

http://www.mitti.se/cyklister-rasar-mot-douglas-stenar/
Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Den del av Roslagsvägen som det handlar om är cirka 450 meter mellan Lövsättravägen och klubbhuset på Ullna golfklubb. När Norrortsleden byggdes över familjens mark fick de den här vägbiten som kompensation, och omgående blockerades den för trafik med stora jordhögar. Detta gjorde att den blev populär för cyklister på väg till och från Åkersberga. Svaret blev fler hinder och nu slutligen ett stort lerigt dike.LÅ1 skrev:Vägen i Mitt i-artikeln har jag inte så mycket synpunkter på. En privat väg får man ju använda som man vill. Men man får inte förbjuda gångtrafik och cykeltrafik om det är områden där allemansrätten kan anses gälla, vilket det uppenbart är här.
Eftersom Rydbo station har byggts om hittar jag inga bra flygfoton över platsen, men bilderna är tagna i/vid den nya gångfållan i stationens östra ände. Stenen ligger i fållan norr om spåret. Vägen är privat och följer i stort sett järnvägen österut till Täljö. När det har blivit svårare att cykla på Roslagsvägen har fler cyklister valt den här vägen. Svaret är, inte oväntat, de stenar och betongavspärrningar som syntes i artikelns bildspel och en mindre sten i gångfållan. När den togs bort, oklart av vem, så lades den nuvarande stenen dit istället.LÅ1 skrev:Men dina bilder här, vad är det för något? Är vägen som syns där privat? Då kan ju greven rent av gräva bort den till förmån för lite mer skog, eller något. Så man kan ju undra om SL har haft någon kontakt med markägaren innan man byggt en gångfålla där?
Visst finns det säkert en och annan mopedist som skräpar ner eller förstör, men det verkar mer handla om hämnd. Under ett antal år har det pågått en konflikt om en båthall (uppmärksammad av bl a Uppdrag Granskning) och det finns ett samband mellan motgångarna där och olika hämndaktioner mot bl a grannar. För tre år sedan överklagade de oväntat beslutet om dubbelspår mellan Rydbo och Åkers Runö och jag tror att det kom rätt snart efter att Länsstyrelsen hade gått emot dem angående strandskyddet vid båthallen. För mindre än två månader sedan stämde de staten angående bytesaffären med Roslagsvägen, så även där finns ett samband.LÅ1 skrev:Men varför vill inte greven ha cykeltrafik på vägen? Händer det att cyklister, mopedister och motorcyklister förstör vägen och framför allt markerna runt omkring? Och kanske skräpar ner. I så fall kan jag ha viss förståelse för blockeringen.
Ja, som t ex vissa cyklister...NerdBoy skrev:Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
Eller bilister, eller fotgängar, eller kokosnötsätare eller vilken grupp man för dagen vill generalisera.daniel_s skrev:Ja, som t ex vissa cyklister...NerdBoy skrev:Man kan undra vad det är för fel på människor som gång på gång måste j-vlas med sin omgivning bara för att de kan.
Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Nej en rättshaverist är en som inte har någon framgång. Den som får som han vill kallas excentrisk.LÅ1 skrev:Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Det är det här som är det märkliga. Gustaf Douglas är aktiv i ett antal bolagsstyrelser, sitter i Moderaternas partistyrelse, är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och finns med på Forbes lista över världens 500 rikaste (4,2 miljarder dollar). Han kan ju inte vara HELT omöjlig att ha att göra med, för då borde han ha straffat ut sig för länge sen.daniel_s skrev:Nej en rättshaverist är en som inte har någon framgång. Den som får som han vill kallas excentrisk.LÅ1 skrev:Jag kanske skulle skrivit rättshaveristbeteende. Greven tycks vara lite på kant med "samhället" i dess olika skepnader. Därför slår han vilt omkring sig mot allt och alla för att visa att han inte är nöjd. Ungefär som en rättshaverist många gånger gör.Inge skrev:Man är inte rättshaverist för att man överklagar väg och järnvägsplaner.
Jag är inte i den skogen så ofta, men jag vågar nog påstå att vildsvinen (enligt skvallret inplanterade av greven själv) gör mer skada än de tvåbenta.LÅ1 skrev:Är det någon med lokalkännedom som vet hur mycket "allemansrättsutövare" sliter eller förstör marken utanför själva vägen?
Japp, högst densamme. Ibland går tiden fort.Kantorn skrev:Off topic - jag kollade in din blogg för ett bra tag sedan. Är det plåtande pappas lille pojke (jag säger inte namnet för din och - i så fall - sonens integritet) som poserar på bilderna?
Intressant historik! Tack för den.Inge skrev:Det är väl iofs hustruns gods. Men hur hon har fördelat makt och kontroll inom familjen är förstås svårt att veta. Hon äger själv idag bara 10% av Wasatornet. Namnet eftersom godset länge tillhörde Wasarna och de med dem befryndade tre äldsta grevliga ätterna. När dessa dog ut kom detta gods med flera i friherre von Essens ägo. Greve Gustaf Douglas gifte sig med friherrinnan Elisabeth von Essen, född på Rydboholm.NerdBoy skrev:Det är det här som är det märkliga. Gustaf Douglas är aktiv i ett antal bolagsstyrelser, sitter i Moderaternas partistyrelse, är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och finns med på Forbes lista över världens 500 rikaste (4,2 miljarder dollar). Han kan ju inte vara HELT omöjlig att ha att göra med, för då borde han ha straffat ut sig för länge sen.
Alla de här konstigheterna sker i familjebolagets namn så det finns en möjlighet att det är någon av sönerna som drar i trådarna, men då förstår jag inte varför pappa Gustaf låter det fortgå. Som det är nu håller de att få hela bygden emot sig.
Håller med om rättshaveristfrågan faktiskt. Stenar känns lite grann i överkant...LÅ1 skrev:OK! Greven är en rättshaverist!
Nog kan man tycka att det är ogint att förstöra för fotgängare och cyklister om det inte finns goda skäl. Att stänga ute bilar är fullt acceptabelt om det inte finns någon med nyttjanderätt till vägen. T.ex. en fastighetsägare längre fram utmed vägen eller en allmänning av något slag som kan behöva nås.
Problemet kan ju ibland vara terrängkörning med motorcyklar, men sådana stänger man inte ute med lite stenar eller diken. Snarare finns väl risken att de blir uppmuntrade.