Sida 3 av 3
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 29 september 2021 19:16
av Odd
X12 skrev:Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.
Biljetten gäller i alla fall endast för en specifik avgång. Om det inte kan bli slutsålt så kan det i alla fall bli sålt så många att platsen tar slut, dvs man kommer inte på tåget och då är ju biljetten förverkad. Samma konsekvens som slutsålt, fastän man blir arg och besviken i ett senare skede i resan...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 29 september 2021 19:27
av Enceladus
Odd skrev:X12 skrev:Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.
Biljetten gäller i alla fall endast för en specifik avgång. Om det inte kan bli slutsålt så kan det i alla fall bli sålt så många att platsen tar slut, dvs man kommer inte på tåget och då är ju biljetten förverkad. Samma konsekvens som slutsålt, fastän man blir arg och besviken i ett senare skede i resan...
Avgångsspecifika biljetter är ganska meningslösa utan bokade platser. Detta kommer troligtvis att ändras när Mälardalstrafik tar över försäljningen av enkelbiljetter. Region Uppsala har exempelvis redan aviserat att det blir lokal taxa som gäller där.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 29 september 2021 22:20
av pnott
Vad jag förstår kommer från 2022 Mälardalstaxan finnas som enkelbiljett på definierad avgång samt som periodbiljett. Enkelbiljetten gäller enbart på Mälardalstrafiks egna tåg.
Taxan är avståndsberoende. Både för enkelbiljetten och periodbiljetten är angivet mellan vilka stationer de gäller.
RKTM kan besluta om avsteg från Mälardalstaxan.
Region Västmanland har t ex beslutat att enkelbiljett inom länet ska kosta 55 kr och att 30-dagarsbiljett inom länet ska ersättas av VL:s 30-dagars länskort.
Liknande beslut har vad jag förstår fattats åtminstone i Södermanlands län och Uppsala län.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: måndag 04 oktober 2021 15:34
av Enceladus
Periodbiljetter på Mälartåg
Mälartåg skrev:Andra biljetter för dig som pendlar
Länens periodkort
Med ett läns periodkort kan du resa inom det länet med Mälartåg.
Hitta den biljetten som passar bäst för dina resor hos: Länstrafiken Örebro, VL, Sörmlandstrafiken
I dagsläget gäller länens periodkort i tre av sex regioner. I Östergötland gäller lokal taxa mellan Norrköping och Kolmården, men inte mellan Norrköping och Linköping. Från den 12 december 2021 gäller lokal taxa i hela Region Uppsala. Hur blir det i Region Stockholm?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 06 oktober 2021 11:38
av Enceladus
I ett
nytt tjänsteutlåtande sammanställs Mälardalstrafiks beslut om resevillkor, produkter och priser. Det finns egentligen inget nytt i dokumentet, men det ger en bra översikt.
På sidan 40 förtydligas att stationerna Arlanda och Märsta räknas både till Region Stockholm och Region Uppsala. Detta innebär att det går att åka mellan exempelvis Rosersberg och Knivsta med byte i Märsta utan att krångla med Mälardalstaxan, helt tack vare Region Uppsala.
Mälardalstaxans månadsbiljett mellan Stockholm och Märsta kostar 1 540 kronor, d.v.s. betydligt mer än motsvarande SL-biljett. Mellan Flemingsberg och Arlanda är priset 2 180 kronor. Även fortsättningsvis kommer alltså i princip ingen att åka direkttåg mellan Stockholm och Märsta, och någon avlastning av den överbelastade Södertäljelinjen blir det inte heller.
Mälardalstaxans enkelbiljetter är endast giltiga för definierad avgång mellan två stationer, och giltighet i respektive läns lokala buss- och spårtrafik ingår ej. Den flexibilitet som garanteras av Sydtaxan i södra och västra Sverige finns alltså inte med Mälardalstaxan, utan måste beslutas av respektive region. Region Uppsala har gjort detta, men där är det inte marknadsfundamentalister som styr...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 06 oktober 2021 12:59
av Odd
Så man kan säga att om man måste köpa biljetten i förväg men inte vet vilken avgång som man kommer att åka, så kostar biljetten flera tusen kronor och gäller i 30 dagar, även om man bara åker en gång med den?
Både flexibelt pris och flexibelt resande... men kanske inte så prisvärt, så det lönar sig att ta en extra tur med bilen i stället.
Är det egentligen så konstigt att folk hellre åker bil?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: onsdag 06 oktober 2021 13:41
av Enceladus
Odd skrev:Så man kan säga att om man måste köpa biljetten i förväg men inte vet vilken avgång som man kommer att åka, så kostar biljetten flera tusen kronor och gäller i 30 dagar, även om man bara åker en gång med den?
Både flexibelt pris och flexibelt resande... men kanske inte så prisvärt, så det lönar sig att ta en extra tur med bilen i stället.
Är det egentligen så konstigt att folk hellre åker bil?
Region Uppsala har beslutat att lokal taxa gäller fullt ut i hela länet. Där är det alltså bara att köpa en enkelbiljett och åka när det passar.
Vad marknadsfundamentalisterna i Region Stockholm tänker göra vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om Mälartågen i praktiken blir oanvändbara i Stockholms län. Så är det ju redan idag.
Notera exempelvis att Öresundstågen har nästan 50 procent fler resenärer i Sverige än Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, UVEN, Sörmlandspilen, Upptåget, SJ:s Uppsalapendel, Mälarbanan och Ostpendeln tillsammans. Ambitionsnivån är inte den högsta.
Ovan nämnda linjer skulle ha fler resenärer än Öresundstågen om de tog så lite som en tiondel av alla pendeltågsresenärer i Stockholm...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: torsdag 14 oktober 2021 21:46
av 4330
Genomgående tåg leder till dålig punktlighet.
Det får blir Mälartåg från Uppsala till Stockholm och SJ från Stockholm till Uppsala. Mindre risk att drabbas av något haveri i Flempan eller Örebro på det viset.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: måndag 29 november 2021 9:56
av Enceladus
Frågor och svar om UL och Mälartåg
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra
spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: måndag 29 november 2021 16:40
av Hechtwagen
Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra
spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
Kan ju vara delning och hopkoppling av tågsätt så det behöver inte vara tomkörningar.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: måndag 29 november 2021 22:27
av Diripsi
Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra
spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
Förstår inte, trodde att Upptåget skulle bli en del av Mälartåg vid tidtabellsskiftet? Men det står det inget om på länken.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: tisdag 30 november 2021 13:33
av Enceladus
Diripsi skrev:Enceladus skrev:Frågor och svar om UL och Mälartåg
Som tidigare nämnts gäller UL-biljetter på sträckan Uppsala–Arlanda/Märsta, vilket betyder att signaturen "Odd" kan göra
spontanresor med Mälartåg i åtminstone en av regionerna. Tydligen blir det totalt 23 respektive 24 avgångar i vardera riktning på vardagar, vilket tyder på ett ineffektivt trafikupplägg med tomkörning.
Förstår inte, trodde att Upptåget skulle bli en del av Mälartåg vid tidtabellsskiftet? Men det står det inget om på länken.
Upphandling måste göras om
järnvägar.nu skrev:Mälardalstrafiken måste göra om upphandlingen av trafikavtalet för Mälartåg. SJ begärde överprövning hos Förvaltningsrätten som bifallit SJ:s ansökan. MTR kan dock köra tågen från december genom en direkttilldelning.
[...]
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala har som gardering valt att förlänga avtalet med Transdev i sex månader. Det innebär att trafiken med Upptåget kommer att vara i stort sett oförändrad fram till och med den 11 juni 2022.
Upptåget blir en integrerad del av Mälardalstrafiks trafiksystem den 12 juni nästa år. Förseningen beror på att Region Uppsala inte ville riskera en oförutsägbar trafikstart.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: tisdag 18 januari 2022 15:07
av Enceladus
X12 skrev:Enceladus skrev:Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?
Ja, men endast med månadskort giltigt för hela länet. Lokala enkelbiljetter är inte giltiga, åtminstone i Örebro och Sörmland. Inte heller enzonskort även om ska åka tåg inom en zon. Det leder till ganska inkonsekvent prissättning där tåget är billigare än bussen mellan Katrineholm-Flen, medan bussen är billigast på Katrineholm-Vingåker.
Nu gäller
periodbiljett zon på Mälartåg. Sörmlandstrafiken nämner enbart de fyra sträckorna Kvicksund-Eskilstuna, Hälleforsnäs-Flen, Läggesta-Strängnäs och Katrineholm-Vingåker, men det är väl alla sträckor i länet som ryms inom en zon? I så fall gäller lokal taxa för alla periodbiljetter, vilket är en viss förbättring. Inte lika bra som UL, men mycket bättre än SL.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: fredag 18 februari 2022 16:20
av Enceladus
Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats
SL skrev:Priset för en Arlanda-passage har sedan 2016 varit 120 kronor men höjs nu till 130 kronor. Det beror på att A-Train som har ensamrätt över persontrafiken till och från Arlanda höjt avgifterna för tågoperatörerna som använder stationen Arlanda C.
Och ingen är förvånad. Men detta aktualiserar frågan om att även Uppsalatågen via Märsta borde vara genomgående, förslagsvis till Norrköping enligt de ursprungliga planerna.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: fredag 18 februari 2022 18:15
av Odd
Det brukar vara en effekt av monopol-liknande situationer...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: fredag 18 februari 2022 20:10
av Enceladus
Odd skrev:Det brukar vara en effekt av monopol-liknande situationer...
Absolut, men varför envisas politikerna med att göra det onödigt krångligt att åka via Märsta? Med små förändringar kan alternativet via Märsta göras mycket attraktivare. Tågen går redan. Det är bara att ändra några detaljer (t.ex. gemensam taxa, genomgående tåg, jämn trafik och styv tidtabell). Har Mälardalens politiker någonsin varit i Öresundsregionen?

Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: lördag 19 februari 2022 10:37
av 4330
Enceladus skrev:
Absolut, men varför envisas politikerna med att göra det onödigt krångligt att åka via Märsta?
Förhoppningsvis tar Trafikverket, SJ och Mälab till sig av kritiken och fixar ett bättre upplägg för Uppsala - Märsta i T23.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: måndag 30 juni 2025 16:22
av Enceladus
X12 skrev: ↑tisdag 28 september 2021 22:08
Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.
Frustration över Mälartågs biljettmiss: ”Inte hållbart”
P4 Sörmland skrev:Med Mälartåg går det inte att köpa biljett till försenade tåg efter ordinarie avgångstid vilket väcker frustration hos resenärer.
[...]
Detta har lett till att tvingats köpa nio olika biljetter under en och samma dag.
Tåget blir slutsålt efter ordinarie avgångstid. Är det inte dags att Mälardalstrafik
slutar sälja egna biljetter och överlåter det åt regionerna? Jämför Öresundståg...
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: tisdag 01 juli 2025 3:38
av Joakim W
Enceladus skrev: ↑måndag 30 juni 2025 16:22
X12 skrev: ↑tisdag 28 september 2021 22:08
Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.
Frustration över Mälartågs biljettmiss: ”Inte hållbart”
P4 Sörmland skrev:Med Mälartåg går det inte att köpa biljett till försenade tåg efter ordinarie avgångstid vilket väcker frustration hos resenärer.
[...]
Detta har lett till att tvingats köpa nio olika biljetter under en och samma dag.
Tåget blir slutsålt efter ordinarie avgångstid. Är det inte dags att Mälardalstrafik
slutar sälja egna biljetter och överlåter det åt regionerna? Jämför Öresundståg...
Säljer inte Öresundståg egna biljetter?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Postat: tisdag 01 juli 2025 5:47
av Enceladus
Joakim W skrev: ↑tisdag 01 juli 2025 3:38
Säljer inte Öresundståg egna biljetter?
Jo, men besökarna
hänvisas till "öppna biljetter" som säljs av länstrafiken:
Öresundståg skrev:Din Öresundstågsbiljett gäller inte bara för tågresan, utan även på stadsbussen till och från stationen!
En förbokad biljett är generellt sett endast giltig på den utsatta avgången. Mer öppna biljetter säljs av länstrafiken. Beroende på vilken sorts biljett du har finns olika möjlighet till om- och avbokning.
[...]
Biljetter där resan påbörjas inom zon F + L – exempelvis Köpenhamns centralstation eller flygplats – är giltiga för resa med Öresundståg på samma sträcka inom tre timmar före och efter den utsatta avgången. Ingen ombokning krävs. Eventuell platsreservation medföljer ej.
Vidare erbjuds anslutande resor med lokaltrafiken, och i Danmark är biljetten inte heller avgångsspecifik. Mälardalstrafik har inget av detta. Det är som natt och dag - då tänker jag inte på Öresundstågs
imponerande nattrafik. Faktum är att lokal taxa inte ens gäller på Mälartåg i en av regionerna - lätt att
gissa vilken!
Bra att veta inför resan
Skånetrafiken skrev:Självklart kan du resa vidare också utanför Skåne med Skånetrafiken. Res med oss till Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg samt till Mölndal och Göteborg.
Det sägs ofta att Skånetrafiken är ljusår före alla andra, men Östgötatrafiken brukar
hänga med i svängarna. Mälartåg hämmas dock av stockkonservativa SL.