Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Postat: söndag 19 juni 2022 19:57
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Citybanan är dubbelspårig, men ändå orsakar Nynäsbanans enkelspåriga sträcka följdförseningar i hela pendeltågssystemet. Enbart sammankopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan blir en utmaning avseende störningskänslighet. Lägg därtill trafikkaoset på Hamngatan. Dessutom är Spårväg Citys kapacitet redan intecknad för NDS.Odd skrev: ↑söndag 19 juni 2022 18:46 Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Den hade blockerat både inloppet till Vaxholm och hamnen i Svinninge; en av skärgårdens största hamnar.Kantorn skrev: ↑lördag 18 juni 2022 20:41Eller en smal och smäcker högbro... Eller kanske inte...Breitspurbahn skrev: ↑fredag 17 juni 2022 13:20Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.Kantorn skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 16:21
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Det går inte ens att jämföra dessa eftersom de är helt olika förutsättningar på så många parametrar.Enceladus skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:26Citybanan är dubbelspårig, men ändå orsakar Nynäsbanans enkelspåriga sträcka följdförseningar i hela pendeltågssystemet. Enbart sammankopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan blir en utmaning avseende störningskänslighet. Lägg därtill trafikkaoset på Hamngatan. Dessutom är Spårväg Citys kapacitet redan intecknad för NDS.Odd skrev: ↑söndag 19 juni 2022 18:46 Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Tidigare tråd i närliggande ämne: viewtopic.php?p=338085
Det finns inga som helst planer på att bygga i naturreservatet, men om det blir bebyggelse i framtiden så är du redan nu bekymrad över hur nattrafiken kan komma att utformas? Är du säker på att du fokuserar på rätt grejor nu?
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 20:58Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Inte i lågtrafik. Fast det beror ju på vem som körLennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 20:58Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 20:58Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Vad är det som förstör så mycket med en tunnelbana? Då "förstör" väl en spårväg lika mycket i såna fall.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 augusti 2022 13:40Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 20:58Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Jag vill inte att Vaxholm ska förstöras med tunnelbana!
Inte förstörs Vaxholm av en T-station underjord och en uppgång , kanske vid Hotellkajen.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 augusti 2022 13:40 [q
Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.
Jag vill inte att Vaxholm ska förstöras med tunnelbana!
Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.Diripsi skrev: ↑lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
Ser inte var jag har skrivit att man ska bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull? Spårväg är ingen bra lösning för Bogesundslandet vilket jag just förklarade. Det handlar absolut inte om att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull.Odd skrev: ↑söndag 07 augusti 2022 7:45Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.Diripsi skrev: ↑lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
För "Gula linjen" så är väl problemet hur den ska ansluta till befintliga linjer också. Kräver omdragning av nuvarande linjer - men samtidigt vill nog alla som kommer från "andra sidan" Odenplan fortsätta kunna åka in till stan utan att behöva byta tåg (så då kan det ju hända det skulle bli svårt med kapaciteten när den nya linjen ska gå ihop med dom gamla). Eller så får man ha en "stump" som är isolerad från övriga linjer - vilket inte heller är så bra lösning.Odd skrev: ↑söndag 07 augusti 2022 7:45Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.Diripsi skrev: ↑lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
Det hade inte blivit sämre av om man byggt en säckstation i Odenplan, separerad från tunnelbana 1, men antingen byggd som ett provisorium med mindre påkostad byggnation (som kanske skulle kunna fungera som P-garage eller nåt annat i framtiden) eller i ett läge som gör att man kan bygga vidare i ett senare skede, exempelvis för att ansluta till den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Älvsjö och Fridhemsplan. I vilket fall så skulle båda alternativen bli bättre än nuvarande. Att inte bygga den alls skulle naturligtvis varit bäst för alla parter, inte minst skattebetalarna.C20_rules skrev: ↑söndag 07 augusti 2022 21:03...
För "Gula linjen" så är väl problemet hur den ska ansluta till befintliga linjer också. Kräver omdragning av nuvarande linjer - men samtidigt vill nog alla som kommer från "andra sidan" Odenplan fortsätta kunna åka in till stan utan att behöva byta tåg (så då kan det ju hända det skulle bli svårt med kapaciteten när den nya linjen ska gå ihop med dom gamla). Eller så får man ha en "stump" som är isolerad från övriga linjer - vilket inte heller är så bra lösning.
...
Jag tror inte det, i alla fall så länge som godstrafiken finns kvar på banan. Men i vanlig mening så förespråkar jag även i detta fall att man skulle kunna börja med så smått och enkelt som möjligt, en ny linje mellan exempelvis Älvsjö och Värtan, och senare den snart före detta oljehamnen vid Loudden, som körs med pendeltågsvagnar, med enklare hållplatser längs vägen (Karlberg, (Nya) Norra Station, Albano, Storängsbotten, Värtan, Frihamnen och Loudden) utan att behöva bygga en enda meter extra spår och endast lite kompletterande kontaktledningsanläggning. Sen testar man ett tag och planerar det slutliga utförandet efter erfarenheter och observationer som man gör.Fyrgeit skrev: ↑söndag 07 augusti 2022 22:07 Jag ber om ursäkt i förväg ifall jag spårar iväg tråden lite, men hur hade spårvagnar fungerat på Värtabanan? (med vissa anpassningar förstås)
Tänk en linje från Ropsten/Värtahamnen som följer värtabanan med stationer i Albano, Hagastaden och kanske fler ställen. Sedan tar spårvägen två spår i anspråk och går ner till centralen där den på något finurligt sätt kopplas ihop med spvg city. (alltså blir det en stor ringlinje, med kopplingen lidingöbanan-spvg city)
Nu har jag spånat färdigt.