Sida 3 av 3
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: onsdag 02 april 2025 12:19
av Hechtwagen
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: onsdag 02 april 2025 13:04
av twr
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Spårväg City ska ju eventuellt kopplas samman och då vill man ha vagnar som går betydligt fortare än så.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: onsdag 02 april 2025 21:35
av Odd
Även om dagens konstruktion behöver förstärkas så kan man i övrigt utforma det så att framtida ombyggnad och förläggning inte hindras.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: onsdag 02 april 2025 22:12
av twr
Jag tror inte konstruktionen är det stora problemet utan alla nya byggnader. Gatan blir smalare och kommer gå i sicksack och det blir svårt att rymma en spårväg med hållplats.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 10:02
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑onsdag 02 april 2025 21:35
Även om dagens konstruktion behöver förstärkas så kan man i övrigt utforma det så att framtida ombyggnad och förläggning inte hindras.
Ja där har man förutsättningar att göra rätt och anlägga ett spårreservat. Internationellt så är spårvagnar på gågator inget konstigt så varför inte här?
Men vi lär gå med käpp när spårvägen öppnas till Ropsten och vara döda innan den förlängs mot Kungsholmen.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 10:13
av Per Lind
... men det hindrar väl inte att vi hjälper den nya generationen tänka rätt?
-Per
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 10:48
av Hechtwagen
Per Lind skrev: ↑torsdag 03 april 2025 10:13
... men det hindrar väl inte att vi hjälper den nya generationen tänka rätt?
-Per
Nej absolut inte, och var tionde försvarsarbete kommer ju till användning i slutändan.
Hur blev det med blindtarmen i tunneln vid Odenplan, kommer den till nytta nu när Gula Linjen byggs?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 15:03
av dr Cassandra Nojdh
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 15:16
av Hechtwagen
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:03
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
Det lär väl gå att få sådana tillverkade, vagnar för onödiga 90 km/h var ju inget problem.
"Dudley branch line in the suburbs of Birmingham. A very light tram, Trampower’s ‘City Class’ Tram, a 29 m long prototype that weighed just 750 kg/m has been tested between 2000 and 2007 on the tram networks of Blackpool and Wirral."
Det blir 22,5 ton för 30 metersvagnarna att jämföra med 51 ton för en A35. Behövs det 51 ton ledvagn i innerstaden?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 16:03
av dr Cassandra Nojdh
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:16
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:03
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
Det lär väl gå att få sådana tillverkade, vagnar för onödiga 90 km/h var ju inget problem.
"Dudley branch line in the suburbs of Birmingham. A very light tram, Trampower’s ‘City Class’ Tram, a 29 m long prototype that weighed just 750 kg/m has been tested between 2000 and 2007 on the tram networks of Blackpool and Wirral."
Det blir 22,5 ton för 30 metersvagnarna att jämföra med 51 ton för en A35. Behövs det 51 ton ledvagn i innerstaden?
Trampower? Dem verkar det ju gå rätt knackigt för:
https://trampower.co.uk/ Jag har sällan sett en så illa programmerad hemsida!
750 kg/m är ju rätt så sensationellt. Som jämförelse har A32 1262 kg/m och A34/M06 1333 kg/m. (enl. officiella datablad). För att nämna några vagntyper som är kända för publicum.
Allt går att tillverka, bara man betalar. Hr. Gädda vet naturligtvis att det inte går till så, utan man utgår från någon av de konstruktionstyper som tillverkarna erbjuder. Med "vagnar för onödiga 90 km/h" avses förstås de förkättrade A35. Här var det ju så att
CAF:s Urbos AXL uppfyllde åtminstone ett krav från Region Stockholm, nämligen just detta. I sin tur härstammade det kravet från den befängda idén att spårvägifiera Saltsjöbanan. Men CAF har naturligtvis andra vagntyper. Liksom Alstom, Siemens och Stadler t.ex. Botanisera gärna bland dessa.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 17:01
av Hechtwagen
Tja ett vanligt mustangtåg i Stockholm vägde lite under 1 ton per meter. I princip samma som M23 + S27 i göteborg.
A34 är ungefär 30% tyngre per meter, anses 1,33 ton per meter vara lätt för en spårvagn numera?
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
På en gågata på lär hus som helst alla hastigheter över 40 km/h anses aningen höga.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 17:13
av dr Cassandra Nojdh
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01
Tja ett vanligt mustangtåg i Stockholm vägde lite under 1 ton per meter. I princip samma som M23 + S27 i göteborg.
A34 är ungefär 30% tyngre per meter, anses 1,33 ton per meter vara lätt för en spårvagn numera?
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
På en gågata på lär hus som helst alla hastigheter över 40 km/h anses aningen höga.
Till flydda tider återgår min tanke än så gärna.....
De uppräknade vagntyperna ovan var i alla fall smalare än 2,65 m.
~ 30 x 2,65 m är enligt min mening ett rimligt mått. Sedan kan man tänka sig många parametrar inom denna ram.
70 km/h är en vanlig sth bland moderna vagntyper.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 18:54
av Hechtwagen
Har man en sweet spot vid 70 km/h för spårvagnar?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 18:55
av Harald
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
Sth i gatuspår var 35 km/h.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 18:59
av Harald
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 18:54
Har man en sweet spot vid 70 km/h för spårvagnar?
I det ledande spårvägslandet i Europa krävs tågskyddssystem för spårväg med högre sth än 70 km/h
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: torsdag 03 april 2025 21:29
av Hechtwagen
Harald skrev: ↑torsdag 03 april 2025 18:55
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
Sth i gatuspår var 35 km/h.
Tack.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Postat: fredag 04 april 2025 10:16
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev: ↑torsdag 03 april 2025 18:59
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 18:54
Har man en sweet spot vid 70 km/h för spårvagnar?
I det ledande spårvägslandet i Europa krävs tågskyddssystem för spårväg med högre sth än 70 km/h
Ja, vi har visst trätt om detta tidigare:
viewtopic.php?p=351488#p351488
Med den värderade nr. 1 den gången.
Hr. Gädda minns kanske denna tråd också:
viewtopic.php?t=43594