så jag ser den gärna på Djurgården.
Vad tycker ni andra som följde med på färden i onsdags med A32 på spårväg city?
//Matsälgen
Jag gillar "trams"! 

Om du är medlem i Svenska Spårvägssällskapet kan du bli medlem i gruppen som heter så. Då kan du ladda upp bilder till forumet. Klicka på ditt användarnamn uppe till höger och gå till Kontrollpanelen. Där väljer du fliken Användargrupper och markerar Svenska Spårvägssällskapet, scrolla ned och skicka Gå med i vald grupp. Sedan antar jag att du får vänta på att bli godkänd, men när du är det kan du ladda upp bilder och placera dem i ett inlägg.
- Hechtwagen
Även dessa vagnar är driftsäkra och övertaliga.
- Bilagor
-
- 20240914_190726.jpg (229.23 KiB) Visad 1445 gånger
Hej!
Jag har nu gjort som Harald föreslog, så man får se hur det går med den ansökan!
Jag var ute på Djurgården idag på dagen, och jag såg ingen A32 ute då.
-Är tvärbanevagnen kvar på Djurgården, frågade jag konduktören på den spårvagn
A35 som jag åkte dit med. jodå, svarade hon, den ska vara kvar här ute. Den provkörs.
Ja fet låter bra för då kan jag se den i trafikmiljön från utsidan framöver och ta bilder på den
FRÅGOR:
Är avsikten att den ska köra där ute på vardagarna framöver, men ej lördagar söndagar?
Hur länge pågår detta försök?
//Matsälgen
Jag har nu gjort som Harald föreslog, så man får se hur det går med den ansökan!
A35 som jag åkte dit med. jodå, svarade hon, den ska vara kvar här ute. Den provkörs.
Ja fet låter bra för då kan jag se den i trafikmiljön från utsidan framöver och ta bilder på den
FRÅGOR:
Är avsikten att den ska köra där ute på vardagarna framöver, men ej lördagar söndagar?
//Matsälgen
Jag gillar "trams"! 

Rent konkret så tror jag ju inte man håller på med tester en lördag. Vardagar eller nattetid torde väl vara lämpligare tider.Matsälgen skrev: ↑lördag 12 april 2025 16:18 Hej!
FRÅGOR:
//Matsälgen
Sen har ju allafall jag svårt att tro att den sätts i trafik innan beslut tagits om att man ska byta vagnar på 7:an. Sen ska ju personal utbildas osv.
Dessutom behövs väl en del utrustning kompletteras, om vagntypen ska gå permanent på 7:an. T.ex växelomläggningsutrustning.
Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.
Om testerna faller väl ut, hur många A32:or planeras då att utrustas med växelomläggare?
Om testerna faller väl ut, hur många A32:or planeras då att utrustas med växelomläggare?
Alla kommer väl få det, visst skall väl Kistagrenen använda Softprio, som Djurgårdslinjen använder idag?ADDE skrev: ↑måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tvärbanan och Nockebybanan hänger ju ihop i alla fall, så 3 isolerade system kanske är mer rättvisande?ADDE skrev: ↑måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nja, vad jag förstår så har Nockebybanan för svag strömförsörjning som inte klarar av att banan trafikeras enbart med A35:or, så endast A32 kan få köras där.twr skrev: ↑måndag 14 april 2025 12:45Tvärbanan och Nockebybanan hänger ju ihop i alla fall, så 3 isolerade system kanske är mer rättvisande?ADDE skrev: ↑måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.
Det betyder att när det är dags att ersätta A32 behöver man uppgradera Nockebybanan, alternativt kravställa ett nytt fordon till Tvärbanan/Nockebybanan så att det klarar Nockebybanan som den är.ADDE skrev: ↑måndag 14 april 2025 13:44Nja, vad jag förstår så har Nockebybanan för svag strömförsörjning som inte klarar av att banan trafikeras enbart med A35:or, så endast A32 kan få köras där.twr skrev: ↑måndag 14 april 2025 12:45Tvärbanan och Nockebybanan hänger ju ihop i alla fall, så 3 isolerade system kanske är mer rättvisande?ADDE skrev: ↑måndag 14 april 2025 2:51 Det här är ju beviset på hur känsligt det är när SL har 4 isolerade spårvägslinjer, alla med sina egenheter som gör att en spårvagn inte kan trafikera samtliga banor hursomhelst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Märkligt, det enda man hör om nya spårvagnar är hur energisnåla de är och att de till och med återmatar el till ledningen när de bromsar.
Samma med X60 påstods det men det har visat sig att en 107 meter X60 drar mer ström parkerad solen än en 100 meter X1 som var ute och körde på sommaren.
Samma med X60 påstods det men det har visat sig att en 107 meter X60 drar mer ström parkerad solen än en 100 meter X1 som var ute och körde på sommaren.
Men just när det gällde A35 på Tvärbanan blev det tidigt uppenbart att de var energikrävande. SvD skrev den 29 maj 2018 att A35 (som tagits i bruk 2013) begränsats till att utnyttja endast 70 procent av sin kapacitet, detta för att inte orsaka strömavbrott. "– Det är som att koppla in åtta våffeljärn, en hårtork och en brödrost samtidigt. Proppen går, säger Per-Erik Selking, trafikledare vid Arriva".Hechtwagen skrev: ↑måndag 14 april 2025 17:20 Märkligt, det enda man hör om nya spårvagnar är hur energisnåla de är och att de till och med återmatar el till ledningen när de bromsar.
Begränsningen innebär enligt SvD att vagnarna accelererar långsammare än vad de har kapacitet för. Att bygga fler likriktarstationer blir dock för dyrt i förhållande till den ganska begränsade vinsten i restid. Men om det i framtiden skall bli tätare trafik kommer elmatningen likväl att behöva förstärkas. SvD-artikeln nämner också Roslagsbanans nya tåg, som kommer att kräva investeringar i förstärkt elmatning för 150 miljoner kr.
/Gunnar Ekeving