Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s skrev: ↑fredag 10 juni 2022 7:44
Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...
daniel_s skrev: ↑fredag 10 juni 2022 7:44
Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...
[En bild]
Även om det skulle ha funnits lediga platser så skulle ingen se dem eftersom alla är trollbundna av telefonen. Ett träd som faller i skogen hörs ju inte om inte någon lyssnar. Så, en sittplats som ingen ser, finns den då?
daniel_s skrev: ↑fredag 10 juni 2022 7:44
Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...
[En bild]
Även om det skulle ha funnits lediga platser så skulle ingen se dem eftersom alla är trollbundna av telefonen. Ett träd som faller i skogen hörs ju inte om inte någon lyssnar. Så, en sittplats som ingen ser, finns den då?
Den stora fördelen med smartphones är i alla fall att folk pratar inte lika mycket numera. När mobilerna dök upp var det ett oupphörligt tjattrande,men med dom nya så är det ett tyst gloende i allmänhet. Ett tag fanns det ju på allmän begäran mobilfria vagnar på SL men dom både kom och försvann.
Som väntat var det stående resenärer i natt igen. Tyvärr anpassas inte längre utbudet till efterfrågan, utan befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. En av de absurda konsekvenserna av "Tamsons trafikpopulism" är att blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 samtidigt som pendeltågslinjer med fler resenärer har 30-minuterstrafik. Det blir spännande att se om Roslagsbanan får den av flera forumskribenter utlovade trafiken som ju skulle strida mot trafikpopulismen...
Röda linjen har insatståg på nätter istället för högre turtäthet på grenarna, vilket inte heller är optimalt, men fortfarande bättre än inget alls. Dessutom har ju hela tunnelbanan 15-minuterstrafik till klockan 1. Pendeltågens 30-minuterstrafik börjar faktiskt redan halv 1, vilket uppenbarligen inte fungerar särskilt bra.
Enceladus skrev: ↑lördag 11 juni 2022 6:20
Som väntat var det stående resenärer i natt igen. Tyvärr anpassas inte längre utbudet till efterfrågan, utan befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. En av de absurda konsekvenserna av "Tamsons trafikpopulism" är att blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 samtidigt som pendeltågslinjer med fler resenärer har 30-minuterstrafik. Det blir spännande att se om Roslagsbanan får den av flera forumskribenter utlovade trafiken som ju skulle strida mot trafikpopulismen...
Röda linjen har insatståg på nätter istället för högre turtäthet på grenarna, vilket inte heller är optimalt, men fortfarande bättre än inget alls. Dessutom har ju hela tunnelbanan 15-minuterstrafik till klockan 1. Pendeltågens 30-minuterstrafik börjar faktiskt redan halv 1, vilket uppenbarligen inte fungerar särskilt bra.
Och som vanligt undrar jag - har du tillskrivit Trafikförvaltningen och frågat Varför? Även ett principbeslut måste grunda sig på något. Jag är bra på att skriva brev - skicka mig lite stolpar så återgäldar jag med ett manus! Allvar